![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#501
|
||||
|
||||
![]()
Olisko kellään mahollisesti jääny ylimääräistä Moottorin ja vaihdelaatikon välistä tuki rautaa (vänkärin puoli )
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110833
__________________
![]() ![]() ![]() |
#502
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#503
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään. (minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...) |
#504
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin? |
#505
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa) Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä. haulla löytyy muitakin mielipiteitä. -> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...) |
#506
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8 |
#507
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eipä noissa yhdessäkään alkupään hodarissa, siis -90,-91-92 ole ko. rullalaakeria näkynyt... siis pelkästään tuo pronssilaakeripusla.. Ja itse voitelen moly- rasvalla nuo nivelet, akselit.... |
#508
|
||||
|
||||
![]()
Onko kokemuksia tamgearssin vetoakseleista eteen. Pitäs vaihtaa molemmin puolin kun kuluneen niin paljon ettei peräöljyt pysy oikealla puolella,vaikka on paremmat stefat.
|
#509
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
![]() ![]() ![]() |
#510
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tarkoitat ilmeisestikin vetoakselin poorillista tankoa, nuo kuluu urille kun ajaa tuollaaset 500 thkm, Eikohän nuo temgearsin roippeet ole ihan asiallisia,itsellä ainakaan ole moitittavaa...
__________________
![]() ![]() ![]() |
#511
|
|||
|
|||
![]()
Tarkastappa huohottimen toiminta, ei ole vielä niin paljon ajettua hodaria tullut vastaan että olisi tarvinnut vaihtaa muuta kuin alkuperäinen stefa....
|
#512
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nettiä selatessa sain sellaisen kuvan että tuo laakeroitu spindle on joku parannus noihin pronssiholkki ongelmiin. Oliskohan tuo laakeri jo pomminvarma ratkaisu... http://atocauto.com.au/proddetail.as..._60080&cat=314 |
#513
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitä stefaa on ihan turha yrittää pistää eri paikkaan, koska se elää akselin suuntaisesti ja hakeutuu varmasti uraan. |
#514
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mutta varmaan vaan hzj-7x ja vain 8/99-> 7/01. (eipä ole ihme, ettei ole sattunut näkösälle...) Mutta JOS tuo vetonivel on sama kuin hdj-80:ssä, niin peruskorjausväli varman jatkuu tuosta 400-800 tkm:stä jonkin verran.... Mutta jos vaihtaa yhteensopivat komponentit, niin varmaan parempi kuin tuo hdj-80 alkuperäinen... siis minun käsittääkseni tuota neulalaakeria ei ole alkuperäisenä suomi hdj-80:ssä; noita marmoritiskin (alkuperäisiä toyota- varaosia) puslia pitänee vaihdella muutaman sadan tuhannen kilometrin välein, ja jos käyttö menee rankaksi, niin useammin. (jos tuohon neulalaakeriin pääsee esim. suoturvetta, niin kestääkö?) Jos kiinnostaa, niin kokeile ihmeessä! p.s jossain keskusteluissa joku heitti, että tuon neulalaakerin voi vaihtaa myös hdj:n orkkis "spindeliin" ja vetoniveleen... minun pikaisilla mittauksilla ei kestä/pysy paikallaan (kartio pääty, kestääkö tukirenkaan hangata?), ja "spindelin" pinta on muutenkin aika karkea... toki jos tulee/koneistetaan muuta, niin voi onnistuakkin! |
#515
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis tuo orkkis stefa nimenomaan joustaa (millitolkulla), ja hakeutuu 100 varmasti siihen uraan; toki jos tuo ura on liian suuri, ja olkalaakereiden säätölevyt päin seiniä, niin voi se alkuperäinen uusi stefakin vuotaa.. Mutta tuo huohottinen tukkeentuminen, (ja mahdollisesti tarvike stefat, minulta löytyy muutama uusi, kelvoton tarvike stefa, jos joku haluaa halvan...) on minun mielestä yleisin syy öljyvuotoihin perissä. Ja tuosta sinun; -Daniel- vetareitten kunnostuksesta; mistä saa "muutamalla kympillä" metalli ruiskutuksen ja hionnan 2:lle vetoakselille? olisi pari kikkaretta, mihin pitäis saada vajaa 3 grammaa täytettää... Ja nyt tunnustan "tyhmyyteni"; onko hdj-80 etuvetoakseleissa alunperin ura stefalle? Kaikissa noissa minun näkemissä on ollut käytännössä samanlainen ura, siis onko tuo ura alunperin koneistettu orkkis vetareihin? (tuntuu mahdottomalta, että tuo ura on aina saman kokoinen, riippumatta siitä, onko historia/ajokilometrit neljäsosa vai tuplat....) |
#516
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kai se akseli kuluu vain tiettyyn pisteeseen ![]() Vetarit korjasi paikallinen moottorikoneistamo. |
#517
|
||||
|
||||
![]()
Tuota hdj:n laakeri ongelmaa on varmaan miljuunia sivuja puituna forumeilla, mistä asti alkaen tuli se "uudempi kone" missä ongelmaa ei ole?
