Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.07.2013, 11:19
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
joo en tajuu mikä idea on ajaa pitkät päällä keskellä päivää??
Tämähän on tosiaan jääny tavaksi ajoilta jolloin pikkunen hehkulamppu yritti valoa tuottaa niin paljon että motoristin huomaisi, eikä vielä nykyäänkään joka pyörässä ole paljoa sen kummemmat valot.

Omakohtaisia kokemuksia on tästä että autot tulee pikkuteiltä eteen joko sen takia ettei minua huomata tai pyörän mallin takia luullaan mopoksi ja nopeuteni arvioidaan puolet pienemmäksi.

Sitten itse katsastuksesta.
Ainakin minun tuntemat motoristit ovat aika viksua väkeä ja pyöriä pidetään kunnossa oman ja muiden turvallisuuden takia ihan vapaaehtoisesti. Enkä sano etteikö tämän takia koko maahan mahtuisi yhtään pyörää joka olisi huonossa kunnossa.

Sitten taas tuntemani mopot ja kevarit on lähes poikkeuksetta melkoisia pommeja, ennemmin itse lisäisin niiden seurantaa.

Jos katsastus saadaan viksusti toteutettua se ei olisi pyörälle monen minuutin juttu ja kuski saisi mielenrauhan että valtionkin mielestä ajokki on kunnossa. Enkä nyt ala kommentoimaan katsastuksen tasoa.
Muutaman kympin lisäkustannushan tästä aina tulisi.

__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.07.2013, 14:25
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.052
Perusasetus

Kuinka monta meppiä tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu kattoon?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.07.2013, 16:55
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.059
Perusasetus

Täytyy kyllä sanoa että en ole pahoillani että osalle ryhmästä tulee ainakin ajoittain ylimääräistä pakoputki/änkkäri jumppaa!

Tuossa naapurissa yksi suoraputki kyrpä kyllä osaa nillittää arkena naapuruston ruohonleikkaamisesta 0900, mutta jos itse tulee himaan jälkeen puolen yön, niin siltikin pitää tuossa suoralla vääntää pienellä vaihteella tuppi tappiin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.07.2013, 17:16
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

En kans tajuu mikä vitun järki eräillä on tunkee suorat pakoputket moottoripyörään,luulis pää halkeavan kun muutaman satakilsaa paahtaa menemään......jaa niin ei niillä niin pitkälle pääs kun ne keittää öljyt pihalle,veretään vaan korttelia ympäri läikä läikä läikä
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.07.2013, 17:26
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.059
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ranee Näytä viesti
Sitten taas tuntemani mopot ja kevarit on lähes poikkeuksetta melkoisia pommeja, ennemmin itse lisäisin niiden seurantaa.
http://yle.fi/uutiset/moottoripyorie...poissa/6716805

Ne vasta myöhemmin...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.07.2013, 20:21
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Onhan tuo aika säälittävä selitys, että pyörät on hyvässä kunnossa kun on oma henki pelissä. (tarkottaako tuo toisella kädellä sitä, että autot on vielä paremmassa kun on oma ja muidenkin?)
En montaakaan pyörää tiedä joka on laillisessa kunnossa jos oikeen katsomaan ruvetaan. On tehoputkee yms. helevettiä jokasessa pyörässä. Nyt se sitten kaihertaa kun joudutaan kaikki kalliit laittomat acramoposobovivitz viritykset poistamaan kun tulee katsastus. Onhan se helevettos, että mun ja lapsieni henki on pelissä kun isot miehet ajaa 300 jollakin itse tuunaamalla keski-iän kriisissä hankkimalla jonkun muun käpälöimällä pyörällä.

Ymmärrän sen, että on harrastajia jotka rakentaa, rassaa ja pitää pyöränsä kunnossa. Mutta väitän, että 80% pyöristä on talvet säilössä ja keväällä vaan otetaan taas tallista esiin, sen kummemmin rassaamatta. Eikä katsastuksen luulisi haittaavan niitä joiden pyörä tarinan mukaan on kunnossa? Eikös se ole muutaman kympin menetys ihan se ja sama? Jos se rahasta on kiinni niin ei sitten varmaan tuommosta huvittelulaitosta tarvi ostaakaan?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.07.2013, 21:10
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Kyllä melkoista moottoripyörävihaa on tässä porukassa.

