Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #501  
Vanha 12.05.2013, 20:59
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.725
Perusasetus

Olisko kellään mahollisesti jääny ylimääräistä Moottorin ja vaihdelaatikon välistä tuki rautaa (vänkärin puoli )
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110833
__________________
Vastaa lainaten
  #502  
Vanha 18.05.2013, 20:11
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Etukardaanissa voi olla paljonkin välystä; riippuu tietysti käytöstä, huollosta, ajokilometreistä ja iästä; Reilu 700 tkm, yli 20v, paljon raskasta käyttöä esim. ison kärryn vetoa, yhdistettynä (moottori-) öljynvaihtohuoltoihin, niin jos etuperään ei ole vaihdettu vetoniveliä ja ns. kiinteitä napalukkoja, niin voi tosiaan olla paljonkin klappia: jos etuperä on äänetön/osapuilleen- ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna:
Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa.

Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon)
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Vastaa lainaten
  #503  
Vanha 19.05.2013, 15:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Siis vaihdoit pelkät "napalukot"? oliko vetonivelen pää kulunut kuinka paljon?

Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään.
(minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...)
Vastaa lainaten
  #504  
Vanha 19.05.2013, 16:37
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis vaihdoit pelkät "napalukot"? oliko vetonivelen pää kulunut kuinka paljon?

Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään.
(minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...)
Juu, pelkät "napalukot". Vetonivelen pää ei ainakaan silmämääräisesti vaikuttanut kuluneelta. Vanhoilla palikoilla renkaasta nytkyttämällä huomasi selkeän (ehkä pari milliä..) klapin ja uudet vaihtamalla hävisi klappi näkyvistä.

Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin?
Vastaa lainaten
  #505  
Vanha 19.05.2013, 19:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Juu, pelkät "napalukot". Vetonivelen pää ei ainakaan silmämääräisesti vaikuttanut kuluneelta. Vanhoilla palikoilla renkaasta nytkyttämällä huomasi selkeän (ehkä pari milliä..) klapin ja uudet vaihtamalla hävisi klappi näkyvistä.

Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin?
Jos/kun välystä on, niin sitä enemmän kulutta tuota "napalukkoa", kun se ei pääse antamaan periksi, niin kuin oikea napalukko, jossa on 2 pintaa enemmän liukumassa, ja napalukossa nuo pinnat ovat paremmin liukuvia/vaseliinin sisässä.

periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa)

Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä.
haulla löytyy muitakin mielipiteitä.

-> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...)
Vastaa lainaten
  #506  
Vanha 19.05.2013, 22:05
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos/kun välystä on, niin sitä enemmän kulutta tuota "napalukkoa", kun se ei pääse antamaan periksi, niin kuin oikea napalukko, jossa on 2 pintaa enemmän liukumassa, ja napalukossa nuo pinnat ovat paremmin liukuvia/vaseliinin sisässä.

periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa)

Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä.
haulla löytyy muitakin mielipiteitä.

-> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...)
Kyllähän nuo jossain vaiheessa pitäisi rempata, jotta tietää sitten missä kunnossa on. Onko tuo pronssihela tavallaan ainoa laakerointi tuolle akselille? Eikös tuo pronssihela löydy juutuben videolta kohdassa 2:45, ja miten näyttäis että pronssiholkista sisenpänä on vielä jokin laakerointi?

http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8
Vastaa lainaten
  #507  
Vanha 19.05.2013, 22:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Kyllähän nuo jossain vaiheessa pitäisi rempata, jotta tietää sitten missä kunnossa on. Onko tuo pronssihela tavallaan ainoa laakerointi tuolle akselille? Eikös tuo pronssihela löydy juutuben videolta kohdassa 2:45, ja miten näyttäis että pronssiholkista sisenpänä on vielä jokin laakerointi?

http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8
Joo, tuossa on juurikin kyseessä tuo pronssihela, ja kun katsoo kohtaa 2:22 niin napalukkojen kikkareet nakyy taustalla laatikossa....

