|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Pohjamaali alumiinilleMikäs olis hyvä pohjamaali alumiinipellille että pysyis tavallinen automaali kiinni?
|
#2
|
|||
|
|||
Alumiinille käytetään ns. happopohjamaalia. nimeä en muista.
Alumiinin maalaus tapahtuu seuraavasti: hiotaan karhuntassulla oksidi kerros pois, pestään alupesulla, kuivataan huolellisesti puhtaalla rätillä tai paineilmalla, sitten happoväri päälle, ja lopuksi pintamaali. Näin siis tehtiin valomainostehtaalla jossa olin duunissa, ja kun minulle hommaa opetettiin, sanottiin että oikoteitä ei ole. Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
||||
|
||||
Joo, toi karhunkieli on aika tärkeä työvaihe. Onneksi ei tarvi enää hirveästi maalailla, aikoinaan tuli roiskittua noita pikkukoneita ihan riittävästi. Silloin vedettiin sinkkikromaatti-pohjamaali, joka pysyi hyvin pohjustetulla aluminiilla hyvin. Tais vaan olla sen verran terveyttä edistävää ainetta että lieneekö enää saatavilla.
Olisko noi Tikkurilan Tema-maalit sopivia? Life sucks, then you die... |
#4
|
|||
|
|||
Temacoat GPL-S primeriä vedin etupanssarin etupuolella olevaan alumiinista tehtyyn n. 45 astetta viistoon "rintapeltiin", joka ottaa vastaan puskurin alapuoliset jutut, jotka ei mahdu auton alle. Kantoja sillä on tuupittu (kokeiltu, että kaatuuko vai onko kova), jäätyneitä lumikasoja kokeiltu ja normaalit tieliikenteen kiveniskemät on tullut pintaan. Maali on pysynyt pinnassa hyvin, ei mitään paikkamaalaamisen tarvetta.
Käsittelynä oli alumiinin hionta epäkeskolla 180-karkealla paperilla, välittömästi GPL-S primer päälle, sen kuivumisajan jälkeen päälle yksi kerros Temadur 90 uretaania, kuivumisen jälkeen välihionta pinnan himmentämiseksi 180 ja pintaan kerros Temacoat RM40 epoksia. Kuivumisajat maalien välillä n. 1.5-2 kertaa valmistajan suosittama minimi siihen lämpötilaan, missä maalasin. Täyskiiltävän Temadurin käyttö välimaalina oli aivan turhaa, mutta muutin mieltäni värin suhteen ja siksi välihionta + eri värinen epoksi päälle. Hyvä tuli kumminkin. Ihan hyvin olisi voinut vetää heti pohjamaalin päälle pari kertaa sen epoksin. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on Edited by - JiiPee on 05/06/2006 00:01:42 |
#5
|
|||
|
|||
tästäpä tuliselväksi tuo maalaus, miten nuot pohjat? eli maali osuus jees mut miten oikominen? paklaus? vai pitääkö kaik osat "pakottaa" suoriksi eli sivupeltejä aion rangesta oikoa ennen maalausta
__________________
Mihin vain... |
#6
|
||||
|
||||
Köykämiinin oikominen ja maalaus.
Pintapeltejen oikomiseen halvimmat välineet on vasara ja vaste tai toinen vasara vasteen virkaa hoitamaan.
Jos ajat autollasi maastossa niin en suosittele tasoitteiden käyttöä ja ihan vaan sen takia kun joskus kuitenkin osuu niin on ikävä korjailla kun se pakkeli lohkeaa kuitenkin. Naputtelet vaan vasaralla niin suoraksi kuin saat ja eikun maalaamaan. Happo maaleja on eri merkkisiä vaan maalikuapassa osaavat kyllä myydä. -löytyy kili pillosssa ohutta jota suihkutetaan vaan ohut harso -löytyy paksumpaa jossa erikseen kovettaja ja jota voi pensselöidä ja ohuempana ruiskuttaa, kutsutaan myös epoksi maaliksi. Maalari kertoi jotta paras on kun vetää ensin ohut happomaali sitten ruiskulla epoksi ja lopulta pintaväri. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#7
|
|||
|
|||
Alumiiniin käy happopohjamaali joka sitten tarvii vielä eristemaalin ennen pintamaalia. Pelkkä epoxi käy myös alumiinille pohjamaaliksi.
