Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   ford F-150 4X4 dieselöinti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57795)

JuHo^ 30.03.2009 16:41

ford F-150 4X4 dieselöinti
 
80 luvun puolen välin suoralla bensa kutvosella oleva nelikko pick uppi. Diesel pataa keulille mutta paikallinen konttori noin 20min tutkimisen jälkeen sanoivat että ei käy mutta syytä asialle ei osannut kertoa eikä ilmeisesti koko asia kiinnostanut koska palkka juoksee muutenkin. tämän jälkeen kysäisin overdrive foorumilta josta minut neuvottiin tänne.

kone olisi toden näköisesti 6.9 nattikka tai 7.3 natikka mutta meneekö painon tehon ja muiden mittapuoden mukaan ja saako edes bensan tilalle diiseliä?!

JanneBlomgren 30.03.2009 17:17

En nyt suoraan tiedä, mutta mitenkähän tuossa riittää etuakselin kantavuus?

Eli minkä verran on akselipaino nyt ja minkä verran se saa olla. Sitten kutosen paino ja halutun dieselin paino.

Näistä pitää aloittaa.

sisua45 30.03.2009 17:54

Käsittääkseni F-150 mallia ei ole koskaan saanut 6.9/7.3 litraisella Internationalilla. Kyseistä konetta on ollut vain F-250 ja F-350 malleissa? Niissä joissa on kahdeksanpulttiset akselit.

Kaveri myy tuolla myyntiosastolla 1990 F-250 7.3d 4x4 pick-uppia, osta se pois. :D

JuHo^ 30.03.2009 19:32

sepäs tässä onkin että kunnei autoa ole diiselinä tietääkseni tehty ja 7.3 on vain F-250-> natikan painosta minulla ei ole mitään hajua mutta muistaakseni traktorin cumminsin kutvonen painaa 510kg ursusksen kutvonen 630kg ja letukan 6.2 V8 diesel oli muistaakseni 400kg paikkeilla :/ mutta mitä mahtaa olla foortin bensa kutvosen paino :) F-250 on liian iso mun makuun :/ rupeaa näyttää siltä että ostetaan chevyn lyhyt hyttinen diisel avolava :D letukan neliveto on vaan aika eri kuin foortin neliveto ja pikku foortti korkeena paremman näkönen...

POHTO 31.03.2009 18:22

nettiautossa on tollainen myynnissä en tiedä onko ollu kilvissä ikinä dieselinä.

http://www.nettiauto.com/ford/f150/2425368

voi olla ongelmia saada painavaa amerikan dieseliä tuohon pikku sarjalaiseen vaikka erot kevyempään kaksviiskymppiseen ei ole kovin isoja.

Rekisteröimätön 31.03.2009 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuHo^ (Viesti 547902)
sepäs tässä onkin että kunnei autoa ole diiselinä tietääkseni tehty ja 7.3 on vain F-250-> natikan painosta minulla ei ole mitään hajua mutta muistaakseni traktorin cumminsin kutvonen painaa 510kg ursusksen kutvonen 630kg ja letukan 6.2 V8 diesel oli muistaakseni 400kg paikkeilla :/ mutta mitä mahtaa olla foortin bensa kutvosen paino :) F-250 on liian iso mun makuun :/ rupeaa näyttää siltä että ostetaan chevyn lyhyt hyttinen diisel avolava :D letukan neliveto on vaan aika eri kuin foortin neliveto ja pikku foortti korkeena paremman näkönen...

Fordin 300cid(4.9L) painaa 181 kg,mut vertailu koneena kannattaa käyttää mallisarjan suurinta ja painavinta eli351Modifield joka painaa 261kg.Jenkki foorumeilta löytyneiden tietojen mukaan Chevy 6.2d painaisi ainoastaan n.325kg kun taas Natikan koneet on n.400kg mallista riippuen joten sellaisen saaminen keulilla on käytännössä mahdotonta ellei vaihda F250 Heavy Dutyn
akselia,jousia,jarruja .Jos Foordisi on manuaali laatikolla niin Chevyn kone käy kytkinkopan vaihtamisella bolt on.Novak Conversionin sivuilta löytyy neuvot/ohjeet kuinka se toteutetaan.Kouvolassa katsurit vaati kaikki painot sun muut tarvittavan tiedon kirjallisena maahantuojan tai vastaavan tahon alle kirjoittamana joten voi olla hankala saada toi Chevyn konekin katsastettua .Ainakaan Metro-Autossa eivät saaneet selvitettyä 6.2D painoa(GM Maahantuoja).Itsellä ollut joskus samanlaisia
suunitelmia mut homma jäi tekemättä kun ei löytynyt VARMAA tietoa noista koneiden painoista (maahantuojat).