Itseänikin vituttaa kaiken maailman kevarit ja mopot, joissa on sellaisia pillejä että korvat särkyy. Ja ompa niitä enskoissakin, muoviluodeista puhumattakaan. Ja ai kamala kun joissakin vanhemmissa pyörissä ei ole äänenvaimennusta ollenkaan, ihan tehtaalta asti! Ketä tahansa ottaa päähän jos niitä huudatetaan lähistöllä silloin kun itse yrittää nukkua.

Mutta ihan täysin päätöntä on väittää että ne vaarantavat turvallisuutta sen enempää kuin muutkaan, vitutukseen ei ole vielä kukaan todistettavasti kuollut. Kyllä se on ajajan käytös, mikä sen häiriön tekee, turha pistää moottoripyörän syyksi.

Ja mitä tuohon katsastuspakkoon tulee, niin siinä ei ole oikeudenmukaisuuden hajuakaan nykysäädösten mukaan. Pyöriin kun et saa vaihtaa esim. pakoputkea edes hiljaisempaan tarvikeputkeen ilman muutoskatsastusta. Entäs autot? Monenko teistä autossa on kaikki alkuperäiset vaimentimet paikoillaan, ja sanotaanko siitä katsastuksessa? Tarvitseeko sitä muutoskatsastaa? Vai riittääkö, että siellä on edes jotain äänenvaimentimen tapaista että se hyväksytään ilman muita mutinoita?


Ja itse en tunne yhtäkään motoristia, joka ei pitäisi pyöräänsä ihan aikuisten oikeasti viimeisen päälle kunnossa. Kyllä Hesellä oli pointti tuossa kommentissaan. Mopo- ja kevarijunnut ovat asia erikseen, pyörien kunnon lisäksi tarvitsisivat asennekasvatusta rankalla kädellä...
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.07.2013, 10:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Kyllä melkoista moottoripyörävihaa on tässä porukassa.

Itseänikin vituttaa kaiken maailman kevarit ja mopot, joissa on sellaisia pillejä että korvat särkyy.
Mua ei ole ikinä yhdenkään harrikan pöpötys (ei edes sen suoraputkisen) tai isomman katupyörän ääni haitannut. Ne kuitenkin yleensä tapaa ajaa paikasta A paikkaan B, eli ovat siinä äänilähteenä vain pienen hetken. Muutenkin kun ääni on sen verta matalampi niin ei ole ollenkaan häiritsevä.

Sen sijaan joka ikinen teinipelle jolla on joku moposkootteri tai mikälie pikkumopo jossa on joku saatanan mehupilli mistä lähtee yliviritetyn moottorisahan ääni, ja niillä pyöritään ympyrää ja ilmeisesti aivan kiusallaan pidetään naapurustoa hereillä vituttaa niin, että tekisi mieli käydä kaatamassa jokaisen mopoon öljytilaan jotain lientä että leipoo kone kiinni. Pelkästään viime kesänä soitin viisi kertaa kytille kun 5-10 teinimopoilijan porukka tuossa parvekeen alla ajaa tietä edestakaisin, torvet soi jos ollaan paikallaan niin kauhea kahvan kääntö koko ajan päällä. En sentään ihan mennyt niin pitkälle kuin yksi naapurin ukko, joka paineli pesismaila kourassa niitä vähän kouluttamaan.. mieli on kyllä tehnyt.


