Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   lisäakulle maandoitus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112065)

hojo85 20.06.2013 18:59

lisäakulle maandoitus
 
1 Liiteet
do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?

ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?

Bj Andy 20.06.2013 19:15

Ei tarvi kuin sen miinuksen koriin. Ja plussa tietysti laitteelle mitä käytät. Ja jos tohon ei tule erillistä laturia niin riippuen käytettävästä laitteesta niin ei se maadotuskaan ole välttämätön.

Eli jääkaappi pelaa ihan sen omilla johdoilla.

Heguli 20.06.2013 19:16

Jos jätetään hifistelyt sikseen niin on ihan sama, minne maadotukset rungossa & korissa kytkee. Eli hyvä tuosta tulee.

baxxter 20.06.2013 19:44

Onko sulla autossa alkuperäiset 2kpl akkuja ja nyt laitat yhden akun lisää, vai mikä sulla on aikomus?

hojo85 20.06.2013 19:53

Eli autoon tulee 12v lisä laturi ja akku peräkonttiin..

Bj Andy 20.06.2013 20:16

No sitten maa vaikka koriin ilman mitään katkaisijoita.

Porvoon Hilma 20.06.2013 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 (Viesti 1017556)
do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?

ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?

Oot jo saanut vastaukset, mut ota vielä noi liitoskohdat puhtaaksi maalista ja laita kengät ja niiden päälle prikat ( jousi- ) ja sitten vaan tiukalle ja vaseliinit päälle. Mie jos ittelle tekisin, niin laittaisin nuo kengät saman pultin alle, mut tää menee jo hifistelyn puolella noilla virroilla ja tuossa asennuksessa :D

Hyvä siitä tulee.

Jugga 20.06.2013 20:46

Eli maadoituksen voit niin sanotusti ottaa ihan samoin kuin normaalistikin.
Eli uudelta laturilta se menee automaattisesti moottoriin/koriin ja sitten vaan takapaksissa korista sille lisäakulle. Plussapiuha sitten laturilta omalla piuhalla sille lisäakulle. Mieluiten laitat vielä sulakkeen mahd. lähelle laturia, jos piuha sattuu hiertymään tai osumaan runkoon niin napsahtaa sieltä.

BJ-40/76 20.06.2013 23:34

Ja yksi ohje lisää....
 
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.

Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)

Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)

Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....

Heikki L 21.06.2013 05:31

Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte?

Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi?

HeikkiH 21.06.2013 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 1017715)
Ja miten laturin heräte?

forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79367

hojo85 21.06.2013 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1017668)
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.

Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)

Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)

Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....

autoon tulee tollanen boch 80A laturi sisäisellä säätimellä ja akku on 110 A varta joka siis tulee takakonttiin. Kaapeli on 50M2 laturilta akulle. ja yks sulake löytyy ennen akkua.. vai onko se sitten parempi olla laturin lähellä? onko se sitten paha jos laittaa toisen sulakkeen laturin viereen ? päävirta katkasia tulee peräkonttiin akun viereen jota käytetään tarvittaissa.. akku tulee takavinssille ja hifi laitteille ja muille 12v tarvitseville..sulake takana on 180A riittääkö se ? se halkaisia on noin 6cm tossa laturissa ja kampiakselin pyörä on se vakio hj:in..

smgt 21.06.2013 10:51

akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran.
jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja.
muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.

Mikki 21.06.2013 16:43

En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:

Porvoon Hilma 21.06.2013 17:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1017836)
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:

Laturi maadoittuu rungon kautta. Jos maat ovat yhdessä kunnolla niin autosta on mitattavissa akun + ja - napojen väliltä se normaali n. 12 V ja akkujen + napojen välistä n. 12 V, koska hj-60:ssa on 24 V laturi.

Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa.

Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.

BJ-40/76 21.06.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1017836)
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.

Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V

Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:

No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin

Mikki 21.06.2013 23:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1017873)
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....

Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:

Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)

Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin

Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...

Reetu 22.06.2013 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1017892)
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...

Ottaa herätteen pääkatkaisijalta, niin ei pääse magnetoitumaan katkaisija auki.

Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...?

Australialaista hyppysähköä?

astalo 22.06.2013 12:12

Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.

BJ-40/76 22.06.2013 22:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja astalo (Viesti 1017941)
Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.

Ainakin boschin puhallin jäähdytteiset herää itsestään, Mulla veneessä 90A ja 115 A heränneet talviseisonnan jälkeen, kun saaneet kierroksia.

Molemmat olivat olleet käyttämättä vuosikausia, ja ensimmäinen herätys molemmille piti tehdä hyppylangalla... (en suosittele)

Ja sitten vielä se, että jotkin laturit palavat huomattavan herkästi ilman kuormaa/akkuja; esim. HJ-61 laturi huomattavan herkkä....

Siis jos laturi pyörii, niin joko päävirtakaapeli akkuun, taikka oikosulkuun laturin runkoon, jolloin muut piuhat irti.

BJ-40/76 22.06.2013 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1017892)
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)

P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...

Sulla on ollut plus maadoitettu laturi:cool:, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?

Mikki 23.06.2013 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1018076)
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi:cool:, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?

Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.

Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...

Porvoon Hilma 23.06.2013 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1018147)
Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.

Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...

:confused::confused::confused::confused::confused:

lavanelikko 23.06.2013 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 1018307)
:confused::confused::confused::confused::confused:

Jep Jep. Jotain hämärää tässä tarvii olla joko kytkennnässä tai allekirjoittaneen korvienvälissä, (jälkimmäinen on loogisempivaihtoehto...)

Porvoon Hilma 23.06.2013 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1018308)
Jep Jep. Jotain hämärää tässä tarvii olla joko kytkennnässä tai allekirjoittaneen korvienvälissä, (jälkimmäinen on loogisempivaihtoehto...)

Mä epäilen kanssa kumpaakin, siis omien korvien väliä... :eek:


Sivu luotu: 01:10 (GMT +2).