![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() BlaZZeri -88Volvo on ajokunnossa ja jatkojalostus on hidastunut vapaa-ajan puutokseen ja osien keräilyyn, nyt on siis hyvä aika aloitella (taas) yhtä lisä projektia ![]() Velipoijalla on tuollanen -88 Blazeri maannut hallin nurkalla 3-4 vuotta talviunilla, sitä ennen toimi hällä käyttöautona n. 6-7 vuotta. Jäi silloin aikanaan katsastamatta kaikennäköisten vaivojen takia, erinäisten vaihtokauppojen jälkeen Laazeri vaihto omistajaa mutta ei pihapiiriä. Loppukesästä sitä on tullu pikku hiljaa heräteltyä henkiin, vesipumppu, takakartaanin ristikko tuli vaihdettua ja raidetanko oikastua. Näillä eväin sai malmikasan liikkumaan omin voimin (voima on ![]()
__________________
www.jrasennus.fi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joulun pyhien pakkohuilin jälkeen oli tarkoitus alkaa takajarrujen herättely ja jousien vaihto 56" pitkiin, samalla siis riippujen kääntö alaspäin. Myös etumurros tarvis vaihtaa kunhan vetarit kotiutuu tullista, etukardaani tarvii myös uuden eturistikon.
Taakse tuli jarruletku vaihdettua ja vedettyä uudet putket sylkyille, toisen puolen sylinteri kaipas kevyen hoonauksen. Kengissä oli vielä pintaa sen verran että saa olla toistaseks. Jarruvaijerit lisätty hankinta listalle. Nykyisellä korotuspalat + kierrejouset yhdistelmällä on aika kivireki ajolleen. Nykyiset takajouset on tarkoitus siirrellä eteen. Tankille aikanaan leikattu "huoltoluukku" helpotti tankin irrotusta mukavasti. Vaihdelootan kannattimen vois tehdä vähän järeämmästä ja matalemman, sais siihen jotain panssarin tynkää kiinni samalla.
__________________
www.jrasennus.fi |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sitten alkoikin takajousien ja korvien poisto.
Budjetti on huomattavasti Blazeria pienempi joten nautitaan tekemisen ilosta ![]() U-pultit narsku poikki järjestään lämmöistä huolimatta (yllätys kun vain 12mm ja helvetin pitkät). Tilapäiset taivuttaen hyllystä lyötyneestä 16mm rosteri tangosta. Ei ihan tullut nättiä kaarta, mutta kestänee kotimettäs ajelun ![]() Vanhat jouset irti etupultit katkaisemalla. Oli sitten jumis katkaistut pultin kannatkin siellä korvassaan, muutenkin hieman typerästi mutteri siellä rungon ja korvan välissä... Piti poistaa 56" pakoista yks lehti poies, keskinaula auki ja pakasta paljastui pari poikkinaista lehteä ![]() Oli rungosta ohentunut ihmeellisesti 200mm kohta paperin ohueks, muuten tuntu olevan ihan tervettä. Ja taas meni puikko pelleilyks, puikko on paikassaan hyvä. Mutta ei meikäläisen käsittelyssä asentohitsauksiin. Kuinkahan tuon riipun liikerata. Täytyy varmaan saada lisää kulmaa tuon kuvan tilanteesta eteenpäin? Taaksepäin menee varmasti riittävästi. Puoli valmis tuote maalattuna ja lopputilanne. Kiire olis saada pyörille ja pois nosturilta uuden vuoden olojen jälkeen jotta pääsee käyttöauton laturia vaihtaan. Pitihän senkin nyt tähän väliin kypsyä. Ja sitte taas työt alkaa häiritteen.