Lainaus:
Ja mitä tuohon katsastuspakkoon tulee, niin siinä ei ole oikeudenmukaisuuden hajuakaan nykysäädösten mukaan. Pyöriin kun et saa vaihtaa esim. pakoputkea edes hiljaisempaan tarvikeputkeen ilman muutoskatsastusta. Entäs autot? Monenko teistä autossa on kaikki alkuperäiset vaimentimet paikoillaan, ja sanotaanko siitä katsastuksessa? Tarvitseeko sitä muutoskatsastaa? Vai riittääkö, että siellä on edes jotain äänenvaimentimen tapaista että se hyväksytään ilman muita mutinoita?
Uudemmissa autoissahan itse asiassa pitää olla e- hyväksytty putkisto alusta loppuun, mutta se on eri tarina ja kuuluu tähän samaan idioottimaisuuteen kuin moni muukin asia mihin nykyautoissa (ja tulevaisuudessa myös prätkissä) puututaan. Mielestäni toi katsastuspakko prätkille on vähän niin ja näin, ymmärrän pointin siinä taustalla, mutta siltikin.. on se vähän turhaa. Se prätkäväki mitä itse tunnen, pitää ainakin laitteistaan hyvää huolta ja talvisäilytyksen jälkeen käytetään asianmukaisessa huollossa tai huolletaan itse. Sen sijaan että tiukennetaan katsastusehtoja, niin voisi autopuolellakin sitä touhua vähän järkeistää.


Ja itse en tunne yhtäkään motoristia, joka ei pitäisi pyöräänsä ihan aikuisten oikeasti viimeisen päälle kunnossa. Kyllä Hesellä oli pointti tuossa kommentissaan. Mopo- ja kevarijunnut ovat asia erikseen, pyörien kunnon lisäksi tarvitsisivat asennekasvatusta rankalla kädellä...[/QUOTE]
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.07.2013, 10:42
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Cool

Eihän katsastuspakko vissiin vaikuta rakentelu määräyksiin, kaahailuun tai pitkillä ajoon. Saattaa jopa helpottaa kovaäänisellä prätkällä ajelua, jos on tuore leima näytää poliiseille. Tarkoitus kai on parantaa lähinnä motoristin omaa turvallisuutta. Hurjimman näköiset "katiskat" on varmaan just niitä mitkä on käytetty katsastuksessa.
Itse epäilen et tulee vaan rahan kulua ja vaivaa. Kun ei niitä teknisistä vioista aiheutuneita onnettomuuksia ole paljon tapahtunut tähänkään mennessä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2013, 11:01
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kyllä turhaa rahastusta taitaa olla noiden moottoripyörien katsastus.
Enempi harmitusta aiheuttaa juurikin aiemminkin mainitut skootterit/mopot mitkä pitävät aivan jäätävää mekkalaa.
Ja tieliikenteessä veikkaisin tulevan vaaratilanteita huomattavasti enemmän esim alle 750kg peräkärryistä ym kuin moottoripyöristä. Kesäisin varsinkin näkee paljon pikkukärryjä missä valot toimivat ihan miten sattuu jos sattuu. Turhaa vouhotusta taas.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.07.2013, 11:04
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tuota samaa olin sanomassa kuin Luppakorva eli jos teknisistä vioista aiheutuneita onnettomuuksia(ulkopuolisille?!) ei juuri ole niin hyödyt taitaa mennä lähinnä katsastusyrityksille...

Mitä tulee hyvä hyvä että annetaan mopojillekkin runtua kommentteihin niin näissä asioissa pitäsi kaikkien kumipyörämiesten vetää yhtä köyttä, eikä lähtä ei koske mua linjalle...

Aselupapuolellakin oli samaa ilmassa pistooleihin liittyen ja katohan mokomaa, luvansaanti monimutkaistui metsästysaseisiinkin 65v Urpo Kalevilla. On pällitestiä ja tarvitaan harrastustodistusta yms.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.07.2013, 21:14
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Jaa jaa, mielenkiintoista huomata kuinka monella on jotain pieniä tai suurempia herneitä nenussa motoristeja kohtaan...pahaa ääntä pitävät ja saattanevat olla laittomassa kunnossakin, eli vähintään eukko ja mukulat kuolee kun joku motskarilla ajaa...

Niinpä niin. Kuinkas monella on offiauto moitteettomassa kunnossa AINA kun se kadulla liikkuu?
Ei liian suuria renkaita, epämääräisiä korotuksia, katkenneita pakoputkia tai sillä viimeviikonlopun safarilla siipeensä ottaneita ohjauksen osia joita pikkusen vinssillä oiottiin sunnuntai-iltana.

