Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Luotettava nykyajan 4-veto? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111392)

33SD 30.05.2013 23:49

Luotettava nykyajan 4-veto?
 
Emännälle uudempaa työmatka-autoa hakusessa, ni aattelin kysyä josko löytyisi kokemuksia.
Eli 2000 luvun dieselmoottorinen(ehkä bensa) 4-veto mahdollisesti automaattivaihteistolla, henkilöauto,citymaasturi tai maasturi. Mutta mutta monissa merkeissä on kalliita tyyppivikoja ja en haluaisi semmoseen sekaantua. Mitäs merkkejä/malleja/moottoria kannattaa ehdottomasti välttää ja tietysti kiinnostaa kuulla niitä positiivisia kokemuksia myöskin. Ihan uutta en ollu ostamassa, takuu loppuu aikanaan. Eikä ole kovin mukavaa seisottaa autoa korjaamolla vaikka korjaus menisikin takuuseen. Tietenkään niin luotettavaa nykyautoa ei ole olemassakaan kun joku vanha mekaanisella ruiskupumpulla varustettu dieseli on.

Kertokaa kokemuksistanne.

nalle00 31.05.2013 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1011165)
Emännälle uudempaa työmatka-autoa hakusessa, ni aattelin kysyä josko löytyisi kokemuksia.
Eli 2000 luvun dieselmoottorinen(ehkä bensa) 4-veto mahdollisesti automaattivaihteistolla, henkilöauto,citymaasturi tai maasturi. Mutta mutta monissa merkeissä on kalliita tyyppivikoja ja en haluaisi semmoseen sekaantua. Mitäs merkkejä/malleja/moottoria kannattaa ehdottomasti välttää ja tietysti kiinnostaa kuulla niitä positiivisia kokemuksia myöskin. Ihan uutta en ollu ostamassa, takuu loppuu aikanaan. Eikä ole kovin mukavaa seisottaa autoa korjaamolla vaikka korjaus menisikin takuuseen. Tietenkään niin luotettavaa nykyautoa ei ole olemassakaan kun joku vanha mekaanisella ruiskupumpulla varustettu dieseli on.

Kertokaa kokemuksistanne.

ainakin bemarin x5 kuuluu paljon huonoa

Jappi 31.05.2013 04:27

Manuaalisubaru taitaa olla ainoa oikea neliveto nykyään. Ja mitä on kokemuksia niin varsin luotettavia ovat olleet, pl. kytkimen lyhyt ikä(100-150tkm).

petr 31.05.2013 10:05

Jos pitää olla oikea neliveto niin eipäs siinä taida olla kuin Audi, MB, BMW ja Subbe vaihtoehtoina. Ja niistä ns. yksinkertaisimmat/vähäongelmaisimmat nelivedon toteutukset on Audissa ja Subessa (MBllä ja BMWllä on jotain pidemmälle vietyä älyä/kytkentää nelivedon toteutuksessa + ylimääräinen kardaani eteenpäin). Jos pitää olla dieseli niin jäljelle jää Audi. Suben ensimmäisen sukupolven dieseleissä on toaalisen pahoja ongelmia alakerran kestävyydessä). Tosin automaatti + diisseli ei toteudeu kuin isoissa moottoreissa Audilla. Bensa subbe + automaatti => pirusti palaa bensaa, varsinkin "maasturimalleissa". Jos automaatista voi tinkiä niin mä laittaisin A4 1,9TDI Q Audin joko B6 tai B7 korimallina => kohtalaisen luotettava perusmoottori ja pomminvarma voimansiirto, maltillinen kulutus eikä lahoa alle.

Arctic Rhino 31.05.2013 10:22

Suosittelen että tutustut land rover freelander 2 :een. On hyvä, tyyppiviat minimissään huoltokystannukset inhimilliset ym.

