![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#226
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo vanha tukipalkki on ottanut osumia tuolta 'runkopalkin' vierestä kun toisella puolella on kardaani ja toisella puolella pakoputki niin panssaria ei oikein voi ihan reunaan vetää, mutta pitää kattoa joskos tuohon pakarin puolelle hitsais vähän suksea palkkiin että liukuu paremmin eikä niinkään töki. |
#227
|
||||
|
||||
![]() Etupalkki, doubleri ja jakis paikoillaan...
Noni, jotain taas saatu aikaseks, aluksi eilisen viimestelyä eli hioin etummaista tukipalkkia ja jakiksenkiinnikettä hieman että mahtu hiluksin kumityyny
taas hitsauksen jäljiltä paikoilleen ja tekasin uudet pultit joka paikkaan. Seuraavana doublerin kasaus ja laippojen 'kellotus' oikeille kohilleen ennen kuin doubleri pulttautui paikoilleen. Viimein kumityyny paikoilleen, jakiksen kiinnike kiinni tukipalkkiin ja tukipalkki paikoilleen. Siellähän tuo doubleri nyt istuu ja näyttäs että vivustotkin saa nätisti vedettyä (ehkä ![]() Seuraavaksi kuskinpenkki jalustoineen pois paikoiltaan ja rälläkällä kardaanitunneliin reikää jakolaatikkoa varten. Jakolaatikon sovitusta, kardaanitunnelin reiän isontamista ja jumalatonta ähräystä vaikka kuinka kauan eikä mene paikoilleen, ei sitten millään. Lopulta lyhyt tuumaustauko, vanha jakiksen etukuori ja sen sovittamista paikoilleen, ei mene??? ![]() ![]() ![]() Rupiaa jo epäilyttämään jenkki-pojan ammattitaito doublerin koneistuksen suhteen... ![]() ![]() ![]() Doublerin takimmainen laippa irti ja ihmettelyä kunnes hokasin: jakiksen pinnapultit ei olekkaan symmetrisesti vaikka siltä näyttää... Nopea laipan pyöräytys ja oikea asento löytyy ![]() ja jakiksen sovitus -> paikoilleen meni että heilahti ![]() ![]() ![]() Siellä ne doubleri ja jakis nyt möllöttää: Takimmainen jakiksen tuki olis tarkotus laittaa tuohon doublerin ja jakiksen väliseen liitokseen eli tukee hyvin koko paketin tuohon asti, varsinainen jakis jää sitten 'roikkumaan' sen varaan kuten vakio setupissakin. Kokeilin jakista kellottaa eri asentoonkin eli tuota etukardaanin 'roikkuvaa' lähtöä ylemmäs mutta menee kardaanin linjan kannalta hankalammaksi ja kuskinpenkki ei mahtune enää vakio jalustalla paikoilleen. Nyt sitä pystyy alottamaan tuon takimmaisen tukipalkin ja tuen suunnittelun + mittaamaan kardaanien muutokset. Etenee pikku hiljaa... |
#228
|
||||
|
||||
![]()
Niin... ja onhan tuo hiluksin tukikumi HUOMATTAVASTI tukevampi systeemi kuin tuo Jeepin alkuperäinen viritys!!!
Yritin tuossa doubleria heilutella eikä liiku oikein mihkään vaikkei ole kuin toinen noista suunnitelluista kumeista paikoillaan, ennen se hylly ja lylly tuo jakis kun vähän tökkäs... |
#229
|
||||
|
||||
![]() Välipalana...
Näin välipalana tuolle doublerin laitoille tuli haettua uudet gummit. Vähän semmonen kompromissi hinnan ja koon suhteen, mutta katotaan miten
nuo nyt pelaa. Onhan nuo vähän isommat kuin nuo nykyset irokit ja vähän karkeemmalla kuviolla. Ensimmäinen väännettynä vanteelle ja tässä tulos, jos sais nuo loput tässä lähiaikoina urakoitua myös: |
#230
|
||||
|
||||
![]()
Muitten hommien ohella Jeeppiäkin pikasesti tehty eteenpäin, nyt ois uudet tassut alla:
Huomenna doublerin rakentelu jatkuu... |
#231
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkä, joutuuko jumpaamaan miten paljon, että saa Jeepin ulos ?