HeikkiH 31.03.2009 22:20

Eihän tuo 6.2 nyt niin painava ole, pikkasen enemmän kuin isolohko bensa.

Fordista ja 6.2 koneesta ollut juttua aiemminkin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=diesel

Jeep-Ukko 01.04.2009 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 548260)
käytännössä mahdotonta ellei vaihda F250 Heavy Dutyn
akselia,jousia,jarruja.

Käytännössä akseliston vaihtokaan EI VÄLTTÄMÄTTÄ piisaa.

Mikä on tämän pikku foordin max. etuakseli paino?
Vaikka vaihtaa järeämmän akselin, niin max. paino ei silti nouse!!! Sen olen oppinut...
Ja otteeseen merkattu paino ei ole välttämäti se max. paino, eli sitä ei kannata tuijottaa.
Max. painon löytää korin tunniste laatasta tai erinäisistä käyttö/huolto kirjoista.

AKE:han sanoo:
vertailu moottoriin nähden paino saa nousta 10% tai max 20%, jos paino jakaumaa siirretään toiselle akselille.
Ja vastaavasti jarrut ja jousitus täytyy vastata tuon painavimman vertailun vastaavia.
Mutta silti max. akseli ja -kokonais painoa ei voi muuttaa.
Teho saa nousta max 25%.
JNE...

Ja bensa vehkeeseen saa laittaa dieselin, vaikka ei tehtaalta olisi ollutkaan saatavilla.
Ainut vaatimus on, että kyseisen vuosimallin päästönormit täytyy täyttyä.
Eli kun kyseessä -80 puolen välin vehje, niin piisaa että menee katsastuksen päästömittauksesta läpi.

Olikohan se nyt -87? kun tuli tiukennusta aina -90 luvun alku puolelle.
Silloin piisaa kun laittaa katalysaattorin.
Mutta jos on otteeseen merkattu VÄHÄPÄÄSTÖINEN, niin silloin on jo vaikeampaa. Taarvii vaihdettavan moottorinkin täytää vähäpäästöisyys.

Ja -90 alkupuolen jälkeen (oliko se -92 vai -93?)kaikki on sarjassa vähäpäästöisiä, vaikka ei olisi mainintaakaan.

heimali 01.04.2009 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 548319)
Vaikka vaihtaa järeämmän akselin, niin max. paino ei silti nouse!!! Sen olen oppinut...

Vähän OT mutta oliko Jeep-Ukko sinun tekemä se FSJ Cherokee 7,4 litraisella Bedfordin dieselillä? Siististi tehty koneenvaihto mutta sitä autoa ei tainnut saada kilpiin juurikin noista akselimassoista johtuen.

Jeep-Ukko 01.04.2009 09:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja heimali (Viesti 548321)
Vähän OT mutta oliko Jeep-Ukko sinun tekemä se FSJ Cherokee 7,4 litraisella Bedfordin dieselillä? Siististi tehty koneenvaihto mutta sitä autoa ei tainnut saada kilpiin juurikin noista akselimassoista johtuen.

Jep Jep
______

Laitetaan tähän Jeepin ja Bedfordin specsejä.

Jeepiin AMC401 moottori vertailu kohdaksi.
Eli 401 cid / 6,6 litraa / 190 kw / 468 Nm
Bedford 466 cid / 7,6 litraa / 99 kw / 431 Nm

Ajoneuvo laki sanoo että litra tilavuutta saa isontaa peräti 25%.
401 cid + 25% = 501 cid (8,25 litraa)
401 muutos 466 on +16%
Tehotkaan ei tule ongelmaksi.

401 painaa 600 lb, mutta.
Painavin noista wagon orggis koneista on 327cid, 601 lb = 273kg
273kg + 20% = 327kg

Ja Bedford varmasti painaa yli 327 kiloa!!!!???
Vastaavasti maahantuojan asentamat Valmet 411:set painaa kuulemma n.330 kg, ja maahantuojalla oli kuulemma erikoislupa ylittää laki (tosin, kuinka tarkkaa lakia -70 ja -80 luvuilla nää painojen muutokset ovat olleet??)
Ja Valmettia ei saa käyttää verrokkina, koska ei ole tehdas asenteinen.

