Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2009, 16:41
JuHo^ JuHo^ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.02.09
Sijainti: Kalanti
Viestit: 41
Perusasetus

ford F-150 4X4 dieselöinti


80 luvun puolen välin suoralla bensa kutvosella oleva nelikko pick uppi. Diesel pataa keulille mutta paikallinen konttori noin 20min tutkimisen jälkeen sanoivat että ei käy mutta syytä asialle ei osannut kertoa eikä ilmeisesti koko asia kiinnostanut koska palkka juoksee muutenkin. tämän jälkeen kysäisin overdrive foorumilta josta minut neuvottiin tänne.

kone olisi toden näköisesti 6.9 nattikka tai 7.3 natikka mutta meneekö painon tehon ja muiden mittapuoden mukaan ja saako edes bensan tilalle diiseliä?!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2009, 17:17
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

En nyt suoraan tiedä, mutta mitenkähän tuossa riittää etuakselin kantavuus?

Eli minkä verran on akselipaino nyt ja minkä verran se saa olla. Sitten kutosen paino ja halutun dieselin paino.

Näistä pitää aloittaa.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2009, 17:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Käsittääkseni F-150 mallia ei ole koskaan saanut 6.9/7.3 litraisella Internationalilla. Kyseistä konetta on ollut vain F-250 ja F-350 malleissa? Niissä joissa on kahdeksanpulttiset akselit.

Kaveri myy tuolla myyntiosastolla 1990 F-250 7.3d 4x4 pick-uppia, osta se pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2009, 19:32
JuHo^ JuHo^ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.02.09
Sijainti: Kalanti
Viestit: 41
Perusasetus

sepäs tässä onkin että kunnei autoa ole diiselinä tietääkseni tehty ja 7.3 on vain F-250-> natikan painosta minulla ei ole mitään hajua mutta muistaakseni traktorin cumminsin kutvonen painaa 510kg ursusksen kutvonen 630kg ja letukan 6.2 V8 diesel oli muistaakseni 400kg paikkeilla :/ mutta mitä mahtaa olla foortin bensa kutvosen paino F-250 on liian iso mun makuun :/ rupeaa näyttää siltä että ostetaan chevyn lyhyt hyttinen diisel avolava letukan neliveto on vaan aika eri kuin foortin neliveto ja pikku foortti korkeena paremman näkönen...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.03.2009, 18:22
POHTO:n Avatar
POHTO POHTO ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.08.03
Sijainti: mäntsälä
Viestit: 777
Perusasetus

nettiautossa on tollainen myynnissä en tiedä onko ollu kilvissä ikinä dieselinä.

http://www.nettiauto.com/ford/f150/2425368

voi olla ongelmia saada painavaa amerikan dieseliä tuohon pikku sarjalaiseen vaikka erot kevyempään kaksviiskymppiseen ei ole kovin isoja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.03.2009, 22:16
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHo^ Näytä viesti
sepäs tässä onkin että kunnei autoa ole diiselinä tietääkseni tehty ja 7.3 on vain F-250-> natikan painosta minulla ei ole mitään hajua mutta muistaakseni traktorin cumminsin kutvonen painaa 510kg ursusksen kutvonen 630kg ja letukan 6.2 V8 diesel oli muistaakseni 400kg paikkeilla :/ mutta mitä mahtaa olla foortin bensa kutvosen paino F-250 on liian iso mun makuun :/ rupeaa näyttää siltä että ostetaan chevyn lyhyt hyttinen diisel avolava letukan neliveto on vaan aika eri kuin foortin neliveto ja pikku foortti korkeena paremman näkönen...
Fordin 300cid(4.9L) painaa 181 kg,mut vertailu koneena kannattaa käyttää mallisarjan suurinta ja painavinta eli351Modifield joka painaa 261kg.Jenkki foorumeilta löytyneiden tietojen mukaan Chevy 6.2d painaisi ainoastaan n.325kg kun taas Natikan koneet on n.400kg mallista riippuen joten sellaisen saaminen keulilla on käytännössä mahdotonta ellei vaihda F250 Heavy Dutyn
akselia,jousia,jarruja .Jos Foordisi on manuaali laatikolla niin Chevyn kone käy kytkinkopan vaihtamisella bolt on.Novak Conversionin sivuilta löytyy neuvot/ohjeet kuinka se toteutetaan.Kouvolassa katsurit vaati kaikki painot sun muut tarvittavan tiedon kirjallisena maahantuojan tai vastaavan tahon alle kirjoittamana joten voi olla hankala saada toi Chevyn konekin katsastettua .Ainakaan Metro-Autossa eivät saaneet selvitettyä 6.2D painoa(GM Maahantuoja).Itsellä ollut joskus samanlaisia
suunitelmia mut homma jäi tekemättä kun ei löytynyt VARMAA tietoa noista koneiden painoista (maahantuojat).
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.03.2009, 22:20
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Eihän tuo 6.2 nyt niin painava ole, pikkasen enemmän kuin isolohko bensa.

