Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pohjamaali alumiinille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=22389)

Masi 04.06.2006 12:41

Pohjamaali alumiinille
 
Mikäs olis hyvä pohjamaali alumiinipellille että pysyis tavallinen automaali kiinni?


04.06.2006 21:02

Alumiinille käytetään ns. happopohjamaalia. nimeä en muista.

Alumiinin maalaus tapahtuu seuraavasti: hiotaan karhuntassulla oksidi kerros pois, pestään alupesulla, kuivataan huolellisesti puhtaalla rätillä tai paineilmalla, sitten happoväri päälle, ja lopuksi pintamaali.

Näin siis tehtiin valomainostehtaalla jossa olin duunissa, ja kun minulle hommaa opetettiin, sanottiin että oikoteitä ei ole.


Note! This message was posted anonymously!

AVRO 04.06.2006 21:45

Joo, toi karhunkieli on aika tärkeä työvaihe. Onneksi ei tarvi enää hirveästi maalailla, aikoinaan tuli roiskittua noita pikkukoneita ihan riittävästi. Silloin vedettiin sinkkikromaatti-pohjamaali, joka pysyi hyvin pohjustetulla aluminiilla hyvin. Tais vaan olla sen verran terveyttä edistävää ainetta että lieneekö enää saatavilla.

Olisko noi Tikkurilan Tema-maalit sopivia?

Life sucks, then you die...

JiiPee 04.06.2006 22:59

Temacoat GPL-S primeriä vedin etupanssarin etupuolella olevaan alumiinista tehtyyn n. 45 astetta viistoon "rintapeltiin", joka ottaa vastaan puskurin alapuoliset jutut, jotka ei mahdu auton alle. Kantoja sillä on tuupittu (kokeiltu, että kaatuuko vai onko kova), jäätyneitä lumikasoja kokeiltu ja normaalit tieliikenteen kiveniskemät on tullut pintaan. Maali on pysynyt pinnassa hyvin, ei mitään paikkamaalaamisen tarvetta.

Käsittelynä oli alumiinin hionta epäkeskolla 180-karkealla paperilla, välittömästi GPL-S primer päälle, sen kuivumisajan jälkeen päälle yksi kerros Temadur 90 uretaania, kuivumisen jälkeen välihionta pinnan himmentämiseksi 180 ja pintaan kerros Temacoat RM40 epoksia. Kuivumisajat maalien välillä n. 1.5-2 kertaa valmistajan suosittama minimi siihen lämpötilaan, missä maalasin.

Täyskiiltävän Temadurin käyttö välimaalina oli aivan turhaa, mutta muutin mieltäni värin suhteen ja siksi välihionta + eri värinen epoksi päälle. Hyvä tuli kumminkin. Ihan hyvin olisi voinut vetää heti pohjamaalin päälle pari kertaa sen epoksin.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on


Edited by - JiiPee on 05/06/2006 00:01:42

dirtydog 07.05.2013 14:22

tästäpä tuliselväksi tuo maalaus, miten nuot pohjat? eli maali osuus jees mut miten oikominen? paklaus? vai pitääkö kaik osat "pakottaa" suoriksi eli sivupeltejä aion rangesta oikoa ennen maalausta

ImacInnes 07.05.2013 17:14

Köykämiinin oikominen ja maalaus.
 
Pintapeltejen oikomiseen halvimmat välineet on vasara ja vaste tai toinen vasara vasteen virkaa hoitamaan.

Jos ajat autollasi maastossa niin en suosittele tasoitteiden käyttöä ja ihan vaan sen takia kun joskus kuitenkin osuu niin on ikävä korjailla kun se pakkeli lohkeaa kuitenkin.
Naputtelet vaan vasaralla niin suoraksi kuin saat ja eikun maalaamaan.

Happo maaleja on eri merkkisiä vaan maalikuapassa osaavat kyllä myydä.
-löytyy kili pillosssa ohutta jota suihkutetaan vaan ohut harso
-löytyy paksumpaa jossa erikseen kovettaja ja jota voi pensselöidä ja ohuempana ruiskuttaa, kutsutaan myös epoksi maaliksi.

Maalari kertoi jotta paras on kun vetää ensin ohut happomaali sitten ruiskulla epoksi ja lopulta pintaväri.

t. Ismo Ämmä

HV 07.05.2013 21:51

Alumiiniin käy happopohjamaali joka sitten tarvii vielä eristemaalin ennen pintamaalia. Pelkkä epoxi käy myös alumiinille pohjamaaliksi.