Eipä sillä, rakennettu pyörä löytyy itseltäkin ja vielä suorilla putkilla
Äänet on pahat ja varmasti ahdistaa jotakuta mut kelpas konttorilla kun muutoksessa aikanaan käytin.
Sikäli perseestä tuo ajatus katsastuksesta aina saa pelätä miten suhtaudutaan jo rakennettuihin pyöriin. Ainakin itsestä tuntuu vaan turhalta rahan lypsämiseltä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.07.2013, 21:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.387
Perusasetus

Moottoripyörien ja mopojen äänitasojen valvonta kaipaa kyllä ihan oikeasti lisää huomiota. Kovimmat melut lähtee kyllä lähes yksinomaan kaksipyöräisistä. Vakio-2-pyöräiset on ääniltään ok, mutta ne vakiosta muutetut...

Miksi teho/paino-suhteeltaan muutenkin hyvään moottoriajoneuvoon pitää vaihtaa lisää ääntä tuottava pakoputki?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.07.2013, 22:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Ne (ei EU-tyyppihyväksytyt ja muutama semmonenki) saa oikeesti melutakki paljo, 103 dB puolella maksimitehon kierroksista on jo melko möykkä.

Ja nykypyörään saat vaihtaa siihen tarkotetun E-hyväksytyn sliparin siitä noin vaan kellekkään ilmoittamatta, ei tarvii siis muutoskatsastaa, lukee laissaki.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.07.2013, 22:26
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Minä ainakaan moottoripyöriä tai niitä kuskeja vihaa. On vaan kummallista miksi se niiden katsastaminen olisi jotenkin sen kummallisempi operaatio kuin autojen.
Kukin ajaa omantuntonsa mukaan erikuntoisilla vehkeillä, mutta ompahan vuotuinen tarkastus parempi kuin ei tarkastusta ollenkaan?

Ne uskolliset motoristit jotka pitää pyöriään tiptop kunnossa on niitä kuuluisia harrastajia. Aika paljon on vaan myös niitä ajajia, jotka ei tiedä, eikä osaa pyöräänsä edes korjata. Ihan samoin kuin muissakin "luokissa" autoilijat, mopoilijat, pyöräilijät, mönkijämiehet, moottorikelkkailijat, veneilijät jne.

Kohtuu turha on väittää, että 100% suomen moottoripyöristä on katsastuskunnossa, onko joku pyöräilijä joskus käynyt mittaamassa jarrujaan tai iskareitaan?

Ääni asiaan sen verran, että kyllä ääntä maailmaan mahtuu. Suurin osa ei tosin kestä ampumarataa tai autorataa lähelläkään asumustaan kun siellä harrastetaan 6h 2päivänä viikossa...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.07.2013, 23:09
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.387
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ne (ei EU-tyyppihyväksytyt ja muutama semmonenki) saa oikeesti melutakki paljo, 103 dB puolella maksimitehon kierroksista on jo melko möykkä.
No juu, 103 dB on jo aika paljon. Katsastusvelvoitteella siihen ei siis ilmeisesti muutosta saa.

60-luvulta alkaen asuin ampumaradan naapurissa, n. 300m päässä ampumapaikalta jonkun vähän vajaat 15 vuotta, kunnes ampumarata suljettiin. Kokemusta on jonkin verran siitä valoisan ajan ampumamelusta. Pimeällä siellä Parolan Ryysyrannan takana ei ammuttu.

Se on kuitenkin omasta näkövinkkelistä asiallisempaa melua kuin 20m päästä tietä pitkin menevä, pakoputkesta viritetty pärrä. Onneksi suurin osa pärräkuskeja käyttää vakiovaimentimia. Vakiota, kuten rynkyllä tai m39 sotilaskiväärillä ampuva. Kumpikaan ei ole lisännyt välineensä meteliä siksi, että se on "cool" tai jonkin marginaalisen tehonlisän saamiseksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.07.2013, 23:20
tuomaritulee:n Avatar
tuomaritulee tuomaritulee ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Joensuu
Viestit: 644
Perusasetus

Joo loppuu tuo pyörien rakennus näköjään..

Aika perseestä, itse tykkään kyllä pyörien äänistä. En pienten kyllä niinkään.

Mutta toisaalta, jos katsastus pysyisi asiallisena ja katsoisivat vain asiat jotka ovat vaaraksi hengelle niin saattaisi vaikka toimia..