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#232
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä teistä muista mutta ainakin mun mielestä tämä Chero on jumalattoman komea.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#233
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() tuo kun nostaa oven max korkeuteen, taittaa työvalot alas ja laskee paineet... toivottavasti ![]() |
#234
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#235
|
||||
|
||||
![]()
Tähän mennessä tänään kötöstettyä:
Aamusta tuli tekastua tuollanen rakennussarja takimmaiselle tukipalkille: Palkin välimuodoista ei tullut otettua kuvia mutta siinä se olis nyt kasattuna paikoilleen kolmesta osasta: palkki, jakiksen kiinnike tukikumiin ja tukikumi. Tuenta on tosiaan tuosta doublerin takakaulalta, vaikutti suht jämäkältä paketilta kun tuossa Jeepin alla sitä heiluttelin. Seuraavaks sitä pitäs vähän mittailla ja suunnitella varmaan noita kardaaneja, ne pitäs saada sorvarille työn alle että ehtivät valmistua ajoissa. Kardaanitunneli pitäs tukkia, kuskinpenkki paikoilleen uudella kiinnikkeellä ja jakiksen ja doublerin johdot, vivut, letkut, ym. pikku härpäkkeet hipistellä kuntoon. Sitten olis listalla vielä panssarit, traction barin muokkaus, pakoputken veto parempaa kautta ja jotain muuta pienempää hipistelyä. Kunhan nuo sais tehtyä niin jäljellä olis enää varmaan purku, maalaus ja lopullinen kasaus ennen kuin pääsee välityksiä ja renkaita testaamaan. Kyllä tämä tästä vielä... |
#236
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
#237
|
||||
|
||||
![]() Kardaanit...
Nyt ois kardaaneja mitottu ja ihmetelty.
Takakardaanin liuku on kohtuu jumissa, Tom Woodsin kardaanissa on aika pitkä ja hyvä liuku mutta ei paljon auta jos on lähes totaalisen jumissa ![]() Käytin kardaanin osissa, putsasin minkä voin ja uutta vaseliinia ja wd-40:stä liukuun. Rajua vasaran avittamaa jumppaa ees taas ja osa liu'usta jopa liikkuu käsin. Lisää jumppaa ja nyt kardaani menee jo pohjaan saakka muttei käsivoimin. Lisää jumppaa tiedossa lähi-iltoina. Mittojen mukaan takakardaania pitää lyhentää 115mm, tuohon jää sillon n. 15mm vielä sisäänpainumis varaa. Toivottavasti tuo riittää noilla nykyisillä sisäänjoustoilla. Etukardaaniksi vaihtuu varmaan tuo käytetty kardaani minkä hommasin kun tuon nykyisen liuku on täysin väljä johtuen sen muovipinnotteen irtoamisesta. Samoten tulpanivelen keskipallo alkaa olemaan moro. Tuo 'uus' kardaani on ohuempi mutta pitempi, katotaan kestääkö käytössä. Etukardaania pitää pidentää 50mm jotta jää tuo sama 15mm sisäänpainumis varaa. Mittailin 'uuden' etukardaanin putken ulkohalkaisijaa ja vanhan kardaanin sisähalkaisijaa ja hyvällä tuurilla nuo passaa toisiinsa eli etukardaanin voi olla että pystyn helposti ite jatkamaan. Eiköhän noista jotain saa kasaan: |
#238
|
||||
|
||||
![]()
Mielenkiintoinen projekti. Monet toteutukset saman tyylisiä kuin mitä joskus on omassa mielessä pyörinyt omaan projektiin. Tuo doupleri pisti miettimään saisinko toteutettua omaan projektiini jotain vastaavaa tsi osista.
Viihdyttävää luettavaa jatka samaan malliin. |
#239
|
||||
|
||||
![]() Kardaaneja...
