![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Onko ketään koskaan levittänyt oikeaa automaalia telalla?
Millainen pinta tulee? Olisi purkki raskaskalusto maalia ja pitäisi se levittää suzukin päälle... Mutta tila on sellainen että maalisumua ei saisi tulla. |
#27
|
|||
|
|||
![]()
Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)
Vastaan itseleni parin kokeilun jälkeen... Liikaa maalia kerralla ja liian läheltä sumuttaen... Riittävän kaukaa ja useita ohuita kerroksia kuten purkin kyljessä lukee niin välttävä tulee... Viimeksi muokannut lavanelikko : 29.09.2013 19:00 Perustelu: Vastattu itselle... |
#28
|
|||
|
|||
![]()
En ole itse maalannut mutta vierestä katsoin kun kaivinkonetta telasivat. Ihan asiallinen pinta siitäkin tuli, ottaen huomioon ettei muita pohjia tehty kuin hiekkapuhallus. Ei kannata ohentaa, ainakaan ennen kokeilua miten tasoittuu.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tänä kesänä filmivanereita uretaanimaalilla valkoiseksi maalatessa kokeilin uutena välineenä vaahtomuovisivellintä ja se tuntui tasasella pinnalla kanssa hyvältä vaihtoehdolta. Kaksikomponenttimaaleissa olen huomannut, että kovetteen määrän, kerrospaksuuden ja ilman lämpötilan kanssa on aikamoista tasapainoilua. Pahinta mitä voi tyriä on ehkä jos unohtaa kovetteen kokonaan purkkejen sekaantumisen takia. Muunlaisen kovettuvat epätasaisuudet on helppoa hioa vaikka epäkeskohiomakoneella. Ylempänä ollut kysymys: "Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)" Osansa tässä on sillä kun teinien maalaus talon tai sähkökaapin seinään ei pyri suojaamaan korroosiolta ei paljon miltään. Paksuihin pintoihin pyrkiminen on haastavaa ja siksi hirveän paksut maalaukset ei ole aina parhaat mahdolliset. Harvoja maaleja pystyy hyvällä menestyksellä laittamaan paksuja kerroksia kerrallaan. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 30.09.2013 12:20 |
#30
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#31
|
|||
|
|||
![]()
Tulipahan taas sutattua väriä Bj:hin. Edellisestä kerrasta onkin yli 15v. Hiomista ja hinkutusta parin viikon aamut. Pohjalle joku ihan asiallinen epoksi ja pintaan raskaan kaluston halpisakryyli.
Lopputulos oli pelättyä parempi, mutta silti lievää appelsiinia. Ruisku on Bilteman vähän parempi halpis yläkannu 1,4 suutin, paine noin 2 bar, maalia ohennettu suunnilleen ohjeen mukaan (kertakäyttömuki mitta-astiana). Mitä kannattaisi kokeilla, jos parempaa haluaa. |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Olen tässä vuosein saatossa miettiny että miten helevetissä jotku saa talliolosuhteissa täysin sileää pintaa?
Ite olen maalaillut aika paljon kaikenlaista ja joka prkl kerralla tulee appelsiinia. oli sitten raskaankaluston maalia tai parempaa metallihohtoa+lakkaa. Aina sama homma. ihan sama miten koittaa maaliseosta, säätöjä, lämpötilaa tai maalaustapaa vaihdella. Ruiskuna sata hvlp3000 1.3mm suuttimella ja ruiskutuspaineena olen pitänyt ~2bar. Ei pitäs olla ruiskusta kiinni mutta tekeekö talliolosuhteiden kosteus omat kujeensa. |
#33
|
||||
|
||||
![]()
No kosteus ei oikeestaan vie kun kiiltoa. HVLP ruisku on tarkoitettu värimassalle. Se hajottaa värin paljon hienommaksi kuin esim. RP malli joka on tarkoitettu lakalle. HVLP mallilla on esim lakan pinta vaikeampi saada kastumaan ja tasoittumaan. Pitää vetää melkein et juoksee edessä aaltona.
Toinen mikä voi aiheuttaa... sumu ei poistu tallista riittävän nopeasti vaan laskeutuu pintaan ja ei sula kunnolla enää=appelsiini pinta. Ja vielä jos päästät sen ensimmäisen harso tai puolimärkä kerroksen liika kuivahtamaan niin se ei välttämättä sula uutta reissua maalatessa. Lisätään vielä et HVLP ruiskull pitäs olla paine 2bar ehkä vähän reilu(riippuu maalarista). Mutta jos säädät sen kompuralta 2bar niin 10m letku pudottaa helposti sen yhden barin painetta.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Viimeksi muokannut -JoNe- : 16.11.2014 22:55 Perustelu: lisäyksiä |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Ymmärsinkö oikein että lakatessa hvlp:llä pisarakoko saisi olla suurempi?
Ehkä matalampi paine ja vähemmän ainetta läpi... Paineen olen säätänyt ruiskusta siihen ~2bariin. Kompuralta lähtee 4-5bar. |
#35
|
||||
|
||||
![]()
Hvlp ruiskussa on ilmasuutin sellainen joka hajottaa hienoksi sumuksi. Siihen et voi oikein ite vaikuttaa.