|
#8
|
|||
|
|||
Eieiei
Alumiinille aina happo pohja,sit vasta kitti tai pohjamaali,tai filleri tai mitä tarvii. Pelkkä epoksi ei pysy alumiinissa. Happo ei tarvi mitään eristeväriä ennen muita kerroksia. Tää pätee kai kaikkien valmistajien aineisiin mut aina kannattaa tarkistaa valmistajalta,joka aineella ja valmistajalla on hieman erilaisia aineita ja siksi eri ohjeet. Maaleja kehitellään jatkuvasti uusia ja varsinkin nykyisten VOC free litkujen kanssa saa olla tarkkana. Vesiohenteisia välttelen itsekin kun eivät aina oo niin luotettavia.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
||||
|
||||
Mites jos alumiinin päällä on vanha maali, voiko sen hioa mataksi ja millä se kannattaa maalata yli?
JOs jostain kohtaa on kulunut alumiini osittain näkyviin niin siihen tietysti sit happomaali, mut voiko se mennä osittain tuon vanhan maalin päälle? Mites toi pensselillä tai telalla maalaaminen, mikä olisi optimi ohennus % vai pitääkö olla erityisesti tuohon tehty maali? Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
|||
|
|||
eieieikylläkylläkylläeieieiLainaus:
Maalinvalmistajan ohjeita kannattaa noudattaa, maalin myyjät ei välttämättä tiedä asiosta tuon taivaallista, on tullu todettua. |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 10.05.2013 22:19 |
#13
|
||||
|
||||
Tästä muuallakin käydystä happo-epoksi väännöstä tuli mieleen masinistit palstan peräkärryn maalaaja. Veti koko kärryn (puulaidat, rungot, yms teräsrakenteet) punamultamaalilla yli. Ja oli kuulemma aivan helevetin hyvä maali. Ja muutkin olivat samaa mieltä.
Mene sinne sitten huutelemaan epoksista, ja kuinka se tarvitsee auringossa pintamaalin ettei liituunnu... Mitäh, punamullalla myö ollaa vejetty... Ferrex on kans ihan pro-tason maalia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
||||
|
||||
Ei taida kuitenkaan onnistua suoraan amuliinin päälle...?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#15
|
|||
|
|||
Omat kokemukset alumiinin maalailusta on rajalliset joskin todella rumaksi menneen alumiinikuorisen kaasugrillin hiekkapuhalsin ja maalasin ulkopuolelta kuumakestomaalilla. En ole huomannut, että maali pyrkisi kuoriutumaan joskin näyttää, ettei kuumakestomaali kestä täydellisesti kuumuutta.
