Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitä ruuvilukitetta Suzukin kannen kasaukseen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114665)

Mutis 07.09.2013 17:18

Mitä ruuvilukitetta Suzukin kannen kasaukseen?
 
Sj410 kansi purettuna pöydällä ja aloin miettimään millä lukitteella esim. ne keinujen akselin pidikeruuvit olisi hyvä lukita. Olivat ihan tolkuttoman piukassa kun sitä purkasin.

Tallista löytyy 'Loctite normaali', mutta onko se riittävä?

axu87 07.09.2013 17:51

eiköhän 243 piisaa, jos sillä siis normaalia tarkoitit.

Mutis 08.09.2013 12:40

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=137676

Tommonen purkki. Vähän hämää, kun ei Loctiten sivuiltakaan löydy vastaavaa. Ei kuitenkaan ole kauaa, kun tuon ostin. Itse liima on sinistä.
Mitään numeroita ei putelista löydy.

Edittiä: näkyykö toi kuva? Suora linkki kuvaan:

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=137676

axu87 09.09.2013 19:28

Itsellä on kaiketi sen verran vanhempaa että lukee koodi 243, kun sitten kovassa on taas oma kolmenumeroinen koodinsa, mutta samaa sinistä sotkua ja normaali lukee tuossa 243 kin. Tuohan ei oikein piukkaan niitä liimaa vaan lukitsee, kuten nylocmutteri, saa siis purettua ilman kuumennusta kätevästi.

sami_k 09.09.2013 19:33

jotain ruuvilukitetta tosiaan kannattaa käyttää tai lyödä siihen pukin päälle lukitus pisteet
oon muutamankin 410 kannen nähny mistä on lähtenyt noi pultit karkuun

bluevan 09.09.2013 19:36

Mä en laittanu mitään ja on ne siellä nyt hetken ainakin pysyneet,tosin en oo tarkistanu.
Voin tulla 542:n putelin kans liimaan ne sun ruuvit ;)

axu87 09.09.2013 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1041910)
Mä en laittanu mitään ja on ne siellä nyt hetken ainakin pysyneet,tosin en oo tarkistanu.
Voin tulla 542:n putelin kans liimaan ne sun ruuvit ;)

Toi 542 hydrauliliima on pehmeetä :), sen saa irvistelemättä auki ja kun pari kertaa on kunnolla nytkähtäny pyörii jo melkein sormin. 270 oli se vihreä mikä tarvis kuumentaa auki, jos on kunnolla putsattu kierteet niin räikällä avattunakin tulee jo melkein kädet kipeeks.

bluevan 09.09.2013 20:21

No sit muistin väärin jos se 270 oli sitä jeesusmutonpiukasloctitee :)

Mutis 10.09.2013 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sami_k (Viesti 1041908)
jotain ruuvilukitetta tosiaan kannattaa käyttää tai lyödä siihen pukin päälle lukitus pisteet
oon muutamankin 410 kannen nähny mistä on lähtenyt noi pultit karkuun

Mun Vitarasta oli myös ruuveja auennut.


Taidanpa lätkiä tuota lukitetta, mitä nyt sattuu olemaan ja lisäkai tuurnan kanssa lukitus. Eiköhän ne siellä sillä pysy.
Kiitokset vastauksista.

sos 11.09.2013 09:07

Mää löin pistepuikolla montun kannan väliin hyvin pysyy jaa saa vielä auki jos tarvetta

axu87 11.09.2013 20:48

Suotta mäiskit pistepuikolla jos tuon sinisen locun laitat, ei ne nyloc mutteritkaan itsestään aukea.

RankeriLeke 12.09.2013 18:58

Älkää nyt ainakaan ottako tätä ***tuiluna. :)

Kolmella kovuusluokan lukitteella pärjää. Ne luokat ovat pehmeä, keskikova ja kova.

Jokaiselta ruuvilukitteen toimittajalta löytyy nämä.
Myös valmistajan (auton) ilmoittamat kiristysmomentit pitää ottaa huomioon ja käyttää oikein.

Pehmeä on tarkoitettu pitämään, mutta myös helposti aukaistavaksi.
Keskikova todellakin pitämään, silti vielä aukaistavissa normaaleilla työkaluilla.
Kova onkin sitten ns. pysyvä liitos. Sen aukaisuun tarvitaan jo lämpöä, jatkovartta jne.
Ja kyllä se pehmeäkin pitää.

Tässä jutussa on varmaankin kyse teräspultista ja alumiinikierteistä.
Tiedän kokemuksesta, kuinka helppoa kierteet on korkata. Alumiinikierteet antautuu teräkselle pelkällä ranteella, jopa sormilla, jos ovat kuluneet.

No, pääasia on, että käyttää lukitetta tällaisissa pienen momentin vaativissa kierteissä.

Ite voi päättää, että auotaanko niitä enää. :p

bluevan 12.09.2013 19:10

Ei ole kierteet alumiinissa.