Jos rupeavat e koodeja etsimään maskeista ja putkista ymym.. Menee homma kyllä aika pelleilyksi..
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 04.07.2013, 04:51
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Tuota kun miettii montako osaa prätkässä on versus joku 90 luvun mannelavetti niin ei siinä katsastuksessa ole muuta ideaa kuin rahastus.

Ohjauksessa on yksi kuluva osa ja jos se ei ole kunnossa niin ei sillä prätkällä pysty ajamaan. Jarrut voi kyllä testata mutta nekin on joko hyvät tai huonot siltikään puoltamatta.

Valot voi tarkastaa mutta niinkuin edellä on jo todettu, ne on mielummin kunnossa kuin rikki.

Jos renkaat on kaljut niin taas ollaan jossain märällä suojatiellå nutullaan.

Eli ei noissa oikeasti ole juuri mitään katsastettavaa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 04.07.2013, 07:24
eilhik eilhik ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.11.08
Sijainti: skavaböle
Viestit: 582
Perusasetus

Odottakaa vain kyllä Suomalian virkamiehet keksii tiukempaa tiukemmat säännokset mennään 1-0 paremmaksi kuin mitä keskiverto EU määräisi.

Kysyppä Espanialaiselta kun tuovat käytetyn auton esim Belgiasta mitä veroja maksaa rekistöröidessään sitä omaan käyttöön omaan kotimaahansa ?

Kerran olen kysynyt ja ketutti koko loppuviikon että tämmöinen tavaroiden ja ihmisten rajaton liikkuminen on meilläkin ilmeisesti (selkäkeikkanaurua) ei taida sitä päivää olla kalenterissa eikä muussakaan kristallipallossa että tämä täällä toteutuisi muissa kuin puheissa.(vaalien alla)

Tuota nelipyörien katsastusta ihmetellyt kanssa samoilla kulkineilla ajelevat maaanteilläkin ja muualla esim Alaskan poliisi sarjassa eikä niissä kilpiä näy olevan mutta mitenpä täällä ?
(on kaiken maailman rekisteriluokkia kuten traktori ja sun muut)
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 04.07.2013, 04:48
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

sinällään katsastusta vastaan mullakaan ei ole suuremmin mitään, muuta kuin rahanmeno ja aikaa tärvääntyy, mutta tahtoisin sen ulottuvan myös mopoihin. Ainakin tässä meidän kylällä tuntuu jokunen pikkusuzuki olevan sellaisilla putkilla ja vauhdista päätellen vähintään 80cc pytyllä varustettuna, että turha koittaakaan nukkua räkänokkien notkuessa kaupannurkilla. Aina ihmetyttää se koneen vonguttaminen, mopo kun on parkissa. Enempi itselle koituu harmaitahiuksia mopo+teini yhdistelmästä, kuin aikuinen+moottoripyörä combosta.

Ja nopeesti on tullut havaittua se asennevamma usealla autoilijalla. Väittäisin että taajama-alueella 40 km/h rajoituksella kulkee kaksipyöräinen satavarmasti yhtälujaa, oli sitten mopo tai moottoripyörä. Eilen taas tällanen aivovammanen autoilija nakkas kolmiontakaa eteen. Katteli kyllä ensin oikealle ja vasemmalle, sitten taas oikealle ja 10 metriä ennen kuin olin risteyksessä kiilasi eteen, ja ihan tarkoituksella, nimittäin tuijotti kokoajan mua. Saatana että hapettaa. No rekiasterinhän saa ylös ja voipi käydä muistuttelemassa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 14.07.2013, 22:24
rujo rujo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.13
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jugga Näytä viesti
Onhan tuo aika säälittävä selitys, että pyörät on hyvässä kunnossa kun on oma henki pelissä. (tarkottaako tuo toisella kädellä sitä, että autot on vielä paremmassa kun on oma ja muidenkin?)
En montaakaan pyörää tiedä joka on laillisessa kunnossa jos oikeen katsomaan ruvetaan. On tehoputkee yms. helevettiä jokasessa pyörässä. Nyt se sitten kaihertaa kun joudutaan kaikki kalliit laittomat acramoposobovivitz viritykset poistamaan kun tulee katsastus. Onhan se helevettos, että mun ja lapsieni henki on pelissä kun isot miehet ajaa 300 jollakin itse tuunaamalla keski-iän kriisissä hankkimalla jonkun muun käpälöimällä pyörällä.

