Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 29.09.2013, 10:52
RIKSRAKS RIKSRAKS ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Soomi
Viestit: 180
Perusasetus

Onko ketään koskaan levittänyt oikeaa automaalia telalla?
Millainen pinta tulee?
Olisi purkki raskaskalusto maalia ja pitäisi se levittää suzukin päälle...
Mutta tila on sellainen että maalisumua ei saisi tulla.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 29.09.2013, 16:25
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)

Vastaan itseleni parin kokeilun jälkeen... Liikaa maalia kerralla ja liian läheltä sumuttaen... Riittävän kaukaa ja useita ohuita kerroksia kuten purkin kyljessä lukee niin välttävä tulee...

Viimeksi muokannut lavanelikko : 29.09.2013 19:00 Perustelu: Vastattu itselle...
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 30.09.2013, 09:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS Näytä viesti
Onko ketään koskaan levittänyt oikeaa automaalia telalla?
Millainen pinta tulee?
Olisi purkki raskaskalusto maalia ja pitäisi se levittää suzukin päälle...
Mutta tila on sellainen että maalisumua ei saisi tulla.
En ole itse maalannut mutta vierestä katsoin kun kaivinkonetta telasivat. Ihan asiallinen pinta siitäkin tuli, ottaen huomioon ettei muita pohjia tehty kuin hiekkapuhallus. Ei kannata ohentaa, ainakaan ennen kokeilua miten tasoittuu.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 30.09.2013, 12:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
En ole itse maalannut mutta vierestä katsoin kun kaivinkonetta telasivat. Ihan asiallinen pinta siitäkin tuli, ottaen huomioon ettei muita pohjia tehty kuin hiekkapuhallus. Ei kannata ohentaa, ainakaan ennen kokeilua miten tasoittuu.
Itsellä ei hiekkapuhallusta harrastavana paljon parempaa pohjaa tule mieleen kuin hiekkapuhallettu, vaihtoehtoisesti jossain pienissä metallikappaleissa olen käyttänyt sitruunahapotettua pohjaa...

Tänä kesänä filmivanereita uretaanimaalilla valkoiseksi maalatessa kokeilin uutena välineenä vaahtomuovisivellintä ja se tuntui tasasella pinnalla kanssa hyvältä vaihtoehdolta.

Kaksikomponenttimaaleissa olen huomannut, että kovetteen määrän, kerrospaksuuden ja ilman lämpötilan kanssa on aikamoista tasapainoilua. Pahinta mitä voi tyriä on ehkä jos unohtaa kovetteen kokonaan purkkejen sekaantumisen takia. Muunlaisen kovettuvat epätasaisuudet on helppoa hioa vaikka epäkeskohiomakoneella.


Ylempänä ollut kysymys: "Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)"

Osansa tässä on sillä kun teinien maalaus talon tai sähkökaapin seinään ei pyri suojaamaan korroosiolta ei paljon miltään. Paksuihin pintoihin pyrkiminen on haastavaa ja siksi hirveän paksut maalaukset ei ole aina parhaat mahdolliset. Harvoja maaleja pystyy hyvällä menestyksellä laittamaan paksuja kerroksia kerrallaan.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 30.09.2013 12:20
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 30.09.2013, 23:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Itsellä ei hiekkapuhallusta harrastavana paljon parempaa pohjaa tule mieleen kuin hiekkapuhallettu,
Tarkoitinkin että kun kyseessä oli vanha kaivuri niin kaikki vanhat kolhut, rypyt ja naarmut paistoi läpi. Maalin pysymisen kannalta varmasti oli hyvä, mutta ei oikein läheltä katsottava pinta
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 16.11.2014, 21:36
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Tulipahan taas sutattua väriä Bj:hin. Edellisestä kerrasta onkin yli 15v. Hiomista ja hinkutusta parin viikon aamut. Pohjalle joku ihan asiallinen epoksi ja pintaan raskaan kaluston halpisakryyli.