Eipä noissa yhdessäkään alkupään hodarissa, siis -90,-91-92 ole ko. rullalaakeria näkynyt... siis pelkästään tuo pronssilaakeripusla..

Ja itse voitelen moly- rasvalla nuo nivelet, akselit....
Vastaa lainaten
  #508  
Vanha 20.05.2013, 10:40
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Onko kokemuksia tamgearssin vetoakseleista eteen. Pitäs vaihtaa molemmin puolin kun kuluneen niin paljon ettei peräöljyt pysy oikealla puolella,vaikka on paremmat stefat.
Vastaa lainaten
  #509  
Vanha 20.05.2013, 11:01
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.725
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Kyllähän nuo jossain vaiheessa pitäisi rempata, jotta tietää sitten missä kunnossa on. Onko tuo pronssihela tavallaan ainoa laakerointi tuolle akselille? Eikös tuo pronssihela löydy juutuben videolta kohdassa 2:45, ja miten näyttäis että pronssiholkista sisenpänä on vielä jokin laakerointi?

http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8
Aivan oikein etempänä tosiaan on kuin onkin laakerointi mutta se laakerointihan on jo ihan etu perässä asti, siinä välissä kun ei ole laakerointeja ja kyllä periaatteessa tuo ronssi holkki on periaatteessa ainut laakerointi tuolla renkaan puoli päässä......
__________________
Vastaa lainaten
  #510  
Vanha 20.05.2013, 11:09
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.725
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make764 Näytä viesti
Onko kokemuksia tamgearssin vetoakseleista eteen. Pitäs vaihtaa molemmin puolin kun kuluneen niin paljon ettei peräöljyt pysy oikealla puolella,vaikka on paremmat stefat.
Elikkäs ko.tapauksessa jos murros ehjä niin ei koko veto niveltä vaihtoon ainoastaan nuo tangot.....

Tarkoitat ilmeisestikin vetoakselin poorillista tankoa, nuo kuluu urille kun ajaa tuollaaset 500 thkm, Eikohän nuo temgearsin roippeet ole ihan asiallisia,itsellä ainakaan ole moitittavaa...
__________________
Vastaa lainaten
  #511  
Vanha 20.05.2013, 15:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make764 Näytä viesti
Onko kokemuksia tamgearssin vetoakseleista eteen. Pitäs vaihtaa molemmin puolin kun kuluneen niin paljon ettei peräöljyt pysy oikealla puolella,vaikka on paremmat stefat.
Tarkastappa huohottimen toiminta, ei ole vielä niin paljon ajettua hodaria tullut vastaan että olisi tarvinnut vaihtaa muuta kuin alkuperäinen stefa....
Vastaa lainaten
  #512  
Vanha 20.05.2013, 18:30
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 36
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SERMAX Näytä viesti
Aivan oikein etempänä tosiaan on kuin onkin laakerointi mutta se laakerointihan on jo ihan etu perässä asti, siinä välissä kun ei ole laakerointeja ja kyllä periaatteessa tuo ronssi holkki on periaatteessa ainut laakerointi tuolla renkaan puoli päässä......
Eikös tuo laakerointi ole juurikin renkaan suuntaan tuossa? Tosin aika lailla pronssiholkin jatkeena.

Nettiä selatessa sain sellaisen kuvan että tuo laakeroitu spindle on joku parannus noihin pronssiholkki ongelmiin. Oliskohan tuo laakeri jo pomminvarma ratkaisu...

http://atocauto.com.au/proddetail.as..._60080&cat=314
Vastaa lainaten
  #513  
Vanha 20.05.2013, 21:48
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkastappa huohottimen toiminta, ei ole vielä niin paljon ajettua hodaria tullut vastaan että olisi tarvinnut vaihtaa muuta kuin alkuperäinen stefa....
Kyllä täällä on tullut. Boorit olivat kuitenkin kunnossa, joten fiksatiin metalliruiskutuksella ja hionnalla. Tuli kuin uudet eikä maksanut montaa kymppiä.
Sitä stefaa on ihan turha yrittää pistää eri paikkaan, koska se elää akselin suuntaisesti ja hakeutuu varmasti uraan.
Vastaa lainaten
  #514  
Vanha 20.05.2013, 22:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Eikös tuo laakerointi ole juurikin renkaan suuntaan tuossa? Tosin aika lailla pronssiholkin jatkeena.