Ymmärrän sen, että on harrastajia jotka rakentaa, rassaa ja pitää pyöränsä kunnossa. Mutta väitän, että 80% pyöristä on talvet säilössä ja keväällä vaan otetaan taas tallista esiin, sen kummemmin rassaamatta. Eikä katsastuksen luulisi haittaavan niitä joiden pyörä tarinan mukaan on kunnossa? Eikös se ole muutaman kympin menetys ihan se ja sama? Jos se rahasta on kiinni niin ei sitten varmaan tuommosta huvittelulaitosta tarvi ostaakaan?
Ei ku se rahatpois homma tuossa ittee ainakin nyppii!!! Ajattele itse.. Mitenkä nopeesti saa moottoripyörästä vaarallisen? Vastaus.. Alle vartissa.. Ja ei sitä millään vuosikatsastuksella tulla millään tavalla suitsemaan... JÄRKI KÄTEEN SAATANA!!!.. Omassa tallissa jokunen rakenneltu japanian ihme. yks ahdettu ja pari vapaasti hönkivää.. Leimako näistä tekee tosi ihania ja kivasti pörröisiä kaikkien silmissä??Veikkaampa(toivon) että kajahtaa kukkis porukoiden silmille tää viritys..
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.07.2013, 00:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rujo Näytä viesti
Ei ku se rahatpois homma tuossa ittee ainakin nyppii!!! Ajattele itse.. Mitenkä nopeesti saa moottoripyörästä vaarallisen? Vastaus.. Alle vartissa.. Ja ei sitä millään vuosikatsastuksella tulla millään tavalla suitsemaan... JÄRKI KÄTEEN SAATANA!!!.
Miten tilanne poikkeaa autoista? Autosta saa vielä nopeammin vaarallisen. Miksi sitten ei vapauteta kaikkia harrastevehkeitä katsastuksen ikeen alta? Eihän harrastemaasturikaan voi olla vaarallinen liikenteessä, eihän niissä ole edes tehoa? Ja valtaosin niillä saa ajaa vaan kahdeksaakymppiä...

Ja paljonko se ehkä vajaan satasen katsastus on suhteessa ajokauden muihin kuluihin? Ei ole pyörää nyt mutta kelkka on talvella ja tuo satanen palaa sillä päivässä...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.07.2013, 09:04
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

No aika paljon, oman käyttöpyörän vakuutusmaksut on kaskon kanssa 220€/v ja 3000km keskikulutus ollut 4.2l/100km. Siihen satasen lisäys on aika iso raha.

Minusta on aika epäselvää, mitä katsastuksella nyt oikein ajetaan takaa? Rahastus, huonokuntoiset pyörät pois kadulta liikenneturvallisuuteen vedoten vai rakenneltujen pyörien saaminen tilille lisäsanktioiden toivossa? Tuskin ainakaan keskimmäinen, ehkä yksi pyörä tuhannesta on sellainen josta oikeasti on vaaraa liikenteessä. Enemmän vituttaa se, jos katsastuksesta tulee sellainen pilkunnussintatapahtuma, että vaaditaan todistukset vaihdetun ohjaustangon, peilien, vilkkujen, jalkatappien yms hyväksynnöistä... Nämä kun ei oikeasti liikenneturvallisuuteen vaikuta.

Jos järjellä ajattelee, niin mitä noista voidaan katsastuksessa tarkistaa, mikä vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen? Valot, riikkari, jarrut, laakerit, rungon kunto ja identiteetti. Ja paljonko tälle huville sitten tulee hintaa?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.07.2013, 09:25
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

No tämä katsastustouhuhan on omalla tavallaan hyvin kaksiteräinen miekka.. Tai ainakin kaksipiippuinen asia.