-Joel

454SS 31.05.2013 10:32

Taitaa Pajero Sport olla paras vaihtoehto. Perustekniikka ikivanhaa, ei liikaa turhia sähkövermeitä, osat käy pääosin vanhemmistakin Mitsu malleista... Isäukolla ollut nyt peräkkäin kaksi tuollaista ( ajanut noin 200tkm ) ja ainut varsinainen vika on yhdet pinionin laakerit takaperästä. Tuo peräjuttukin outoa koska ei ole tyypillinen vika Mitsulle. Tällä hetkellä ajossa oleva on viimeisen vuosimallin, eli 2006, maahantuojan lastuttama ja se kulkeekin ihan mukavasti. Kannethan noista on aina halki jos sen jostain syystä joutuu irroittamaan ja muutenkin kannentiivisteremppa on jossain vaiheessa esissä mikäli vanhat merkit paikkansa pitää.

tleppis 31.05.2013 10:38

mä annan äänen subarulle ei ootaas vuoteen konepeltiä tarvinnu aukasta

petr 31.05.2013 10:40

Niin ja kannattaa vähän laskeskella sitä työmatkan määrää/polttoainekuluja. Tuollainen A4 sedan mennee aika lailla matalia 6litran kulutuksia matka-ajossa, maasturikategorian autot mennee lähempänä 8-9L/100km + 200-400€ kalliimpi dieselvero (paitsi jos on huoltoauto tms.)

Calmari 31.05.2013 11:10

Grand Cherokee, meil ollu vm 2003 koht vuoden ja jotai pikku hipistelyy tietty ollu mut ite melko pitkälle pärjänny, mersun koneella ja tomaatilla.

vmt 31.05.2013 11:18

2004 asti, eli pitkittäismoottorisissa Passateissa myös sama nelivedon toteutus kuin pitkittäismoottorisissa Audeissa. Kaksi sellaista Passattia omistanut, kummankin 3-4 vuotta ja kilometrejäkin tuli kumpaankin lisää n. 100 tkm eikä suurempaa valittamista noista.

Jappi 31.05.2013 14:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1011254)
Niin ja kannattaa vähän laskeskella sitä työmatkan määrää/polttoainekuluja. Tuollainen A4 sedan mennee aika lailla matalia 6litran kulutuksia matka-ajossa

Helposti alle kuuden menee matka-ajossa Tdi(AFN)-koneinen quattrofarkku kun poistettiin EGR.

Huonoilla teillä paljon ajettaessa ongelmana on monimutkainen alustarakenne ja suhteellisen heikot pallonivelet joita on paljon...

Nikso 31.05.2013 14:54

Hilux
 
Hilux on tietty sitkeä peli, maantieajossa alle 100km/h ja vakiopyörillä menee jopa 8L/100km, mutta kaupungissa ja varsinkin talvella helposti 12L/100km ja kyseessä 2,4TD.
Tai sitte neliovinen bensa Hilux mitä taitaa olla suomessa tosi vähä ei ole diesel veroa ja kulutus varmaan enemmän.
Itellä 2,4TD vm.2000 ja ei juuri vikoja ole ollut, tosin pintaruostetta on ollut alustassa ja paljon, mutta vain pintaruostetta.

Heguli 31.05.2013 15:07

Luotettavaa Japanilaista laatua: Suzuki Grand Vitara

kippo86 31.05.2013 17:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1011233)
Jos pitää olla oikea neliveto niin eipäs siinä taida olla kuin Audi, MB, BMW ja Subbe vaihtoehtoina. Ja niistä ns. yksinkertaisimmat/vähäongelmaisimmat nelivedon toteutukset on Audissa ja Subessa (MBllä ja BMWllä on jotain pidemmälle vietyä älyä/kytkentää nelivedon toteutuksessa + ylimääräinen kardaani eteenpäin). Jos pitää olla dieseli niin jäljelle jää Audi. Suben ensimmäisen sukupolven dieseleissä on toaalisen pahoja ongelmia alakerran kestävyydessä). Tosin automaatti + diisseli ei toteudeu kuin isoissa moottoreissa Audilla. Bensa subbe + automaatti => pirusti palaa bensaa, varsinkin "maasturimalleissa". Jos automaatista voi tinkiä niin mä laittaisin A4 1,9TDI Q Audin joko B6 tai B7 korimallina => kohtalaisen luotettava perusmoottori ja pomminvarma voimansiirto, maltillinen kulutus eikä lahoa alle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1011254)
Niin ja kannattaa vähän laskeskella sitä työmatkan määrää/polttoainekuluja. Tuollainen A4 sedan mennee aika lailla matalia 6litran kulutuksia matka-ajossa, maasturikategorian autot mennee lähempänä 8-9L/100km + 200-400€ kalliimpi dieselvero (paitsi jos on huoltoauto tms.)