RIPAX 07.05.2013 22:42

Eieiei
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1003845)
Alumiiniin käy happopohjamaali joka sitten tarvii vielä eristemaalin ennen pintamaalia. Pelkkä epoxi käy myös alumiinille pohjamaaliksi.

Alumiinille aina happo pohja,sit vasta kitti tai pohjamaali,tai filleri tai mitä tarvii. Pelkkä epoksi ei pysy alumiinissa. Happo ei tarvi mitään eristeväriä ennen muita kerroksia. Tää pätee kai kaikkien valmistajien aineisiin mut aina kannattaa tarkistaa valmistajalta,joka aineella ja valmistajalla on hieman erilaisia aineita ja siksi eri ohjeet. Maaleja kehitellään jatkuvasti uusia ja varsinkin nykyisten VOC free litkujen kanssa saa olla tarkkana. Vesiohenteisia välttelen itsekin kun eivät aina oo niin luotettavia.

Kaitsu67 08.05.2013 08:57

Mites jos alumiinin päällä on vanha maali, voiko sen hioa mataksi ja millä se kannattaa maalata yli?

JOs jostain kohtaa on kulunut alumiini osittain näkyviin niin siihen tietysti sit happomaali, mut voiko se mennä osittain tuon vanhan maalin päälle?

Mites toi pensselillä tai telalla maalaaminen, mikä olisi optimi ohennus % vai pitääkö olla erityisesti tuohon tehty maali?

Kaitsu

HV 08.05.2013 12:09

eieieikylläkylläkylläeieiei
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1003878)
Alumiinille aina happo pohja,sit vasta kitti tai pohjamaali,tai filleri tai mitä tarvii. Pelkkä epoksi ei pysy alumiinissa. Happo ei tarvi mitään eristeväriä ennen muita kerroksia. Tää pätee kai kaikkien valmistajien aineisiin mut aina kannattaa tarkistaa valmistajalta,joka aineella ja valmistajalla on hieman erilaisia aineita ja siksi eri ohjeet. Maaleja kehitellään jatkuvasti uusia ja varsinkin nykyisten VOC free litkujen kanssa saa olla tarkkana. Vesiohenteisia välttelen itsekin kun eivät aina oo niin luotettavia.

Epoxi kyllä tarttuu kaikkiin metalleihin, myös alumiini ja sinkkipintoihin joihin yleisesti suositellaan happomaalia pohjusteeksi, ja nimenomaan pohjusteeksi joka tarvii pohjamaalata ennen pintaväriä ja varsinkin ennen kittiä. Maalit kehittyy ja kehitys vie maaleja paljon huonompaan suuntaan kun kaiken pitää olla nykyään myrkytöntä ja luontoystävällistä.
Maalinvalmistajan ohjeita kannattaa noudattaa, maalin myyjät ei välttämättä tiedä asiosta tuon taivaallista, on tullu todettua.

HV 08.05.2013 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1003943)
Mites jos alumiinin päällä on vanha maali, voiko sen hioa mataksi ja millä se kannattaa maalata yli?

JOs jostain kohtaa on kulunut alumiini osittain näkyviin niin siihen tietysti sit happomaali, mut voiko se mennä osittain tuon vanhan maalin päälle?

Mites toi pensselillä tai telalla maalaaminen, mikä olisi optimi ohennus % vai pitääkö olla erityisesti tuohon tehty maali?

Kaitsu

Sehän riippuu paljon millä maalilla on aikasemmin maalattu. Ja minkälaiseen rasitukseen pinta joutuu. Pensselimaalina laittaisin sopivan alkydimaalin

RIPAX 10.05.2013 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1004000)
Epoxi kyllä tarttuu kaikkiin metalleihin, myös alumiini ja sinkkipintoihin joihin yleisesti suositellaan happomaalia pohjusteeksi, ja nimenomaan pohjusteeksi joka tarvii pohjamaalata ennen pintaväriä ja varsinkin ennen kittiä. Maalit kehittyy ja kehitys vie maaleja paljon huonompaan suuntaan kun kaiken pitää olla nykyään myrkytöntä ja luontoystävällistä.
Maalinvalmistajan ohjeita kannattaa noudattaa, maalin myyjät ei välttämättä tiedä asiosta tuon taivaallista, on tullu todettua.

