Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2013, 13:40
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.834
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Kaverilla oli suburban, diesel ja lastutettu, kulutusta moitti. Alle 15 ei päässyt sitten millään mutta yli helpostikkin. Toisella tutulla takapotku vani ja rempattu ym kunnossa kaikki, kehui että 14 on aika tarkka. Työnantajalla oli vani ja sillä tuli kuljettua, kulutustakin laskettiin niin 16 oli aika lähellä. Bensaversiotakin ajanut, kulutusta en laskenut mutta huomasi kyllä
Ikuisuusväittelyä sitten kun osa ajelee noilla 10l, allekkin.
Toki jos ottaa sen 80km/h vauhdin, cruise päälle ja ajaa 100km katsoen kulutuksen voi päästä pienempään lukemaan.
Toki saattaa olla että itse on huonompi kuski ja ollut kehnommat autot...
Mulla on nyt toinen 6.5td suburban 5" korotettu ja 35" alla oon sekalaista ajoa 15l ja matka ajoa 13.5l satasella. Lastutettu muutenkin pikkusen hiplattu. Iso traileri perässä jossa noin 2500kg painava auto kyydissä niin 18L satasella pitkässä matka ajossa.

Saa tulla kokeilemaan jos ei usko kuhan ite tankkaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2013, 13:48
es_vir es_vir ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Jaala
Viestit: 41
Perusasetus

Itellä Skoda Octavia 1,9Tdi 4X4 2008 nyt ajettu 130tkm ja ehdottoman tyytyväinen ollu. Kulutus siinä 5,2 ja 6,3 välillä, hyvin toimii "neliveto" eikä kyllä huomaa koska kytkee vetoa ja koska ei. Ihan kuin volkkari mutta PALJON halvempi! Vähän sais olla enemmän tehoa jos paljon vetää kärryä kun ei ole kun 100heppanen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.06.2013, 19:19
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Mulla on nyt toinen 6.5td suburban 5" korotettu ja 35" alla oon sekalaista ajoa 15l ja matka ajoa 13.5l satasella. Lastutettu muutenkin pikkusen hiplattu. Iso traileri perässä jossa noin 2500kg painava auto kyydissä niin 18L satasella pitkässä matka ajossa.

Saa tulla kokeilemaan jos ei usko kuhan ite tankkaa.
Yksi metsästyskaveri kehuu kuinka menee samanmoinen ilman korotusta ja noin isoja renkaita 10l kulutuksella, saattaa kuulemma mennä jopa alle.
Km määrät myös rahankäytön kera on ihmisillä eri asemassa 3-4 kymppiä kun ajelee vuodessa niin eroa tulee 10l ja 15l ksk kulutuksella jo pikkuisen.
Tuollainen ei varmaan ole niin tarkka renkaista tms kun vääntö on raju ja isoa massaa muutenkin kone tehty liikuttamaan, noissa kinkkukaapeissa ym hilukseissa ne isot renkaat suhteessa ottaa enemmän pienestä koneesta.
Taitaa olla 8,5l pienin mihin on omalla hiluksilla päässyt mutta todellinen ksk kulutus lienee siin 10,5l.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.06.2013, 20:43
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Tää on nyt jo niin offtopikkia mutta Tapsallahan on nyt tällähetkellä mun vanha Suburban ja pienin maantiekulutus mitä oon mitannu (enkä sitä kovin usein mittaillu) on ollu 12,4l satkulle, reittinä Lahti-Kajaani. Ajonopeus oli se mikä rajotus+hiukan päälle eli satasen rajotuksella n.105km/h. Ja aika monta ohitusta tuli tehtyä. 5" korotettu, 33" renkaat, 4.10 välitykset ja auton omapaino 3670kg työkamat kyydissä (kävin vaakaamassa ennen lähtöä).

Konettahan siitä on hiplattu enemmän ja vähemmän, kampiakselin päästä tulee n. 320hp ja 700Nm.
Alle 12l maantiekulutuksiin on mahdollista päästä ainakin tolla autolla kun kaikki on kunnossa. Seka-ajossa mulla meni 14-15l.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2013, 10:58
Masaman:n Avatar
Masaman Masaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.03.12
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 109
Perusasetus

Äijällä on jokapäiväsessä ajossa 120:nen land cruiseri ja on ajanu reilun 100tkm, vuosimallilta siis 06. Menee hangessa ja maastossa suht hyvin ihan katukumeillakin. Seka ajossa kulutua pyörii 9l tienoilla. Autoon ei oo isompia remontteja tarvinnu tehä, öljyt yms säännöllisesti. Jaksaa kiskoa kärryäkin, jarrullista sai vetää muistaakseni 2800kg. Hyvä peli!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.06.2013, 20:14
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Tätä aihetta kun lukee niin kovasti näyttää siltä ettei kukaan ole ostanut huonoa nelivetoa, vaan kaikki ovat osanneet valita juurikin sen helmen. Kukapa sitä omaansa haukkuisi...
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.06.2013, 21:06
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo Näytä viesti
Tää on nyt jo niin offtopikkia mutta Tapsallahan on nyt tällähetkellä mun vanha Suburban ja pienin maantiekulutus mitä oon mitannu (enkä sitä kovin usein mittaillu) on ollu 12,4l satkulle, reittinä Lahti-Kajaani. Ajonopeus oli se mikä rajotus+hiukan päälle eli satasen rajotuksella n.105km/h. Ja aika monta ohitusta tuli tehtyä. 5" korotettu, 33" renkaat, 4.10 välitykset ja auton omapaino 3670kg työkamat kyydissä (kävin vaakaamassa ennen lähtöä).