Ehdottomasti samaa mieltä. kokonaisuudessaan varsin edullinen auto ylläpitää ja korjata, jopa ihan diesel-henkilöautona. Kulutus on kohtuullinen, verot kohtuulliset, varaosien saatavuus hyvä.

Jos itelle riittäis henkilömallin auto, olisi se edelleen Audi A4 farkku 1.9Tdi Q manuaali vaihteisena... Oma oli -97 ja ajettu 440tkm, eikä siinä mitään ihmeempää ollu.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1011258)
Grand Cherokee, meil ollu vm 2003 koht vuoden ja jotai pikku hipistelyy tietty ollu mut ite melko pitkälle pärjänny, mersun koneella ja tomaatilla.

Tämmönen on nyt ollu kohta vuoden päivät. Erittäin mukava ajaa, hyvät jakkarat, melutaso eri luokkaa kun vastaavan ikäisessä (esim) Hiluxissa, kokoonsa nähden taloudellinen, 3500kg koukku sitä tarvitsevalle... Antaa hyvät kyydit, ja rahalle vastinetta.

-MaTTi- 31.05.2013 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1011247)
Suosittelen että tutustut land rover freelander 2 :een. On hyvä, tyyppiviat minimissään huoltokystannukset inhimilliset ym.

-Joel

:eek: Enpä uskaltais lähtee kokeilemaan onneeni, ykköskoppaset 1.8-bensat on jotain aivan käsittämätöntä sutta ja sekundaa. Onhan tuo kakkoskoppa jokseenkin täysin eri auto, mutta silti saman tehtaan tuotoksia. Täältä myös lisää tarinaa, tosin Disco 2:sta: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=11694

Tähänkin topikkiin oikea vastaus on: Toyota. :p Jos teiltä päin saa maakaasua niin Land Cruiser 120 bensakoneella kaasutettuna olis aika hulppeen hyvä ja ääliövarma, tilava ja mukava käyttöauto pienillä käyttökuluilla, halvempi ajella ja pitää ku vastaava diisseli. Vaikka tuon kipaiset: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5640174

33SD 31.05.2013 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1011233)
Jos pitää olla oikea neliveto niin eipäs siinä taida olla kuin Audi, MB, BMW ja Subbe vaihtoehtoina. Ja niistä ns. yksinkertaisimmat/vähäongelmaisimmat nelivedon toteutukset on Audissa ja Subessa (MBllä ja BMWllä on jotain pidemmälle vietyä älyä/kytkentää nelivedon toteutuksessa + ylimääräinen kardaani eteenpäin). Jos pitää olla dieseli niin jäljelle jää Audi. Suben ensimmäisen sukupolven dieseleissä on toaalisen pahoja ongelmia alakerran kestävyydessä). Tosin automaatti + diisseli ei toteudeu kuin isoissa moottoreissa Audilla. Bensa subbe + automaatti => pirusti palaa bensaa, varsinkin "maasturimalleissa". Jos automaatista voi tinkiä niin mä laittaisin A4 1,9TDI Q Audin joko B6 tai B7 korimallina => kohtalaisen luotettava perusmoottori ja pomminvarma voimansiirto, maltillinen kulutus eikä lahoa alle.

Tuosta nelivedon kytkennästä ni ainakin Kiassa on kahta eri versiota. Automaattisesti kytkeytyvä sekä napista kytkettävä versio. Ja just niissä automaattisesti kytkeytyvissä ollut vikoja enemmän. En tiedä onko ollut valinnaisvarusteena. Mitenköhän muilla merkeillä?