On totta, että valtaosa motoristeista pitää pyöränsä hyväss kunnossa, huoltaa sen säännöllisesti ja varmuudella puunaa sitä huolellisemmin, kuin omaa autoaan. Tällaista taustaa vastaan tuo katsastuspuhe on älytön. Samaan syssyyn tavallaan myös tulee se porukka, joka aftermarket osilla tuunailee sitä mopoaan mukavamman oloiseksi ja omaan silmäänsä paremman näköiseksi. Osa noista palikoista voi jollain tapaa olla jopa hyväksymättömiä romppeita, joten kyseessä on kenties sitten sitä lain rajamailla tapahtuvaa rakentelua.

Nämä edellämainitut todennäköisesti kärsivät tästä katsastustouhusta eniten, he kun todennäköisesti ovat myös niitä, jotka sen pyöränsä sinne konttorille joka vuosi kiikuttavat syynättäväksi. Ja sen syynäyksen jälkeen tuskin riisuvat niitä leimakuntoon vaadittavia romppeita irti siitä mopostaan.

Mutta sitten on sitä porukkaa, joita varten tuo katsastus on mielestäni erittäin paikallaan. Kaikenmaailman virittelijät, jotka kokevat, ettei tehorajoituksen sun muut heitä koske.. Tätä porukkaa varmaan löytyy kaikista pyörätyyppien omistajista, mutta yhtenä valitettavasti nyt tulee mieleen joku bomberiporukka (laitonta ajelua harrastava sellainen, eli nyt en puhu suljetuilla harjoittelualueilla hommaansa fiksusti harrastavista) ja toisaalta nuo suorilla putkilla maailmaa järistyttävät mellastajat.

Ja sitten on valitettavasti yksi päätään nostava ryhmittymä, eli nuo mopoilijat. Onhan noita surkeassa kunnossa olleita mopoja tavattu joka vuosi, mutta kyllä taas tämä kesä on osoittanut, mitä kaikkea kätevää ja jännää pojat saa aikaiseksi, kun purkavat ja tuunaavat noita pirrojaan, puhumattakaan virittämisestä. Eli noiden nojalla katsastuspakko on jopa tervetullut asia.

Totta toki on sekin, että kuinka helppoa on katsastukseen tiettyjä virivirejä poistella... Noh, jotain turboa tuskin aletaan isommin purkamaan, mutta esim. mopojen kierrosrajoittimet on helppo vaihtaa leimalle asiallisiin ja leiman jälkeen taas tuunailla takaisin kulkukuntoon.

Minä tulen oman pyöräni viemään konttorille siinämielin siipi maassa, että minun mopo pysyisi kunnossa ilman tuota katsastuspakkoakin.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.07.2013, 19:41
rujo rujo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.13
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Miten tilanne poikkeaa autoista? Autosta saa vielä nopeammin vaarallisen. Miksi sitten ei vapauteta kaikkia harrastevehkeitä katsastuksen ikeen alta? Eihän harrastemaasturikaan voi olla vaarallinen liikenteessä, eihän niissä ole edes tehoa? Ja valtaosin niillä saa ajaa vaan kahdeksaakymppiä...

Ja paljonko se ehkä vajaan satasen katsastus on suhteessa ajokauden muihin kuluihin? Ei ole pyörää nyt mutta kelkka on talvella ja tuo satanen palaa sillä päivässä...

Poikkee aikast paljon.. Lievä lippa pyörällä(vaikkapa leimaa seuraavana päivänä= vuosi ajoaikaa potentiaalisesti hengenvaarallisella laitteella).. Väitämpä, että katollaan käyny auto on liikennevirrasta helpompi bongata ja näin ollen todeta kelvottomaks liikennöintiin?? Metelit ja kilpikulmat ynnä muu paska on taasen täysin "kadulla katsastettavissa", niinku tähänkin asti. Ostihan ne just männävuonna smurffeille helvetin kalliita db mittareita ihan tohon tarkotukseen..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vuoden turhake. Bruno Chit-Chat 26 10.12.2007 10:54
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
Vuoden moottoriurheilija h-a-r-z-a Chit-Chat 51 01.12.2005 21:47
K:Ensi vuoden säännöt? 4wdass Tekniikka & Jutustelu 18 21.08.2004 18:57
Hands free pakolliseksi vuoden 2003 alusta bono This And That 13 14.03.2003 20:41


Sivu luotu: 07:39 (GMT +2).