Ainakin Standoxilla ja PPGllä ja Nor-maalin aineilla on happo pohja alumiinille. Alumiinin pohjustuksessa on kuitenkin tärkeintä puhtaus,öljy, hionta pöly tai muu paska estää happo pohjankin tarttumisen. Työskennellessäni raskaan kaluston maalaamossa alumiinisäiliörekat hiekkapuhallettiin kevyesti jonka jälkeeen hionta kevyesti ja Silikonin poisto aineella pesu ja sit happo ja Grundiefuller ja pinta,ja kymmen vuotiaita maalauksia oon nähny eikä irtoa. Noita epoksi pohjiakin on joka automaali valmistajalla vähintään viittä sorttia joten ei voi puhua epoksi maaleista yleensä. Ja kaikki epoksit ei käy edes sinkitylle. En kuitenkaan tiedä yhdenkään epoksi pohjan tarkoitetun alumiinille,millä valmistajalla on alu-epoksi? Maalaamot saa ainakin tarkat käyttöohjeet joka aineelle ja kun joka litkuun on omat kovettajansa ja ohenteensa ni harva muistaa ulkoo joka aineen yhdistelmät ja sekotussuhteet. Pikku edittinä viel et muuten en tiedä yhdenkään alkydimaalin kestävän tinneriä,ja sitä on käytännössä useimmissa automaaleissa.

sisua45 10.05.2013 22:45

Tästä muuallakin käydystä happo-epoksi väännöstä tuli mieleen masinistit palstan peräkärryn maalaaja. Veti koko kärryn (puulaidat, rungot, yms teräsrakenteet) punamultamaalilla yli. Ja oli kuulemma aivan helevetin hyvä maali. :D Ja muutkin olivat samaa mieltä. :)

Mene sinne sitten huutelemaan epoksista, ja kuinka se tarvitsee auringossa pintamaalin ettei liituunnu... Mitäh, punamullalla myö ollaa vejetty... :D

Ferrex on kans ihan pro-tason maalia.

Kaitsu67 11.05.2013 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1004935)
Ferrex on kans ihan pro-tason maalia.

Ei taida kuitenkaan onnistua suoraan amuliinin päälle...?

tekniikkamies 11.05.2013 10:28

Omat kokemukset alumiinin maalailusta on rajalliset joskin todella rumaksi menneen alumiinikuorisen kaasugrillin hiekkapuhalsin ja maalasin ulkopuolelta kuumakestomaalilla. En ole huomannut, että maali pyrkisi kuoriutumaan joskin näyttää, ettei kuumakestomaali kestä täydellisesti kuumuutta.

Jos alumiinissa voi olla rasvaa, mitä jos pesisi sen eka kuumavesipainepesurilla ja tämän jälkeen hiekkapuhaltaisi.

Siihen sitten maalaus maalitehtaan maalausohjeita noudattaen.

Itsellä maalaamatta jossain määrin hankalasti maalattavia filmivanereita, joista olen tehnyt mm. Hiluxiin tavaratilan ja ihan lailliset mitat täyttävän. Kokeeksi tein testin, että hioin epäkeskohiomakoneella karkeutta kylkivanereihin ja maalasin ne pensselillä Normadur 65HS:llä. Vaikka hiekkapuhaltaminen voisi olla vielä parempi maalausalusta, vaikuttaisi myös hiottu riittävän ja taidan päästä maalaamaan loputkin samaan tyyliin.

Pelkkään karhentamiseen riittää melko heikkotehoinenkin hiekkapuhallus.

sisua45 11.05.2013 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1005043)
Ei taida kuitenkaan onnistua suoraan amuliinin päälle...?

Tuossa oli sarkasmia seassa. :D Ferrex ei ole pro-tavaraa minkään päälle maalattuna, mun mielestäni.

Mutta jos maajusseilta kysytään, niin miranoolilla ja punamullalla voi maalata vaikka alumiinia. :)

tekniikkamies 11.05.2013 13:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1005066)
Tuossa oli sarkasmia seassa. :D Ferrex ei ole pro-tavaraa minkään päälle maalattuna, mun mielestäni.
Mutta jos maajusseilta kysytään, niin miranoolilla ja punamullalla voi maalata vaikka alumiinia. :)

Tehtiin toistakymmentä vuotta sitten kaverin kanssa testi, jossa oli raudan kappale maalattu eri kohdista eri ruosteenestopohjamaalein, jotka oli pensselillä levitetyin yksikompponenttimaaleja. Parhaiten pärjäsi Wurth RostStop pohjamaali.

Olen korvannut Ferrexin sillä ja käyttänyt ku tarvitaan helposti käytettävää pohjamaalia pensselillä tai vaikka sähköruiskuilla.