33SD 31.05.2013 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1011254)
Niin ja kannattaa vähän laskeskella sitä työmatkan määrää/polttoainekuluja. Tuollainen A4 sedan mennee aika lailla matalia 6litran kulutuksia matka-ajossa, maasturikategorian autot mennee lähempänä 8-9L/100km + 200-400€ kalliimpi dieselvero (paitsi jos on huoltoauto tms.)

No nykyinen mersu vie sen 11-12L bensaa satasella. Ja vastaavan kulutus dieselinä 6-8L
Patrolli vie noin 10L.
Joskus mietittiin että miten sais yhdistettyä mersun tehon sekä mukavuuden ja diesel venton pa-kulutuksen Patrollin etenemiskykyyn.

Ville. 31.05.2013 23:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1011456)
Tuosta nelivedon kytkennästä ni ainakin Kiassa on kahta eri versiota. Automaattisesti kytkeytyvä sekä napista kytkettävä versio. Ja just niissä automaattisesti kytkeytyvissä ollut vikoja enemmän. En tiedä onko ollut valinnaisvarusteena. Mitenköhän muilla merkeillä?

Muistaakseni kun isällä oli ~2011 sorento niin siinä sai napista nelivedon kiinteäksi, mutta se aukesi jossakin 30km/h vauhdissa ja sen jälkeen veti vain etupää siihen asti kun renkaiden pyörimisnopeudessa oli riittävästi eroa niin sitten tuli taas takapää mukaan.

Mase 31.05.2013 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1011460)
No nykyinen mersu vie sen 11-12L bensaa satasella. Ja vastaavan kulutus dieselinä 6-8L
Patrolli vie noin 10L.
Joskus mietittiin että miten sais yhdistettyä mersun tehon sekä mukavuuden ja diesel venton pa-kulutuksen Patrollin etenemiskykyyn.

Oliskohan vastaus Ford Excursion 7,3? Kulutus karvan päälle 10L maantiellä, mukavuus ja vääntö varmasti samat/paremmat kuin mesessä, tavaratila riittää ostoksille, mahtuu koko perhe naapureineen kyytiin ja saattaisi edetä hieman maastossakin. Ainoa murhe on kuorma-auton nopeus rajoitukset ja plussana tietenkin pienet dsl verot.

Olisko RAV4 mistään kotoisin? Saaressa tehtyjä Freelendereja en ostaisi, liikaa tullut kansipahveja ja ikkunanostajia tms. vaihdettua.

33SD 01.06.2013 00:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ville. (Viesti 1011467)
Muistaakseni kun isällä oli ~2011 sorento niin siinä sai napista nelivedon kiinteäksi, mutta se aukesi jossakin 30km/h vauhdissa ja sen jälkeen veti vain etupää siihen asti kun renkaiden pyörimisnopeudessa oli riittävästi eroa niin sitten tuli taas takapää mukaan.

Kaverilla on Sorento, olikohan 2006 vai 2007 mallia ni siinä on muistaakseni napista valittavissa 2H, 4H ja 4L

2,4TD 01.06.2013 06:38

Audia kovasti ylistetty, pitää firman A6 Audia seuranneena ja ajeneena ihmetellä miksi kehutaan. Tuohon vaihdettu kone jo ainakin kertaalleen, nokka-akselikin, EGR- antureita useamman kerran, mätäkin on mokoma.
400 satkua on lasissa tuossa, tilat ja ajo-ominaisuudet ihan perustasoa, vaihdeloota tuossa käsihämmenteinen, se on ollut ok, ainoastaan minun mielestäni turhaan 6 vaiht, sama välitys ja 5 vaiht niin ei tarvisi turhaan veivata niin taajaan.
Ihan kivasti tuo liikkuu kyllä, nelikko ei toi ole mutta Audi kummiskin :D, vuosimalli lienee -00 luokkaa.

MiKo 01.06.2013 07:40

120 land cruiseri, väittäsin, että idioottivarma.

D_Bar 01.06.2013 07:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 33SD (Viesti 1011480)
Kaverilla on Sorento, olikohan 2006 vai 2007 mallia ni siinä on muistaakseni napista valittavissa 2H, 4H ja 4L


Mulla oli joskus sorento manuaalina, niin siinä neliveto toimi juurikin noin, eli normaalisti oli takavetonen ja neliveto oli "jäykkää" mallia... Automaattivaihteisessa taisi sitten olla jonkinlainen automaattisesti kytkeytyvä neliveto...