Fordista ja 6.2 koneesta ollut juttua aiemminkin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=diesel
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.04.2009, 08:58
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
käytännössä mahdotonta ellei vaihda F250 Heavy Dutyn
akselia,jousia,jarruja.
Käytännössä akseliston vaihtokaan EI VÄLTTÄMÄTTÄ piisaa.

Mikä on tämän pikku foordin max. etuakseli paino?
Vaikka vaihtaa järeämmän akselin, niin max. paino ei silti nouse!!! Sen olen oppinut...
Ja otteeseen merkattu paino ei ole välttämäti se max. paino, eli sitä ei kannata tuijottaa.
Max. painon löytää korin tunniste laatasta tai erinäisistä käyttö/huolto kirjoista.

AKE:han sanoo:
vertailu moottoriin nähden paino saa nousta 10% tai max 20%, jos paino jakaumaa siirretään toiselle akselille.
Ja vastaavasti jarrut ja jousitus täytyy vastata tuon painavimman vertailun vastaavia.
Mutta silti max. akseli ja -kokonais painoa ei voi muuttaa.
Teho saa nousta max 25%.
JNE...

Ja bensa vehkeeseen saa laittaa dieselin, vaikka ei tehtaalta olisi ollutkaan saatavilla.
Ainut vaatimus on, että kyseisen vuosimallin päästönormit täytyy täyttyä.
Eli kun kyseessä -80 puolen välin vehje, niin piisaa että menee katsastuksen päästömittauksesta läpi.

Olikohan se nyt -87? kun tuli tiukennusta aina -90 luvun alku puolelle.
Silloin piisaa kun laittaa katalysaattorin.
Mutta jos on otteeseen merkattu VÄHÄPÄÄSTÖINEN, niin silloin on jo vaikeampaa. Taarvii vaihdettavan moottorinkin täytää vähäpäästöisyys.

Ja -90 alkupuolen jälkeen (oliko se -92 vai -93?)kaikki on sarjassa vähäpäästöisiä, vaikka ei olisi mainintaakaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.04.2009, 09:06
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Vaikka vaihtaa järeämmän akselin, niin max. paino ei silti nouse!!! Sen olen oppinut...
Vähän OT mutta oliko Jeep-Ukko sinun tekemä se FSJ Cherokee 7,4 litraisella Bedfordin dieselillä? Siististi tehty koneenvaihto mutta sitä autoa ei tainnut saada kilpiin juurikin noista akselimassoista johtuen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.04.2009, 09:30
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja heimali Näytä viesti
Vähän OT mutta oliko Jeep-Ukko sinun tekemä se FSJ Cherokee 7,4 litraisella Bedfordin dieselillä? Siististi tehty koneenvaihto mutta sitä autoa ei tainnut saada kilpiin juurikin noista akselimassoista johtuen.
Jep Jep
______

Laitetaan tähän Jeepin ja Bedfordin specsejä.

Jeepiin AMC401 moottori vertailu kohdaksi.
Eli 401 cid / 6,6 litraa / 190 kw / 468 Nm
Bedford 466 cid / 7,6 litraa / 99 kw / 431 Nm

Ajoneuvo laki sanoo että litra tilavuutta saa isontaa peräti 25%.
401 cid + 25% = 501 cid (8,25 litraa)
401 muutos 466 on +16%
Tehotkaan ei tule ongelmaksi.

401 painaa 600 lb, mutta.
Painavin noista wagon orggis koneista on 327cid, 601 lb = 273kg
273kg + 20% = 327kg

Ja Bedford varmasti painaa yli 327 kiloa!!!!???
Vastaavasti maahantuojan asentamat Valmet 411:set painaa kuulemma n.330 kg, ja maahantuojalla oli kuulemma erikoislupa ylittää laki (tosin, kuinka tarkkaa lakia -70 ja -80 luvuilla nää painojen muutokset ovat olleet??)
Ja Valmettia ei saa käyttää verrokkina, koska ei ole tehdas asenteinen.

