Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2013, 20:48
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 793
Perusasetus

Suotta mäiskit pistepuikolla jos tuon sinisen locun laitat, ei ne nyloc mutteritkaan itsestään aukea.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2013, 18:58
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Älkää nyt ainakaan ottako tätä ***tuiluna.

Kolmella kovuusluokan lukitteella pärjää. Ne luokat ovat pehmeä, keskikova ja kova.

Jokaiselta ruuvilukitteen toimittajalta löytyy nämä.
Myös valmistajan (auton) ilmoittamat kiristysmomentit pitää ottaa huomioon ja käyttää oikein.

Pehmeä on tarkoitettu pitämään, mutta myös helposti aukaistavaksi.
Keskikova todellakin pitämään, silti vielä aukaistavissa normaaleilla työkaluilla.
Kova onkin sitten ns. pysyvä liitos. Sen aukaisuun tarvitaan jo lämpöä, jatkovartta jne.
Ja kyllä se pehmeäkin pitää.

Tässä jutussa on varmaankin kyse teräspultista ja alumiinikierteistä.
Tiedän kokemuksesta, kuinka helppoa kierteet on korkata. Alumiinikierteet antautuu teräkselle pelkällä ranteella, jopa sormilla, jos ovat kuluneet.

No, pääasia on, että käyttää lukitetta tällaisissa pienen momentin vaativissa kierteissä.

Ite voi päättää, että auotaanko niitä enää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2013, 19:10
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Ei ole kierteet alumiinissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2013, 19:50
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Tää mun juttu onkin yleisohje. Teräs/teräs-liitos -> oikea momentti, edes sinnepäin, riittää melkein joka paikassa ilman lukitetta, riippumatta kierteen koosta. Ei kuitenkaan kaikissa. Pitäähän sen olla tieto joka jätkällä, ettei M4 kierrettä voi/saa vetää kiinni samalla voimalla kuin suurempia. Teräs/alumiini, jopa vain kannattaa käyttää lukitetta ja kuten sanoin, ite voi päättää avataanko sitä enää koskaan siten, ettei kierteen harjat tuu mukana. Onko muuten kukaan nähnyt kärryissä alumiinipultteja missään? Toki on eri kovuuksilla olevia teräksiä, mutta näistä tehdyillä kierreosilla ei ole taipumusta korkata, ellei käytä liikaa voimaa JA/TAI/SEKÄETTÄ käytä liian vähän kierresyvyyttä. Pulttia pitää upottaa kierteeseen vähintään 1,5 X halkaisija, mieluummin enemmän. Ja jos narttu on pehmeämpää, niin vielä enemmän. Olen nähnyt kuinka M16 kierteet vedetään suoraksi ja käsivoimin. Senpä jälkeen olikin voimistelua. Tämähän ei ole tarkoitus.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2013, 20:24
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Hiukan menee ohi aiheen mutta kun asia taas tuli esille.
Miksi muuten aina käsketään kiertää 1.5 kertaa syvyyttä verrattuna leveyteen ku eihän esim M8 mutterikaan ole ja silti pysyy ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2013, 21:17
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Mittaapa mutteri uuestaan ja kerro sen jälkeen onko ne missä suhteessa.
Otapa myös huomioon, että on olemassa muitakin mutterin kokoja kuin se yksi.
Jokaiselle löytyy omat standardin mukaiset kiristysmomentit.

Miten niin ohi aiheesta? Perustele.

Kysehän on siitä, että miten kierreliitos saadaan pitämään.

Sitäpaitsi monenko kannen liitoksissa on näkynyt muttereita?

Tän jo voi ottaa...

Ai niin, ohan niitä pinnapulttejakin...
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2013, 21:28
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Normi M8 mutteri abaut 6.4mm paksu eli ei likikään tuota X1.5 vaan alle pultin paksuuden.

Ohi aiheesta eli ei liity varsinaisesti tuohon lukitteen käyttöön suzukin keinuvipuakselin ruuvien lukitsemisessa.
Ja nimenomaan että kirjoitin itse siitä reilusti mettään.

Kysymys ei ollut kannessa sijaitsevissa muttereista joten myös siksi ohi alkuperäisen aiheen vaan ihmettelin sitä miksi aina suositellaan käytettäväksi tuo X 1.5 ...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Mittaapa mutteri uuestaan ja kerro sen jälkeen onko ne missä suhteessa.
Otapa myös huomioon, että on olemassa muitakin mutterin kokoja kuin se yksi.
Jokaiselle löytyy omat standardin mukaiset kiristysmomentit.

Miten niin ohi aiheesta? Perustele.

Kysehän on siitä, että miten kierreliitos saadaan pitämään.

Sitäpaitsi monenko kannen liitoksissa on näkynyt muttereita?

Tän jo voi ottaa...

Ai niin, ohan niitä pinnapulttejakin...
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
suzuki kansi ruuvilukite


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ohjeita vinssin korjauksesta toyotan navan kasaukseen. BryGgi Linkit 4 09.09.2011 11:11
Pätevät ohjeet ve4 pumpun kasaukseen BryGgi Tekniikka & Jutustelu 2 10.01.2011 01:23
hj61 kannen kiristys ja kannen pulttien paksuus? 0ltzi Tekniikka & Jutustelu 4 07.05.2010 17:17
Mitä karttaohjelmia käytätte ja mitä gps:ää? telipeto Tekniikka & Jutustelu 53 25.09.2008 06:37
Suzukin jakolaatikko, mitä kestää??? Tekniikka & Jutustelu 0 17.11.2004 13:50


Sivu luotu: 03:56 (GMT +2).