Hiekkapuhalletulle pinnalle on tullut puolestaan Zinga:
http://www.scanferro.fi/sinkki_news.asp

Siitä on hyvät kokemukset varsinkin sellaisenaan käytettynä.

Jos yksikomponenttituotteita maalaa kaksikomponenttimaalein, tuntuu, että homman toimiminen on kiinni kovetinmäärästä ja ehkä ilman lämpötilasta. Nopeasti kuivumalla toimii, muuten kuoriutuu ikävästi allaolevat kerrokset.

Ikälopussa Mersussa on hiekkapuhalletun pinnan päällä Zinga, sitten Wurth RostStop (jota voi helpohkosti hioakin), Normadur 65HS joustava uretaanimaali pintamaalina. Onnistui ihan hyvin kun laitoin vähän yli suositusten kovetetta.

Wurth RostStop:issä tuntuu olevan hyvät tartuntaominaisuudet monenlaisiin pintoihin olivatpa ne hiekkapuhallettu tai ei.

BJ-40/76 11.05.2013 22:35

Alumiinin maalaukseen en ota kantaa; kun niitä köykämiinejä on niin monta erilaista, ja ainakin noiden alumiinien/kevytmetalliseosten, mitä itse olen käpistellyt, ominaisuudet vaihtelee paljon; esim. jotkut seokset voi hitsata migillä, kun pari päivää aikaisemmin on hiottu oksidikerros pois, joissain seoksissa pinta oksidoituu varttitunnissa niin paljon että hitsaaminen alkaa tökkiä, vaikka yrittää pitää kuinka kuivana..... (siis itse olen hitsannut vain harrastehommia, ja niitäkin 25v vanhalla kempin migillä, yleismallin langalla ja puhtaalla argonilla; siis ei läheskään oikein)

Mutta tuohon Alumiini osien oikomiseen haluan lisätä; jos alkaa oikomaan pikkutarkasti; siis koputtelemaan vastetta/moskaa vasten, niin alumiini venyy paljon helpommin kuin teräspelti.... siis pelti on helposti liian iso ympäröivään kehykseen, siis alkaa "plompsahtelemaan"
Tosi ALU pläkkiseppä tekee kyllä vaikka mitä....

HV 13.05.2013 10:24

nussitaan sitten pilkkuja kun alettiin...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1004919)
Ainakin Standoxilla ja PPGllä ja Nor-maalin aineilla on happo pohja alumiinille. Alumiinin pohjustuksessa on kuitenkin tärkeintä puhtaus,öljy, hionta pöly tai muu paska estää happo pohjankin tarttumisen. Työskennellessäni raskaan kaluston maalaamossa alumiinisäiliörekat hiekkapuhallettiin kevyesti jonka jälkeeen hionta kevyesti ja Silikonin poisto aineella pesu ja sit happo ja Grundiefuller ja pinta,ja kymmen vuotiaita maalauksia oon nähny eikä irtoa. Noita epoksi pohjiakin on joka automaali valmistajalla vähintään viittä sorttia joten ei voi puhua epoksi maaleista yleensä. Ja kaikki epoksit ei käy edes sinkitylle. En kuitenkaan tiedä yhdenkään epoksi pohjan tarkoitetun alumiinille,millä valmistajalla on alu-epoksi? Maalaamot saa ainakin tarkat käyttöohjeet joka aineelle ja kun joka litkuun on omat kovettajansa ja ohenteensa ni harva muistaa ulkoo joka aineen yhdistelmät ja sekotussuhteet. Pikku edittinä viel et muuten en tiedä yhdenkään alkydimaalin kestävän tinneriä,ja sitä on käytännössä useimmissa automaaleissa.

Itse en tiedä yhtäkään automaalia joka sisältää tinneriä... tinnerillä voi kyllä ohentaa pohjamaaleja mutta pintamaaliin akryyliohennetta. Ja kuiva maalipinta ei sisällä yhtään tinneriä eikä ohennetta. Joten kuivan automaalin päälle voi maalata alkydimaalilla joka on öljypohjainen maali.
Epoksipohjaisia maaleja löytyy niin pohjaan kuin pintaan. Mutta autokäytössä yleensä pohjamaaliksi hyvän tarttuvuuden ja eristävyyden takia.

