Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
JOS puhutaan puristesytytteisestä kaasumoottorista, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että moottori käyttää VAIN kaasua -> siis koko dsl laitteisto korvataan kaasulaitteistoilla, siis tankki vaihdetaan kaasusäiliöksi jne
JOS puhutaan ns.kaksoispolttoainemoottorista, niin se on käytännössä diesel moottori, jossa kaasu-ilma seos sytytetään sylinterissä pienellä määrällä dieseliä, joka tulee siis dsl-järjestelmän kautta.
JOS kaksoispolttoainemoottorissa AHTOPAINE kasvaa/nostetaan liian suureksi, niin se alkaa nakuttamaan, joka laskee tehoa, ja ennen kaikkea särkee moottorin!
-> siis johonkin 3 kg ahtopaineilla olevaan auton korkeapuristeiseen dieseliin ei kestä mennä ruiskuttelemaan kaasua palotilan ulkopuolelta! eikä sisäpuolelta, muuten kuin männän olessa puristustahdin lopussa....
|
Näinpä juuri mut sit on olemassa nestekaasu/BENSA moottoreita jotka ovat pensakoneita joista on kaasari poistettu ja tilalle kaasuvehkeet,kipinävehkeiden ollessa samat. Jossain maailman kolkassahan Taxeja muunnettiin kaasukäyttöisiksi päästöjen takia ja trukeissa yleinen variaatio,on ollu muistaakseni trukkeja joissa voitiin käyttää molempia eli kaasua tai pensaa. Esim. maakaasu bussithan ovat dieselkoneita jotka siis erivehkeitä. Ja varsinainen nakutusilmiöhän toki AINA on hyvin tuhoisaa,ja jos diesel koneeseen tarjoillaan jotain nestekaasua ni tuho ei ole kaukana ja tehoa ei teoriassakaan ole luvassa kun se sylinterin täytös ei lisäänny hapen osalta vaik ei nakuttaiskaan. Pitäis joskus piruuttaan pistää ruohonleikkuri käyntiin ja sit pensahana kiinni,sit kosan toholla sihistäis kaasua kaasari kurkusta sisään..kävisköhän kone??