Siittä lähdettäisiin silti liikkeelle että:
1976 manuaalissa: max. etu (auravarustuksella 1605 kg)
1975 manuaalissa: max. takaakselimassa 1605 kg
1982 manuaalissa: max. kokonais 2812kg

Jos auton ajais puntarille, ja painot jää näiden alle, niin ehkä jotain mahdollisuuksia olisi saada leimaan vaikka kone on painavampi kuin laki sallii?????
Täytyisi vain löytää se katsastaja jolla on mielenkiintoa harrasteajoneuvoja kohtaan.
_________________

1975 manuaalissa:
max. auton kokonaismassa 2732 kg
max. etuakselimassa 1587 kg
max. takaakselimassa 1605 kg

1976 manuaalissa:
max. kokonais 2732 kg
max. etu 1458 kg (auravarustuksella 1605 kg)
max. taka 1458 kg

1982 manuaalissa:
max. kokonais 2812kg
max. etu 1451 kg (lumiaura varustukselle 1596 kg)
max. taka 1451 kg
___________

Vastaavasti eri otteisiin on merkattu vähän miten sattuu:
Tuon Bedford Jeepin otetta en muista, kun ei ole minulla enään, mutta muita:

-79 Wagoneerin paperit.
H-A, 6 henkilöä.
Maahantuojan asentama Valmet.
Omapaino: 2120 kg
Kokonais: 2810 kg
Akselipainoissa on vain: 1460 kg (eli ilmeisesti taka akseli)

-82 Cherokee. 258 Bensa, H-A, 6 henkilöä.
Omapaino: 1830 kg
Kokonais: 2560 kg
Akselit: 1110 kg, 1450 kg

Esim. tässä nähdään että otteeseen ei kannata luottaa, tämän -82 otteeseen on merkitty vain kokonais 2560 kg, vaikka valmistajan sallima on 2812 kg.

sumpe 03.01.2010 20:52

Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.

sisua45 03.01.2010 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 629237)
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.

Ei kai? Mulla on ollut kahdessa autossa vanhempi kone. Tosin niitä ei ole huomattu konttorilla, kun ovat mallisarjaan kuuluvia. Toinen pannu minkä vaihdoin, oli 15 % isompi kuin rekisteriotteessa. :rolleyes:

Taisto 03.01.2010 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 629294)
Ei kai? Mulla on ollut kahdessa autossa vanhempi kone. Tosin niitä ei ole huomattu konttorilla, kun ovat mallisarjaan kuuluvia. Toinen pannu minkä vaihdoin, oli 15 % isompi kuin rekisteriotteessa. :rolleyes:

Jos kone on tuoreempi kuin koppa, niin säästyy todistelulta, että uusi moottori täyttää saaste,melu yms. normit mitkä menee kopan vm. mukaan.

RIPAX 03.01.2010 23:12

käytännössä joo.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 629237)
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.

Näin se käytännössä on mut ei koske vanhempia romuja.Johtu ainaki siitä et koneen päästöt ei saa olla isommat ku mitä autossa on alunperin ollu.Koskee mun hihluxia -89 kun moottori -86.Vähä päästösyys ei aina ole otteeseen merkitty.

Rekisteröimätön 04.01.2010 16:57

turbota se
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuHo^ (Viesti 547807)
80 luvun puolen välin suoralla bensa kutvosella oleva nelikko pick uppi. Diesel pataa keulille mutta paikallinen konttori noin 20min tutkimisen jälkeen sanoivat että ei käy mutta syytä asialle ei osannut kertoa eikä ilmeisesti koko asia kiinnostanut koska palkka juoksee muutenkin. tämän jälkeen kysäisin overdrive foorumilta josta minut neuvottiin tänne.

kone olisi toden näköisesti 6.9 nattikka tai 7.3 natikka mutta meneekö painon tehon ja muiden mittapuoden mukaan ja saako edes bensan tilalle diiseliä?!

mikä on pointtisi kyseiseen projektiin, vanha kone sökö, voiman puute , epäluotettavuus vai polttoainetalous...? 300cid L6 efi ainakin on kovassa maineessa USA:ssa, mahtavaa alavääntöä tehostetaan 6.5 litraisesta dieselistä haetulla turbolla, sitten sitä kutsutaan siellä miniCumminsiksi. Polttoainetta se kuluttaa luultavasti vähemmän kuin minun 5.0L ,13-20l/100km ei ehkä tuohon pääse 7 litran deiselilläkään, ja jos niin kyllä se taitaa ravistaa kaikki ympäriltään paskaks

-MaTTi- 04.01.2010 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 629237)
Eikös sellainenkin sääntö ole et siirrännäis kone ei saa olla autoa vanhempi.

Ei, jos ei ole vähäpäästöinen. Ja vaikka jos onkin, niin päästötaso määrää, ei vuosimalli.


Sivu luotu: 05:07 (GMT +2).