![]() |
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö
Olen söötsännyt ja googlannut maailman sivu netissä ja etsinyt hyvää ohjetta tai videota miten Land Rover TDI300 -koneen syötön ajoitus mitataan oikeaoppisesti. Pumppuna Bosch VE.
On noi britit fiksuja, löytyy kymmenittäin topiceja ja videoita siitä, miten tarkistaa syötön aloituksen olevan kohdillaan, mutta tarkan ennakon mittaamista ei tunnu löytyvän mistään. Kyllä minäkin osaan yläkuolokohdassa tunkea 9,5 mm poranterän syöttöpumpun rattaaseen ja todeta, että kohdalla on... Mutta kun olis kiva tarkistaa ihan kellolla sieltä pumpun persiistä, että onko pumppu oikeasti kohdillaan. Syöttöennakoksi manuaali sanoo 1,4mm, mutta mistä kohtaa nestepäästä se mitataan kun en ole löytänyt kuin yläkuolokodan merkin koneesta. Jotenkin loogisesti se menisi noin, että kun nestepään mäntä lähtee puristukseen, niin 1,4mm männän työnnyttyä voisi olla yläkuolokohta... Vai miten se mitattaisiin oikein? Ainakin oma mittakello näytti jotain sinnepäin oikeita arvoja kun mittailin. Tuntuu vaan että kone on vähän laiska ja litra kulutustakin voisi oikealla säädöllä tipahtaa? TT |
|
Siis onko sähköohjattu pumppu, ja yhdessä suihkussa anturi?
Siis jos on samalla periaatteella kuin nuo volkkarit yms, niin testerillä näkee mekaanisen ajoituksen.(siis obd-liittimeen tuleva korjaamo testeri, esim. bosch)
Ja tuossa linkissä epävarma "mittausmekaniikka", sillä se mäntä pyorii nuostessaan-> tuommoinen pinna epäluotettava, kun on mutkalla, niin joustaa ja saattaa lipsua/jumia. |
...tässä mitään oo...mekaaninenhan tämä on täysin. Sähköinen sammuttaja löytyy ;-)
TT |
Tuollainen sarja sattui silmään:
http://www.motormarket.fi/ast-pumpun...st4398g-3.html Ja video VE pumppujen ajoituksesta: http://www.youtube.com/watch?v=FTXAm4P6nXU Itse en ole moista säätänyt, eli ei tarkempaa tietoa asiasta. |
http://landrover.workshop-manuals.co...ndex.php?id=63
Oisko tuosta apua? |
Lainaus:
Minkä ikäinen ja -tehoinen, ja onko pumppu VER 509? Bosch:iin mulla ei ole ohjeita, mutta huomenna löytys "parannetun painoksen"(toyota hdj/hzj) ohjeet;) Täysin ulkomuistista: heittokello syöttöpumpun päähän (suihkuputkien takaiskuventtiilien keskelle) ja heittokello nollataan tuolla pohjan tasaisella osalla, ja tuon "tasaisen" nostottoman osan pitäis olla aika tasainen. (jos heittoa, niin heittokello ei seuraa mäntää kunnolla, taikka nokkalevyssä/rullissa häikkää tai jotain sinnepäin) ja kun on nollattu, niin pyöritetään ajoitusmerkkiin, siis tässä varmaankin tuo ykk, niin silloin nostoa pitää olla tuo 1,54mm (mistä sait tuon 1,4mm? vaikuttais olevan saastekoneen ennakko?) Ja minä ainakin pyöritin vielä yhden kierroksen lisää kampiakselia, ja tarkistin että näyttää samaa. Jos jollain tietoa, niin korjatkaa! p.s "joskus" ennakkoa laitetaan pikkuisen lisää, ja tuo pikkuisen on o,1mm vaihteluvälin max arvoa enemmän, siis toyota ilmoittaa vaihteluvälin.... ja tuo 0,1mm ei ole kampiakseliasteina paljon, harmittaa, kun ei tullut mitattua:mad: |
Lainaus:
Kotimaisessa dieselissä mitataan pumpun sisäinen ennakko (siis se mittakellolla pumpun perseessä) ruiskutusennakon kohdalta. Eli ennen yläkuolokohtaa (EYKK). Onko roverin mittauskohta todellakin YKK, vai ruiskutusennakko EYKK? |
Lainaus:
Ja tuota tiheäkierrettä (senkin voin mitata huomenna) ei oulusta löytynyt kuin 10.9 lujuutena.... vaikka "käytin valot" siinä niin oli huomattavan v***sta porata. Ja jos teet itse, esim bilteman heittokellosta (minulla "alkuperäinen USSR"), niin noita jatkopaloja saa muutamalla eurolla, ainakin tuohon "USSR". ja tosiaankin se kontakti mäntään on tärkeä... |
Lainaus:
Roverin tai muiden merkkien bosch VE pumppuja en ole pidellyt, eli niistä en sen paremmin tiedä. |
Joo, kiitosta vaan kaikille. Homma on tässä tullut jo ihan Suomenkielellä selväksi arvon raadilta, ilman huonoja brittivideoitakin.
