Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.11.2013, 21:23
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

.... varmaan osaa, jos tulopuolella hartiat riittää

nuo aurinkopaneliusten tuotot vaan harvemmin on >100 A / 12 V


miksei vois ajatella, vetoautosta invertterillä ja jotain "benton" ylläpitolaturia vaunun päässä, yks kumiroikka väliin ?

(oletus siis että ajattelit ladata kotilon akkua ajon aikana)

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 09.11.2013 21:26
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.11.2013, 02:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
.... varmaan osaa, jos tulopuolella hartiat riittää

nuo aurinkopaneliusten tuotot vaan harvemmin on >100 A / 12 V


miksei vois ajatella, vetoautosta invertterillä ja jotain "benton" ylläpitolaturia vaunun päässä, yks kumiroikka väliin ?

(oletus siis että ajattelit ladata kotilon akkua ajon aikana)
Tuosta Benton laturista; on Nindendomiehiä varten, ainakin tuo kaverin k.o kapine; sitä pitää alkaa näppäilemään kun se saa 230v sähköä, että alkaa tekemään mitään! (muistaakseni juurikin Benton, korjatkaa jos toimii toisin)
En vähällä kehu noita ruottalaisten vehkeitä, mutta tuo Ctek akkulaturi on paras, mitä olen kuluttaja myynnistä mittaillut.

Mutta tuo -MaTTi-:n ongelma, siis asuntovaunun akkua pitää ladata ajossa:

Tuo erotusrele on hyvä kapine, kun vaunu on koukussa, ja halutaan varmistua siitä, että veturin akku ei tyhjene.
Ja tuo aikaisemman linkin erotusrele löytyy Biltemalta halvemmalla, toki taisi tuo virta olla pikkasen pienemmäksi ilmoitettu.... ei mitään merkitystä, jos vaunussa ei ole mitään suurta kulutusta (satoja watteja) ajossa.

Ja jos sähköt kulkee tuon "normaalin" vetokoukkutökkelin läpi, niin tuo 10 amppeeria on aika hyvä saavutus akun latauksessa...
Siis jos latausjännite on 13,8v ja vaunun akku puolityhjä, niin normi 80 ah hupiakku ottaa maksimissaan tuon 10A (arvaus, tullut mittailtua noita virtoja minimissään tuolla 13,8v jännitteellä) kun jännite on silloin vaunussa maksimissaan 13,6v, jos kaikki johdotukset ja ennen kaikkea tuo auton koukussa oleva pistorasia ja sen pari asuntovaunussa on kunnossa.

Jos haluat varmuuden, että se vaunun akku latautuu kunnolla niin veturin laturilta paksuhko johdotus erotusreleen kautta taakse omalle liittimelle, esim trukki-tms. ja siitä sitten vaunun akulle samalla (esim.10mm2) johdolla, molempiin päihin esim 100 amppeerin sulake.

Siis tyhjä 80 Ah hupiakku voi ottaa vastaan yli 80 A virtaa, mutta jos ottaa vastaan k.o virtaa yli minuutin, niin jännitettä pitää olla enemmän, mitä veturista lähtevän johdon päässä oleva 13,8 volttia....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.11.2013, 11:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Cool

Joo, Ctec:kiä suosin itsekin, löytyy 7A ja 3.6A -mallit. Kuullut myös samaa Bentonista (se joku 50€:n malli) että ei osaa jatkaa latausta jos ollu virrat poikki välillä.

Auton töpselille tulee nyt 50mm2 kaapelia n. metrin päähän ja siitä 2.5mm2 piuhalla töpselille (13-napainen) jatkuva virta. Ton mallin töpselissähän on jatkuva virta ja latausvirta vaunun akulle eri nastoilla, eli niitähän vois hyödyntää yhdessä, en tosin tiedä miten ja minne asti on vaunussa kytketty.

Tuossa tietysti vois olla yksinkertaisin ja tehokkain vaihtoehto laittaa vaan erilliset paksummat kaapelit trukkiliittimillä auton ja vaunun väliin. Ei tarttis miettiä latausvirtojen kestävyyttä enää, auton akulta kun tulee takalistoon asti jo valmiiks tuo 50mm2 kaapeli, siitä olis helppo jatkaa.

Eipä sitä vaunun akkua luultavasti tarviis paljoo latailla, kuitenki parkissa ollessa tarkoitus olla roikan päässä aina kun pystyy. Mutta pitää tietysti olla teoriassa ladata sitä tyhjästä täyteen järkevästi/järkevällä nopeudella autollakin.

Lisäksi mielessä käynyt että jos virittelis jonkin Defa tms. pistokkeen auton ja vaunun väliin. Auton kontissa kun on 2kW invertteri, niin saisi sen helpommin käyttöön ilman roikkakelan pyörittelyä "omassa leirinnässä" korvessa.

Edit: täältähän löytyi tähänkin aiheeseen sopivaa tarinointia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86280

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.11.2013 12:07
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tupla jakolaatikko BJ-75:een Palde Tekniikka & Jutustelu 10 22.08.2010 13:31
hj tupla päävaihteisto Jani E Tekniikka & Jutustelu 0 08.07.2008 12:34
Tupla postaukset Pörö Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 4 09.06.2008 21:29
Tupla beadlockit swamber Tekniikka & Jutustelu 14 08.02.2008 00:53
tupla kässäri? mikkot Tekniikka & Jutustelu 11 17.02.2005 22:18


Sivu luotu: 19:17 (GMT +2).