Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2013, 21:42
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Hj61 lämppäri


En tiiä onko tää nyt niin pikkuvika enää, mutta hj:stä alko lämppäri vuotamaan lattialle vettä. En tarkota siis sitä mikä on siellä apukuskin penkin alla vaan sitä joka on kojetaulun alla.

Onko täälle moni joutunut vaihtamaan sitä? Näyttiäis toi homma sellaselta että joutuu todella reilusti purkamaan. Kojelaudan nyppäsin irti, mutta ei se näytä läheskään riittävän.

Se kennon yläosa näkyy kun kojelaudan on ottanut pois. Tartteeko se koko muovikotelo jossa se kenno on purkaa pois vai saako sen nostettua sieltä pois ilman sitä suuren muovikotelon irroittamista. Jos sen koko kotelo kuuluu ottaa pois, niin siinä vaiheessa tulipellistä purkaa jokaisen osan pois. Ei ihan kestä kantti ajaa toista talvea ilman lämmitystä. Viimmetalven ajelin ilman lämmitystä ja vilposta oli. Autossa kun ei ole edes enään sitä apukuskin penkin alla olevaa lämppäriä.

Eli nouseeko se kenno sieltä kotelosta pois ilman sen kotelon irroittamista autosta?

Löyty vielä hyvä kuva siitä kennosta ja kotelosta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126457


Viimeksi muokannut juzzi77 : 10.10.2013 21:47
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2013, 13:18
Akrapovic Akrapovic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.11
Sijainti: Tuulos
Viestit: 79
Perusasetus

Mistä tunnistaa "kuluneen/syöpyneen/väljän" jarrupääsylinterin? Ilman mikrometriä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.10.2013, 17:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei ole herkkä kulumaan, ja jos kuluu, niin solmella tuntuu pykäliä, jos niin isoja että aiheuttaa ongelmia.

Ja syöpymät erottaa kyllä silmällä, kun tuhjentää ensin romut pois sisältä. (siis yleensä alareunassa mustia pisteitä/kuoppia)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.10.2013, 18:17
Akrapovic Akrapovic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.11
Sijainti: Tuulos
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei ole herkkä kulumaan, ja jos kuluu, niin solmella tuntuu pykäliä, jos niin isoja että aiheuttaa ongelmia.

Ja syöpymät erottaa kyllä silmällä, kun tuhjentää ensin romut pois sisältä. (siis yleensä alareunassa mustia pisteitä/kuoppia)
asia selvä kiitos!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.10.2013, 07:08
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
En tiiä onko tää nyt niin pikkuvika enää, mutta hj:stä alko lämppäri vuotamaan lattialle vettä. En tarkota siis sitä mikä on siellä apukuskin penkin alla vaan sitä joka on kojetaulun alla.

Onko täälle moni joutunut vaihtamaan sitä? Näyttiäis toi homma sellaselta että joutuu todella reilusti purkamaan. Kojelaudan nyppäsin irti, mutta ei se näytä läheskään riittävän.

Se kennon yläosa näkyy kun kojelaudan on ottanut pois. Tartteeko se koko muovikotelo jossa se kenno on purkaa pois vai saako sen nostettua sieltä pois ilman sitä suuren muovikotelon irroittamista. Jos sen koko kotelo kuuluu ottaa pois, niin siinä vaiheessa tulipellistä purkaa jokaisen osan pois. Ei ihan kestä kantti ajaa toista talvea ilman lämmitystä. Viimmetalven ajelin ilman lämmitystä ja vilposta oli. Autossa kun ei ole edes enään sitä apukuskin penkin alla olevaa lämppäriä.

Eli nouseeko se kenno sieltä kotelosta pois ilman sen kotelon irroittamista autosta?

Löyty vielä hyvä kuva siitä kennosta ja kotelosta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=126457
Sitä kennoa ei saa pois, ilman että ottaa sen muovikotelon sieltä kojelaudan alta pois.