Ja esimerkkinä: vetäsin viimeksi alumiiniset astinlaudat tuollasella venäjän ihmeellä joka on puolta halvempaa tunnettuihin merkkeihin verrattuna ja ainakin vielä on pysynyt hyvin kiinni
http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/02627

RIPAX 13.05.2013 22:40

Nusnus...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1005809)
Itse en tiedä yhtäkään automaalia joka sisältää tinneriä... tinnerillä voi kyllä ohentaa pohjamaaleja mutta pintamaaliin akryyliohennetta. Ja kuiva maalipinta ei sisällä yhtään tinneriä eikä ohennetta. Joten kuivan automaalin päälle voi maalata alkydimaalilla joka on öljypohjainen maali.
Epoksipohjaisia maaleja löytyy niin pohjaan kuin pintaan. Mutta autokäytössä yleensä pohjamaaliksi hyvän tarttuvuuden ja eristävyyden takia.

Ja esimerkkinä: vetäsin viimeksi alumiiniset astinlaudat tuollasella venäjän ihmeellä joka on puolta halvempaa tunnettuihin merkkeihin verrattuna ja ainakin vielä on pysynyt hyvin kiinni
http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/02627

Kyllähän "köyriminen" aina viihtyisää on. Meinasin tolla alkydilla sitä et se ei oo päälle maalaus kelpone millään kunnon värillä. Mitäs ohennetta muuten PUR väriin?:D Tarkotin et tinneri ja ohenne on tässä yhteydessä sama asia. Ja muuten epoksi pohjaan on yleensä epoksi ohenne,tinneri ei käy. Mut mun pointti oli se et kun mun kokemukset on ihan automaalaamosta ja samoilla opeilla oon taaplannu vieläkin,olen kuullut tervatusta auton pohjasta ja jos joku punamultaa itte keittää ja sillä autonsa sivelee ni en kiistä etteikö olis hyvä maali. Ton happo pohjan idea on se et se reagoi oksidin kans niin et se sitoo sen ja näin kemiallisesti nasahtaa kiinni pintaan,epoksi ei tartu alumiiniin kemiallisesti. Toki mekaaninenkin usein riittää,mut esim. vanteissa eron kyllä huomaa jonkin ajanpäästä. Mut paras ohje on: noudata valmistajan ohjeita! Toiseks paras ohje on: käytä merkki tuotteita jotka on tarkoitettu AUTON maalaamiseen,Honkkarin halpis tökötit voit unohtaa. Eri juttu sillon ku maalaa kottikärryt tai puuveneen mut autoihin on omat aineensa ja kunnon aineita ei saa honkkarist eikä biltemasta.

Kaitsu67 13.05.2013 23:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1006099)
Ton happo pohjan idea on se et se reagoi oksidin kans niin et se sitoo sen ja näin kemiallisesti nasahtaa kiinni pintaan,epoksi ei tartu alumiiniin kemiallisesti. Toki mekaaninenkin usein riittää,mut esim. vanteissa eron kyllä huomaa jonkin ajanpäästä. Mut paras ohje on: noudata valmistajan ohjeita! Toiseks paras ohje on: käytä merkki tuotteita jotka on tarkoitettu AUTON maalaamiseen,Honkkarin halpis tökötit voit unohtaa. Eri juttu sillon ku maalaa kottikärryt tai puuveneen mut autoihin on omat aineensa ja kunnon aineita ei saa honkkarist eikä biltemasta.

Eli esim. Motonetin/Maston happomaali(ko) ei ole tarpeeksi hyvää sekään vai miten on?

Minkäs valmistajan happomaalia kannattaa sitten käyttää alumiinille pohjissa?

RIPAX 14.05.2013 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1006109)
Eli esim. Motonetin/Maston happomaali(ko) ei ole tarpeeksi hyvää sekään vai miten on?

Minkäs valmistajan happomaalia kannattaa sitten käyttää alumiinille pohjissa?

Ite en käytä spray litkuja paitsi jos on joku pikku peitelevy tms. minkä takia ei viitti ruiskua pestä. Kerran kokeilin just Mastonin muovipohjaa ja en löytäny pohjamaalia joka ei olis keittäny sen päällä,olis kai pitäny pintavärikin olla sama kuraa. Mut jos pintavärikin on samaa litkua ku pohjakin ni sillon pitäs toimia,spray litkut ei hääppösiä ole mut johki pikku hommaan välttää. Jos ei oo varaa erehtyä ni sit täytyy kokeilla johki koe palaan ensin. Eikä noissa valmistajissa oo sinällään juuri eroa,ne vaan jaottuu kahteen laatuun: ammatti aineet ja harraste litkut ja arvaatkin kummat on parempia.


Sivu luotu: 11:52 (GMT +2).