Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.06.2013, 21:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis olihan ulkoisilla siivillä oleva Bosch


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
se on boschin laturi..
pitää vielä kokeilla et irroittaa sen heräte johdon et mitä se sitten sanoo..mut nyt kun vaihoin jännitteensäätimen niin lataa tyhjäkäynillä sellasen 13,9V..pystyykö nuo diodit vaihtaa itse vai meneekö koko laturi vaihtoon?
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.

Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....

Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.

(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)

Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.06.2013, 20:53
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 959
Perusasetus

lataus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.

Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....

Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.

(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)

Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
joo ei siinä ollut eroa kun irroitti sen herä johdon..vaihoin jännitteensäätimen 14V niin se lataa kieroksilla sen 14V ja tyhjäkäynillä reilut 13V ja akkussa oli virtaa 12,8V kun auto oli sammutettu ja autolla ajeltiin jokunen tunti ja huudatettiin subikkaa et taitaa se nyt toimi niin kuin pitää..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:44 (GMT +2).