Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.05.2013, 08:26
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Niin, ihmettelin kun suuressa maailmassa sitä silti näyttää olevan kaupan. :O
Ja lisää ilmastointinoviisi kysymyksiä... Löysin autoon liittyvän huoltotiedotteen, jossa suositellaan päivitystä R134:llä. Sopiiko tuo konversioaine vaikka olisikin päivitetty? Vai pystyykö järjestelmässä olevan aineen tunnistamaan sitä talteenotettaessa?
Vaikea sanoa, periaatteessa R12:ta tilalle käy vain konversioaine, mutta o-renkaat ja kuivain vaihtamalla ja loppujärjestelmän täydellinen huuhtelu (kun aineet ja jäämät ei ole yhteensopivia) ja pitäisi toimia ja kestää, mutta kuinka kauan pysyy on toinen juttu, joutuu ehkä kerran vuoteen taas täyttämään järjestelmän, kun ei pysy sisällä pienempimolekyylinen aine...

__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.05.2013, 08:35
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...
__________________
Killing time is not murder

Viimeksi muokannut JAMANT : 29.05.2013 08:41
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.05.2013, 09:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...
Käyttökielto on aivan eri tasolla CFC- kaasuilla, siis R12:lla, jota ei saa käyttää enää edes huollossa.
HCF-kaasuja, siis esim. R134a, saa käyttää huolloissa ja korjauksissa, ja saiko vielä käyttää uusissakin järjestelmissä?

Ja tuo osto noilla HFC kylmäaineilla, esim. R134a, vaatii tosiaan nimen löytymistä listasta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.05.2013, 08:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vaikea arvata, onko päivitetty R134:lle (joka sekin on häviämässä käytöstä)
Ainoa mistä vois arvata, jos kirjallista dokumenttia ei löydy, on liittimet:
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.

Suodattimen tyypistä myös voi selvittää.

Ja se suurin/vaarallisin: vanhat oljyt voi olla YHTEENSOPIMATTOMIA R134:lle
-> siis öljyt eivät lähde kiertämään kylmäaineen mukaan, kertyy höyrystimeen ja lauhduttimeen, ja kompura leikkaa kiinni.

Siis periaatteessa järjestelmä pitää pestä vanhasta öljystä, vaihtaa tiivisteet, kumiletkut, kuivain ja liittimet (ja mahd.paisuntaventtiili)
Ps. Kompressorin tiivisteiden vaihto pikkasen vaikeaa... oliskohan helpompi vaihtaa koko kompura?

-> käytä suosiolla tuota korvaavaa kylmäainetta (isceon49)

Nuo korvaavat kylmäaineet ovat muistaakseni pikkasen heikkotehoisempia, ja herkemmin haihtuvia, kuin R12, mutta suomen oloissa riittävän tehokkaita, ainakin jos verrataan toimimattomaan ilmastointiin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.05.2013, 09:07
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.
Tarkoitatko linjojen liittimiä yleensä vai noita huoltoliittimiä? Niissä on kierrekorkit kyllä.

Tosta öljyhommasta olenkin lukenut eli on parasta laitatuttaa se konversioaine (ellei tätä siis ole joskus jo vaikka viime vuosituhannella päivitetty tohon 134:n.)
Lauhdutin menee jokatapauksessa vaihtoon, kennosto on sen verran hapantunut vuosin varrella. Vakaaputket on alaosassa enää jäljellä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.05.2013, 09:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Tarkoitatko linjojen liittimiä yleensä vai noita huoltoliittimiä? Niissä on kierrekorkit kyllä.

Tosta öljyhommasta olenkin lukenut eli on parasta laitatuttaa se konversioaine (ellei tätä siis ole joskus jo vaikka viime vuosituhannella päivitetty tohon 134:n.)
Lauhdutin menee jokatapauksessa vaihtoon, kennosto on sen verran hapantunut vuosin varrella. Vakaaputket on alaosassa enää jäljellä.
Siis nimenomaan huoltoliittimiä tarkoitin; mutta ei ole täysin varma tapa tunnistaa.

