![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() PohjatKaikkein tärkein on betonilattiassa on pohjat kun net tehdään oikein kerroksittain ja tiivistetään hyvin ja kunnon hiekalla ettei vesi nouse kapilaarisesti laattaan sitten siinä eristyksenä kestää r- styröksi joka painuu heti valun aikana sentin tai kaksi riippuen valun paksuudesta ja styroksin paksuudesta ja betoniksi lujuus luokiteltu lattiamassa vähintään k 30 ja valun paksuus 8-10 senttiä jotta voidaan käyttää 16 millin kiveä kutistumat on pienempiä ja lattia tulee peitellä heti kun siihen kestää mennä päälle mastertoppi pintaan silleen ettei siittä tule pattia keskelle muuten vesi valuu nurkkiin suosittelen hyvää lattian tekijää väärä paikka säästää (jos mahollista) ![]() ps lämmityskaapeli sinne sekaan tai vesiputki sitä kaipaa kun makailee kauan lattialla ![]() (vanhan laatan päälle valaminen on lottoamista se onnistuu tai ei)
__________________
veli-matti Viimeksi muokannut veli-matti : 05.02.2013 08:52 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Veljen verstaalla on 10 cm lattia, ja 5 cm styroksi sen alla. Betonissa verkko sisällä. Lattia valettu laudasta tehtyihin ruutuihin, ruudun koko muistaakseni 2x2 metriä? Heikentää rakennetta, mutta on helpompi valaa. Lisäksi on helppo poistaa lattiaa tarvittaessa, eikä tarvitse laikata.
Hyvin on kestänyt lattia, paitsi pääoven kohdalla. Siinä lattia on murtunut, ja painunut. Syy on pyöräkone, 9 tonnia + kuorma. Parhaimmillaan 13 tonnia käytännössä kahden pyörän varassa. Kyseessä on betonialan yritys.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuivassa tilassa ok.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vanhaalla verstaalla on samanlailla tehty. Käytännössä ei muuta haittaa, kuin että vanhemmiten mätänee puu pois.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kymmenen sentin valu riittää, mahdollisen nosturin paikalle sitten ainakin 20cm ja kunnon raudoituksella, raudoitusohjeita löytyy googlettamalla.
Kymmenen sentin valuun saa verkon lisäksi lisäraudoituksella kynnyksetkin kestäväksi. Pohjatyöt oikeastaan tärkeimmät, jos vanhan betonin päälle tekee valun, kosteussulku , eriste ja betonivalu 10cm, verkotus, lisäraudoitus nosturin paikalle, ei se vanha betoni siellä pohjalla mitään haittaa, jos saa kynnykset asialliseksi ja korkeutta riittää tulevassa tallissa. Ai niin tuohon pinnoittamiseen, kun suorittaa koneellisen hionnan betonille, siitä tulee pölyä sitova ja se ei tarvitse mitään muuta pinnoitetta välttämättä ja vuosien saatossa tulee luonnollinen musta väritys, no voihan siihen tietysti hionnan jälkeen laittaa pintasulkeutuvan pinnoitteen. Epoksi ei ole hyvä tilassa, jossa hitsataan !
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita Viimeksi muokannut sjeeppi : 06.02.2013 08:58 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Korjataanpas nyt taas tuota harhaluuloa että epoksi syttyisi pienestäkin kipinästä. Työurani aikana olen varovaisesti arvioiden 300000kg levittänyt erilaisia epokseja, eri kohteisiin ja käyttötarkoituksiin. Jotakin olen niiden ominaisuuksista oppinut. Ja kuten sanoin, monet kerrat on tullut hitsailtua epoksipinnoitetulla lattialla. Onko nyt niin että monet ovat ennen muinoin epoksia koittaneet, kun niiden ominaisuudet jäivät kauaksi tämän päivän tasosta? Sitten on tullut pettymys, ja unohdettu sekä kirotottu koko aine?
__________________
HJ61 MMC |
#7
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=ssuvik;968969]Korjataanpas nyt taas tuota harhaluuloa että epoksi syttyisi pienestäkin kipinästä. Työurani aikana olen varovaisesti arvioiden 300000kg levittänyt erilaisia epokseja, eri kohteisiin ja käyttötarkoituksiin. Jotakin olen niiden ominaisuuksista oppinut. Ja kuten sanoin, monet kerrat on tullut hitsailtua epoksipinnoitetulla lattialla. Onko nyt niin että monet ovat ennen muinoin epoksia koittaneet, kun niiden ominaisuudet jäivät kauaksi tämän päivän tasosta? Sitten on tullut pettymys, ja unohdettu sekä kirotottu koko aine?[/QU
meillä on töissä lattiat laitettu epoksilla. muuten hyvää kamaa ja kestää. hitsauskipinätkin kyllä, mutta aika mustaks vetää puolessa vuodessa. polttopilliläki kestää polttaa jotai 70mm paksuu kamaa metrin korkeelta, jos unohtaa laittaa pellin alle. kestää mut rumaks menee tosi nopeesti ja haisee aika pahalle. eniten harmittaa jos tiputtaa jotai vaik 15-20mm levyn vähä kulmallee ni epoksi lohkee, ihan hyvää kamaa mut mä en hitsaamoon valitsis. satunnaiseen auton hitsailuu yms varmaa hyvää. eikös tollanen mastertoppi olis halvempiki. lattiaepoksi on ainaki saatanan kallista. ja mastertoppii ei kyl ainakaa kovi helpolla riko. mastertopin itse valitsisin edit: ei muuten mitää kokemusta mite mastertoppi kestää esim polttoleikkaus kipinöitä |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Pakko kommentoida itsekin.. Vanhaan navettaan tein tallin jokunen vuosi sitten. Vanha lattia oli halkeillut ja kesällä 2003 valettiin reilu 5cm valu joka raudoitettiin muistaakseni jollai 3-4mm verkolla. Kylmätila vielä silloin niin ekana talvena poks useammasta kohtaa..