Siittä lähdettäisiin silti liikkeelle että:
1976 manuaalissa: max. etu (auravarustuksella 1605 kg)
1975 manuaalissa: max. takaakselimassa 1605 kg
1982 manuaalissa: max. kokonais 2812kg

Jos auton ajais puntarille, ja painot jää näiden alle, niin ehkä jotain mahdollisuuksia olisi saada leimaan vaikka kone on painavampi kuin laki sallii?????
Täytyisi vain löytää se katsastaja jolla on mielenkiintoa harrasteajoneuvoja kohtaan.
_________________

1975 manuaalissa:
max. auton kokonaismassa 2732 kg
max. etuakselimassa 1587 kg
max. takaakselimassa 1605 kg

1976 manuaalissa:
max. kokonais 2732 kg
max. etu 1458 kg (auravarustuksella 1605 kg)
max. taka 1458 kg

1982 manuaalissa:
max. kokonais 2812kg
max. etu 1451 kg (lumiaura varustukselle 1596 kg)
max. taka 1451 kg
___________

Vastaavasti eri otteisiin on merkattu vähän miten sattuu:
Tuon Bedford Jeepin otetta en muista, kun ei ole minulla enään, mutta muita:

-79 Wagoneerin paperit.
H-A, 6 henkilöä.
Maahantuojan asentama Valmet.
Omapaino: 2120 kg
Kokonais: 2810 kg
Akselipainoissa on vain: 1460 kg (eli ilmeisesti taka akseli)

-82 Cherokee. 258 Bensa, H-A, 6 henkilöä.
Omapaino: 1830 kg
Kokonais: 2560 kg
Akselit: 1110 kg, 1450 kg

Esim. tässä nähdään että otteeseen ei kannata luottaa, tämän -82 otteeseen on merkitty vain kokonais 2560 kg, vaikka valmistajan sallima on 2812 kg.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 01.04.2009 10:04 Perustelu: Lisäsin Bedfordin Spacsit
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.01.2010, 20:52
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.01.2010, 22:39
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sumpe Näytä viesti
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.
Ei kai? Mulla on ollut kahdessa autossa vanhempi kone. Tosin niitä ei ole huomattu konttorilla, kun ovat mallisarjaan kuuluvia. Toinen pannu minkä vaihdoin, oli 15 % isompi kuin rekisteriotteessa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.01.2010, 23:06
Taisto:n Avatar
Taisto Taisto ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.11.04
Sijainti: Nurmijärvi, .
Viestit: 1.003
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei kai? Mulla on ollut kahdessa autossa vanhempi kone. Tosin niitä ei ole huomattu konttorilla, kun ovat mallisarjaan kuuluvia. Toinen pannu minkä vaihdoin, oli 15 % isompi kuin rekisteriotteessa.
Jos kone on tuoreempi kuin koppa, niin säästyy todistelulta, että uusi moottori täyttää saaste,melu yms. normit mitkä menee kopan vm. mukaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.01.2010, 23:12
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

käytännössä joo.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sumpe Näytä viesti
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.
Näin se käytännössä on mut ei koske vanhempia romuja.Johtu ainaki siitä et koneen päästöt ei saa olla isommat ku mitä autossa on alunperin ollu.Koskee mun hihluxia -89 kun moottori -86.Vähä päästösyys ei aina ole otteeseen merkitty.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.01.2010, 16:57
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

turbota se


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHo^ Näytä viesti
80 luvun puolen välin suoralla bensa kutvosella oleva nelikko pick uppi. Diesel pataa keulille mutta paikallinen konttori noin 20min tutkimisen jälkeen sanoivat että ei käy mutta syytä asialle ei osannut kertoa eikä ilmeisesti koko asia kiinnostanut koska palkka juoksee muutenkin. tämän jälkeen kysäisin overdrive foorumilta josta minut neuvottiin tänne.

kone olisi toden näköisesti 6.9 nattikka tai 7.3 natikka mutta meneekö painon tehon ja muiden mittapuoden mukaan ja saako edes bensan tilalle diiseliä?!
mikä on pointtisi kyseiseen projektiin, vanha kone sökö, voiman puute , epäluotettavuus vai polttoainetalous...? 300cid L6 efi ainakin on kovassa maineessa USA:ssa, mahtavaa alavääntöä tehostetaan 6.5 litraisesta dieselistä haetulla turbolla, sitten sitä kutsutaan siellä miniCumminsiksi. Polttoainetta se kuluttaa luultavasti vähemmän kuin minun 5.0L ,13-20l/100km ei ehkä tuohon pääse 7 litran deiselilläkään, ja jos niin kyllä se taitaa ravistaa kaikki ympäriltään paskaks
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.01.2010, 22:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sumpe Näytä viesti
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.
Ei, jos ei ole vähäpäästöinen. Ja vaikka jos onkin, niin päästötaso määrää, ei vuosimalli.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vähäpäästöisen dieselöinti Mikko Virtanen Tekniikka & Jutustelu 11 26.12.2007 00:41
Uaz dieselöinti Calmari Tekniikka & Jutustelu 10 19.12.2007 08:25
Hiluxin dieselöinti muikku Tekniikka & Jutustelu 4 13.02.2007 10:41
Dieselöinti Tekniikka & Jutustelu 3 07.09.2005 15:39
Rangen dieselöinti. baxxter Tekniikka & Jutustelu 0 16.08.2003 08:01


Sivu luotu: 18:52 (GMT +2).