Kävin koe ajamassa 92vm, jossa täyd huolto historia. Mutta ei mitään mainintaa kk laakereista tai moisista rempoista. myyjä sanoi että tuossa olis se uudempi kone, mutta itse jäin miettiin mahtaakohan olla. Muuten auto näytti ikäisekseen hyvältä ja 9paikkainen ![]() |
#518
|
||||
|
||||
![]()
Mun käsittääkseni näitä laakeri ongelmaa on kaikissa 12ventiilisissä moteissa. Sit 24v ei ilmeisesti... millonkohan noin 24v tuli hodareihin... mut ei ainakaan ennen vuotta -93. Taisi olla myyntipuheita "uudempi moottori".
![]() Jos kone käy nätisti ja öljynpaineita on edes alkuperäisen mittarin mukaan niin ei muuta ku oston jälkeen heti liuskojen vaihtoon. Oli sitten vaihdettu joskus tai ei.... |
#519
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on omassa -93 HZJ80 otettu etuakseli paikallaan ja siinä on noi neulalaakerit spindleissä ja sinne sopii ihan vakio hdj murrokset...
Laakeriviat poistuu ostamalla HZJ80 eli turboton tai sit 24v koneinen eli uudemmalla maskilla oleva -94 tai uudempi auto ja näitä on sit vanhojakin myynnissä ei oo kauaakaan aikaa kun kaupattiin -95 rekisteröityä vanhanmallista hodaria. |
#520
|
|||
|
|||
![]() hodarin öljynvaihtovälit
Elikkä viitsiskös joku kertoa perien ja vaihdelaatikon öljynvaihtovälit? ja mitäs öljyä ootte yleensä käyttänyt? ja vielä että minkäslaista öljyä ootte käyttänyt ohjauksen tehostimessa?
Jos joku viitsiii tämän verran neuvoa tyhmää? ![]() Kiitos jo etukäteen ![]() |
#521
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Periin ja jakikseen 75w90 Hypoid gl5 Koneeseen joku 10-15w40 Päävaihteistoon 75w90 gl4
__________________
HJ61 MMC |
#522
|
|||
|
|||
![]()
Mites tollasen hodarin muutoskatsastus, mitä eroa sillä on katsastaako pakuksi tai huoltoautoksi? Onko löpöverossa eroa, molemmat ilmeisesti 80km/h maksimi, jotain muuta mitä ei ensimmäistä hodaria hankkiva osaa ajatella???
Kiikarissa oleva yksilö on tosiaan tällä hetkellä normi henkilöauto ja tarkotus olisi takapenkit poistaa mikäli kaupat tosta teen. Edessä ei ole sohvamallin penkkiä vaan 2 normaalia istuinta, autossa ei ole abs jarruja eikä airbägiä.
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#523
|
||||
|
||||
![]() tuotekehittelyä
mites onko kaikilla etutukivarsissa n14-18mm reikä vaakatasossa, jakkarin puolivälissä? vähän niinkuin joku valureikä?
![]() |
#524
|
|||
|
|||
![]()
Vittu mitä asentajia maa päällään kantaa, pitäs kädet katkoa. Ihmettelin kun HDJ rupes kolisemaan jostain takaa. Otin oikean takapyörän auki, kaivoin levyn irti niin tipahtaa jarrulevyn ja kilven välistä HDJ:n jarrupalan taustalevy lattialle. Siis täysin irto-osa... satulassa hyväkuntoiset palat kiinni. Levy kulunut sisäpuolelta melkein puhki jäähdytyskanavistoon.
No onpahan hyvä syy uusia takapään jarruosat. |
#525
|
||||
|
||||
![]()
mikähän turbo olisi passeli hodariin kun nyt pumppu kävi laitossa niin alkoi houkuttamaan solmun vaihto.. tavoitteena olisi käyttömukavuus ja herkkyys alakierroksilla eikä niinkään maksimiteho kun sitten se on odottelua että ahdot nousee.. niin ja kyseessä automaattilootalla oleva..
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |