![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Enpä oo kuullu enkä kuvitellu minäkään että ne vois jäätyä. Mitä mieltä porukka venttiilinvoiteluaineesta? Esim. FlashLube: http://www.cnghouse.fi/tuotteet/flashlube/ Olisko yhtään tarpeellista nykymoottorille? Vai onko ne niitä jotka ei tykkää lyijyttömästä bensastakaan?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joo en ollut itekkään tollasta eristämistä edes ajatellut.
Flashlubesta mulle sanottiin, että japanin moottoreissa osassa tarpeellinen. Jenkit ja eurot ei kuulemma tarvii. Tarkempia perusteluja asiaan en saanut. Omaan autoon kun kysyin niin vastaus oli että ei siitä haittaakaan ole, mutta ei hyötyäkään. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Lisäainepurkki inkkeineen tuli aikoinaan hommattua setin mukana mutta koskaan se ei autoon asti päässyt, tai oli se pitkään konehuoneessa mutta ei kytkettynä.
Sitten kun Ryöväriin iskee kansiremppa, joka voi olla vaikka huomenna kun mittarissa on +200tkm, näkee miten venttiilit ovat jaksaneet. Ilometrejä on ajettu kaasulla kuitenkin jo ~49tkm eikä mitään käyntiin tai päästöihin vaikuttavaa ole ilmennyt. Rupes muuten Ryövärille kilsat maistumaan kaasujen myötä. Aiempi max 9-10tkm/v vaihtui +25tkm/v. Auto tykkää kun sillä ajetaan, jopa brittiauto.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Tulpatkii tuli jo alkuviikosta, jospa ens viikolla joku ilta kerkeis vaihtamaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vihaisen oloisena tuo ulkomaanelävä on kirjoitellut.
![]() Ehkä se lubesetti kannattaa laittaa, nehän ei oo edes kalliita. Ite pallottelin silloin ostotilanteessa sähkö-sähköttömän syteemin välillä ja ostin sähköttömän kun oli niin paljon halvempi ja tommonen omavaraisuus viehättää. Alipaineella imee lirpettiä pullosta. Mulla on totuuden paikat edessä ton omani kanssa, meni pata remonttiin muista syistä ja kunhan tuosta saa hatut pois niin näkee mikä meininkin siellä on. On kyllä kaasujen syytä koko homma... kuka korvaa!!! ![]() ![]() Ajattelin vaihtaa semmoiset suuntaavat suutintököt imusarjaan kun semmoiset ostin hiljattain, kaks vanhoista katkes imusarjaan. En sitten ruvennut takkuamaan siellä ahtaassa ja nostin koko imusarjan pois. Virhe #1: siitähän näkee Ryövärin nokkakepin. Virhe #2 katsoin sitä, rumana se on. Virhe #3 Menin ja mittasin huonoimman nokan, kamaa hävinnyt. Virhe #4, tutkin nostajia, kuluneet reilusti kupille. --> ottaa moottorin pois. Nytpä sitten näkee miten yläkerta on tullut toimeen kaasun kanssa. Kannen imukanava ja venttiililautanen ainakin on puhdas kuin kuoropojan mieli.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 09.03.2013 11:24 |
#6
|
||||
|
||||
![]() P0 101
Minkäskokoisilla suuttimilla/kaasunpaineella palstan kaasu-ukkelit ajelee?
Mulla taas viime kesästä lähtien enenevässä määrin sytytelly moottorin vikavaloo ja P0 101 -koodi löytyy sieltä. Ei viittis joka päivä kahta kertaa sitä nollailla, joten mikäköhän mättää? Ilmamassamittarillehan tuo kohdistuu, mutta se ei ole vialla kun kerran bensalla ajellessa ei koodia edes pyydä. Eli vaihtoehto b, ilmavuoto eli tässä tapauksessa liikaa kaasua suhteessa siihen mitä MAF päästää lävitsensä. Tätä herjas jo alkuunkin toissa keväänä ennen kuin sain laitteet säätöön, korjaantui silloin isommilla suuttimilla. Vuoden siis pelas moitteetta 2.6 mm suuttimilla ja 1.8 bar kaasunpaineella (tyhjäkäynnillä). Nyt kokeillu nostaa painetta/lyhentää aukioloaikaa ja laskea painetta/pidentää aukioloaikaa ja rukannu karttaa muuten vaan, ei vaan kelpaa vaikka muuten toimii nätisti ja vedot on ihan kohdallaan myös. Pitäiskö vielä vaihtaa pykälää isommat suuttimet että sais aukioloajan eli "ruiskutusajan" mahollisimman pieneksi? Tän mukaan 2.2 mm suuttimetkin riittäis tollaseen 239 heposeen kutoskoneeseen, on tosin joku Autogas Italian taulukko eikä Lovaton mikä mulla: ![]() Täältä korjausmanuskan kertomaa ko. koodista: http://www.purefjcruiser.com/docs/20...em/0050019.pdf Ja tässä dataa perjantaiselta valonsyttymishetkeltä (Lahden motarilla tasakaasulla), osaako joku nörtti tulkata mikä on poskellaan vai onko mikään? Omaan silmään ei osu. ![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 21.12.2013 18:49 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tulokseksi tulee 2.59 mm eli just eikä melkein kohdallaan. Edit: Jatkan yksinpuhelua. Lainaus:
Niin, ja tuon MAF:fin putsasin jo kesällä (näytti moitteettomalta ennenkin) ja PCV-letkun eli kampikammion tuuletusletkun liitokset ja ite venttiilin putsailin myös, hyvältä näytti ennestäänkin. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 21.12.2013 23:18 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on mielenkiintoinen, kun itselläkin tuon kaasutus mielessä. Mutta touhua sinä ensin palikat järjestykseen, niin osaan sitten tulla perässä.
