![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Joo, kiitosta vaan kaikille. Homma on tässä tullut jo ihan Suomenkielellä selväksi arvon raadilta, ilman huonoja brittivideoitakin. Sorvailin heittokelloon adapterin ja se sopii hienosti paikalleen. Noin sen mittauksen sitten itsekin lopuksi ajattelin menevän kun en enää muutakaan keksinyt, että nestemännän pohjassa laitetaan nollille ja kammen merkin kohdilla pitäisi olla kellossa oikeat lukemat. Mulla se ennakko on 1,4 mm kun pumppu on mekaaninen + EGR, mutta ei sähköohjattu pumppu kuitenkaan, kuten vähän uudemmissa viimeisissä 300-koneissa. Tuossa vaan tyhmyyksissäni etsin paikkaa päivällä yläkuolokohdasta taaksepäin veivaten eikä mistään löytynyt mitään ruiskutusennakon merkkejä. Jostakin kun vielä olin saanut kuulla ennakon olevan noin 8 asetetta kammella, niin mikään lukema ei pitänyt kutiansa ja alkoi mennä amatöörin sormi suuhun. No, onneksi en sentään alkanut säätämään, kun sen verran oon hajulla että nytkin syöttö on lähes kohdallaan, mutta tarkastaisin sen vain. Mutta kokeillaan näillä opeilla, tuntuu ainakin olevan tosi yksinkertainen ja helppo homma, kun tietää mitä tekee.... TT
Viimeksi muokannut solihull : 24.02.2013 00:55 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos perus turbodiesel, ilman mitään ylimääräistä.... siis " Mulla se on 1,4 mm kun ei ole saastekone" jotenkin vaan viittaa päästöihin, kun suihkutusta myöhäistetään.... minä tarkastaisin vielä kerran. tuo 1,4 ja 1,54 on aikapaljon eri... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Hienosäädetäänpä vielä.. Ennakkoarvoja löytyy siis kolmea: Injection timing ... 1,54 mm lift at T.D.C. Injection timing with electronic EGR ... 1,40 mm lift at T.D.C. Injection timing with EDC ...0,45 mm lift at T.D.C. Mulla on EGR ja ollut joku hiukkaskatti pakoputkessa eli sen mukaan olisi 1,40mm ja EDC-kone se ei ole, onneksi. Mutta, mutta, kun EGR on tulpattu ja katti poissa, periaatteessahan se on nyt ihan perusversio - joten olisikohan oikeasti hyötyä ruuvata se lähemmäksi 1,54 mm:iä? Vai onko siellä pumpussa tms. jotakin eroa perus karvalakkimalliin. Brittiautoja tuntien tuskinpa. Onko päästöjä vaan alennettu suorituskyvyn kustannuksella? Kiintoisa juttu... TT |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ihan maallikkona näiden jakajapumppujen kanssa, kokeilisin kyllä sitä 1.54 - ero voip olla aika huomattavakin, äkkiä laskien 10% vs 1.4
saastehömppää uskoisin ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Silloinhan tuo 1,54mm ainakin toimii paremmin kun vääntää reilusti lisää syöttöä ;-) !
TT |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
näin mä tän kans järkeilisin, ja muutenkin myöhempi ajoitus vaan pehmentää käyntiä ihan turhaan ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Oliko se staattisen ennakon säätöreiän kierren poikkeuksellisesti M10x1 vai M8x1 niinkuin yleisesti VE-pumpuissa. Lantikan säätö kohta edessä, niin tietää teenkö uuden adapterin kellolle.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Veneessä säädin ihan korvakuulolla, siis aikaisemmalle niin pitkään että käynti alkoi karkenemaan, ja sitten pikkuisen takasinpäin. nyt kun on tuo ajoitustyökalu, niin pitäs tarkistaa, minne sattui. (toki toinen, parempi moottori odottamassa...) Ja kun noissa vanhoissa ve-pumpuissa kulumaa, niin kierrosten mukaan ennakon säätö tahtoo jäädä jälkeen, silläkin perusteella itse uskaltaisin pistää hivenen lisää ennakkoa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mutta jos syöttöruuvista antaa lisää soppaa niin on kai syytä antaa sille lisää ruiskutusaikaa että se menee ennen oikeaa aikaa perille palotilaan eikä vaan palaa ohivirtauksena tankkiin ;-)
Tai...tuskin näillä vakiokokoisilla nestepäillä on tähän vaaraa, niin vähäiset määrät kuitenkin ruiskutellaan ja sopan lisäyskin on minimaalinen vaikka reilusti lisäisikin. Enpä tiedä, kun en paljon muutakaan. TT |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo paluulinja suihkujen päistä siis johtaa vain suihkun kärjen ympäriltä vuotaneen dieselin takaisin tankkiin. (josta voi pikkuisen arvioida kärkien kulumaa, uusilla kärkiillä ei juurikaan virtaa, mutta vanhat kuluneet käret valskaa paljon enemmän, mutta pitäs olla vertailukohta.... määristä en osaa sanoa.) Common railin koneissa saattas periaatteessa mennäkkin paluuputkeen, jos paine olisi pieni. (siis co koneissa ilmoitetaan linjan paine, suihkulta "purkautuva" paine hivenen pienempi. ja perinteisissä suihkujen avautumispaine, todellinen paine voi siis olla suurempi) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bosch VE-pumpun säätö? | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.11.2013 10:56 |
2LT koneen ajoituksen säätö? | Gulo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.02.2013 23:36 |
Ostettu bosch VE pumpunkara | 4runneri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.08.2011 17:46 |
Pajeron ajoituksen säätö? | ases | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 07.11.2007 20:58 |
O:Turbodieselin Bosch VE pumppu, ym dieselkamaa | arpati | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.03.2006 10:52 |