Sorvailin heittokelloon adapterin ja se sopii hienosti paikalleen. Noin sen mittauksen sitten itsekin lopuksi ajattelin menevän kun en enää muutakaan keksinyt, että nestemännän pohjassa laitetaan nollille ja kammen merkin kohdilla pitäisi olla kellossa oikeat lukemat. Mulla se ennakko on 1,4 mm kun pumppu on mekaaninen + EGR, mutta ei sähköohjattu pumppu kuitenkaan, kuten vähän uudemmissa viimeisissä 300-koneissa. Tuossa vaan tyhmyyksissäni etsin paikkaa päivällä yläkuolokohdasta taaksepäin veivaten eikä mistään löytynyt mitään ruiskutusennakon merkkejä. Jostakin kun vielä olin saanut kuulla ennakon olevan noin 8 asetetta kammella, niin mikään lukema ei pitänyt kutiansa ja alkoi mennä amatöörin sormi suuhun. No, onneksi en sentään alkanut säätämään, kun sen verran oon hajulla että nytkin syöttö on lähes kohdallaan, mutta tarkastaisin sen vain. Mutta kokeillaan näillä opeilla, tuntuu ainakin olevan tosi yksinkertainen ja helppo homma, kun tietää mitä tekee.... TT |
Lainaus:
TT |
Lainaus:
Mutta jos perus turbodiesel, ilman mitään ylimääräistä.... siis " Mulla se on 1,4 mm kun ei ole saastekone" jotenkin vaan viittaa päästöihin, kun suihkutusta myöhäistetään.... minä tarkastaisin vielä kerran. tuo 1,4 ja 1,54 on aikapaljon eri... |
Tervehdys!
Hienosäädetäänpä vielä.. Ennakkoarvoja löytyy siis kolmea: Injection timing ... 1,54 mm lift at T.D.C. Injection timing with electronic EGR ... 1,40 mm lift at T.D.C. Injection timing with EDC ...0,45 mm lift at T.D.C. Mulla on EGR ja ollut joku hiukkaskatti pakoputkessa eli sen mukaan olisi 1,40mm ja EDC-kone se ei ole, onneksi. Mutta, mutta, kun EGR on tulpattu ja katti poissa, periaatteessahan se on nyt ihan perusversio - joten olisikohan oikeasti hyötyä ruuvata se lähemmäksi 1,54 mm:iä? Vai onko siellä pumpussa tms. jotakin eroa perus karvalakkimalliin. Brittiautoja tuntien tuskinpa. Onko päästöjä vaan alennettu suorituskyvyn kustannuksella? Kiintoisa juttu... TT |
ihan maallikkona näiden jakajapumppujen kanssa, kokeilisin kyllä sitä 1.54 - ero voip olla aika huomattavakin, äkkiä laskien 10% vs 1.4
saastehömppää uskoisin ... |
Silloinhan tuo 1,54mm ainakin toimii paremmin kun vääntää reilusti lisää syöttöä ;-) !
TT |
Lainaus:
Veneessä säädin ihan korvakuulolla, siis aikaisemmalle niin pitkään että käynti alkoi karkenemaan, ja sitten pikkuisen takasinpäin. nyt kun on tuo ajoitustyökalu, niin pitäs tarkistaa, minne sattui. (toki toinen, parempi moottori odottamassa...) Ja kun noissa vanhoissa ve-pumpuissa kulumaa, niin kierrosten mukaan ennakon säätö tahtoo jäädä jälkeen, silläkin perusteella itse uskaltaisin pistää hivenen lisää ennakkoa. |
Lainaus:
Tai...tuskin näillä vakiokokoisilla nestepäillä on tähän vaaraa, niin vähäiset määrät kuitenkin ruiskutellaan ja sopan lisäyskin on minimaalinen vaikka reilusti lisäisikin. Enpä tiedä, kun en paljon muutakaan. TT |
Lainaus:
Tuo paluulinja suihkujen päistä siis johtaa vain suihkun kärjen ympäriltä vuotaneen dieselin takaisin tankkiin. (josta voi pikkuisen arvioida kärkien kulumaa, uusilla kärkiillä ei juurikaan virtaa, mutta vanhat kuluneet käret valskaa paljon enemmän, mutta pitäs olla vertailukohta.... määristä en osaa sanoa.) Common railin koneissa saattas periaatteessa mennäkkin paluuputkeen, jos paine olisi pieni. (siis co koneissa ilmoitetaan linjan paine, suihkulta "purkautuva" paine hivenen pienempi. ja perinteisissä suihkujen avautumispaine, todellinen paine voi siis olla suurempi) |
Lainaus:
näin mä tän kans järkeilisin, ja muutenkin myöhempi ajoitus vaan pehmentää käyntiä ihan turhaan ... |
Oliko se staattisen ennakon säätöreiän kierren poikkeuksellisesti M10x1 vai M8x1 niinkuin yleisesti VE-pumpuissa. Lantikan säätö kohta edessä, niin tietää teenkö uuden adapterin kellolle.
|
Se on 8x1mm. Tee ihan reilu jenka mitaltaan kun se adapteri uppoaa noin 1 cm ennen kuin jenka alkaa ottaa.
TT |
Sivu luotu: 15:13 (GMT +2). |