Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ilmastoinnin huolto ja päivitys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111335)

Jhl 29.05.2013 00:29

Ilmastoinnin huolto ja päivitys
 
Mistä voisi tietää onko ilmastointi päivitetty jollekin muulle aineelle kuin alkuperäinen R-12?

Tapauksena on 1990-luvun alkupuolen Previa, jossa papereiden mukaan uutena ollut freonit järjestelmässä. Huoltokirjoista ei löydy merkintää mistään ilmastoinninhuollosta, vaikka on muuten kylläkin merkkihuolettu neljännesmiljoonaan asti. Vaikea uskoa ettei parinkymmenen vuoden aikana ilmastoinnille olisi tehty mitään.

Laitetaanko yleensä mihinkään mitään merkintää päivityksestä? Helpottaisi remontin laajuuden rajausta...

Lueskelujen perusteella taitaa tota r-12 saada vieläkin? Eli siis vaikka olisi huollettu, niin ei ole vaihdettu ainetta?

JAMANT 29.05.2013 08:00

R12:sta ei pitäis enää saada mistään, kun on myynti kielletty!! Konversioainetta noihin on laitettu eli Isceon 49/R413a:ta. Mitään merkintöjä ei välttämättä ole tehty minnekkään, jos ei konehuoneestakaan mitään ilmastoinnin huoltoon liittyvää tarraa löydy...

Jhl 29.05.2013 08:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1010643)
R12:sta ei pitäis enää saada mistään, kun on myynti kielletty!!

Niin, ihmettelin kun suuressa maailmassa sitä silti näyttää olevan kaupan. :O
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1010643)
Konversioainetta noihin on laitettu eli Isceon 49/R413a:ta. Mitään merkintöjä ei välttämättä ole tehty minnekkään, jos ei konehuoneestakaan mitään ilmastoinnin huoltoon liittyvää tarraa löydy...

Ja lisää ilmastointinoviisi kysymyksiä... :) Löysin autoon liittyvän huoltotiedotteen, jossa suositellaan päivitystä R134:llä. Sopiiko tuo konversioaine vaikka olisikin päivitetty? Vai pystyykö järjestelmässä olevan aineen tunnistamaan sitä talteenotettaessa?

JAMANT 29.05.2013 08:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1010648)
Niin, ihmettelin kun suuressa maailmassa sitä silti näyttää olevan kaupan. :O
Ja lisää ilmastointinoviisi kysymyksiä... :) Löysin autoon liittyvän huoltotiedotteen, jossa suositellaan päivitystä R134:llä. Sopiiko tuo konversioaine vaikka olisikin päivitetty? Vai pystyykö järjestelmässä olevan aineen tunnistamaan sitä talteenotettaessa?

Vaikea sanoa, periaatteessa R12:ta tilalle käy vain konversioaine, mutta o-renkaat ja kuivain vaihtamalla ja loppujärjestelmän täydellinen huuhtelu (kun aineet ja jäämät ei ole yhteensopivia) ja pitäisi toimia ja kestää, mutta kuinka kauan pysyy on toinen juttu, joutuu ehkä kerran vuoteen taas täyttämään järjestelmän, kun ei pysy sisällä pienempimolekyylinen aine...

JAMANT 29.05.2013 08:35

Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...

BJ-40/76 29.05.2013 08:55

Vaikea arvata, onko päivitetty R134:lle (joka sekin on häviämässä käytöstä)
Ainoa mistä vois arvata, jos kirjallista dokumenttia ei löydy, on liittimet:
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.

Suodattimen tyypistä myös voi selvittää.

Ja se suurin/vaarallisin: vanhat oljyt voi olla YHTEENSOPIMATTOMIA R134:lle
-> siis öljyt eivät lähde kiertämään kylmäaineen mukaan, kertyy höyrystimeen ja lauhduttimeen, ja kompura leikkaa kiinni.