Toi muovikotelo mahtuu tulemaan pois ilman kojelaudan purkamista. Tulipellistä piti avata muutamat mutterit, letkut tolle kennolle ja ehkä jotain muutakin. Sisältä piti ottaa radion takaa ylin lämppärilaatikon mutteri ja sitten ne kaikki muutkin mutterit millä toi laatikko on kiinni. Hanskalokeron sisäosan taisin poistaa kans ja lämppärin säädinpaneelin vapautin ulospäin. Ilmaputket ja vaijerit irti kans. Apukuskin jalkatilaan sen saa sitten lopulta nylkytettyä irti. Niin monta vuotta on itellä hommasta, ettei tarkkaan enää muista, mutta kyllä se gynekologin sormilla oli tehtävissä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.10.2013, 15:17
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Terve,

Kiitti näistä tiedoista. Koitin ottaa sitä vaikka mistä pois, mutta tiukkaa tuntui olevan. Päädyin sitten irroittamaan kaiken kennon ympäriltä. Auton sisälle jäi nyt ainostaan johtosarja ja ohjauspylväs. Aika kasa romua siitä irtosi.

Noh kenno lähti nyt helposti pois. Aika pahalta se näytti. Vein sen kennotettavaksi. Noin 160e maksaa hj61 lämppärin kennotus. Ei mielestäni mikään mahdoton hinta. Uutta kennoa tuskin edes enään myydään?


Nyt kun lämmitys alkaa toimia, niin tilasin tuohon nyt 2000w pumppaavan letkulämmittimen talven varalle. Toivottavasti riittää tuo? Isompaa ei kaupasta ainakaan löytynyt. Tossa lämppärissä on termostaatti ja lämmittää veden 60 asteiseksi. Nopeus oli 8 -12 litraa minuutissa. Eli varmaan hyvä porata termostaattiin esim 3mm reikä? Riittääkö vai kuinka suuri reikä pitää olla tolla nopeudella? Mihinkä kohtaan tollanen pumppaava letkulämmitin kannattaa asentaa? Ajattelin niihin letkuihin jotka menee sinne sisätilan kennolle. Ei taida olla edes oikein muuta vaihtoehtoa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.10.2013, 22:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Terve,

Kiitti näistä tiedoista. Koitin ottaa sitä vaikka mistä pois, mutta tiukkaa tuntui olevan. Päädyin sitten irroittamaan kaiken kennon ympäriltä. Auton sisälle jäi nyt ainostaan johtosarja ja ohjauspylväs. Aika kasa romua siitä irtosi.

Noh kenno lähti nyt helposti pois. Aika pahalta se näytti. Vein sen kennotettavaksi. Noin 160e maksaa hj61 lämppärin kennotus. Ei mielestäni mikään mahdoton hinta. Uutta kennoa tuskin edes enään myydään?


Nyt kun lämmitys alkaa toimia, niin tilasin tuohon nyt 2000w pumppaavan letkulämmittimen talven varalle. Toivottavasti riittää tuo? Isompaa ei kaupasta ainakaan löytynyt. Tossa lämppärissä on termostaatti ja lämmittää veden 60 asteiseksi. Nopeus oli 8 -12 litraa minuutissa. Eli varmaan hyvä porata termostaattiin esim 3mm reikä? Riittääkö vai kuinka suuri reikä pitää olla tolla nopeudella? Mihinkä kohtaan tollanen pumppaava letkulämmitin kannattaa asentaa? Ajattelin niihin letkuihin jotka menee sinne sisätilan kennolle. Ei taida olla edes oikein muuta vaihtoehtoa?
Siis miksei uutta kennoa saisi alkuperäisenä varaosana? toki hinta arvatenkin on reilusti enemmän, kuin tuo uudelleen kennotus...

Tuosta kietovesipumpullisen letkulämppärin asennuksesta: Älä missään nimessä mene porailemaan termostaattiin reikiä! vesipatsas pääsee laajenemaan alavesiletkun kautta.