Lopputulos oli pelättyä parempi, mutta silti lievää appelsiinia. Ruisku on Bilteman vähän parempi halpis yläkannu 1,4 suutin, paine noin 2 bar, maalia ohennettu suunnilleen ohjeen mukaan (kertakäyttömuki mitta-astiana). Mitä kannattaisi kokeilla, jos parempaa haluaa.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 16.11.2014, 22:34
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.777
Perusasetus

Olen tässä vuosein saatossa miettiny että miten helevetissä jotku saa talliolosuhteissa täysin sileää pintaa?
Ite olen maalaillut aika paljon kaikenlaista ja joka prkl kerralla tulee appelsiinia. oli sitten raskaankaluston maalia tai parempaa metallihohtoa+lakkaa. Aina sama homma. ihan sama miten koittaa maaliseosta, säätöjä, lämpötilaa tai maalaustapaa vaihdella.

Ruiskuna sata hvlp3000 1.3mm suuttimella ja ruiskutuspaineena olen pitänyt ~2bar.
Ei pitäs olla ruiskusta kiinni mutta tekeekö talliolosuhteiden kosteus omat kujeensa.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 16.11.2014, 22:43
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

No kosteus ei oikeestaan vie kun kiiltoa. HVLP ruisku on tarkoitettu värimassalle. Se hajottaa värin paljon hienommaksi kuin esim. RP malli joka on tarkoitettu lakalle. HVLP mallilla on esim lakan pinta vaikeampi saada kastumaan ja tasoittumaan. Pitää vetää melkein et juoksee edessä aaltona.

Toinen mikä voi aiheuttaa... sumu ei poistu tallista riittävän nopeasti vaan laskeutuu pintaan ja ei sula kunnolla enää=appelsiini pinta.

Ja vielä jos päästät sen ensimmäisen harso tai puolimärkä kerroksen liika kuivahtamaan niin se ei välttämättä sula uutta reissua maalatessa.

Lisätään vielä et HVLP ruiskull pitäs olla paine 2bar ehkä vähän reilu(riippuu maalarista). Mutta jos säädät sen kompuralta 2bar niin 10m letku pudottaa helposti sen yhden barin painetta.
__________________
-ISORY OFFROAD-

Viimeksi muokannut -JoNe- : 16.11.2014 22:55 Perustelu: lisäyksiä
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 16.11.2014, 23:14
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.777
Perusasetus

Ymmärsinkö oikein että lakatessa hvlp:llä pisarakoko saisi olla suurempi?
Ehkä matalampi paine ja vähemmän ainetta läpi...

Paineen olen säätänyt ruiskusta siihen ~2bariin.
Kompuralta lähtee 4-5bar.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 16.11.2014, 23:24
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

Hvlp ruiskussa on ilmasuutin sellainen joka hajottaa hienoksi sumuksi. Siihen et voi oikein ite vaikuttaa.

Mutta jos sillä pitää suorakiilto maaleja ruiskia niin silloin painetta vähän reilummin ja materiaali ruuvia auki(neulan säätö) tarkoitus saada tavaraa tulemaan reilummin.
__________________
-ISORY OFFROAD-

Viimeksi muokannut -JoNe- : 16.11.2014 23:28
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 19.11.2014, 10:55
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Eilen kokeilin uudestaan. Kevyt hionta ja reilummin ohennettu väri. No vähemmän appelsiinia, mutta rivommat valumat... Kyllähän tuo silti maasturiin välttää.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 19.11.2014, 11:16
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Uusi (ja puhallettu) pelti auton pohjassa.. Onko hyötyä laittaa happo epoksipohjamaalin alle vai onko vain tartuntaa heikentävä vaikutus/ jotaki muuta? Tarkoitus tehdä ns. ikuinen.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 19.11.2014, 13:27
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Uusi (ja puhallettu) pelti auton pohjassa.. Onko hyötyä laittaa happo epoksipohjamaalin alle vai onko vain tartuntaa heikentävä vaikutus/ jotaki muuta? Tarkoitus tehdä ns. ikuinen.
Itellä on menossa sama homma ja amerikan miesten juttuja kun tarpeeksi luin, niin tulin siihen uskoon, että jos siellä pohjassa ei ole oikeesti grammaakaan ruostetta jäljellä, niin epoksi suoraan pellille ja jos sinne kuitenkin jäi vähän ruostetta johonkin, niin sitten ois parempi laittaa kolmen vaiheen käsittely: marine clean, metal ready ja pari kerrosta por-15:sta. Ite teen noilla jälkimmäisillä mömmöillä nyt kun en tahdo tehdä enää ko. autoa toista kertaa.

