Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Autotallin lattiavalu! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106939)

nissand22 04.02.2013 20:39

Autotallin lattiavalu!
 
Elikkä vanha autotalli pitäisi valaa uudestaan, koska sadevedet ovat päässeet pilaamaan vanhan (halkeillut).

Ei ole tietoa onko siellä vanhan sisällä raudoitus!
uusivalu olisi tarkoitus tehdä päälle (laitanko raudoituksen?)
mutta miten paksu valusta pitää tehdä että se kestää auton painon?
tallinseinämiä on tarkoitus nostaa kumminkin harkoilla joko yhden tai kahden harkon verran ylöspäin että sisäkorkeus kasvaa!

Onko tietoa miten kannattaa tehdä?

tallissa ainoastaan runko ja ulkolaudoitus tällä hetkellä, myöhemmin tarkoitus tehdä eristettytalli!

hj 60/61 04.02.2013 20:49

Kait se vaatis sen 7-8 senttiä kuraa. Itse kyl piikkailisin sen vanhan kakun sieltä kokonaan pois ja heittäisin kunnon eristeet pohjalle, raudoitukset ja valun. Silloin ainakin vois luottaa lattiaan, sillä se vanha hapero laatta siellä ei oo kovin hyvä ratkaisu. Mut mä oonkin hieman hullu ja yritän tehdä aina varman päälle. Lauantaina piti vaihtaa kiuas saunaan, nyt sieltä puuttuu jo lauteet ja paneelit...:)

ssuvik 04.02.2013 21:07

Joo vanha kannattaa poistaa. Isolla rälläkällä päästää uria täyteen, ja piikkaa isolla maakiilalla. Ei ole monimutkainen projekti, pikku hönöissä ja aivot narikassa homma joutuu :p Sitte vaikka Finnfoamit pohjalle, raudoitus ja kurat niskaan. Jos kuitenkin päädyt valamaan vanhan päälle, niin laudan verran sitä pitäis nostaa, ja tietysti raudoitus.

sisua45 04.02.2013 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 968430)
Isolla rälläkällä päästää uria täyteen

On sitten koko talli, piikkaajan suu, silmät, ja persreikä täys pölyä. :eek:

Jos meinaa laikata sisällä, niin mielummin märkä timanttisaha.

JJ90 04.02.2013 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 968434)
On sitten koko talli, piikkaajan suu, silmät, ja persreikä täys pölyä. :eek:

Jos meinaa laikata sisällä, niin mielummin märkä timanttisaha.

Ja jos se on raudoittamatonta, johonkin ojanpenkkasoraan (raek. 50+mm), nuukan miehen seossuhteilla tehtyä tavaraa niin kunhan ekan palan saa nurkasta irti niin päästää lekalla pala kerrallaan kuikkaan. Toki jos nelöitä on enempi ku piisalle niin olkapäät saattaa olla lujalla..:D

ssuvik 04.02.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 968434)
On sitten koko talli, piikkaajan suu, silmät, ja persreikä täys pölyä. :eek:

Jos meinaa laikata sisällä, niin mielummin märkä timanttisaha.

Ilman muuta se on parempi vaihtoehto. Rälläkkä ny vaan löytyy about joka tallista.

ssuvik 04.02.2013 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 968436)
Ja jos se on raudoittamatonta, johonkin ojanpenkkasoraan (raek. 50+mm), nuukan miehen seossuhteilla tehtyä tavaraa niin kunhan ekan palan saa nurkasta irti niin päästää lekalla pala kerrallaan kuikkaan. Toki jos nelöitä on enempi ku piisalle niin olkapäät saattaa olla lujalla..:D

Melko paljon saa takoa :D Isoa paineilma piikkaria ei tarvi oikeen muuta kuin pitää pystyssä. Se hoitaa itse kaiken työn. Sellaisella on nätti päästää.