Nettiä selatessa sain sellaisen kuvan että tuo laakeroitu spindle on joku parannus noihin pronssiholkki ongelmiin. Oliskohan tuo laakeri jo pomminvarma ratkaisu...

http://atocauto.com.au/proddetail.as..._60080&cat=314
Kappas vekkulia, tuo ratkaisu on tosiaan mahdollisesti toyotan alkuperäinen!
mutta varmaan vaan hzj-7x ja vain 8/99-> 7/01. (eipä ole ihme, ettei ole sattunut näkösälle...)

Mutta JOS tuo vetonivel on sama kuin hdj-80:ssä, niin peruskorjausväli varman jatkuu tuosta 400-800 tkm:stä jonkin verran....

Mutta jos vaihtaa yhteensopivat komponentit, niin varmaan parempi kuin tuo hdj-80 alkuperäinen...

siis minun käsittääkseni tuota neulalaakeria ei ole alkuperäisenä suomi hdj-80:ssä; noita marmoritiskin (alkuperäisiä toyota- varaosia) puslia pitänee vaihdella muutaman sadan tuhannen kilometrin välein, ja jos käyttö menee rankaksi, niin useammin. (jos tuohon neulalaakeriin pääsee esim. suoturvetta, niin kestääkö?)

Jos kiinnostaa, niin kokeile ihmeessä!

p.s jossain keskusteluissa joku heitti, että tuon neulalaakerin voi vaihtaa myös hdj:n orkkis "spindeliin" ja vetoniveleen... minun pikaisilla mittauksilla ei kestä/pysy paikallaan (kartio pääty, kestääkö tukirenkaan hangata?), ja "spindelin" pinta on muutenkin aika karkea... toki jos tulee/koneistetaan muuta, niin voi onnistuakkin!
Vastaa lainaten
  #515  
Vanha 20.05.2013, 22:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Daniel Näytä viesti
Kyllä täällä on tullut. Boorit olivat kuitenkin kunnossa, joten fiksatiin metalliruiskutuksella ja hionnalla. Tuli kuin uudet eikä maksanut montaa kymppiä.
Sitä stefaa on ihan turha yrittää pistää eri paikkaan, koska se elää akselin suuntaisesti ja hakeutuu varmasti uraan.

Siis tuo orkkis stefa nimenomaan joustaa (millitolkulla), ja hakeutuu 100 varmasti siihen uraan; toki jos tuo ura on liian suuri, ja olkalaakereiden säätölevyt päin seiniä, niin voi se alkuperäinen uusi stefakin vuotaa..

Mutta tuo huohottinen tukkeentuminen, (ja mahdollisesti tarvike stefat, minulta löytyy muutama uusi, kelvoton tarvike stefa, jos joku haluaa halvan...) on minun mielestä yleisin syy öljyvuotoihin perissä.

Ja tuosta sinun; -Daniel- vetareitten kunnostuksesta; mistä saa "muutamalla kympillä" metalli ruiskutuksen ja hionnan 2:lle vetoakselille? olisi pari kikkaretta, mihin pitäis saada vajaa 3 grammaa täytettää...