![]()
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nyt olis ehkä kokeiltava vielä 2,2mm suuttimia kun konerempassa saattoi "puut(t)uvat heposet tulla takaisin hieman alkuperäistä käyremmän kampuran mukana. ![]() En ole joutanut pohtimaan noita ollenkaan, ajanut vaan menemään kun toimii ihan ok näinkin. Pitäis mennä juipin kanssa ajelemaan läppäri mukaan, yksin ajellessa se ajonaikainen säätö on vähän hankalaa... ![]() Jostain syystä tuohon on ilmaantunut semmoinen ihmeellisyys että kulkuhalut muuttuu aina välillä. Mulla kun ei ole mitään reaaliaikaista kampetta mukana niin ei oo päässyt kiinni mikä siellä muuttuu. Välillä kiihtyy tosi laiskasti, sitten saattaa mennä normisti ja joku päivä kulkee kuin bensalla ajais. (eli vastaa terävämmin ja kiihtyy vähän paremmin)
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Pitikin tähän avautua kun jännityksellä odottamani katsatuksen päästömittaus tuotti iloisen yllärin. Vuosi sitten kummasteltu kohonnut HC-arvo oli sitten mitä todennäköisemmin kulahtaneen nokka-akselin syytä.
Silloin HC:t olivat koholla molemmilla polttoaineilla ja kaasulla homma korostui kun kaasu reagoi voimallisemmin koneen vikoihin. Nyt tuore leima ja HC:t olivat ihanteelliset. Lukuja en ruvennut painamaan mieleeni mutta vuosi sitten mentiin jo lähelle hyväksyttävän ylärajaa. Ukko mittas päästöt ja ne olivat ok joten en ruvennut enempää kyselemään. ![]() Muuta dramaattista tuolle ei ole tehty kuin ehjä nokka-akseli sileän tilalle. (+toki muutkin remppajutut mutta niissä ei mitään selvää vikaa) Hyvin on piiras turissut menemään komea höyryhäntä perässä. Vähän pidempään joutuu näin kylmällä ajelemaan ennenkuin vetää puhtaasti kaasulla, toi Autogas:n systeemi on vähän kankean oloinen ihannekelien ulkopuolella. Vaatii hetkisen aina opetteluun. 70tkm vedetty kaasulla, eikä laitteistossa mitään vikoja.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 24.01.2014 16:14 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Syypää varmaan tuo CAI. Siksi nuo fuel trimmit tuolla aiemmalla sivulla on noin kipurajalla, vaikka pystyykin säätämään seoksen vielä kohdalleen. Mutta jos kaasupuoli on hivenenkään laihalla niin vikavalon syttyminen on varmaa, normaalilla putsarilla varmasti sietäis laihemmankin seoksen. Löysin tämmösen vertailun, mikä sopii just mun tapaukseen: Lainaus:
Aiempaan kulutusihmettelyyn päivitystä: vaihtelin lootiin ja periin 75W-85 Redlinen ölpät ja kulutus tuntui tipahtavan kilolla satkulle. Tosin ilmatkin lämpeni taas niitä aikoja, joten ei nyt taas tarkempaa diagnoosia saanut tehtyä. Aika paksut puurot oli varsinkin perissä. Edit: Ja löytyihän ne säädötkin viimein kohdalleen kun sai Fuel Trimmit reaaliaikaisesti näyttöön, Long Term Fuel Trimmit kun sai kaasukarttaa ropaamalla likelle nollaa niin kaikki muu helppoo sen jälkeen. Kulutuskin tippunut entisestään, nyt päässyt jopa alle 7 kg/100 km. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 04.09.2014 18:29 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tällanen sattui silmään, pitänee poiketa vaikka en ko. häppeningistä tän enempää tiedäkään:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tältä näyttää n. 45 tkm kaasulla ajetut iridium-tulpat (sorry kännykuva, ei saanu tarkennettua ihan kohdalleen):
![]() Pientä kuoppaa kulunut kärkeen, muuten moitteettoman näköiset. Tuli vaihdettua remmiahtimen asennuksen yhteydessä vuodenvaihteessa, mukana kun tuli samanlaiset. Kaasullakin kulkee edelleen ok, pitää vaan syöttää bensaa vähän sekaan kun paineensäätimen virtauskyky taitaa loppua kesken. Tuli käytyä Joutsassa biokaasutankilla. Aika sekasin menee tuosta aidosta biosta, metaanipitoisuus selvästi huono, kone käy laihalla/tehoa puuttuu, kulutus suurempi ja ainetta menee kiloissa reippaasti yli 16 kg 90 litran tankkiin johon normaalisti menee n. 14.5 kg. Vikavalonkin sytytti kun ei fuel trimmien säätövara riitä. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Kannet valmiina pajalla. Koneistusukon mukaan venttiilit ja seetit hyvässä kunnossa, ei mitään normaalista poikkeavaa kulumaa/syöpymää.
Eli roverin kasi näyttäisi pärjäävän hyvin ilman suoja-ainettakin, jotain +50tkm ajettu kaasulla.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Tuleeko orkkisnokka vai joku virinenäkeppi?
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Peruskeppi. Käyttöauton budgettiremontti ilman virittelyjä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta | pee | Tekniikka & Jutustelu | 694 | 26.07.2025 22:25 |
Jutustelua Xenoneista | ärjyy70 | Tekniikka & Jutustelu | 178 | 11.03.2016 14:05 |
Jutustelua | Elmo | Jokes | 0 | 21.08.2006 12:33 |
Pieniä huomioita ( jutustelua) | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.09.2004 18:06 |
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.09.2004 20:00 |