Eskimo 04.02.2013 21:41

Aina pitää raudoittaa jos tehään lattiavalu oli siellä alla mitä tahansa.
Siis se perusverkko sinne korokkeilla noin keskelle.
Se estää laatan halkeilun. Pikku railot sinne tulee joka tapauksessa mutta ilman rautoja isot.

Jos teet lämmintä lattiaa niin tsekkaa ainakin jostain kohtaa onko siellä eristettä alla yhtään.
Voi olla hyvinkin soran päälle suoraan valettu.
Niin on tehty aikanaan talojakin eli ei yhtään varmaa eristeistä jos on ikää vähänkin.

Varmimman saat jos poistat vanhan laatan kokonaan ja laitat kapilaarikatkot, eristeet jne kerralla kuntoon. Lattilämmitys samalla.

Jos pohjat kunnossa niin verkko ja about 50mm kuraa päälle.

Pinnoituksessa kannattaa miettiä vakavasti mastertoppia tms hierrettä valun yhteydessä.
Hyvän maalin hintainen ja paljon lujempi.

Riippuu toki budjetista ja käyttötarkoituksesta projektin laajuus.

ssuvik 04.02.2013 21:52

Autotallin lattia sais olla enemmän kuin 50mm. Itse en tekisi alle 100millin vahvuista. Kotitallin lattia ei pinnoitteitakaan välttämättä tarvitse. Mut jos hyvän haluaa, niin monen tallin lattiat pinnoitettu epoksimaalillalla+hiekalla. Ihan perus siltojen höyrysulku-epoksikin toimisi. Eikä ole sen kalliimpaa kuin maali. Minkä verran aloittajan tallissa neliöitä?

macro 04.02.2013 22:04

Eikö se 80mm ole hyvä minimi, jos uutta lattiaa tekee. On se 50mm liian vähän, jo senkin suhteen että ei täyty raudoitusten vaatimat suojaetäisyydet betonin pinnasta.

Ja jos pinnoitteen haluaa, niin valun yhteydessä hierrettävä pinnoite niin kestää ja pysyy. Rautakaupat noita myy moneen lähtöön eri nimikkeillä, mutta maaleista ei pitkää iloa ole, hierrettävät parempia...

Eskimo 04.02.2013 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 968459)
Autotallin lattia sais olla enemmän kuin 50mm. Itse en tekisi alle 100millin vahvuista. Kotitallin lattia ei pinnoitteitakaan välttämättä tarvitse. Mut jos hyvän haluaa, niin monen tallin lattiat pinnoitettu epoksimaalillalla+hiekalla. Ihan perus siltojen höyrysulku-epoksikin toimisi. Eikä ole sen kalliimpaa kuin maali. Minkä verran aloittajan tallissa neliöitä?

Tietysti kokonaisvahvuus sen vähintään 80mm. Mieluusti enemmän.

Tässä käsittääkseni oltiin tekemässä korjausvalua vanhan päälle niin onhan sillä alla lattia joka kantaa.

ssuvik 04.02.2013 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja macro (Viesti 968468)
mutta maaleista ei pitkää iloa ole, hierrettävät parempia...

Mun on pakko olla erimieltä tästä. Betonilattia epoksimaalit ja vaikkapa tuo mainitsemani siltaepoksi ovat kovempia kuin betoni itsessään. Ja maalatun märän pinnan päälle heitetään hiekkaa, mikä vielä lisää lujuutta ja tekee pinnasta pitävän.