Ja nyt tunnustan "tyhmyyteni"; onko hdj-80 etuvetoakseleissa alunperin ura stefalle?
Kaikissa noissa minun näkemissä on ollut käytännössä samanlainen ura, siis onko tuo ura alunperin koneistettu orkkis vetareihin? (tuntuu mahdottomalta, että tuo ura on aina saman kokoinen, riippumatta siitä, onko historia/ajokilometrit neljäsosa vai tuplat....)
Vastaa lainaten
  #516  
Vanha 21.05.2013, 22:16
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuo orkkis stefa nimenomaan joustaa (millitolkulla), ja hakeutuu 100 varmasti siihen uraan; toki jos tuo ura on liian suuri, ja olkalaakereiden säätölevyt päin seiniä, niin voi se alkuperäinen uusi stefakin vuotaa..

Mutta tuo huohottinen tukkeentuminen, (ja mahdollisesti tarvike stefat, minulta löytyy muutama uusi, kelvoton tarvike stefa, jos joku haluaa halvan...) on minun mielestä yleisin syy öljyvuotoihin perissä.

Ja tuosta sinun; -Daniel- vetareitten kunnostuksesta; mistä saa "muutamalla kympillä" metalli ruiskutuksen ja hionnan 2:lle vetoakselille? olisi pari kikkaretta, mihin pitäis saada vajaa 3 grammaa täytettää...

Ja nyt tunnustan "tyhmyyteni"; onko hdj-80 etuvetoakseleissa alunperin ura stefalle?
Kaikissa noissa minun näkemissä on ollut käytännössä samanlainen ura, siis onko tuo ura alunperin koneistettu orkkis vetareihin? (tuntuu mahdottomalta, että tuo ura on aina saman kokoinen, riippumatta siitä, onko historia/ajokilometrit neljäsosa vai tuplat....)
Ajatus, että vetareissa olisi valmis ura stefalle tuntuu vieraalta. Siinä akselissahan on muutaman kymmenen millimetrin levyinen hiottu tiivistepinta.
Kai se akseli kuluu vain tiettyyn pisteeseen . No minulla ei tuota uraa ainakaan enää ole ja navat on kasattu tarvike tiivistesarjalla. Hyvin on pysynyt kuivana reilu 20tkm.

Vetarit korjasi paikallinen moottorikoneistamo.
Vastaa lainaten
  #517  
Vanha 25.05.2013, 13:40
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Tuota hdj:n laakeri ongelmaa on varmaan miljuunia sivuja puituna forumeilla, mistä asti alkaen tuli se "uudempi kone" missä ongelmaa ei ole?

Kävin koe ajamassa 92vm, jossa täyd huolto historia. Mutta ei mitään mainintaa kk laakereista tai moisista rempoista. myyjä sanoi että tuossa olis se uudempi kone, mutta itse jäin miettiin mahtaakohan olla.
Muuten auto näytti ikäisekseen hyvältä ja 9paikkainen Mitä nyt Kytkin vähän tönkkö.
Vastaa lainaten
  #518  
Vanha 25.05.2013, 14:03
Mikko_L:n Avatar
Mikko_L Mikko_L ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.04.11
Sijainti: Karkkila
Viestit: 391
Perusasetus

Mun käsittääkseni näitä laakeri ongelmaa on kaikissa 12ventiilisissä moteissa. Sit 24v ei ilmeisesti... millonkohan noin 24v tuli hodareihin... mut ei ainakaan ennen vuotta -93. Taisi olla myyntipuheita "uudempi moottori".

Jos kone käy nätisti ja öljynpaineita on edes alkuperäisen mittarin mukaan niin ei muuta ku oston jälkeen heti liuskojen vaihtoon. Oli sitten vaihdettu joskus tai ei....
Vastaa lainaten
  #519  
Vanha 26.05.2013, 12:17
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Mulla on omassa -93 HZJ80 otettu etuakseli paikallaan ja siinä on noi neulalaakerit spindleissä ja sinne sopii ihan vakio hdj murrokset...