Jos alumiinissa voi olla rasvaa, mitä jos pesisi sen eka kuumavesipainepesurilla ja tämän jälkeen hiekkapuhaltaisi. Siihen sitten maalaus maalitehtaan maalausohjeita noudattaen. Itsellä maalaamatta jossain määrin hankalasti maalattavia filmivanereita, joista olen tehnyt mm. Hiluxiin tavaratilan ja ihan lailliset mitat täyttävän. Kokeeksi tein testin, että hioin epäkeskohiomakoneella karkeutta kylkivanereihin ja maalasin ne pensselillä Normadur 65HS:llä. Vaikka hiekkapuhaltaminen voisi olla vielä parempi maalausalusta, vaikuttaisi myös hiottu riittävän ja taidan päästä maalaamaan loputkin samaan tyyliin. Pelkkään karhentamiseen riittää melko heikkotehoinenkin hiekkapuhallus. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mutta jos maajusseilta kysytään, niin miranoolilla ja punamullalla voi maalata vaikka alumiinia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Olen korvannut Ferrexin sillä ja käyttänyt ku tarvitaan helposti käytettävää pohjamaalia pensselillä tai vaikka sähköruiskuilla. Hiekkapuhalletulle pinnalle on tullut puolestaan Zinga: http://www.scanferro.fi/sinkki_news.asp Siitä on hyvät kokemukset varsinkin sellaisenaan käytettynä. Jos yksikomponenttituotteita maalaa kaksikomponenttimaalein, tuntuu, että homman toimiminen on kiinni kovetinmäärästä ja ehkä ilman lämpötilasta. Nopeasti kuivumalla toimii, muuten kuoriutuu ikävästi allaolevat kerrokset. Ikälopussa Mersussa on hiekkapuhalletun pinnan päällä Zinga, sitten Wurth RostStop (jota voi helpohkosti hioakin), Normadur 65HS joustava uretaanimaali pintamaalina. Onnistui ihan hyvin kun laitoin vähän yli suositusten kovetetta. Wurth RostStop:issä tuntuu olevan hyvät tartuntaominaisuudet monenlaisiin pintoihin olivatpa ne hiekkapuhallettu tai ei. |
#18
|
|||
|
|||
Alumiinin maalaukseen en ota kantaa; kun niitä köykämiinejä on niin monta erilaista, ja ainakin noiden alumiinien/kevytmetalliseosten, mitä itse olen käpistellyt, ominaisuudet vaihtelee paljon; esim. jotkut seokset voi hitsata migillä, kun pari päivää aikaisemmin on hiottu oksidikerros pois, joissain seoksissa pinta oksidoituu varttitunnissa niin paljon että hitsaaminen alkaa tökkiä, vaikka yrittää pitää kuinka kuivana..... (siis itse olen hitsannut vain harrastehommia, ja niitäkin 25v vanhalla kempin migillä, yleismallin langalla ja puhtaalla argonilla; siis ei läheskään oikein)
Mutta tuohon Alumiini osien oikomiseen haluan lisätä; jos alkaa oikomaan pikkutarkasti; siis koputtelemaan vastetta/moskaa vasten, niin alumiini venyy paljon helpommin kuin teräspelti.... siis pelti on helposti liian iso ympäröivään kehykseen, siis alkaa "plompsahtelemaan" Tosi ALU pläkkiseppä tekee kyllä vaikka mitä.... |
#19
|
|||
|
|||
nussitaan sitten pilkkuja kun alettiin...Lainaus:
Epoksipohjaisia maaleja löytyy niin pohjaan kuin pintaan. Mutta autokäytössä yleensä pohjamaaliksi hyvän tarttuvuuden ja eristävyyden takia. Ja esimerkkinä: vetäsin viimeksi alumiiniset astinlaudat tuollasella venäjän ihmeellä joka on puolta halvempaa tunnettuihin merkkeihin verrattuna ja ainakin vielä on pysynyt hyvin kiinni http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/02627 |
#20
|
|||
|
|||
Nusnus...Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Minkäs valmistajan happomaalia kannattaa sitten käyttää alumiinille pohjissa?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 14.05.2013 13:52 |
#22
|
|||
|
|||
Ite en käytä spray litkuja paitsi jos on joku pikku peitelevy tms. minkä takia ei viitti ruiskua pestä. Kerran kokeilin just Mastonin muovipohjaa ja en löytäny pohjamaalia joka ei olis keittäny sen päällä,olis kai pitäny pintavärikin olla sama kuraa. Mut jos pintavärikin on samaa litkua ku pohjakin ni sillon pitäs toimia,spray litkut ei hääppösiä ole mut johki pikku hommaan välttää. Jos ei oo varaa erehtyä ni sit täytyy kokeilla johki koe palaan ensin. Eikä noissa valmistajissa oo sinällään juuri eroa,ne vaan jaottuu kahteen laatuun: ammatti aineet ja harraste litkut ja arvaatkin kummat on parempia.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |