![]() |
Pienkoneasiaa (ruohonleikkuri)
Kyselenpä tässä joutessani askartelujuttuun apuja jos joku enemmän moottorihommista tietävä osaisi neuvoa. Sain tuossa käyntivikasen ruohonleikkurin mukaani ja ajattelin, että ehkä tuosta sais vielä ruohonleikkurin jos avais ja kattois, jotta missä vika.
Kyseessä on siis Stigan varmaan pienin malli, jotakuinkin 5-7 vuotta vanha, briggs&strattonin koneella (malli taisi olla 375?, käyn tarkistamassa jos jaksan). Vika oli siis käydessä järkyttävä kalkatus. Siis metalli metallia vasten. Oli kuulemma alkanut jostain kiveen/kantoon osumisesta ja koventunut hiljakseen. Noh, veivasin kannen auki huvikseni ja paskaa oli täyttä, mutta kaikki näytti ehjältä. Sylinterissä oli pieniä naarmuja satunnaisesti, mutta tuskin haittaa menoa. Sitten veivasin öljypohjan auki. Ongelmaksi tässä muodostui tuo perkeleen akseli tuossa keskellä, missä on kiinni terä. Terä on pultattu sellaseen leveempään metallipalaan kiinni ja siitähän ei tuo öljypohja tule yli/läpi. Eli öljypohjaa en saa kokonaan irti. Mistä kohti ja mitä pitäisi iroittaa? (kaippa tuota vois kohta kuvan käydä ottamassa jos apua on). Noh, siis tuo ei ole se varsinainen ongelma vaan hidastaa hommaa. Kuitenkin, öljypohja aukeaa sen verran, että pääsen näkemään sisälle ja vähän ronkkimaankin paikkoja. Kiertokammen (siksi sitä kai nimitetään) satulan pultit ovat löysällä ja nämä siis selvästi aiheuttavat metelin. Kuuluuko tuossa satulan ja akselin välissä olla joku laakeri? Luulisi ainakin näin olevan. Erikoista vain on se, että mitään laakerin palasia ei siellä näy, eikä mitään vikaa noissa pinnoissa näyttäisi olevan äkkiseltään katsottuna. Ja kun tuon satulan (niin kai sitä satulaksi sanotaan) painaa kiinni Riittääkö siis, jos kiristän nuo pultit ja toivon, että koje kestää enemmän kuin 2 minuuttia? :D Vai pitääkö nähdä vaivaa ja laitella sinne jotain lisukkeita esim. se laakeri. :D Kiitos vaan avusta jos joku tuosta selityksestä ymmärsi jotain. Pahoittelen osaamattomuuttani näiden koneiden kanssa, mutta kai se jostain pitää aloittaa.:o |
No ei oo just tosta moottorista kokemusta, mut mulla on lumilinko joka tuli samanvikaisena mulle. Siinä oli sama homma et pultit löysällä ja ne kiristettyäni liiman kans paikoilleen on se nyt pari vuotta toiminut. Ei sielläkään mitään laakeria välissä ole.
|
Lainaus:
|
Ulosvetäjällä on tuo terän kiinnike lähteny irti. Toholla sit kuumenta jos meinaa jumittaa.
Sulakkeeksi joskus kuullut sanottavan kyseistä ällömiini palikkaa. Pitäisi muka hajota kiveen ajatteassa, ja estää kampiakselin kieroutuminen... Yhtään hajonnutta "sulaketta" en ole nähny, sitä vastoin kieroja kampiakseleita useampia.. |
Sitten kun tarpeeks kolisee niin tulee seuraavan näköistä huttua.
Brigsin koneissa ei ole kiertokangella laakereita. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67456 |
Jep, kiitoksia avusteluista.