Tuo metal ready epoksin allakin pitäisi toimia tartuntaa parantavana ja viimeiset ruosteen jämät poistavana, mutta ongelma tulee siinä, että se pitäisi pystyä huuhtelemaan kuumalla vedellä pois, jotta epoksin alle ei jää kuivumisen jälkeen yhtään uutta ruostetta. Por 15 alla ei ole yhtä tarkkaa kuin epoksin. Itellä tulee nuo porrit, eikä tallissa ole kuumaa juoksevaa vettä, joten pyyhin pohjan märällä rätillä pariin kertaan ja kuivatin kuumailmapuhaltimella. Tossa aineen tuoteseloste: http://qr.absolutecoatings.com/QR-as...escription.pdf Metallin pinnasta tulee tuolla aineella sellanen nihkee mihin maali tarttuu aivan helvetin hyvin.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 23.11.2014, 11:05
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Maalina temadur50 ja pohjilla kirkas pelti / vanhoja maalattuja orkkis peltejä. Idea oli
- Hionta
- Temadurille soveltuva pohja maali
- Hionta
- Värjäys
- Kuvioita päällä.

Kuvioiden alta pitäsi varmaankin hioa että tarttuu? Miten toteutuu?
Voisiko temadurin vetää Suoraan ilman pohjia/kestääkö miten? Kohta heitän ruiskun nurkkaan ja vedän pensselillä.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 23.11.2014, 11:33
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Auton maalauksesta.


Tuttua maalaria haastattelin ja hän sanoi että omiin autoihin vetää ensin pelliille kili hapon, 2k epoksin, hionta pohjamaalin, pintavärin + lakan tai akryylimaalin.

Eli
1. missä pelti näkyy niin kili happoa ohut huntu.

2. sitten 2k epoksi ruiskulla ja kun on ohjeen mukaan ruiskulle ohennettu niin pitäisi saada sileä pinta. Ensin ruiskutetaan melkein peittävä pinta ja "tupakkatauon jälkeen" peittävä pinta.
Tauko on tärkeä se vähentää kovasti valumia.
2 K epoksi toimmii eristevärinä myös jos on pellin päällä monta kerrosta vanhija maaleja, ei keitä vanhat alta.

3. sitten hiontapohja maali. Jos ohenettu riittävästi niin pitäisi saada aikaiseksi tasaista pintaa. Jos paksumpaa niin tulee apelsiini pintaa ja vaatii nionnan. Ei välttämättä tarvi maasturiin.

4. pinta maaalin ruiskutus kahteen kertaan.
Ensin melkein peittävä ja "tupakka tauon jälkeen" peittävä pinta. tauko taas ehkäisee sitä valumista. Maalattavan pintaa pitkin valaisevan valon kiilta vasten näkee hyvin onko pinta vielä kuiva eli näkyykö appelssiini pintaa. Jos näkyy niin tarvii ruiskuttaa lisää maalia tosin maltilla. Helposti tulee ruiskutettua hieman liikaa ja sitten valuu.

5. jos maalauksen jälkeen näkyy häiritseviä valumia niin ne voi poistaaa vesihionnalla ja sitten vaan mylyttämällä pinta kiiltäväksi.

Oikeat maalaustilathan hyvine valoineen ja tulo- ja poistoilman puhalluksella helpottaa huomattavasti maalausta, vaan tallissakin saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi. Kanattaa vaan siivota ensin ja kastella lattia niin on vähemmän pölyä ilmassa.

Kaiken oppii ja niin se on malaamisesakin että mitä enemmän teet niin sitä helpompaa se on.

t. Ismo Ämmä
Ei mikään ammatti maalari.
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
verhoilu asiaa sos Tekniikka & Jutustelu 3 17.04.2013 20:05
Asiaa paskasta? Lehis Chit-Chat 24 14.01.2011 11:21
Hilux asiaa Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 08.09.2010 16:18
Auton katon maalauksesta kysymyksiä Timo_L Tekniikka & Jutustelu 27 03.03.2010 07:07
Maalauksesta ja maaleista. Neuvoja tarvitaan. jappe Tekniikka & Jutustelu 15 30.07.2009 22:56


Sivu luotu: 04:01 (GMT +2).