Siis periaatteessa järjestelmä pitää pestä vanhasta öljystä, vaihtaa tiivisteet, kumiletkut, kuivain ja liittimet (ja mahd.paisuntaventtiili)
Ps. Kompressorin tiivisteiden vaihto pikkasen vaikeaa... oliskohan helpompi vaihtaa koko kompura?

-> käytä suosiolla tuota korvaavaa kylmäainetta (isceon49):rolleyes:

Nuo korvaavat kylmäaineet ovat muistaakseni pikkasen heikkotehoisempia, ja herkemmin haihtuvia, kuin R12, mutta suomen oloissa riittävän tehokkaita, ainakin jos verrataan toimimattomaan ilmastointiin:D

Jhl 29.05.2013 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1010659)
R12:lle on perinteisesti kierrettävät liittimet, r134:lla pikaliittimet.

Tarkoitatko linjojen liittimiä yleensä vai noita huoltoliittimiä? Niissä on kierrekorkit kyllä.

Tosta öljyhommasta olenkin lukenut eli on parasta laitatuttaa se konversioaine (ellei tätä siis ole joskus jo vaikka viime vuosituhannella päivitetty tohon 134:n.)
Lauhdutin menee jokatapauksessa vaihtoon, kennosto on sen verran hapantunut vuosin varrella. Vakaaputket on alaosassa enää jäljellä.

BJ-40/76 29.05.2013 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1010652)
Niin ja siihen R12 -aineen saatavuuteen, kielto ei estä myymistä, myydäänhän sitä huumeitakin vaikka on laitonta kamaa...

Jaa, en suoraan löytänyt siihen viittaavaa kieltoa, mutta muuten EY-asetus 842/2006 määrittelee, että F-kaasuja (R12, Isceon 49/R413a, R134a, R123a ym) ei saa 4.7.2009 jälkeen myydä muille kuin pätevöityneille henkilöille ja toiminnanharjoittajille, joten itse ei pitäisi pystyä järjestelmää täyttämään, kun ei saa missään sitä Europan Unionin alueella ostaa... Mutta niinkuin kirjoitin, ei se myymistä estä...

Niin ja rangaistavuudesta, jos päästää tahallaan kylmäaineet ulos ja jää kiinni, maksimissaan kaksi vuotta linnaa, vakava ympäristörikos siis...

Käyttökielto on aivan eri tasolla CFC- kaasuilla, siis R12:lla, jota ei saa käyttää enää edes huollossa.
HCF-kaasuja, siis esim. R134a, saa käyttää huolloissa ja korjauksissa, ja saiko vielä käyttää uusissakin järjestelmissä?

Ja tuo osto noilla HFC kylmäaineilla, esim. R134a, vaatii tosiaan nimen löytymistä listasta.

BJ-40/76 29.05.2013 09:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1010664)
Tarkoitatko linjojen liittimiä yleensä vai noita huoltoliittimiä? Niissä on kierrekorkit kyllä.

Tosta öljyhommasta olenkin lukenut eli on parasta laitatuttaa se konversioaine (ellei tätä siis ole joskus jo vaikka viime vuosituhannella päivitetty tohon 134:n.)
Lauhdutin menee jokatapauksessa vaihtoon, kennosto on sen verran hapantunut vuosin varrella. Vakaaputket on alaosassa enää jäljellä.

Siis nimenomaan huoltoliittimiä tarkoitin; mutta ei ole täysin varma tapa tunnistaa.

Siis onko järjestelmä auki; siis onko sinne päässyt likaa ja kosteutta? jos on auki, niin puhdista ainakin putket, siihen oli olemassa joku spray- pakattu puhdistusainekkin saa kylmälaitekorjaamoista (muistaakseni myös matti meikäläinen)

Tarkista että ei ole syöpymiä sisäpinnoilla, ja kannattaa käyttää kunnon pesussa, ja vielä henkisesti varautua siihen että tulee ongelmia

-MAKE- 29.05.2013 11:07

Isceon 49 on mennyttä aikaa. Nykyään pannaan 49plus eli R-437A.
R-12 saa laittaa enää pimeessä navetan takana ja jos tuulee ekokemille päin.:rolleyes:

49plussaa oon laittanut 12 tilalle ja hyvin potkii. Ei tarvii vaihtaa öljyjä, pestä putkia eikä uusia muutakaan ylimääräistä, ellei oo rikki. Jos sen lauhduttimen vaihdat niin hommaa samalla uusi kuivain. Kuivain menee sudeks aika nopeesti eli se kannattaa laittaa vasta kun on tyhjiöinti ja täyttö käsillä. Noitten osien mukana lähtee vähän öljyä eli ehkä loraus uutta lisäksi.