Tuosta minun laitoksen sulakkeesta oli ainakin 2 metallitappia poikki, joihin terä on tuettu. Eli kaippa tuon on jotenkin toiminut... Sain itse asiassa myös sen kikkareen irti siitä päästä vetäjällä, mutta eipä silti lähtenyt öljypohja kokonaan irti. Tosin sen verran lähti, että pääsin kiristelemään kunnolla ne pultit. Kasailin vehkeen loppuun, heitin ölpät ja bensat koneeseen ja päräts, kone toimii. Tosin ilmeisesti onnistuin jotenkin sössimään kaasukahvan väärin päin. Pitäisi pysyä käynnissä kun kahva on pohjassa ja sammua kun päästää irti, mutta toimii päin vastoin. Ensimäisellä käynnistyksellä toimi puolisen minuuttia ok, sitten päästi hirveän kirkaisun ja olin paskoa housuun. Kirkuminen kuitenkin hävisi heti ja toimii ok nyt. Mikä lie ollut, eipä tuo ainakaan mitään rikkonut. Voihan se tietysti olla, että seuraavalla kerralla rikkoo. Anyway, pelittää hetken. Avataan uudestaan jos ei pelitä. Kaikkiaan meni noin 3 tuntia tuohon sohlaukseen, että kai tuon voi uudestaan tehdä kun tietää mitä tekee. Ai niin, bonuksena käteen jäi yksi katkennut ruuvi. Miten tuollasia kakkaruuveja noihin laitetaan prkl. Kerenny edes loppuun kiertää pakarin suojaritilän ruuvia ja antautui. Huoh. Noh, ihan sama. |
Lainaus:
|
ja noista on kampiakseli aika helppo oikasta jos se on kieroutunut. kyllä noi "sulakkeet" eli teräistukat ihan kohtuu usein halkee, ne nastat niistä yleensä ekana lentää sinne kuuluisaan sikarivaltioon.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hieman OT,mutta ompas huima turbo-viritelmä B&S:ssa:http://www.youtube.com/watch?v=qAGz4...eature=related
Öljynkiertokin on toteutettu puutarhaletkulla ja ahtoputkena toimii imurinletku tms. :D:D:D |
Katsoppa se yläpää eli mangeetonkiila sekin saa joskus siipeensä vaikka ajat sillä alapäällä kiveen pyörähtää ja ei ilmene muuten kuin huonona käyntinä sun muuna muutaman purkanut jossa kiila on osittain jo purkaantunut ja pari täysin pyörähtänyt jolloin ei varmasti lähde käyntiin.
Ne pari lukitusnatsaa siitä alalaipasta lähtee ensimmäisinä ja voi jopa joskus se koko alapäänlaippa poikia kun kiila ei anna siellä periksi ja natsatkin kestävät , onneksi vain halkeaa koko mötikkä ja maksaa noin 10 euroa kun viimeksi moisen hain pienkalukorjaamolta , kampiakselin solmuun saattamiseen täytyy sitten tehdä vaikka mitä ja en ole viitsinyt sellaista enään ruveta pajottamaan (ei maksa vaivaa). Ikiliikkujia kunhan muistaa rinteessä ajelun jälkeen öljyjä lisäillä yleisin väljäksi saaamisen syy. |
kampiakselin oikomiseen on kätevä työkalu keksitty, ei tarvi mottia purkaa edes. eihän nämä koneet niin kauheen kranttuja oo, kuhan ei täristä niin että hampaat irtoo takaa-ajajalta...
yks yleisimmistä syistä miks näitä huoltoon tulee, on että omistaja on halunnu pestä leikkurin, ja nakannut kyljelleen. eli saa kallistaa ainoastaan tulppa ylöspäin, ts. yleisimmin aisa maahan. jos noita mäkiä joutuu ajamaan, varsinkin jyrkkiä, niin tulppa edellä kun tuuppaa menemään niin välttyy huilen lisäilyltäkin. idioottivarmoja koneita kunhan käyttää viisaasti. |
|
Juu ja olen sitä mieltä, että mitä vanhempi niin sen parempi. Kaveri joskus oli heittämässä jotain kammo vanhaa brigsin konetta pois. Niin määpä pelastin. On joku 70 luvun malli kuulemma (siltä näyttääkin) Ja vaihdoin sen 99 vuotisen rikkonaisen koneen tilalle (kampiakseli mutkalla) Niin tämä uusi kone tuntuu käyvän maailman tappiin. Syksyllä vähän pesaisee (jos muistaa) Keväällä tilkka bensaa kaasarista sisään ja tankkiin ainetta. Ja käyntiin toisella viimeistään. Niin ja turhat kahvat joita pitäis puristaa loistaa vanhassa mallissa poissa olollaan. Vanhukset tykkää, kun ei tarvii puristaa.
