![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#2
|
|||
|
|||
![]() EI Ei Ei ja EILainaus:
Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja? Ja jos pistetään poikittain..... P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa... Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle? Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet" Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta kun lukasee noi pykälät 45-49, niin ei voi kovin pieleen enää mennä...
![]() ![]() http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9921257?search[type]=pika&search[pika]=asetus%20ajoneuvon Eli venetraileriin pätee tuo kuormakorin määritelmä, minkä sisällä se kuorma saa olla. Eikä mun käsittääkseni ole mitään estettä kuljetta venetrailerilla lankkuja, mikäli vaan se on tuon asetuksen mukaan sijoitettu, varmistettu, sidottu ja merkitty. ![]() ![]() ![]() Ja syitä varmaan on monia, miksi tuota ajoneuvon korin tai kuormatilan sivuja ei mielellään tulisi ylittää. Luulisi että tärkein syy on se kuorman painopiste... Jos 130 leveän pikkukärryn päälle nostetaan vaikka kantavuuden rajoissa oleva180x180c180 laatikko, (ei äkkisellään vaikuta älyttömältä, varsinkin jos on hyvin sidottu??) niin kuitenkin kuorman painopiste nousee (jos se lyödäänsuoraan laitojen päälle) laitojen verran ylemmäs, ja varmaan menee jo raideleveydenkin yli... Sen lisäksi ei varmaan auton peileistä enää näe kunnolla taakse. On varmasti melko kiikkerä kuorma, varsinkin jos joutuu tekemään jotain hätäsempiä ohjausliikkeitä... Pointtina vaan se, että tuollaisen laatikon jos laittaa 180 leveiden laitojen sisään siihen kuormatilan lattialle, niin ihan varmaan on turvallisempi. Ja varmasti myös mukavampi ajaa. Se "pikkukärry" kun vaan on yksinkertaisesti tarkoitettu ainoastaan pikkutavaran kuljettamista varten.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:
Lainaus:
Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
__________________
Jukka |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Käsittääkseni on laillinen, mikäli lavetissa siis litteä pohja ilman mitään reunoja. Ja on huomattavaa että tuo 35 senttiä ei ole yhden sivun ylitys, vaan sen kuormatilan (eli lavetin) leveyden suurin sallittu ylitys, eli tekee ainoastaan 17,5 senttiä per puoli... ![]() Ja myöskään paketti ei saa olla niin leveä, että näkyvyys vetoauton peileistä katoaa. Eli jos vetoauton peilit ei näy kärryn kuorman takaa, niin penaltia voi tulla. Lisäpeileillä tietty selviää tuostakin. Ja edelleen kuorma pitää olla sijoitettu, sidottu, varmistettu ja merkitty kunnolla. Ja kyllähän tuollainen kuljetus edellyttää, että huomattavasti suurin osa siitä kuljetettavan auton renkaasta osuu siihen lavetille/ajorampille, jos se auto niitä renkaita vasten siihen traikkuun sidotaan. Tossa vielä pari "hannukarpomaista" linkkiävinkkiä peruskansalaiselle kärryn kuormaamisesta: ![]() http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/hom...A?opendocument http://www.farmi.fi/faq_lastauksesta.htm
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#6
|
|||
|
|||
![]()
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Mutta tämän tarkempaa määritelmää ei taida virallisesti kuormakorista olla, heti ensimmäiset pykälät: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9820940?search[type]=pika&search[pika]=14.12.1982%2F940 Tässä siis tärkeimmät: Määritelmät Tässä päätöksessä tarkoitetaan: 1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan; 2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto; 3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa; 4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan; 5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla; 6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - Viimeksi muokannut Renegade : 28.03.2013 22:34 Perustelu: lainaus |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oman ajosiltamallisen autotrailerin rekisteriotteessa lukee: kuormakorin tyyppi: ajoneuvon kuljetustelineet. Ja kyseisällä trailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin autoja, ajosiltojen väliin kun laittaa vanerin ja käy muutoskatsastamassa tavarankuljetuskärryksi niin saa kuljettaa muutakin. Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laitappas kopio siitä kun löydät voin maksaa postikulut. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tuo ensin mainittuhan se on hyvin äkkiä ongelma venetrailerissa muuta kuskattaessa kuin perämoottorilla varustettua venettä. Henkilöautojen koukut kun ei kestä kuin n. 50-75 kg pystykuormaa, tai ei ainakaan ole sallittu enempää. Ite traikun kytkin/aisa n. 100 kg luokkaa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jätän tietoisesti pois nuo muutamat marginaalitapaukset, jotka eivät liity kärryyn ja sen kuormaan. Siis veneen kuljetus: vene saa ylittää kärryn leveyden (kokonaisleveyteen 2,6M asti), vaikka valot ja kolmiot olisivat millä leveydellä tahansa. -> siis erikoiskuljetus. Mutta vene ei ole jakamaton kappale siinä mielessä, että jos vastaavan leveyden kuljetusta kuskattaisi esim kuorma-autolla, ja kuorma ei olisi vene, niin valot pitäisi olla Jakamattoman kappaleen mukaisia. Sitä en tiedä, että saako henkilöautolla/pakulla vedettävällä venetrailerilla kuskata jakamatonta kappaletta/esinettä, mutta leveys ei MINUN MIELESTÄ missään nimessä saa olla venekärryä suurempi. ks. 29 pykälä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen | akp | O/M/V Muut | 4 | 18.02.2011 17:21 |
Paljonko Renkaat saa tulla yli? | Jeepz | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2009 22:36 |
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.12.2004 00:40 |
Tais tulla uus talavi | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.05.2004 10:02 |
Alkaa tulla syksy | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 04.09.2002 05:45 |