Konettahan siitä on hiplattu enemmän ja vähemmän, kampiakselin päästä tulee n. 320hp ja 700Nm.
Alle 12l maantiekulutuksiin on mahdollista päästä ainakin tolla autolla kun kaikki on kunnossa. Seka-ajossa mulla meni 14-15l.
Miks ne ei tehtaalla jo valmiiks näitä kun kulutukset tippuu ja tehot nousee ?? HJ:kin kuulemma turbolla ja 35" boggereilla menee alle kympin safaritelineellä ja safari varustuksella kun tehtaalta lähtiessä maantie kulutus kuitenkin ollut 12 pintaan ?? Välillä tuntuu että monella jätkällä ois ruusuinen tulevaisuus tuolla autoteollisuuden tuotekehityspuolella jos ees puolet jutuista pitäis paikkansa ? Ja meiän Grandissa keski kulutus on 10 l/100 km, pitäs varmaan lastuttaa, korottaa ja vaihtaa renkaat et tippuis :-)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.06.2013, 21:35
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Kaverin supurpaani 6,5 td vei kesällä jotain 15 satasella, talvella sitten 18-22....4" alusta korotus, noin 35" pyörät ja juur Gempsuhuollon tekemä uus kone. Kannet halkes.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.06.2013, 21:46
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Kaverin supurpaani 6,5 td vei kesällä jotain 15 satasella, talvella sitten 18-22....4" alusta korotus, noin 35" pyörät ja juur Gempsuhuollon tekemä uus kone. Kannet halkes.
Ton verra kuuluskii mennä oikeesti, maantiellä :-)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.06.2013, 22:01
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Kato hei.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Miks ne ei tehtaalla jo valmiiks näitä kun kulutukset tippuu ja tehot nousee ?? HJ:kin kuulemma turbolla ja 35" boggereilla menee alle kympin safaritelineellä ja safari varustuksella kun tehtaalta lähtiessä maantie kulutus kuitenkin ollut 12 pintaan ?? Välillä tuntuu että monella jätkällä ois ruusuinen tulevaisuus tuolla autoteollisuuden tuotekehityspuolella jos ees puolet jutuista pitäis paikkansa ? Ja meiän Grandissa keski kulutus on 10 l/100 km, pitäs varmaan lastuttaa, korottaa ja vaihtaa renkaat et tippuis :-)
Näinhän se monesti menee,oon mäki ihmetelly et miten helvetissä ne jenkit saa puolta raskaamman ja melkeen kolme kertaa isompi koneisen auton kulkemaan vähemmällä mitä esim. japsit. Mutta ku lasket itsepetos kertoimen ja mittaus olosuhteiden vaikutukset ja pienemmän litratehon ni siit se tulee. Pienemmällä litrateholla saavutetaan parempi hyötysuhde mut painossa ja muissa häviää se hyöty. Ei ne jenkit oo sen ihmeellisempiä ku japsitkaa kun puhutaan Diesel moottoreista. Jos tarvii ison auton ni sillon varautuu isompaan kulutukseen,ja jos tahtoo päästä pienillä nafta kuluilla ni sillon pienempi auto,ei nää perus asiat oo muuttunu mihinkää.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.06.2013, 22:13
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Pienemmällä litrateholla parempi hyötysuhde? Eli päinvastoin kuin pensakoneissa?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.06.2013, 23:09
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Edelleen, ei kosketa alkuperäistä kysymystä millään tavalla mutta:

-Ainakin noi 6.5td koneella varustetut Suburbanit/Pick-upit on yksilöitä kaikki. Tehtaalta lähtiessä softat on ollu sinnepäin kunhan vaan päästönormit täyttyy. Mulla on ollut neljä eri 6,5td koneista autoa, kolme Suburbania ja yksi K3500 dually crewcab. Kulutuslukemat niissä on vaihdelleet 12-28l välille, ja se onkin melkosen iso haitari. Suurimman kulutuksen tarjos eräs 4" alustakorotuksella ja 35" renkailla oleva Suburbani, maantiellä 16-18, kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä 22l satasella oli arkipäivää. Ja tämä kyseinen yksilö oli selvästi "tehottomin"..