Mutta jos sillä pitää suorakiilto maaleja ruiskia niin silloin painetta vähän reilummin ja materiaali ruuvia auki(neulan säätö) tarkoitus saada tavaraa tulemaan reilummin.
__________________
-ISORY OFFROAD-
Viimeksi muokannut -JoNe- : 16.11.2014 23:28 |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Eilen kokeilin uudestaan. Kevyt hionta ja reilummin ohennettu väri. No vähemmän appelsiinia, mutta rivommat valumat... Kyllähän tuo silti maasturiin välttää.
|
#37
|
||||
|
||||
![]()
Uusi (ja puhallettu) pelti auton pohjassa.. Onko hyötyä laittaa happo epoksipohjamaalin alle vai onko vain tartuntaa heikentävä vaikutus/ jotaki muuta? Tarkoitus tehdä ns. ikuinen.
|
#38
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo metal ready epoksin allakin pitäisi toimia tartuntaa parantavana ja viimeiset ruosteen jämät poistavana, mutta ongelma tulee siinä, että se pitäisi pystyä huuhtelemaan kuumalla vedellä pois, jotta epoksin alle ei jää kuivumisen jälkeen yhtään uutta ruostetta. Por 15 alla ei ole yhtä tarkkaa kuin epoksin. Itellä tulee nuo porrit, eikä tallissa ole kuumaa juoksevaa vettä, joten pyyhin pohjan märällä rätillä pariin kertaan ja kuivatin kuumailmapuhaltimella. Tossa aineen tuoteseloste: http://qr.absolutecoatings.com/QR-as...escription.pdf Metallin pinnasta tulee tuolla aineella sellanen nihkee mihin maali tarttuu aivan helvetin hyvin. |
#39
|
|||
|
|||
![]()
Maalina temadur50 ja pohjilla kirkas pelti / vanhoja maalattuja orkkis peltejä. Idea oli
- Hionta - Temadurille soveltuva pohja maali - Hionta - Värjäys - Kuvioita päällä. Kuvioiden alta pitäsi varmaankin hioa että tarttuu? Miten toteutuu? Voisiko temadurin vetää Suoraan ilman pohjia/kestääkö miten? Kohta heitän ruiskun nurkkaan ja vedän pensselillä. ![]() |
#40
|
||||
|
||||
![]() Auton maalauksesta.
Tuttua maalaria haastattelin ja hän sanoi että omiin autoihin vetää ensin pelliille kili hapon, 2k epoksin, hionta pohjamaalin, pintavärin + lakan tai akryylimaalin.
Eli 1. missä pelti näkyy niin kili happoa ohut huntu. 2. sitten 2k epoksi ruiskulla ja kun on ohjeen mukaan ruiskulle ohennettu niin pitäisi saada sileä pinta. Ensin ruiskutetaan melkein peittävä pinta ja "tupakkatauon jälkeen" peittävä pinta. Tauko on tärkeä se vähentää kovasti valumia. 2 K epoksi toimmii eristevärinä myös jos on pellin päällä monta kerrosta vanhija maaleja, ei keitä vanhat alta. 3. sitten hiontapohja maali. Jos ohenettu riittävästi niin pitäisi saada aikaiseksi tasaista pintaa. Jos paksumpaa niin tulee apelsiini pintaa ja vaatii nionnan. Ei välttämättä tarvi maasturiin. 4. pinta maaalin ruiskutus kahteen kertaan. Ensin melkein peittävä ja "tupakka tauon jälkeen" peittävä pinta. tauko taas ehkäisee sitä valumista. Maalattavan pintaa pitkin valaisevan valon kiilta vasten näkee hyvin onko pinta vielä kuiva eli näkyykö appelssiini pintaa. Jos näkyy niin tarvii ruiskuttaa lisää maalia tosin maltilla. Helposti tulee ruiskutettua hieman liikaa ja sitten valuu. 5. jos maalauksen jälkeen näkyy häiritseviä valumia niin ne voi poistaaa vesihionnalla ja sitten vaan mylyttämällä pinta kiiltäväksi. Oikeat maalaustilathan hyvine valoineen ja tulo- ja poistoilman puhalluksella helpottaa huomattavasti maalausta, vaan tallissakin saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi. Kanattaa vaan siivota ensin ja kastella lattia niin on vähemmän pölyä ilmassa. Kaiken oppii ja niin se on malaamisesakin että mitä enemmän teet niin sitä helpompaa se on. t. Ismo Ämmä Ei mikään ammatti maalari.
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
verhoilu asiaa | sos | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.04.2013 20:05 |
Asiaa paskasta? | Lehis | Chit-Chat | 24 | 14.01.2011 11:21 |
Hilux asiaa | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.09.2010 16:18 |
Auton katon maalauksesta kysymyksiä | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.03.2010 07:07 |
Maalauksesta ja maaleista. Neuvoja tarvitaan. | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 30.07.2009 22:56 |