Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.06.2013, 07:34
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 976
Perusasetus

Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.06.2013, 08:11
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.06.2013, 07:09
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Kyllä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.06.2013, 16:54
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 743
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Ei riitä 100A sulake jos käytät koko 1500W:n kapasiteetin. Itse käyttäisin 150A sulaketta niin kestäisi myös täyden kuorman. Samoin maadotus saisi olla tukeva noilla virroilla, eli ei minkään "peltiruuvin" alle. Jos joudut kaapelia jatkamaan, niin vähintään yhtäpaksua kaapelia kuin invertterin oma kaapeli, tai paksumpi jos matka on pitkä. Jos invertteri antaa hetkellisesti enemmän kuin tuon 1500W niin tuo 150A sulakekaan ei kestä, vaan vaatii isomman.
Niin, olihan kyseessä 12V järjestelmä, eli yllä oleva koskee vain 12V järjestelmää.
__________________
T: Harri

Viimeksi muokannut Harriko : 30.06.2013 17:03
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.06.2013, 15:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..
Ei menny sököksi. Eikä sitä voi laittaa jatkuvaksi edes sen merkkivalon kanssa koska se tyhjentää seisoessa sen hupiakun laturin kautta.

Eli laita vaikka 5 wattinen merkkivalo ja vaikka painonappi sille . Eli sillä saa sekä herätettyä sen laturin että kokeiltua että se lataa.

Toinen vaihtoehto on virtalukolta releohjaus mutta sen vuoro lienee sen jälkeen kun savun määrä alkaa pysyä siedettävänä..
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.06.2013, 19:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mikä se sinun laturi on?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..
Taisi kärähtää juurikin nuo mainitsemani magnetointivirta diodit.

Oireet olisi: lataa hivenen liian vähän, ja heti kun irroittaa herätejohdon +12v jännitteestä, heittää lataamasta.

-> siis kun bosch- tyyppinen laturi herätetään lataamaan, niin se lataa niin pitkään kun pyörii, vaikka herätevirtaliitin irroitetaan.

Jos lataavan laturin herärevirtaliitin maadoidetaan edes hetkeksi, niin nuo diodit kärähtää heti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.06.2013, 20:29
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 976
Perusasetus

se on boschin laturi..
pitää vielä kokeilla et irroittaa sen heräte johdon et mitä se sitten sanoo..mut nyt kun vaihoin jännitteensäätimen niin lataa tyhjäkäynillä sellasen 13,9V..pystyykö nuo diodit vaihtaa itse vai meneekö koko laturi vaihtoon?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.06.2013, 21:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis olihan ulkoisilla siivillä oleva Bosch


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
se on boschin laturi..
pitää vielä kokeilla et irroittaa sen heräte johdon et mitä se sitten sanoo..mut nyt kun vaihoin jännitteensäätimen niin lataa tyhjäkäynillä sellasen 13,9V..pystyykö nuo diodit vaihtaa itse vai meneekö koko laturi vaihtoon?
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.

Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....

Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.

(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)

Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.06.2013, 20:53
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 976
Perusasetus

lataus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.

Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....

Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.

(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)

Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
joo ei siinä ollut eroa kun irroitti sen herä johdon..vaihoin jännitteensäätimen 14V niin se lataa kieroksilla sen 14V ja tyhjäkäynillä reilut 13V ja akkussa oli virtaa 12,8V kun auto oli sammutettu ja autolla ajeltiin jokunen tunti ja huudatettiin subikkaa et taitaa se nyt toimi niin kuin pitää..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 13:25 (GMT +2).