Jos siellä koneessa on vielä vanhaa ainetta niin sehän tarttee sitten ottaa talteen tai tulee otsooniin reikä, tallis muuttuu kasvihuoneeks ja joudut tyrmään.

Puhtaalle 134:lle muuttamista en lähtis edes miettimään.
Ja kyllä minä ainakin merkkaan tarralla jos aine on vaihdettu. Ja uuden aineen määrän kanssa.

Jhl 29.05.2013 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1010666)
Siis onko järjestelmä auki; siis onko sinne päässyt likaa ja kosteutta?

Ei ole tietääkseni ollut auki, kaikki putket ym. näyttävät ehjiltä silmämääräisesti. Tuosta lauhduttimesta puuttuu siis sitä lauhdutusrivastoa, ei vaikuttane tiiveyteen.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1010690)
Jos sen lauhduttimen vaihdat niin hommaa samalla uusi kuivain. Kuivain menee sudeks aika nopeesti eli se kannattaa laittaa vasta kun on tyhjiöinti ja täyttö käsillä. Noitten osien mukana lähtee vähän öljyä eli ehkä loraus uutta lisäksi.
Jos siellä koneessa on vielä vanhaa ainetta niin sehän tarttee sitten ottaa talteen tai tulee otsooniin reikä, tallis muuttuu kasvihuoneeks ja joudut tyrmään.

Lauhdutin ja kuivain on ollut mielessä hankkia itse, koska sen verran erikoinen pirssi, että muuten osille voi tulla hintaa. Viitselijäs ilmastointihuoltopaikka täytyy vielä etsiä osien sijoituksen vuoksi, nosturin vaatii ainakin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1010690)
Ja kyllä minä ainakin merkkaan tarralla jos aine on vaihdettu. Ja uuden aineen määrän kanssa.

Toivotaan että ei kaikki laita tarroja, hyvähän olisi, että tätä olisi edes joskus huollettu. Varmaan täytyy kysyä, jos tekisivät vuototestin tähän kanssa?


Tässä vaiheessa jo kiitokset nopeista monipuolisista vastauksista :)

JAMANT 29.05.2013 12:01

Tarrojen kanssa on se vaikeus, että ei kaikki tukkurit edes niitä myy, omankin huoltolaitteen myyjä tykkäs ehdotuksesta kun ehdotin tarroja, laittoivat harkintaan, tekevätkö...

-MAKE- 29.05.2013 15:45

Ei mullakaan mitään ostettuja tarroja ole. Tarrakirjoittimella vaan. Tärkeintä, että tiedot on edes jollain lapulla.

Enkä edes tee millään automaattimööpelillä näitä vaan ihan normi kylmätyökaluilla.

JAMANT 29.05.2013 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1010742)
Ei mullakaan mitään ostettuja tarroja ole. Tarrakirjoittimella vaan. Tärkeintä, että tiedot on edes jollain lapulla.

Enkä edes tee millään automaattimööpelillä näitä vaan ihan normi kylmätyökaluilla.

Jaa kirjottimella, miten sellaisessa tekstit säilyy?? Mimmonen kirjoitin??

HeikkiH 29.05.2013 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1010743)
Jaa kirjottimella, miten sellaisessa tekstit säilyy?? Mimmonen kirjoitin??

Veikkaan että Dymolla.