Muutama vuos meni varastona ja 2009 keväällä piikattiin kaikki hevonv.....n ja kaivettiin reilusti hiekkaa ja maata pois, tarkotus pudottaa lattiapintaa alaspäin.. Kapilaarikatkoks tuli n.40cm 16-32 sepeliä, sen päälle 2 kerrosta 5cm lattiastyroksia sillai et toisen kerroksen levyjen saumat on ekan kerroksen levyjen keskellä. Saumat viel tiivistettiin urtsilla.. Valun paksuus n.14cm + 5cm paksunnokset nelipilarinostimen tolppien kohdalle.. Ja ite myllytettiin valovirtamyllyllä talkoilla, sementit rautakaupasta ja ex-työnantaja toi nuppikuorman valuhiekkaa 0-8mm... Ja tuo valun paksuus sen takia et sinne piilotettiin samalla 18mm lattialämmitysvesiputki.. Verkkona muuten 8mm langalla 150mm silmällä mutta nosturin kohtaan tuli 10mm langalla. Ja vielä tuosta pinnasta, valmistuessa n.3.5 vuotta sitten pintaan vedettiin solmasterin EP10 epoksimaali ja hyvin on kestänyt hitsausta yms työkalujen pudottelua. Muutamasta kohtaa pinta rikki jos joku terävä esim.palkin pätkä tms on pudonnu..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Epoksi tai muu maali varmaan ok monessa kohteessa mutta mun järkeen ei mene uuden teossa miksi sinne pitää laittaa jotain muuta kuin valun päälle hierrettävä pinnoite?
Hinta max. sama sen epoksin kanssa ja tulee samalla kertaa vähintäänkin epoksin veroinen pinta. Väitän jopa että lujempi kun siitä tulee "yhtä kyrpää" sen betonin kanssa. Maalin kun laittaa niin odota kuukausi tolkulla laatan kuivamista ja laita sitten. Käytännössä koko ajan tila käyttämättömänä kun mitää ei saa sisään ja pidettävä pinta puhtaana. Jokainen tyylillään....
__________________
- eskimo kaenuusta |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole mitään vituiksi tehty, hyvin ovat molemmat palvelleet. Paitsi se pyöräkoneella murjottu kohta, muttä sekin on ylikuormituksen syytä.
En minä mitään pesuhallia tai uima-allasta tekisi puu-ruuduilla, mutta kuivassa verstaassa toimii täysin. Ei ole pinnoitettu millään, ei ole ollut tarvetta. Edit: Tuossa jakiksen myyntikuvassa näkyy kyseinen puu-ruudutus. Ei ole meidän keksimä metodi, onhan noita vanhoissa verstaissa nähty.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 06.02.2013 21:24 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ite tekee massan, mahollisimman paljon vettä ni on notkaa ja helppo levittää, kun saatu levälleen niin niin paljon lämpöä kuin mahollista, puhaltimia yms että vesi haihtuu ja sementti kuivuu mahollisimman nopeasti, noilla ohjeilla jos ei mee ketuiks ni sit ei millään :-)
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tuppaa vanhojen korjaukset olemaan hyvin pitkälle tapauskohtaisia ja kannattaa suhteuttaa monessakin asiassa rakennuksen muuhun kuntoon.
Kosteusongelmat pitäisi ensin ratkoa miten korjataan ja sitten vasta miettiä miten siitä eteenpäin. Autotalliin en alle 10cm laattaa tekisi enkä valaisi ainakaan lattiastyroksin (eps 100) päälle. Routaa itse laittaisin 100mm:n levynä kun on kovempaa. Äkkirikastumisen jälkeen laittaisin 2x50mm:n 200 finnfoami. Verkot päälle valukorokkeiden varaan ja kurat niskaan. K30 lattiamassaa 16mm:n raekoolla. Jos jonkun pinnan välttämättä haluaa, niin hierrettävät jutut on kestäviä. Noh, jokatapauksessa vanhan päälle ei kannata tehdä. Vanha pois ja sitten sen näkee jo tarkemmin mitä juttuja pitää tehdä. Ei niistä koskaan tiedä mitä löytyy ennen kuin avaa paikkoja auki.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
R-styroksi ja mastertoppi niin ei tarvi heti maalailla. Ei tuosta tule edes kovin kallis kun oma työ on aina ilmaista... Harkitsisin kyllä tekemään myös sen pajan alusta lähtien jos tuo vanha ei ole kovin iso (menetys). Kivijalka, eristämätön ulkoseinä ja runko + vesikatto on niitä halvimpia rakennusvaiheita joka tapauksessa, 10000 e:lla saa jo kivasti värkkiä. TT |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Autotallin korotusta | mikaelt | Chit-Chat | 5 | 22.04.2011 12:12 |
Myydään Autotallin Hylly | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 2 | 08.09.2010 18:46 |
Myyty Autotallin ovet | khonkonen | O/M/V Muut | 1 | 14.09.2009 20:18 |
Myyty Autotallin pariovet | MakeO | O/M/V Muut | 12 | 17.05.2009 09:21 |
Autotallin ovi | Killer-Wo | Chit-Chat | 5 | 21.01.2009 17:32 |