Porvoon Hilma 04.02.2013 23:05

Jossain välissä saattaisi olla kiva kun lattialla olisi mukavan lämmintä..... Tätä mukavuutta ennakoiden laittaisin tohon verkkoon kiinni lämmityskaapelin ja sille termostaatin suojaputken. Niin ja jos et tykkää koko maapalloa lämmitellä, niin laita laatan alle reilu kerros polyuretaanilevyjä eristeeksi.

pee 04.02.2013 23:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 968480)
Mun on pakko olla erimieltä tästä. Betonilattia epoksimaalit ja vaikkapa tuo mainitsemani siltaepoksi ovat kovempia kuin betoni itsessään. Ja maalatun märän pinnan päälle heitetään hiekkaa, mikä vielä lisää lujuutta ja tekee pinnasta pitävän.


epoksi ei taida tykätä kipinöistä / hitsausroiskeista vielä nykyäänkään ?

omaan hierrettiin aikanaan joku mastertopin kopio, ei maksa paljoo eikä kaduta...

ssuvik 04.02.2013 23:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 968512)
epoksi ei taida tykätä kipinöistä / hitsausroiskeista vielä nykyäänkään ?

Siltaepoksi ainakaan ei mene kipinöistä miksikään. Nuo maalit ei periaatteessa ole kovinkaan erilaisia mömmöjä siltaepoksiin nähden. On sitä tullut joskus hitsattuakin maalatulla lattialla. Toholla polttamista ne ei tietenkään kestä :D

BJ-40/76 04.02.2013 23:59

Onko pakko tehdä tuosta lämmin?
 
Siis jos ei ole pakko, niin 10 vuoden tähtäimellä saat paljon halvemmalla/ paremman kun jätät tuon "varastoksi"

Siis pahimmillaan Noilla Selkosilla valettiin lattia säästöbetonilla siis että työkalut ei häviä rapaan..) ja jos siihen pitäisi rakentaa autotalli, jossa jatkuva lämpö, ja ehkä vedet, niin ISO ympäripyörivä kaivuri vois olla....

Siis tutki, mitä tallin/räystäiden alla on....

Jhl 05.02.2013 01:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 968506)
... laita laatan alle reilu kerros polyuretaanilevyjä eristeeksi.

Eikös polyuretaanin puristuskestävyys ole liian heikko tonne?
Ja hintavakin ellei saa kakkoslaatua tms.

Perus polystyreenilevy tai korkeapuristeinen esim. mainittu finnfoam voisi sopia paremmin

Eskimo 05.02.2013 08:09

Katsokaapa huvikseen paljon normi lattiastyrox kestää painoa....
Jos siellä ei pidetä maasturia kummempaa niin varmasti pelaa normi lattiastyroxkin.

veli-matti 05.02.2013 08:48

Pohjat
 
Kaikkein tärkein on betonilattiassa on pohjat kun net tehdään oikein kerroksittain ja tiivistetään hyvin ja kunnon hiekalla ettei vesi nouse kapilaarisesti laattaan sitten
siinä eristyksenä kestää r- styröksi joka painuu heti valun aikana sentin tai kaksi riippuen valun paksuudesta ja styroksin paksuudesta ja betoniksi lujuus luokiteltu lattiamassa vähintään k 30 ja valun paksuus 8-10 senttiä jotta voidaan käyttää 16 millin kiveä kutistumat on pienempiä ja lattia tulee peitellä heti kun siihen kestää mennä päälle
mastertoppi pintaan silleen ettei siittä tule pattia keskelle muuten vesi valuu nurkkiin
suosittelen hyvää lattian tekijää väärä paikka säästää (jos mahollista):D
ps lämmityskaapeli sinne sekaan tai vesiputki sitä kaipaa kun makailee kauan lattialla:rolleyes:
(vanhan laatan päälle valaminen on lottoamista se onnistuu tai ei)

sisua45 05.02.2013 17:17

Veljen verstaalla on 10 cm lattia, ja 5 cm styroksi sen alla. Betonissa verkko sisällä. Lattia valettu laudasta tehtyihin ruutuihin, ruudun koko muistaakseni 2x2 metriä? Heikentää rakennetta, mutta on helpompi valaa. Lisäksi on helppo poistaa lattiaa tarvittaessa, eikä tarvitse laikata.

Hyvin on kestänyt lattia, paitsi pääoven kohdalla. Siinä lattia on murtunut, ja painunut. Syy on pyöräkone, 9 tonnia + kuorma. Parhaimmillaan 13 tonnia käytännössä kahden pyörän varassa.