Ei lähteny kardaanit sorvarille vaan tuli tekastua DIY mallit noista
![]() Ensin mittailin noita putkien halkasijoita ja kun näytti että ne vois passata toisiinsa vallan mainiosti meni kaikki putket vannesahaan ja voilá -> putket sopii mainiosti toisiinsa. Ohuin putki on juuri sopiva paksumpien putkien sisään ja paksumpi putki menee juuri sopivasti ohuemman päälle ![]() Eli sopivan napakasti moskalla taputtelemalla noista sai tehtyä holkit toiseen kardaaniin päälle ja toiseen sisälle. Takakardaania lyhensin sen tarvittavan verran, leikkasin about 15cm pitkän holkin ohuemmasta putkesta ja taputtelin sen sisälle. Väliin jätin reilut 5mm tilaa ja isolla virralla holkki ja putket nippuun. Etukardaaniin taputtelin paksumman putken päälle holkiksi ja kardaanin sopivaan mittaan -> isolla virralla putket kiinni. Teräsviivaimella katottuna kummastakin kardaanista tuli suorat mutta sen nyt näkee sitten käytännössä testiajolla ekan kerran miten kävi... Siinä ne nyt olis: Tuota takakardaania mietin että pitäskö tuohon vielä vetasta migillä saumat katkoksen molemmin puolin ja sitten vielä keskeltä yhteen? Tulis ehkä enemmän tukea tuolle saumalle vai tartteekohan sitä? Heräs ajatus testiajosta la-iltana tuonne meidän ajoalueelle, ehtiiköhän sitä pajottaa sen verran että pääsis kokeileen miten kaikki toimii ja mitä tarttee muuttaa. Tarttis tehä ainakin nämä ennen sitä: - pakoputken muutos - doublerin vivuston rakentaminen - jakiksen vivuston muutokset - jakiksen johtojen jatkaminen - huohottimet kuntoon - kardaanitunneli umpeen ja kuskinpenkin kiinnikkeen muutos - doublerin, jakiksen ja vahvikepalkkien purku ja viimeistely - doulerin lopullinen kasaus tiivisteliimalla - vahvikepalkki, doubleri ja jakis paikoilleen ja öljyt sisään - kardaanit paikoilleen Mitäs muuta? Panssareita nyt ei välttämättä testilenkille tarttis, traction barin ehkä mutta sen muutos ei taida onnistua ennenkuin panssarit on paikoillaan ja näkee mihin uus korinpään kiinnike tulee. Katotaan onnistuuko ajoissa ennen la-iltaa... |
#240
|
|||
|
|||
![]()
Muutama tulpphitsi vois olla kova sana noihin kardaaneihin!
Mut hyvältä näyttää!
__________________
-MMC- |
#241
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
niin sais kiertolujuutta reilusti lisää... Pitääpä miettiä... |
#242
|
||||
|
||||
![]()
Tänään oli enemmän sellanen pientä hierontaa -päivä, tänään saatu aikaan:
- pakoputken veto palkkien yläpuolelta, vaatii enää sauman hitsaamisen yli asti kunhan ottaa putken irralleen - jakiksen anturien johdot jatkettu, nyt yltää töpselit hyvin paikoilleen - jakiksen vivusto muokattu, pitäs nyt pelata ja mahtua olemaan. Tämän näkee varmasti sitten kun laittaa etukardaanin paikoilleen - doublerin vivusto valmis siinä pisteessä että loput kannattaa tehdä vasta kun doubleri ja jakis on lopullisesti pultattu paikolleen - doublerin huohotin yhdistetty jakiksen huohottimeen t-haaralla Jos huomenna illasta sais: - pakoputken loppuun - purettua doublerin, jakiksen ja vahvikepalkit - viimeisteltyä vahvikepalkit - doublerin kasaus tiivisteliimalla - putkitettua 'rungon' pultinreiät - vahvikepalkit, doubleri ja jakis takaisin paikoilleen Aika pitkä lista huomiselle, mutta katotaan... |
#243
|
||||
|
||||
![]() Ei huono ilta...
Taas vähän eteenpäin, kaikki muut edellisen postauksen listan jutut sain tehtyä paitsi palkit, doubleri ja jakis jäi laittamatta takas paikoilleen.
Siitä pitää alotella huomenna. Sitten parit kuvat ihan vaan huvikseen ![]() Voimansiirto taas purettu lattialle, pakari menee nyt vähän ylempänä kuin aiemmin, mahtuu hyvin uusien tukipalkkien yläpuolelta. 'Rungon' läpireiät putkitettuna ja tuoretta massaa ettei heti muhi tuolta palkin välistä puhki: Nuo jos huomenna pulttais alle: Samoten nämä oottelee myös... Tuohon uuteen etukardaaniin pitää vielä laittaa sovitelaippa paikoilleen. Listaa huomisista hommista: - vahvikepalkit, doubleri ja jakis tukipalkkeineen paikoilleen - tee doublerin vivusto loppuun - testaa molemmat vivustot - tarkista että etukardaani mahtuu olemaan - doubleriin ja jakikseen öljyt - hitsaa kardaanitunnelin reikä umpeen + uus kiinnike kuskin penkille - kuskin penkki paikoilleen - etukardaaniin sovitelaippa - kardaanit paikoilleen Katotaan miten huomenna etenee... |
#244
|
||||
|
||||
![]() No ei menny ku Strömsössä...