Jos haluat kiinittää termostaattiin huomiota, niin osta uusi ALKUPERÄINEN niin tarkenet myös ruuhkassa tms. seisovassa autossa. (orkkiksessa on muistakseni kumitiiviste, samoin kuin hdj-80 termostaatissa, josta kuva profiilissani

Käytännössä helpoin paikka kytkeä tuo pumpullinen lämppäri, on takalämppärin kennon kiertoon, siis siihen tulipelliltä alas lähtevään putkeen/ kumiletkuun. Tässä on lievänä haittana se, että ei lämmitä ollenkaan öljypohjaa/öljyjä ennen öljypumppua, siis pitää käyttää vähintään 10w- tai mieluummin 5w- öljyjä. (toki mikään muukaan hj-61:n sarjalämmitteinen lämppäri ei lämmitä oljypohjaa....)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2013, 14:48
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Mulla on joku nyrkinkokonen todennäkösesti ei-pumpullinen letkulämmitin asennettuna niin, että letku tulee sieltä jostain startin seudulta ja menee johku polttoainesuodattimen jalan päälle tai sinne seuduille. En oo kattonu tarkemmin enkä ymmärrä muutenkaa mistää mitää, mutta toi lämmittää moottorin tosi tasasesti, vaikkei oo kytketty tonne lämppäreiden letkuihin. Öljyjä toi ei lämmitä, mut nehän lämpenee ku antaa koneen käydä 10min ja öljy kiertelee sitte sen lohkon kyljessä olevan valmiiksi lämpimän öljyn lauhduttimen/lämmittimen läpi. Tollasen pumpullisen mötikän kanssa pääsee kyl varmaa helpoimmalla, ku laittaa sen just tonne lämppärin letkuihin kiinni. Ja just ton takalämmittimen kanssa ei tuu sitä ongelmaa, et unohtuis jättää lämppärin hana täysille auki, ku se voi olla siinä asennossa kesät talvet.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.10.2013, 10:12
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Mulla ei ole enää tuota takalämppäriä, kun siitä meni se sähkömoottori rikki ja kaikenlisäksi myös sen kenno vuoti. Otin sen pois, koska lämmitysteho vaikutti melko huonolta vielä silloin kun se toimi. Letkut on kiepillä konehuoneessa ja niihin aattelin laiittaa sen lämppärin.


Tuosta uudesta kennosta vielä sellaista, että sitä ei tietääkseni toyotalla enää ainakaan valmisteta. Tietty jokunen kenno voi olla vielä jossain belgian päävarastolla tai peräti suomessa toyotalla jos joku on sellaisen joskus tilannut, mutta jättänyt noutamatta. Tuo kennotus oli nyt kuitenkin kohtuu halpa ja helppo homma. Toivottavasti kestää, ettei tartte uudestaan purkaa.

Okei, ei reikiä termariin. Uuden termostaatin hommasin joku vuosi sitten toyotalta ja muistaakseni siinä oli se musta o-rengas mukana. Ajattelin että tuon lämppärin voisi asentaa niin että se puhaltaisi lämpimän veden suoraan tuonne kennolle kojetaulun alle. Tosin pitää muistaa jättää se lämmitys aina täysille.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.10.2013, 13:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti

Okei, ei reikiä termariin. Uuden termostaatin hommasin joku vuosi sitten toyotalta ja muistaakseni siinä oli se musta o-rengas mukana. Ajattelin että tuon lämppärin voisi asentaa niin että se puhaltaisi lämpimän veden suoraan tuonne kennolle kojetaulun alle. Tosin pitää muistaa jättää se lämmitys aina täysille.
Kaikki, mitä tuossä lämmityslaitteen vesikierrossa on ylimääräistä, vähentää veden liikettä kennossa --> sitä kautta sisälle tulevan lämmöm määrää -> vaikka lämpö riittäisikin kuumalla koneella, niin puolilämpimällä koneella lämmitystehon aleneminen väistämättä hidastaa lämpiämistä.

p.s onko sulla siinä takalämppärin ohitusletkussa mitään kuristusta/hanaa; jos ei niin sitäkin kautta lämppärin kennon tarkoitettua virtaavaa vettä "karkaa" ohi...
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hj-61, hj61


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 15:27 (GMT +2).