Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Putkesta rypytetty iskarin kiinnike ?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114884)

bluevan 12.09.2013 08:33

Putkesta rypytetty iskarin kiinnike ??
 
1 Liiteet
Onko tuollaisessa kuvan systeemissä joku ratkaiseva merkitys noilla vaakaputken pätkillä ?
Tuleeko kiinnityksestä vahvempi vai onko nuo vain kiinnityksen helpottamiseksi tehty?
Kun lähes kaikilla tehdasvalmistajilla näyttää olevan tuollaiset.

Timo_L 12.09.2013 08:50

Eikös se jollain pidä saada hitsattua runkoputken kylkeen kiinni tuo iskarikaari? ;) Toki jos runkoaisan päälle tulee kaari kiinni niin sittenhän tuota lyhyttä vaakaputkea ei tarvitse.

bluevan 12.09.2013 09:10

Eikö tuota U-malliseks väännettyä putkea voi hitsata rungon kylkeen ;)
Enempi mun mielest tulee vääntöä kiinnityskohtaan tuolla vaakaputkiversiolla.

iikkoo 12.09.2013 09:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1042929)
Eikö tuota U-malliseks väännettyä putkea voi hitsata rungon kylkeen ;)
Enempi mun mielest tulee vääntöä kiinnityskohtaan tuolla vaakaputkiversiolla.

mä hitsasin U:n suoraan rungon kylkeen ja hienosti on toiminu

Timo_L 12.09.2013 10:01

Aika nihkeätä se on hitsata yhtä tai kahta palkoa sinne runkoaisan ja putken reunan väliin ahtaaseen koloon.. ja tartuntapintakin aika kapea kun ei putki ota kuin vain "harjalta" kiinni runkoon.

Eihän tuota mutkaa tuollaisenaan kuitenkaan jätetä edes iskareille, saati sitten ilmatikuille tai coil-overeille. Eli jonkinlaiset vinotuet vähintään auton keskilinjaa kohti ne tarvitsee joka tapauksessa -> helpompi ja parempi kiinnitys tuon lyhyen poikkiputken kanssa.

Jare 12.09.2013 10:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1042944)
Aika nihkeätä se on hitsata yhtä tai kahta palkoa sinne runkoaisan ja putken reunan väliin ahtaaseen koloon.. ja tartuntapintakin aika kapea kun ei putki ota kuin vain "harjalta" kiinni runkoon.

Eihän tuota mutkaa tuollaisenaan kuitenkaan jätetä edes iskareille, saati sitten ilmatikuille tai coil-overeille. Eli jonkinlaiset vinotuet vähintään auton keskilinjaa kohti ne tarvitsee joka tapauksessa -> helpompi ja parempi kiinnitys tuon lyhyen poikkiputken kanssa.

Kai sen putken voi viistääkkin rungon puolelta tarvittaessa?

Timo_L 12.09.2013 10:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1042955)
Kai sen putken voi viistääkkin rungon puolelta tarvittaessa?

Kyllähän sen voi, tai voi hitsata vaikkapa latanpätkät molemmin puolin putkea niin saa vähän enemmän tartunta- ja tukipintaa. En minä sano että tuo poikkiputken kanssa hitsaus on ainoa mahdollinen, mutta aika lailla helpoin ja kuitenkin erittäin tukeva kun se integroidaan muuten keulan turvakehikkoon/ runkorakenteisiin :)

bluevan 12.09.2013 11:14

Ei kait putken tarvii aina olla pyöree ?

Timo_L 12.09.2013 11:28

Jos on taivutusvermeet neliöpalkille, niin olennaisesti se tietysti lisää runkoa vasten olevan tukipinnan pinta-alaa ja helposti voi silloin hitsata kyljestä kiinni olettaen että runkopalkin kylki on suora :) Jonkinlaisen tuen silti laittaisin konehuoneen puolelle estämään lenkin sisään-ulos vääntymistä ja ylimääräistä kiertorasitusta runkoon.

Se mikä itsellä tulee mieleen tuossa kyljestä hitsaamisessa myös on, että kannattaako vetää täydellä saumalla, vai parin sentin pätkissä ja aina pari senttiä rakoa välissä? Tuostakin tuntuu olevan kahta koulukuntaa, aiheuttaako täysi sauma runkopalkkiin vääränlaista kuormitusta vs. pätkäsaumat. Ei ole helppoa tee-se-itse-miehen elämä :D

Kait tuossa poikkiputkiviritelmässä joku järki kuitenkin on, kun olen ihan tehtaan tekemissä työkoneissakin esim. nähnyt vastaavalla kiinnitystavalla toteutettuja systeemeitä. Tai sitten se on vain hitsauksen helppous ja vähäisempi työn määrä (= hinta), mikä ratkaisee :p

bluevan 12.09.2013 12:26

Yläpään kiinnitys tulee alemmas kuin venakoppa joten himpun hankalaa toi poikkiputki tässä versiossa :D

Timo_L 12.09.2013 12:54

Vaakatanko sopivasti taivutettuna kaarien yläpäästä toiseen, laippakiinnityksellä molemmat puolet niin saa koneenkin pois ilman rälläköintiä? :)

Pelkästään iskarikäytössä tosin kestänee ilman hirveitä tuentoja, jos vain saa runkopalkkiin hyvin hitsattua, mutta jos oli tosiaan ilmatikut tai coil- overit tulossa niin en laittaisi ilman kunnon tuentaa. Kaikki on tosin kiinni putken ja auton rungon ainevahvuuksista :D

offroadjouni 12.09.2013 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1042975)
Yläpään kiinnitys tulee alemmas kuin venakoppa joten himpun hankalaa toi poikkiputki tässä versiossa :D

Laittaisin ehdottomasti poikkipalkin jousitolppien väliin. Minulla on vähän samankaltaiset U-putket joissa etupumput on kiinni. Ne on jonkin verran vinossa niin että yläpää on ulompana, jolloin kiinnittäminen rungon kylkeen oli helppoa sahaamalla putki kiinnityspinnaltaan ~puoliksi ja hitsaamalla täysillä saumoilla runkoon. Kannattaa etukäteen sovitella että miten jousi elää joustoissa tuolla, ettei sitten turhaan joudu rajoittamaan joustoja kiinni ottamisen vuoksi.

bluevan 12.09.2013 13:27

Joo toi liikerata pitää tarkoin tutkia ettei ota minnekkään kiinni.
Yläpään myös joudun laittamaan ulommas alapäätä.
Mitään joustoihmettä ei nyt tehdä vaan kierrejousitus lehtien tilalle joten tuota poikkitukea
harkittava. On siinä vähtiä taivutella koneen yli mut jos tekis kaksosasen niin sais helposti irroitettavaks.

Ja tuo sj tuollaiset saa coilien kaveriks.

Pajares 12.09.2013 16:14

http://4wheelonline.com/jeep/GenRigh...205621.1435991
Tossa on tyylikkäästi laipoilla toi hieno irroitettava poikkipalkki systeemi.


Sivu luotu: 23:24 (GMT +2).