RankeriLeke 12.09.2013 19:50

Tää mun juttu onkin yleisohje. Teräs/teräs-liitos -> oikea momentti, edes sinnepäin, riittää melkein joka paikassa ilman lukitetta, riippumatta kierteen koosta. Ei kuitenkaan kaikissa. Pitäähän sen olla tieto joka jätkällä, ettei M4 kierrettä voi/saa vetää kiinni samalla voimalla kuin suurempia. Teräs/alumiini, jopa vain kannattaa käyttää lukitetta ja kuten sanoin, ite voi päättää avataanko sitä enää koskaan siten, ettei kierteen harjat tuu mukana. Onko muuten kukaan nähnyt kärryissä alumiinipultteja missään? Toki on eri kovuuksilla olevia teräksiä, mutta näistä tehdyillä kierreosilla ei ole taipumusta korkata, ellei käytä liikaa voimaa JA/TAI/SEKÄETTÄ käytä liian vähän kierresyvyyttä. Pulttia pitää upottaa kierteeseen vähintään 1,5 X halkaisija, mieluummin enemmän. Ja jos narttu on pehmeämpää, niin vielä enemmän. Olen nähnyt kuinka M16 kierteet vedetään suoraksi ja käsivoimin. Senpä jälkeen olikin voimistelua. Tämähän ei ole tarkoitus.

bluevan 12.09.2013 20:24

Hiukan menee ohi aiheen mutta kun asia taas tuli esille.
Miksi muuten aina käsketään kiertää 1.5 kertaa syvyyttä verrattuna leveyteen ku eihän esim M8 mutterikaan ole ja silti pysyy ?

RankeriLeke 12.09.2013 21:17

Mittaapa mutteri uuestaan ja kerro sen jälkeen onko ne missä suhteessa.
Otapa myös huomioon, että on olemassa muitakin mutterin kokoja kuin se yksi.
Jokaiselle löytyy omat standardin mukaiset kiristysmomentit.

Miten niin ohi aiheesta? Perustele.

Kysehän on siitä, että miten kierreliitos saadaan pitämään.

Sitäpaitsi monenko kannen liitoksissa on näkynyt muttereita?

Tän jo voi ottaa...

Ai niin, ohan niitä pinnapulttejakin... :)

bluevan 12.09.2013 21:28

Normi M8 mutteri abaut 6.4mm paksu eli ei likikään tuota X1.5 vaan alle pultin paksuuden.

Ohi aiheesta eli ei liity varsinaisesti tuohon lukitteen käyttöön suzukin keinuvipuakselin ruuvien lukitsemisessa.
Ja nimenomaan että kirjoitin itse siitä reilusti mettään.

Kysymys ei ollut kannessa sijaitsevissa muttereista joten myös siksi ohi alkuperäisen aiheen vaan ihmettelin sitä miksi aina suositellaan käytettäväksi tuo X 1.5 ...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1043164)
Mittaapa mutteri uuestaan ja kerro sen jälkeen onko ne missä suhteessa.
Otapa myös huomioon, että on olemassa muitakin mutterin kokoja kuin se yksi.
Jokaiselle löytyy omat standardin mukaiset kiristysmomentit.

Miten niin ohi aiheesta? Perustele.

Kysehän on siitä, että miten kierreliitos saadaan pitämään.

Sitäpaitsi monenko kannen liitoksissa on näkynyt muttereita?

Tän jo voi ottaa...

Ai niin, ohan niitä pinnapulttejakin... :)


RankeriLeke 12.09.2013 22:25

Hankipa tietoosi SFS standardit kierteistä, niin voit oppia jotain.

Tämmöset mutu-jutut loppuu aika äkkiä.

Kierrelukitteet ovat ja toimivat edelleen niinkuin sanoin.
Palatakseni aiheeseen.

Pajares 13.09.2013 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1042545)
Mää löin pistepuikolla montun kannan väliin hyvin pysyy jaa saa vielä auki jos tarvetta

X2 ja hyvin on pitänyt!
yhdestä kannesta jouduin noi kaivelemaan missä ne oli liimalla vedetty kiinni ja ihan turhaa työtä teetti ja yhteen joutui vielä hitsaamaan mutterin päälle et aukesi ja kaikki ruuvit oli sen jälkeen oikeastaan käyttökelvottomia!UGH

Mutis 13.09.2013 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1043207)
Hankipa tietoosi SFS standardit kierteistä, niin voit oppia jotain.

Tämmöset mutu-jutut loppuu aika äkkiä.

Kierrelukitteet ovat ja toimivat edelleen niinkuin sanoin.
Palatakseni aiheeseen.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...52164340,d.bGE

Tuoltahan nuo standardit löytyy. Sivulta viisi. M8 mutteri on n. 0,8 x pultin kierteiden ulkohalkisijan verran paksu. Eli saman kuin kierteitä tehdessä suositeltu alkureijän koko. Eli Bluevanin mainitsema ~6,5mm.

M8 pultin vahvuus on kierteiden välistä mitattuna se sama ~6,5mm.

Tuosta 1,5 x pultin halkaisijan verran kiertämisestä mutteriin en voi muuta kuin mutuilla. Liekö varmuusvara, jos pulttista häipyy tärinän yms. rasituksen vuoksi kierteet, niin jää rämisemään, eikä heti putoa pois.


Sivu luotu: 11:25 (GMT +2).