Siis onko järjestelmä auki; siis onko sinne päässyt likaa ja kosteutta? jos on auki, niin puhdista ainakin putket, siihen oli olemassa joku spray- pakattu puhdistusainekkin saa kylmälaitekorjaamoista (muistaakseni myös matti meikäläinen)

Tarkista että ei ole syöpymiä sisäpinnoilla, ja kannattaa käyttää kunnon pesussa, ja vielä henkisesti varautua siihen että tulee ongelmia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.05.2013, 11:07
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Isceon 49 on mennyttä aikaa. Nykyään pannaan 49plus eli R-437A.
R-12 saa laittaa enää pimeessä navetan takana ja jos tuulee ekokemille päin.

49plussaa oon laittanut 12 tilalle ja hyvin potkii. Ei tarvii vaihtaa öljyjä, pestä putkia eikä uusia muutakaan ylimääräistä, ellei oo rikki. Jos sen lauhduttimen vaihdat niin hommaa samalla uusi kuivain. Kuivain menee sudeks aika nopeesti eli se kannattaa laittaa vasta kun on tyhjiöinti ja täyttö käsillä. Noitten osien mukana lähtee vähän öljyä eli ehkä loraus uutta lisäksi.

Jos siellä koneessa on vielä vanhaa ainetta niin sehän tarttee sitten ottaa talteen tai tulee otsooniin reikä, tallis muuttuu kasvihuoneeks ja joudut tyrmään.

Puhtaalle 134:lle muuttamista en lähtis edes miettimään.
Ja kyllä minä ainakin merkkaan tarralla jos aine on vaihdettu. Ja uuden aineen määrän kanssa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.05.2013, 11:19
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis onko järjestelmä auki; siis onko sinne päässyt likaa ja kosteutta?
Ei ole tietääkseni ollut auki, kaikki putket ym. näyttävät ehjiltä silmämääräisesti. Tuosta lauhduttimesta puuttuu siis sitä lauhdutusrivastoa, ei vaikuttane tiiveyteen.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Jos sen lauhduttimen vaihdat niin hommaa samalla uusi kuivain. Kuivain menee sudeks aika nopeesti eli se kannattaa laittaa vasta kun on tyhjiöinti ja täyttö käsillä. Noitten osien mukana lähtee vähän öljyä eli ehkä loraus uutta lisäksi.
Jos siellä koneessa on vielä vanhaa ainetta niin sehän tarttee sitten ottaa talteen tai tulee otsooniin reikä, tallis muuttuu kasvihuoneeks ja joudut tyrmään.
Lauhdutin ja kuivain on ollut mielessä hankkia itse, koska sen verran erikoinen pirssi, että muuten osille voi tulla hintaa. Viitselijäs ilmastointihuoltopaikka täytyy vielä etsiä osien sijoituksen vuoksi, nosturin vaatii ainakin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Ja kyllä minä ainakin merkkaan tarralla jos aine on vaihdettu. Ja uuden aineen määrän kanssa.
Toivotaan että ei kaikki laita tarroja, hyvähän olisi, että tätä olisi edes joskus huollettu. Varmaan täytyy kysyä, jos tekisivät vuototestin tähän kanssa?


Tässä vaiheessa jo kiitokset nopeista monipuolisista vastauksista
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.05.2013, 12:01
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Tarrojen kanssa on se vaikeus, että ei kaikki tukkurit edes niitä myy, omankin huoltolaitteen myyjä tykkäs ehdotuksesta kun ehdotin tarroja, laittoivat harkintaan, tekevätkö...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty ilmastoinnin kompura GM 6.5td ja suutinputket tare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 05.12.2011 08:05
Myyty Käyttö ja huolto-ohjeita, esitteitä. khonkonen O/M/V Muut 6 29.07.2009 22:09
Myyty Land Roverin huolto- ja korjauskäsikirja Team Lypsikki O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 29.07.2009 08:38
M: 4wd -89 Hiluxin etu ja takaperä(hintä päivitys) Hharri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 31.07.2006 15:26
Offailu- ja huolto-opas " Offailun ABC " ? Tekniikka & Jutustelu 0 27.01.2005 17:51


Sivu luotu: 07:10 (GMT +2).