Niillä softan parannuksilla, putkiston avarruksella, laatikon toiminnalla, pumpun ajoituksilla/opetuksilla yms. on iso merkitys tehoon sekä kulutukseen. Ennenkuin mitään niistä rupeaa muuttelemaan niin pitää jotain niistä asioista tietääkkin. Mitä enemmän mä oon noita virittänyt sitä vähemmän ne on vienyt, ja mulla on ekana kriteerinä ollut teho eikä kulutus. Kaikista on tarkistanut matkamittarin virheen gepsillä ja käyttänyt oikeaa kerrointa tarvittaessa.Mutta sama se mulle mitä mieltä asiantuntijat on, mun autot vie jatkossakin senverran mitä kolme nekrua kerkee yhdessä vuorossa pumpata.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.06.2013, 08:49
Mojoman:n Avatar
Mojoman Mojoman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.03.07
Sijainti: Nänsesteri, Bermuda.
Viestit: 494
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Näinhän se monesti menee,oon mäki ihmetelly et miten helvetissä ne jenkit saa puolta raskaamman ja melkeen kolme kertaa isompi koneisen auton kulkemaan vähemmällä mitä esim. japsit. Mutta ku lasket itsepetos kertoimen ja mittaus olosuhteiden vaikutukset ja pienemmän litratehon ni siit se tulee. Pienemmällä litrateholla saavutetaan parempi hyötysuhde mut painossa ja muissa häviää se hyöty. Ei ne jenkit oo sen ihmeellisempiä ku japsitkaa kun puhutaan Diesel moottoreista. Jos tarvii ison auton ni sillon varautuu isompaan kulutukseen,ja jos tahtoo päästä pienillä nafta kuluilla ni sillon pienempi auto,ei nää perus asiat oo muuttunu mihinkää.
Tälle voisi avata oman topikin. Kyllä se minuakin harmitti Hiluxin rattiin hypätä, vaikka se ihan "hyvä" auto olikin. Mitä nyt kolme kertaa tehottomampi ja sata kertaa munattomampi mitä Dodge.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.06.2013, 09:06
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Omat kokemukset ja havainnot tukee seuraavanlaista näkemystä dieselkoneisten autojen kulutuksesta:
- kulutusta nostaa eniten kulkuvastuksen kasvaminen johon vaikuttaa korin mitat ja muodot, renkaat ja onko peräkärryä tai jotain muuta kuormaa vaikka katolla

- paino vaikuttaa myös muttei ihan niin selvästi kuin luulisi

- dieselkoneen sylinteritilavuus ei vaikuta ihmeemmin kulutukseen jos se on järkevissä rajoissa

- pieni kone on parempi lyhyessä ajossa esim. lämpenemisen takia ja iso kone on parempi kun tarvitaan voimaa vaikka nopeassa ajossa ja kärry perässä

- perinteiset momentinmuuntimella olevat automaatit nostaa kulutusta
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.06.2013, 19:07
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Näinhän se monesti menee,oon mäki ihmetelly et miten helvetissä ne jenkit saa puolta raskaamman ja melkeen kolme kertaa isompi koneisen auton kulkemaan vähemmällä mitä esim. japsit. Mutta ku lasket itsepetos kertoimen ja mittaus olosuhteiden vaikutukset ja pienemmän litratehon ni siit se tulee. Pienemmällä litrateholla saavutetaan parempi hyötysuhde mut painossa ja muissa häviää se hyöty. Ei ne jenkit oo sen ihmeellisempiä ku japsitkaa kun puhutaan Diesel moottoreista. Jos tarvii ison auton ni sillon varautuu isompaan kulutukseen,ja jos tahtoo päästä pienillä nafta kuluilla ni sillon pienempi auto,ei nää perus asiat oo muuttunu mihinkää.

Ja tossakin asiaan vaikuttaa laskeeko matka-ajossa nätisti päästelleen 100km ja kertoo kuinka pieneen pääsee vai laskeeko esim 2-3kk km ajossa menneet naftat tai sitten vaikka koko vuoden ksk kulutuksen.
Matka-ajoa on osalle 10-30km suuntaansa, osa voi sitten hurutella pidempiä siivuja.
Tietokonetta kun seuraa hlö autossa niin meillä jää ksk nopeus 42-46km/h vaikka väliin lykätään "maantieajoa" jokunen 10km johonkin suuntaan.
Hiluksilla päässee normikumeilla nätisti 8,5l tietämille matkassa mutta 10,5l lienee lähellä oikeaa kulutusta.
Aikonaan kun oli HJ, ahtamaton , ajeli muut 10l kulutuksella kun kuunteli, oma vei 12l vähintään mutta se siitä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nykyajan nynnyt ! Samsonite Chit-Chat 8 26.04.2007 22:55
luotettava 4x4 pitkälle reissulle! Tekniikka & Jutustelu 37 08.03.2007 16:55
Nykyajan pelastuskoira Samsonite Chit-Chat 5 31.12.2006 22:04
Nykyajan maasturit Cruiser2005 Tekniikka & Jutustelu 32 05.11.2006 00:26
Nykyajan pokaalit Gazza Society 0 23.04.2002 14:23


Sivu luotu: 07:59 (GMT +2).