__________________
www.jrasennus.fi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on saatu malmikasa takas pyörilleen
![]() Tuollaset jouset tuli sitten lopulta niputettua. Neljä lehteä + kuormalati. Hyvin rasvari rasvalla voideltuna. Tuollases asennos se on nyt perä ilmaan nostettuna. Takapuolelle tein pulttien vastapeluriks 10x30 latasta palat. Siirsin korvia 50mm taakse alkuperäiseltä paikalta. Olis varmaan saanu ottaa hieman lisää. Vai mikä on hyvä riipun kulma auton paino päällä? Pitäisköhän tuota perän kulmaa kääntää hiukan suorempaan? Alkaa oleen aika heitto kardaanin tulo ja lähtö kulmilla. Lähtö jakolootan päästä on pienellä kulmalla alaspäin. Aavistuksen nousi takapää verrattuna aikasempaan korokepala+kierrejousi yhdistelmää. Iskareita huutaa pidempiä, muuten on ajomukavuus aivan uusissa lukemissa. Aika pehmeän tuntuinen vaikka on suht timmit iskarit. Hiukan on kenollaan tuonne apparin puolelle, mutta se pitäis suoristua kun saa etujouset vaihdettua. On noi alkuperäiset etuset aivat mutkalla ylöspäin ![]() ![]() Peräkoukkukin jäi yli jos jollakin olis tarvetta?? Tuli kasattua Ameriikan vetari uudella nivelellä ja ulommalla purkuosa vetarilla. Tuosta jatkuu toivon mukaan ens vloppuna, hyvä jos kerkiäis etujousia samalla jo vaihteleen. Oliskohan jollain kertoo/suositella minkä pitusta takaiskaria kannattais kattella? Nosturilla perä ilmassa kiinnityspisteiden väli on sellanen 76cm, mut varmaan pidemmät tarvis olla että pääsee vähän vääntyyn vielä alaspäin? Hyvä jos sais alkup. kiinnityspaikat hyödynnettyä. Ebaystä http://www.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-...item1e81f8d356 löytyy näköjään vaikka mitä, varsinkin LandRover iskareita helvetin pitkällä iskulla, mut näyttävät olevan tappi-tappi kiinnityksillä eikä viittis turhaan uusia korvia alkaa väsäileen. Vai täytyykö odotella että saa eteen vaihdettua jouset ja venyteltyä traktorilla nurkan ylös?
__________________
www.jrasennus.fi |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Yritys oli alkaa tulevia etujousia fiksaileen, lähinnä puslien vaihto noihin uretaanimalleihin. Vanhojen puslien poisto prässillä tuppas tökkiin ja sitte piti Volvoa käydä hieman ulkoiluttamassa. Kello yllätti ja homma jäi kesken, viikon päästä pitäis päästä taas jatkamaan. Monellakohan lehdellä noi pakat pitäis kasata, kuormalati jää ainakin poies, mutta pitäisköhän jättää yks lehti vielä lisäks hallin nurkkaa? Takana on nyt ne 56" jouset 4 lehdellä (+kuorma) riippujen käännön kera, oliskohan korotus sen 4 tuumaa
![]()
__________________
www.jrasennus.fi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hieman taas maastonorsu nitkahti eteenpäin, pikku hiljaa
![]() Tuleviin etujousiin tuli puslat vaihdeltua, vielä tarvis niputtaa lehdet yhteen ja varata hieman aikaa taistella jouset paikalleen. Aloin etukardaania ruuvaileen paikalleen nivelen vaihdon jälkeen ja ihmettelin kun ei tahdo ristikon laippa pyöriä, kirosin jo hiljaa ittekseni että siellä on joku pinionin laakeri leikannu kii tms.. Ei tuo etuperä ole kuitenkaan vuosiin pyöriny. Koppa auki, ja jumituksen syy oli varsin yksinkertanen ![]() Onkos toi osa nyt sitte spindle? Oli kuitenkin neulalaakeri entisen näkönen joten se vaihtoon samalla. On varsin ikävään paikkaan tuonne putkeen toi laakeri saatu kun ei tahdo päästä oikeen naputteleen sitä poieskaan. Neulat helvettiin ja pienet mig lanka nöölit koolinkiin, johan lähti melkein ittestään. Ja uutta Timkenia kehiin ![]() On se vaan eri outo laite ajella tuollain niinku tuon Valpin jälkeen. Pehmee jousitus, kevyt ohjaus, tilava kuskin paikka, jäätävä nokka ja mukavat saundit ![]() Automaatti on kyllä jees varsinkin kun hiemankin poikkee pois tieltä... Takaiskarit täytyy kyllä hommata pidemmät asap, ikävästi pääsee noi orginaalit pohjaileen ulosjoustaes koko ajan... Toinen pakoputkikin jäi johonki risukkoon. Varmaan takaiskareita pääsee seuraavana järkeileen, tai etujousia, täytyy vähä kattella kuinka on tilaa ja aikaa levitellä autoo osina halliin/nosturille...
__________________
www.jrasennus.fi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Pajero 88 | potski | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 02.08.2013 13:01 |
Myydään HJ61 88 | Heikki L | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 24.07.2011 20:27 |
Myydään 88 pajero | vesa64 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.05.2010 21:32 |
Myyty Patrol -88 | oke | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.08.2009 20:19 |
L-88 | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 28.03.2003 07:22 |