Laakeriviat poistuu ostamalla HZJ80 eli turboton tai sit 24v koneinen eli uudemmalla maskilla oleva -94 tai uudempi auto ja näitä on sit vanhojakin myynnissä ei oo kauaakaan aikaa kun kaupattiin -95 rekisteröityä vanhanmallista hodaria.
Vastaa lainaten
  #520  
Vanha 29.05.2013, 14:13
masas masas ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 29.05.13
Sijainti: Tohmajärvi
Viestit: 8
Perusasetus

hodarin öljynvaihtovälit


Elikkä viitsiskös joku kertoa perien ja vaihdelaatikon öljynvaihtovälit? ja mitäs öljyä ootte yleensä käyttänyt? ja vielä että minkäslaista öljyä ootte käyttänyt ohjauksen tehostimessa?
Jos joku viitsiii tämän verran neuvoa tyhmää?
Kiitos jo etukäteen
Vastaa lainaten
  #521  
Vanha 29.05.2013, 15:01
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja masas Näytä viesti
Elikkä viitsiskös joku kertoa perien ja vaihdelaatikon öljynvaihtovälit? ja mitäs öljyä ootte yleensä käyttänyt? ja vielä että minkäslaista öljyä ootte käyttänyt ohjauksen tehostimessa?
Jos joku viitsiii tämän verran neuvoa tyhmää?
Kiitos jo etukäteen
Laatikkoihin varmaan jonku 60000km välein vois vaihtaa öljyt. Jos ajat paljon metsässä, ja perät koko ajan täynnä vettä niin tiuhaan saa vaihdella. Pelkästään katukäytössä menee varmaan sama väli kuin laatikoihin.

Periin ja jakikseen 75w90 Hypoid gl5
Koneeseen joku 10-15w40
Päävaihteistoon 75w90 gl4
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #522  
Vanha 31.05.2013, 22:13
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Mites tollasen hodarin muutoskatsastus, mitä eroa sillä on katsastaako pakuksi tai huoltoautoksi? Onko löpöverossa eroa, molemmat ilmeisesti 80km/h maksimi, jotain muuta mitä ei ensimmäistä hodaria hankkiva osaa ajatella???
Kiikarissa oleva yksilö on tosiaan tällä hetkellä normi henkilöauto ja tarkotus olisi takapenkit poistaa mikäli kaupat tosta teen.
Edessä ei ole sohvamallin penkkiä vaan 2 normaalia istuinta, autossa ei ole abs jarruja eikä airbägiä.
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #523  
Vanha 04.06.2013, 10:00
Jörmelö_2:n Avatar
Jörmelö_2 Jörmelö_2 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.02.11
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 71
Perusasetus

tuotekehittelyä


mites onko kaikilla etutukivarsissa n14-18mm reikä vaakatasossa, jakkarin puolivälissä? vähän niinkuin joku valureikä?
Vastaa lainaten
  #524  
Vanha 08.06.2013, 11:19
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Vittu mitä asentajia maa päällään kantaa, pitäs kädet katkoa. Ihmettelin kun HDJ rupes kolisemaan jostain takaa. Otin oikean takapyörän auki, kaivoin levyn irti niin tipahtaa jarrulevyn ja kilven välistä HDJ:n jarrupalan taustalevy lattialle. Siis täysin irto-osa... satulassa hyväkuntoiset palat kiinni. Levy kulunut sisäpuolelta melkein puhki jäähdytyskanavistoon.

No onpahan hyvä syy uusia takapään jarruosat.
Vastaa lainaten
  #525  
Vanha 21.06.2013, 11:57
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

mikähän turbo olisi passeli hodariin kun nyt pumppu kävi laitossa niin alkoi houkuttamaan solmun vaihto.. tavoitteena olisi käyttömukavuus ja herkkyys alakierroksilla eikä niinkään maksimiteho kun sitten se on odottelua että ahdot nousee.. niin ja kyseessä automaattilootalla oleva..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 15:08 (GMT +2).