![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Pienkoneasiaa (ruohonleikkuri)Kyselenpä tässä joutessani askartelujuttuun apuja jos joku enemmän moottorihommista tietävä osaisi neuvoa. Sain tuossa käyntivikasen ruohonleikkurin mukaani ja ajattelin, että ehkä tuosta sais vielä ruohonleikkurin jos avais ja kattois, jotta missä vika. Kyseessä on siis Stigan varmaan pienin malli, jotakuinkin 5-7 vuotta vanha, briggs&strattonin koneella (malli taisi olla 375?, käyn tarkistamassa jos jaksan). Vika oli siis käydessä järkyttävä kalkatus. Siis metalli metallia vasten. Oli kuulemma alkanut jostain kiveen/kantoon osumisesta ja koventunut hiljakseen. Noh, veivasin kannen auki huvikseni ja paskaa oli täyttä, mutta kaikki näytti ehjältä. Sylinterissä oli pieniä naarmuja satunnaisesti, mutta tuskin haittaa menoa. Sitten veivasin öljypohjan auki. Ongelmaksi tässä muodostui tuo perkeleen akseli tuossa keskellä, missä on kiinni terä. Terä on pultattu sellaseen leveempään metallipalaan kiinni ja siitähän ei tuo öljypohja tule yli/läpi. Eli öljypohjaa en saa kokonaan irti. Mistä kohti ja mitä pitäisi iroittaa? (kaippa tuota vois kohta kuvan käydä ottamassa jos apua on). Noh, siis tuo ei ole se varsinainen ongelma vaan hidastaa hommaa. Kuitenkin, öljypohja aukeaa sen verran, että pääsen näkemään sisälle ja vähän ronkkimaankin paikkoja. Kiertokammen (siksi sitä kai nimitetään) satulan pultit ovat löysällä ja nämä siis selvästi aiheuttavat metelin. Kuuluuko tuossa satulan ja akselin välissä olla joku laakeri? Luulisi ainakin näin olevan. Erikoista vain on se, että mitään laakerin palasia ei siellä näy, eikä mitään vikaa noissa pinnoissa näyttäisi olevan äkkiseltään katsottuna. Ja kun tuon satulan (niin kai sitä satulaksi sanotaan) painaa kiinni Riittääkö siis, jos kiristän nuo pultit ja toivon, että koje kestää enemmän kuin 2 minuuttia? ![]() ![]() Kiitos vaan avusta jos joku tuosta selityksestä ymmärsi jotain. Pahoittelen osaamattomuuttani näiden koneiden kanssa, mutta kai se jostain pitää aloittaa. ![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 26.09.2010 16:59 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
No ei oo just tosta moottorista kokemusta, mut mulla on lumilinko joka tuli samanvikaisena mulle. Siinä oli sama homma et pultit löysällä ja ne kiristettyäni liiman kans paikoilleen on se nyt pari vuotta toiminut. Ei sielläkään mitään laakeria välissä ole.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ulosvetäjällä on tuo terän kiinnike lähteny irti. Toholla sit kuumenta jos meinaa jumittaa.
Sulakkeeksi joskus kuullut sanottavan kyseistä ällömiini palikkaa. Pitäisi muka hajota kiveen ajatteassa, ja estää kampiakselin kieroutuminen... Yhtään hajonnutta "sulaketta" en ole nähny, sitä vastoin kieroja kampiakseleita useampia.. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sitten kun tarpeeks kolisee niin tulee seuraavan näköistä huttua.
Brigsin koneissa ei ole kiertokangella laakereita.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O Viimeksi muokannut bluevan : 26.09.2010 17:57 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jep, kiitoksia avusteluista.
Tuosta minun laitoksen sulakkeesta oli ainakin 2 metallitappia poikki, joihin terä on tuettu. Eli kaippa tuon on jotenkin toiminut... Sain itse asiassa myös sen kikkareen irti siitä päästä vetäjällä, mutta eipä silti lähtenyt öljypohja kokonaan irti. Tosin sen verran lähti, että pääsin kiristelemään kunnolla ne pultit. Kasailin vehkeen loppuun, heitin ölpät ja bensat koneeseen ja päräts, kone toimii. Tosin ilmeisesti onnistuin jotenkin sössimään kaasukahvan väärin päin. Pitäisi pysyä käynnissä kun kahva on pohjassa ja sammua kun päästää irti, mutta toimii päin vastoin. Ensimäisellä käynnistyksellä toimi puolisen minuuttia ok, sitten päästi hirveän kirkaisun ja olin paskoa housuun. Kirkuminen kuitenkin hävisi heti ja toimii ok nyt. Mikä lie ollut, eipä tuo ainakaan mitään rikkonut. Voihan se tietysti olla, että seuraavalla kerralla rikkoo. Anyway, pelittää hetken. Avataan uudestaan jos ei pelitä. Kaikkiaan meni noin 3 tuntia tuohon sohlaukseen, että kai tuon voi uudestaan tehdä kun tietää mitä tekee. Ai niin, bonuksena käteen jäi yksi katkennut ruuvi. Miten tuollasia kakkaruuveja noihin laitetaan prkl. Kerenny edes loppuun kiertää pakarin suojaritilän ruuvia ja antautui. Huoh. Noh, ihan sama.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Ajettava ruohonleikkuri | -Jyki- | O/M/V Muut | 18 | 09.07.2009 12:09 |
Ostettu Ajettava ruohonleikkuri | sumpe | O/M/V Muut | 2 | 02.06.2009 21:57 |
Myyty Ajettava ruohonleikkuri. | 454SS | O/M/V Muut | 5 | 24.05.2009 23:34 |
M:ruohonleikkuri | kares | O/M/V Muut | 2 | 22.02.2008 10:57 |
Mönkijään ruohonleikkuri! | Chit-Chat | 8 | 29.05.2006 19:40 |