HeikkiH 29.05.2013 17:08

Tuossa kuva huoltoliittimien eroista:

http://www.aa1car.com/library/ac_service_fittings.gif

Jos systeemi on muutettu R12 -> R134a niin todennäkoisesti noiden orkkisten päälle on ruuvattu adapterinipat. Jotkut on ihan onnistuneesti hoitanu homman noilla adaptereilla, mutta monesti järjestelmä on talven jäljiltä tyhjä, koska molekyylitasolla R134a on pienempää tavaraa ja tulee vanhoista letkuista läpi (ja just hokasin et Jamant tän molekyyli asian jo kertoi :)).

-MAKE- 29.05.2013 21:18

Lainaus:

Jaa kirjottimella, miten sellaisessa tekstit säilyy?? Mimmonen kirjoitin??
Mulla on semmonen tietokoneeseen liitettävä malli. Olikohan se Dymo labelwriter jokunumero.
Eihän mikään tarra loputtomiin pysy mutta ei noita kannata yrittää irrottaa ja vähän siirtää:o

Mistä toi kuva on? Ne R12 vehkeet mitä mä olen nähnyt niin niissä on ollut ihan tavallinen 1/4" huoltoliitin niin kuin missä vaan kylmäkoneessa (paitsi R410 koneissa)

-MAKE- 29.05.2013 21:45

No mutta noita liittimiähän on kamala liuta erilaisia. Ei vaan oo tullut autoissa törmättyä muihin kuin 1/4" ja r134a malleihin.

HeikkiH 29.05.2013 22:15

Tuo kuva sattui googlella vastaan, ja äkkiseltään näytti nuo R12 liittimet samalta kuin Suburbanin putkissa olevat.

BJ-40/76 29.05.2013 22:20

Huoltoliittimet:
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 1010877)
No mutta noita liittimiähän on kamala liuta erilaisia. Ei vaan oo tullut autoissa törmättyä muihin kuin 1/4" ja r134a malleihin.

Kyllä nuo R12 autoliittimet, mihin minä olen törmännyt, on kyllä suuruusluokkaa 12mm ja 10mm, jos joku haluaa tarkan ulkohalkaisijan, niin mersun ja toyotan liittimet löytyy pihasta. ja kaikki(?) r134a:n liitimet samanlaisia, ainakin lähellä tuota kuvan mitoitusta.

Onko tuo 1/4" ulkohalkaisijaltaan mikä? jossain kodin kylmälaitteissa oli muistaakseni noin 8mm ulkohalkaisijainen kierre.

Ja noihin R12 korvaaviin aineisiin: Mutu-teorioihin kannattaa suhtautua varauksella, nuo R12- järjestelmät toimii jonkin aikaa, ja tyydyttävästi mitä ihmeellisimmillä aineilla/sekoituksilla.
-> joku iso valmistaja kun lupaa, että yhteensopiva vanhoihin r12-järjestelmiin, ja vielä jos lupaa yhteensopivaksi öljyyn (mitä niissä sitten onkin?) niin sitä parempi.
Joku rajapyyki on öljyjen suhteen 70 luvun loppupuoli (muistaakseni:confused:)

Mika_T 17.04.2017 20:19

Mites tämä nykypäivänä on?

Vieläkö R12:sen tilalle laitetaan tuota R437a/isceon49+:aa?

Tietääkö kukaan Kemi/Tornio/Rovaniemi seudulla paikkaa josta tuota litkua saa vanhaan R12 systeemiin.
Ja tehdäänkö missään uusia letkuja vanhojen rapistuneiden alumiiniputkien tilalle?

Hessu888 18.04.2017 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1344231)
Mites tämä nykypäivänä on?

Vieläkö R12:sen tilalle laitetaan tuota R437a/isceon49+:aa?

Tietääkö kukaan Kemi/Tornio/Rovaniemi seudulla paikkaa josta tuota litkua saa vanhaan R12 systeemiin.
Ja tehdäänkö missään uusia letkuja vanhojen rapistuneiden alumiiniputkien tilalle?

Tällainen firma kertoo korjaavansa http://www.autokopa.fi


Sivu luotu: 13:27 (GMT +2).