Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.04.2013, 10:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Erona se, että radialit pysyy pyöreänä sivulta katsottaessa ja kulutuspinta suorana tietä vasten kulutuspinnan leveydeltä. Biasit on kulmikkaat sivulta katottuna ja kulutuspinta on pyöreä edit: ..ja siis rakenteellisena erona karkeasti niin, että radialeissa vyöt menee nimensä mukaisesti säteittäin renkaan jalasta toiseen (ts. poikittain kulutuspintaan nähden), bias ply renkaissa ne menee ristikkäin viistosti jalasta toiseen. Toki molemmissa rengastyypeissä on muitakin vöitä/ kankaita muutenkin (esim. kulutuspinnan suuntaisia yms. mitkä pitää rengasta muodossaan ja jakaa rasitukset haluttuihin suuntiin), mutta perimmäinen rakenteellinen ero on tietääkseni tuo.

Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 12.04.2013 10:31
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.04.2013, 18:05
Jaska_S Jaska_S ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.11
Sijainti: Hankasalmi
Viestit: 147
Perusasetus

Michelinin sivuilta löysin hyvän havainnekuvan kun ite tätä raidial vs bias kuviota ihmettelin. http://www.michelinag.com/Innovating...ias-technology
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.04.2013, 19:16
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Thumbs up

Kiitti Timo ja Jaska, nuo selventää.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.04.2013, 19:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.331
Perusasetus

Ristikudos renkaissa PR (Ply Rating) luku tarkoittaa sitä mitä renkaan sisältä löytyy. Vyörenkaisiin on laitettu "vertailun vuoksi" PR lukemia, mutta todellisuus on eri. Näin on minulle kertonut entinen nokia renkaiden työntekijä. Esim maastokuorma-autonrenkaissa, ns Masin renkaissa on tehty näin. Nokia MPT 14.00-20 on rättirengas, ja Nokia MPT 14.00R20 vyörengas. Molempien kyljessä lukee 18PR.

Uudessa Nokian Agile 14.00R20 renkaassa ei enää lue PR-lukua, vain pelkkä LI (Load Index) numero.

En tiedä onko vastaavaa "kikkailua" kevyempien kummien kanssa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.04.2013, 10:14
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa.
En kyllä lähtis väittämään että bias on parempi metsään ainakaan noilla perusteilla. On kyllä kestävämpi. (Tietty kevyemmin tehty ristikudos on varmaan heikompi kuin vahva vyörengas.)
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.04.2013, 10:58
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Nyt tuntuu suurimmaksi ongelmaksi muodostuvan se että kellään ei ole 33x12.5x15 renkaita hyllyssä. Boggereita löytyy kyllä muttei muita joten ei valinnanvaraa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia renkaiden kestävyydestä triiit Tekniikka & Jutustelu 33 15.10.2013 18:01
Hilux LN110 voimansiirron kestävyydestä kysymyksiä? Hammer__ Tekniikka & Jutustelu 9 22.03.2012 00:08
Mj kysymyksiä. niko69 Tekniikka & Jutustelu 3 10.06.2010 10:18
Hojon 4.0 Turbo koneen kestävyydestä bj75 Tekniikka & Jutustelu 8 24.02.2005 20:57
voiman siiron kestävyydestä.. coupe Vuosimallit 1968-1982 1 17.10.2003 14:05


Sivu luotu: 16:57 (GMT +2).