Oli mielestäni ihan kohtuullinen ajaa pitempääki matkaa, eikä siinä reilun vuoden aikana tainnu mitään isompia vikoja olla... 2,4 bensakoneella taisi mennä jotaki ~9l/100km maantiellä ja ~14l/100km kyläajossa

petr 01.06.2013 07:51

Joo..ei kai Audia kannata ostaa jos ei halua "oikeaa" nelivetoa. Eli jos se ns. mekaaninen jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vaatimus ja siihen haluaa yhdistää dieselin niin ei jää jäljelle montaa vaihtoehtoa kun puhutaan henkilöautoista. Itsella oli sama tilanne aikoinaan ja päädyin silloin Audi A4 B7 2.0TDI Q farkkuun (200tkm olen veivannut käytännössä normihuollolla). BMW ja MB oli auttamattomasti ulkona budjetista ja valikoima on 10x pienempää mitä Audeissa, varsinkin jos joutuu noita "pikkumoottoreita" katselemaan. Ja tosiaan niiden nelivedon ratkaisu on monimutkaisempi (kun käytettyjä katselee niin rempat ei mene takuuseen). Jos vähänkin tulee matkaa enemmän niin en kyllä "oikeita" maastureita katselisi niiden suuremman löpökulutuksen vuoksi (+ samalla rajatulla budjetilla joutuu menemään vanhempiin/enemmän ajettuihin). Jos ei paljoa tule kilometrejä niin Suben bensakoneet ja neliveto on kyllä toimivaa ja siihen saa myös automaattia. Maavaraa on cittarikategoriassa ja crossoverkategoriassa yleensä eniten (Outback tai Foresteri)

Jos taas "nelivedoksi hyväksytään" ns. sähköisellä/hydraulisella kytkennällä toimivat nelivedot (eli perusratkaisu ja toiminta on etuvetoa, ja sit kun sutii niin lähtee takapää mukaan jollekkin tasolle/nopeudelle asti) niin silloinhan vaikoimaa on merkittävän paljon enemmän, sekä henkilöautoja että citymastureita. Mielenkiintoisa vaihtoehtoja olisi mm. Skodan Octavia ja Yeti (voitti mm. TM:n citymaasturvertailun) minun makuun myös, varsinkin löpön kulutus on varsin maltillista näissä uudemmissa autoissa. (DSG laatikoita pitänee vältellä VAG konsernin tuotteissa, ehkäpä ihan uusissa ne on jo kunnossa?)

kallo 01.06.2013 10:18

Itse voin ainakin suositella volkkarin nelivetoa. En ainakaan omassa käytössä edes huomannut, että milloin haldex kytkeytyi päälle, sillä vetoa oli kyllä aina takana ja edessä kun sitä tarvittiin.

Haldexin toiminnasta täytyy huomauttaa, että nelivedon kytkeytyminen ei aina vaadi sutimista, vaan siihen riittää myös kaasupolkimen vähän reilumpi polkeminen. Joten kai tätäkin voi kutsua "jatkuvaksi nelivedoksi".

Koneenahan volkkarin 1.9TDI on kyllä luja ja pihi ja uskaltaisin väittää, että volkkarissa on sähkövikoja hieman audia vähemmän, vaikka autot muuten ovatkin lähes samoja. (johtuu tottakai sähkölaitteiden vähemmyydestä..)

Sitten jos haluaa henkilöauton jossa on kiinteä vetosuhde, on valittava subarun 50:50 (joka ei todellakaan sitten ole polttoainetaloudellinen) tai bemarin 330xd 38:62 (99-05) Subaruthan tunnetusti on kohtuullisen luotettavia. Bemari kestää kunnollisella huollolla todella hyvin lukuunottamatta etuvetareita ja laakereita joita saat vaihdella 150-200tkm välein. Tuo kolmen litran kuutonen on todella luja ja pihi, manuaalina voi kulutus mennä jopa alle kuuden.


Sivu luotu: 12:10 (GMT +2).