Ei menny ku Strömsössä mutta sain kuitenkin tärkeimmät jutut tehtyä eli
- vahvikepalkit, doubleri ja jakis tukipalkkeineen paikoilleen - tee doublerin vivusto loppuun - testaa molemmat vivustot - tarkista että etukardaani mahtuu olemaan Ensin doublerin ja jakiksen paikoilleen pulttaaminen otti reilusti enemmän aikaa ku normaalisti mutta menihän ne sinne lopulta. Sitten rupes vahvikepalkkien asennus vastustamaan mutta nekin meni sitten loppujen lopuksi takaisin paikoilleen. Aika pitkä pakettihan tuo on tuolla alla: Konttorissa on nyt uus keppi mistä nykiä doublerin eri asentoon eli suora veto, vapaa ja veto 2,7 välityksellä. Tuota keppiä pitää vielä taivuttaa vähän sivulle eli jakiksen kahvaan päin että ei vie niin paljon tilaa konttorista. Samoten tuohon pitäs varmaan keksiä joku kumisuojus ettei tule heti tulvaa konttoriin kepin juuresta kun vähän märkään istahtaa. Doublerin vivusto olis nyt valmis ja jakiksen vivusto muokattu, tuntus pelaavan hyvin, katotaan miten sitten maastossa: Etukardaania käytin paikoillaan että näki että kaikki mahtuu hyvin olemaan ja näyttäs että kaikille on hyvin tilaa. Ei olis paljosta enää koeajosta kiinni, eiköhän nuo huomenillalla ole tekastu: - doubleriin ja jakikseen öljyt - hitsaa kardaanitunnelin reikä umpeen + uus kiinnike kuskin penkille - kuskin penkki paikoilleen - etukardaaniin sovitelaippa - kardaanit paikoilleen |
#245
|
||||
|
||||
![]() No ny :)
Se olis Jeeppi koeajo kunnossa
![]() ![]() ![]() vivuston juuresta lorottamaan öljyt pihalle ![]() ![]() ![]() mitä oli ameriikassa tehty. Saa nähä pitääkö nyt... Siinä se doublerin vipu nyt möllöttää, saapa nähä miten pelaa. Tallissa kun kokeilee niin tuntus toimivan hyvin. Tuolle pitää vielä keksiä se kumitutti juureen/alapuolelle ettei vesi kovin ryntää sisään. Tuolta siellä alla nyt näyttää, panssarit vielä puuttuu. Huomenna hipistelis aamusta vielä jotain eli rasvais kardaanit, siivoais tallin, jne. ja sitten Jeeppi ulos ja pientä testiä. Näkee miten renkaat mahtuu olemaan ja pelaako voimansiirto kuinka hyvin tässä vaiheessa. Jos kaikki menee ok niin illasta ajoalueelle möyryämään... Ja jos on aikaa huomenna päivällä niin pitää alotella noita panssareita virittelemään uuteen uskoon + traction barin muokkaus uudelle kiinnitykslle. |
#246
|
||||
|
||||
![]()
Seuraavaksi sitten pitkien tukivarsien rakenteluun, saat noi lyhyet tukivarret kuuseen ja loputkin kantotutkat auton alta mäkeen
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#247
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#248
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on yleismallin vetarin suojakumi Jeepissä tiivisteenä niin että leveä puoli on ylöspäin. Se on klemmarilla kiinni kepissä ja tuollaisen peltilaipan alle ruuvattuna korin päässä. Halpa ja vesitiivis.
|
#249
|
||||
|
||||
![]()
Tuota samaa mietin tuossa iltasella, minusta mulla pitäs ollakkin sellanen tuolla jossain varaston puolella...
|
#250
|
||||
|
||||
![]() Pikainen koeajo suoritettu...
No niin, tuli vähän tuossa pihala pörrättyä ja venyteltyä, renkaat vaatii hieman lisää tilaa ja sisäänjouston rajoitusta, mutta ei näyttäny pahalta.
Onhan tuo nyt aika hidas, mutta ei nyt mikään superhidas ![]() Pari videota YouTubessa tuosta vauhdista: http://youtu.be/mz9HiDAhS-o http://youtu.be/laLlElehvgo Ja pakollinen poseerauskuva uusilla renkailla ulkona ![]() Tuli myös aloteltua etummaista ja takimmaista panssaria sen verran että uskaltaa lähteä illan mittaan oikealle koeajolle tuohon ajoalueelle. Katotaan miten käyp... Kyllä se tästä pikku hiljaa etenee... |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari | Mojoman | Maasturiprojektit | 19 | 08.12.2012 16:55 |
XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
xj cherokeen räjäytyskuvat | TEE-5 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.04.2009 22:05 |
O: xj cherokeen osia | mardu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 07.08.2007 08:29 |
xj cherokeen korkeus | mardu | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.02.2007 01:45 |