|
Lainaus:
Sitten piti miettiä, että kuinka koneen saa sammumaan hallitusti. Kaasarissa kiertyy postimerkin kokoinen laippa, kun kaasuvipuun kosketaan. Sinne pultti, johon kipinä-virta maadoittuu, kun kaasu väännetään pois päältä. Toimii kuin mikä, ja paljon kätevämpi, kun leikkuri käy myös itseksensä. Ennen jos aikoi siirtää jotain tieltä pois, niin kone sammui. Kuuma Briggsi kun ei aina käynnisty ekalla nykäsyllä... |
Kun on taas kesä, niin pitää tähän jatkaa :D
Tuo ensimäisen postauksen kone antautu siis oikein perusteellisesti. Kiertokampi meni samanlaiseen kuntoon, kun tuossa kuvassa ylempänä. En jaksanut arpoa, niin ostin "uuden". Muutaman kympin maksoin 80-luvun alun stigasta. "isoin vehje, mitä rahalla saa". Noh, toimi kun hain, aloin leikkaamaan ruohoa, niin eipä toiminut. Vaihdoin kaasarin kalvon ja taas toimii. Nyt hyrskyttää kun uus eikä mitään vikaa. Pakko sanoa, että kyllä on tyhmä ja rahaton kun pitää noita vanhoja vehkeitä hankkia, mutta onpahan aina tekemistä :D |
Erittäin tehokas rasvansekoittaja!
Nimittäin kun on pihassa pitkä nurmikko, b&s, ja aurinkoinen viikonloppu,
niin "xxxxxposkilla" sekoo moottoriöljy aurinkorasvaan! Toinen hyvä b&s episodi: ruskettunut kantasuomalainen tulee maanantai- aamuna töihin, ja selkäruoto mutkalla ja käsi pipi, työkaverit: Oliko akka reissussa vai leikkasitko nurtsin?:p P.S itse hermostun tuohon b&s perheeseen yhdestä syystä: mulla oli -80/90 luvun ruohonleikkuri, joka oli täysin käsittämätön: -Se ei alkanut keväällä käymään, jos sitä ei pessyt painepesurilla:eek: -lämpimänä sitä ei tahtonut saada käyntiin, vaikka yritystä oli (vrt yllä) -ensimmäiset 3 vuotta vaihdoin öljyt (oli 10v kovassa käytössä ennen minua) ja heti ne hävisi alarajaan: seuraavat 5-7 vuotta katsoin että tikku kastu, ja jos ei niin kippasin n.2 dL lisää:o Kone oli niin väljä, että magneeton ritilä heilui useita millejä sivusuunnassa. ... Sitten kun katkesi käynnistinnaru, niin vedin kurpitsan? nenään ja päätin että nyt b&s on ohi nurmikonsyönnistä, ja ostin bauhaus leikkurin hondan moottorilla, makso alta 250e esittelykappaleena ja oli keräävä! ja myös vetävä, selvisi ensikäynnistyksessä:( Toki edelleen 70 tai 80 luvun b&s aggrekaatti, 5,5 hv ja oliko yli 40 kg painoa ja nimellisteho tais olla 1000VA (käytän noin joka toinen/kolmas vuosi, ja en ole tankannut sitä kun ennen Y2K-episodia!!!!!! Bensahan ei kestä säilytystääää:eek::eek: Niin, ykskään japsimoottori ei varmaan toimis noin huonoilla öljyillä noin väljänä:rolleyes: |
Agrista tul aikoinaan haettua yks leikkuri, niin eka toimenpide tontille saapuessa oli sipasta tapit terän laipasta sililiäks ja laittaa fiberirikka väliin...
