![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eieiei
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mites jos alumiinin päällä on vanha maali, voiko sen hioa mataksi ja millä se kannattaa maalata yli?
JOs jostain kohtaa on kulunut alumiini osittain näkyviin niin siihen tietysti sit happomaali, mut voiko se mennä osittain tuon vanhan maalin päälle? Mites toi pensselillä tai telalla maalaaminen, mikä olisi optimi ohennus % vai pitääkö olla erityisesti tuohon tehty maali? Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() eieieikylläkylläkylläeieieiLainaus:
Maalinvalmistajan ohjeita kannattaa noudattaa, maalin myyjät ei välttämättä tiedä asiosta tuon taivaallista, on tullu todettua. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 10.05.2013 22:19 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tästä muuallakin käydystä happo-epoksi väännöstä tuli mieleen masinistit palstan peräkärryn maalaaja. Veti koko kärryn (puulaidat, rungot, yms teräsrakenteet) punamultamaalilla yli. Ja oli kuulemma aivan helevetin hyvä maali.
![]() ![]() Mene sinne sitten huutelemaan epoksista, ja kuinka se tarvitsee auringossa pintamaalin ettei liituunnu... Mitäh, punamullalla myö ollaa vejetty... ![]() Ferrex on kans ihan pro-tason maalia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei taida kuitenkaan onnistua suoraan amuliinin päälle...?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Omat kokemukset alumiinin maalailusta on rajalliset joskin todella rumaksi menneen alumiinikuorisen kaasugrillin hiekkapuhalsin ja maalasin ulkopuolelta kuumakestomaalilla. En ole huomannut, että maali pyrkisi kuoriutumaan joskin näyttää, ettei kuumakestomaali kestä täydellisesti kuumuutta.
Jos alumiinissa voi olla rasvaa, mitä jos pesisi sen eka kuumavesipainepesurilla ja tämän jälkeen hiekkapuhaltaisi. Siihen sitten maalaus maalitehtaan maalausohjeita noudattaen. Itsellä maalaamatta jossain määrin hankalasti maalattavia filmivanereita, joista olen tehnyt mm. Hiluxiin tavaratilan ja ihan lailliset mitat täyttävän. Kokeeksi tein testin, että hioin epäkeskohiomakoneella karkeutta kylkivanereihin ja maalasin ne pensselillä Normadur 65HS:llä. Vaikka hiekkapuhaltaminen voisi olla vielä parempi maalausalusta, vaikuttaisi myös hiottu riittävän ja taidan päästä maalaamaan loputkin samaan tyyliin. Pelkkään karhentamiseen riittää melko heikkotehoinenkin hiekkapuhallus. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta jos maajusseilta kysytään, niin miranoolilla ja punamullalla voi maalata vaikka alumiinia. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen korvannut Ferrexin sillä ja käyttänyt ku tarvitaan helposti käytettävää pohjamaalia pensselillä tai vaikka sähköruiskuilla. Hiekkapuhalletulle pinnalle on tullut puolestaan Zinga: http://www.scanferro.fi/sinkki_news.asp Siitä on hyvät kokemukset varsinkin sellaisenaan käytettynä. Jos yksikomponenttituotteita maalaa kaksikomponenttimaalein, tuntuu, että homman toimiminen on kiinni kovetinmäärästä ja ehkä ilman lämpötilasta. Nopeasti kuivumalla toimii, muuten kuoriutuu ikävästi allaolevat kerrokset. Ikälopussa Mersussa on hiekkapuhalletun pinnan päällä Zinga, sitten Wurth RostStop (jota voi helpohkosti hioakin), Normadur 65HS joustava uretaanimaali pintamaalina. Onnistui ihan hyvin kun laitoin vähän yli suositusten kovetetta. Wurth RostStop:issä tuntuu olevan hyvät tartuntaominaisuudet monenlaisiin pintoihin olivatpa ne hiekkapuhallettu tai ei. |
#11
|
|||
|
|||
![]() nussitaan sitten pilkkuja kun alettiin...Lainaus:
Epoksipohjaisia maaleja löytyy niin pohjaan kuin pintaan. Mutta autokäytössä yleensä pohjamaaliksi hyvän tarttuvuuden ja eristävyyden takia. Ja esimerkkinä: vetäsin viimeksi alumiiniset astinlaudat tuollasella venäjän ihmeellä joka on puolta halvempaa tunnettuihin merkkeihin verrattuna ja ainakin vielä on pysynyt hyvin kiinni http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/02627 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Nusnus...Lainaus:
![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minkäs valmistajan happomaalia kannattaa sitten käyttää alumiinille pohjissa?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 14.05.2013 13:52 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Ite en käytä spray litkuja paitsi jos on joku pikku peitelevy tms. minkä takia ei viitti ruiskua pestä. Kerran kokeilin just Mastonin muovipohjaa ja en löytäny pohjamaalia joka ei olis keittäny sen päällä,olis kai pitäny pintavärikin olla sama kuraa. Mut jos pintavärikin on samaa litkua ku pohjakin ni sillon pitäs toimia,spray litkut ei hääppösiä ole mut johki pikku hommaan välttää. Jos ei oo varaa erehtyä ni sit täytyy kokeilla johki koe palaan ensin. Eikä noissa valmistajissa oo sinällään juuri eroa,ne vaan jaottuu kahteen laatuun: ammatti aineet ja harraste litkut ja arvaatkin kummat on parempia.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |