Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2009, 21:02
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Tuplavaihteisto


Onko kukaan suunnitellut/yrittänyt/tehnyt tuplavaihteistoa HJ:n laatikoista?
Joku viisaampi vois kertoa miten paketti tehdään ja saadaan toimivasti kiinni.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.09.2009, 22:15
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Tonni luokka?


Tajuuxä mitä se painaa?Nii vaihteistoihan voi laittaa vaikka kuus peräkkäin mut hoojiin loota painaa ku synti et siin yhessäki on tarpeeks.Niinku tiedät sen painon roudaaminen ei sit ookkaa nii yksinkertasta.En sit tiä miten se kakkos lootan voitelu pelaa jos siin on vaik vitonen päällä ja se pyörii sen mitä ykkös loota ykkösel.Se pää akselihan on tarkotettu pyöriväks lähemmäks tuhannen kierrosta.Toi nyt noin kiteytettynä mut en kyl ite suosittelis.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2009, 22:50
Miki:n Avatar
Miki Miki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.08.07
Sijainti: savo, Finland.
Viestit: 206
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
En sit tiä miten se kakkos lootan voitelu pelaa jos siin on vaik vitonen päällä ja se pyörii sen mitä ykkös loota ykkösel.Se pää akselihan on tarkotettu pyöriväks lähemmäks tuhannen kierrosta.
Paljon on tuplia ollu porukoilla käytössä ja kyllä kestää jos vaihteenvalitsija (eli kuljettaja) on järjissään, pidetään se ykkös laatikko suoralla elikkä yleensä nelosella ja hämmennetään takimmaisesta kepistä, vain tarpeen vaatiessa pientä etumaiseen niin pysyy kierrokset/momentti siellä mihin ne on suunniteltukin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2009, 23:26
Lemmy Lemmy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.04
Sijainti: Liminka
Viestit: 181
Perusasetus

Ite ajan etummaisella laatikolla, takalaatikko pelaa aluevaihteena. Kaksi laatikkopakettia rikottu, ensimmäinen voitelun puutteeseen (öljyt karkas välikappaleeseen, oma moka) ja toisesta katkesi pääakseli + paljon muuta ( tämä hajosi takavedolla eikä todellakaan hiivittämällä!).
Autona on pitkä patrolli, nelivaihteinen (siis se takimmainen) laatikko painaa alta sata kiloa, ei siis vaikuta painoon v*tunkaan vertaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2009, 00:18
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2009, 21:55
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

JAKIS!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?
Semmosen sovitteen varmaa joutus ite, tekee ei kyloo paha rasti.Suosittelisisn kyl et välittäs sen jakiksen.Siit ens hätään,sit perätki vois vaihtaa.Ne orkkis välitykset ku ei oo monesti enää nii hyväs hapes.Joissai vehkeis löytyy viel sopivii palikoit et voi vaihtaa sihen vakio lootaan pienemmän ykkösen ja/tai pakki vaihteen välit.Vaihteitahan ei yleensä tarvita montaa vaan pari kyllin tiheää riittää.Makukysymyksiä on sit tietysti monta.Painoo on aina liikaa ja jos pelkät lootat painaa sata extra kiloa ni mitäs sit enää vinssit,kaaret,helmaputket jne.Voima häviööki tulee mut sil ny ei oo merkitystä.Mul on itellä hiluksis tiuhemmat perät ja viel meinaan ottaa hiasen lootast tiuhemman ykkösen ja pakin ni avot.Maantiel toimii hyvin ja sit on maastoon riittävän pienii vaihteit.Ja tos tupla lootas joutuu sit väsää kardaanit uudestaan,se väliaxeli,kiinnitykset tokalle lootalle,etukartaanille ehkä kannatin laakeri.Ite pidän helpompana työnä muita ratkasuita.Ja kevyempänä eikä ne lootatkaa ilmasii oo ja ykskää kulunu osa ei uudistu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tuplavaihteisto kivinen Tekniikka & Jutustelu 18 21.10.2003 16:42


Sivu luotu: 00:32 (GMT +2).