Sen verran offroad-ruohonleikkaaja olen, että homma on maksanut itsensä takaisin monesti. Ennempää loppuu usko elämään, kuin vanhan mallinen B&S oikealla käytöllä... |
Kotona oli aikanaan Stiga(B&S), jolla jouduttiin veljen kanssa ajaan hirveetä nurmialaa melkeen jatkuvasti. Siis pihaa oli kolmen ison OK-talon pihanurmen verran:mad: ja siihen sitten iiso puutarha lisäski... Ja tuntui heinä kasvavan hyvin.
Neljäntenä vai viidentenä vuonna alkoi brigsi olla jo melko heikossa kunnossa joka puolelta ja öljy sille maittoi. Joitakin kiville/kannoille ajojakin tuli laitteella sillointällöin otettua. Karmeimman temppunsa vehje teki kuitenkin ihan tasamaalla, kun katkaisi teränsä täysiltä kierroksilta. Terähän noissa 80-luvun alun vehkeissä oli se vähän päistään taivutettu ja teroitettu lattarauta. Ja Brigsin saa muuten kiertämäänkin kun kaasaria ja kaasunsäätöä vähän roplaa... Lähtee muuten tollanen 25 senttiä lattarautaa lujaa peltikopan läpi, kun kierroksia on reilummin katkeemishetkellä...:eek: ja kone lähtee loikkimaan tasajalkaa n. metrin loikilla epätasapainon takia.:eek: Stiga sai jäädä lepäämään rauhassa episodin päätteeksi. Henkilövahingoilta säästyttiin, mutta terä oli tukevasti pystyssä saunan seinässä ja Stigan kopassa melkeen kymmenen senttiä leveä ulostuloreikä. |
Lainaus:
Itse tulee tuota offroadleikkuuta harrastettua, kun piha on niin kivinen. Pitäisi tuoda kauttaaltaan 30 cm multaa lisää, kun nuo kivet on suurimmillaan auton painosia. Ei oikein huvita kaivella :/ Nyt kuitenkin on leikkuri vielä ehjänä säilynyt ja tämä on se syy, että en uutta konetta hanki. |
Lukioaikaan olin kesän töissä kaupungin puisto-osastolla leikkaamassa nurmikkoja. Pelinä on Klippo, jossa tuo runko ei ollut peltiä, vaan jotain metallivalua. Tukeva ja painava rakenne mutta kestävä.
Kerran ilman mitään ennakkovaroitusta terää paikallaan pitävä liitos laukesi ajossa ja terä otti suuntiman oikealle. Komiasti hajosi Klipon koppa palasiksi ja terä suhahti pusikkoon. Moottori otti miljoona kierrosta ja hajosi siihen paikkaan. Jos olisi tullut terä jaloille niin olisi voinut käydä huonosti. |
Näinkin voi käydä, kyseessä Tecumsehin mosa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83100 Nurtsin leikkuu jatku briggsin veivillä jonku aikaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83099 |
Lainaus:
ulostuloaukolle.ps.elä lainaa naapureille. |
Lainaus:
Minä olen koko ikäni tottunut käyttämään koneita ,joissa ei ole turvalaitteita. Joko niin vanhoja ettei ole koskaan ollutkaan, tai muuten vaan vaarallisia. Koskaan en sormeani työnnä sinne, missä joku pyörii. Koska se sormi lähtee irti, ja pahimmillaan koko käsi. Sorvi vie kyllä koko miehenkin, jos niin sattuu. Näitä mun koneita ei lainailla muille, eikä niitä muut käytä. Paitsi mun veli, joka osaa hommansa. |
Sivu luotu: 01:39 (GMT +2). |