Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2013, 11:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jos on taivutusvermeet neliöpalkille, niin olennaisesti se tietysti lisää runkoa vasten olevan tukipinnan pinta-alaa ja helposti voi silloin hitsata kyljestä kiinni olettaen että runkopalkin kylki on suora Jonkinlaisen tuen silti laittaisin konehuoneen puolelle estämään lenkin sisään-ulos vääntymistä ja ylimääräistä kiertorasitusta runkoon.

Se mikä itsellä tulee mieleen tuossa kyljestä hitsaamisessa myös on, että kannattaako vetää täydellä saumalla, vai parin sentin pätkissä ja aina pari senttiä rakoa välissä? Tuostakin tuntuu olevan kahta koulukuntaa, aiheuttaako täysi sauma runkopalkkiin vääränlaista kuormitusta vs. pätkäsaumat. Ei ole helppoa tee-se-itse-miehen elämä

Kait tuossa poikkiputkiviritelmässä joku järki kuitenkin on, kun olen ihan tehtaan tekemissä työkoneissakin esim. nähnyt vastaavalla kiinnitystavalla toteutettuja systeemeitä. Tai sitten se on vain hitsauksen helppous ja vähäisempi työn määrä (= hinta), mikä ratkaisee

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2013, 12:26
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Yläpään kiinnitys tulee alemmas kuin venakoppa joten himpun hankalaa toi poikkiputki tässä versiossa
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2013, 12:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Vaakatanko sopivasti taivutettuna kaarien yläpäästä toiseen, laippakiinnityksellä molemmat puolet niin saa koneenkin pois ilman rälläköintiä?

Pelkästään iskarikäytössä tosin kestänee ilman hirveitä tuentoja, jos vain saa runkopalkkiin hyvin hitsattua, mutta jos oli tosiaan ilmatikut tai coil- overit tulossa niin en laittaisi ilman kunnon tuentaa. Kaikki on tosin kiinni putken ja auton rungon ainevahvuuksista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2013, 13:13
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Yläpään kiinnitys tulee alemmas kuin venakoppa joten himpun hankalaa toi poikkiputki tässä versiossa
Laittaisin ehdottomasti poikkipalkin jousitolppien väliin. Minulla on vähän samankaltaiset U-putket joissa etupumput on kiinni. Ne on jonkin verran vinossa niin että yläpää on ulompana, jolloin kiinnittäminen rungon kylkeen oli helppoa sahaamalla putki kiinnityspinnaltaan ~puoliksi ja hitsaamalla täysillä saumoilla runkoon. Kannattaa etukäteen sovitella että miten jousi elää joustoissa tuolla, ettei sitten turhaan joudu rajoittamaan joustoja kiinni ottamisen vuoksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2013, 13:27
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Joo toi liikerata pitää tarkoin tutkia ettei ota minnekkään kiinni.
Yläpään myös joudun laittamaan ulommas alapäätä.
Mitään joustoihmettä ei nyt tehdä vaan kierrejousitus lehtien tilalle joten tuota poikkitukea
harkittava. On siinä vähtiä taivutella koneen yli mut jos tekis kaksosasen niin sais helposti irroitettavaks.

Ja tuo sj tuollaiset saa coilien kaveriks.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2013, 16:14
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

http://4wheelonline.com/jeep/GenRigh...205621.1435991
Tossa on tyylikkäästi laipoilla toi hieno irroitettava poikkipalkki systeemi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan c303 ryyppyvaijerin kiinnike Hups O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 17.04.2013 10:39
Ostetaan mogin moottorin kiinnike tomba83 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.03.2013 18:43
Minkä vahvuisesta putkesta vinssiin kardaani ? IsoA Tekniikka & Jutustelu 6 28.07.2006 19:13
Cherokee putkesta ulos. Tomppa82 Linkit 2 25.02.2006 01:17
lehti jousen kiinnike hietsu Tekniikka & Jutustelu 7 02.12.2004 17:32


Sivu luotu: 11:02 (GMT +2).