Kyseessä on betonialan yritys.

Eskimo 05.02.2013 18:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 968722)
Lattia valettu laudasta tehtyihin ruutuihin, ruudun koko muistaakseni 2x2 metriä?

Mielenkiintonen rakenne. Melkoset vesihauteet tulee kun vettä tihmii lattialle vaikka autosta...
Kuivassa tilassa ok.

solihull 06.02.2013 01:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veli-matti (Viesti 968561)
Kaikkein tärkein on betonilattiassa on pohjat kun net tehdään oikein kerroksittain ja tiivistetään hyvin ja kunnon hiekalla ettei vesi nouse kapilaarisesti laattaan sitten
siinä eristyksenä kestää r- styröksi joka painuu heti valun aikana sentin tai kaksi riippuen valun paksuudesta ja styroksin paksuudesta ja betoniksi lujuus luokiteltu lattiamassa vähintään k 30 ja valun paksuus 8-10 senttiä jotta voidaan käyttää 16 millin kiveä kutistumat on pienempiä ja lattia tulee peitellä heti kun siihen kestää mennä päälle
mastertoppi pintaan silleen ettei siittä tule pattia keskelle muuten vesi valuu nurkkiin
suosittelen hyvää lattian tekijää väärä paikka säästää (jos mahollista):D
ps lämmityskaapeli sinne sekaan tai vesiputki sitä kaipaa kun makailee kauan lattialla:rolleyes:
(vanhan laatan päälle valaminen on lottoamista se onnistuu tai ei)

x2 kannatan

R-styroksi ja mastertoppi niin ei tarvi heti maalailla. Ei tuosta tule edes kovin kallis kun oma työ on aina ilmaista...

Harkitsisin kyllä tekemään myös sen pajan alusta lähtien jos tuo vanha ei ole kovin iso (menetys). Kivijalka, eristämätön ulkoseinä ja runko + vesikatto on niitä halvimpia rakennusvaiheita joka tapauksessa, 10000 e:lla saa jo kivasti värkkiä.

TT

sisua45 06.02.2013 06:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 968762)
Mielenkiintonen rakenne. Melkoset vesihauteet tulee kun vettä tihmii lattialle vaikka autosta...
Kuivassa tilassa ok.

Vanhaalla verstaalla on samanlailla tehty. Käytännössä ei muuta haittaa, kuin että vanhemmiten mätänee puu pois.

sjeeppi 06.02.2013 08:52

Kymmenen sentin valu riittää, mahdollisen nosturin paikalle sitten ainakin 20cm ja kunnon raudoituksella, raudoitusohjeita löytyy googlettamalla.

Kymmenen sentin valuun saa verkon lisäksi lisäraudoituksella kynnyksetkin kestäväksi.

Pohjatyöt oikeastaan tärkeimmät, jos vanhan betonin päälle tekee valun, kosteussulku , eriste ja betonivalu 10cm, verkotus, lisäraudoitus nosturin paikalle, ei se vanha betoni siellä pohjalla mitään haittaa, jos saa kynnykset asialliseksi ja korkeutta riittää tulevassa tallissa.

Ai niin tuohon pinnoittamiseen, kun suorittaa koneellisen hionnan betonille, siitä tulee pölyä sitova ja se ei tarvitse mitään muuta pinnoitetta välttämättä ja vuosien saatossa tulee luonnollinen musta väritys, no voihan siihen tietysti hionnan jälkeen laittaa pintasulkeutuvan pinnoitteen. Epoksi ei ole hyvä tilassa, jossa hitsataan !

ssuvik 06.02.2013 09:55

Korjataanpas nyt taas tuota harhaluuloa että epoksi syttyisi pienestäkin kipinästä. Työurani aikana olen varovaisesti arvioiden 300000kg levittänyt erilaisia epokseja, eri kohteisiin ja käyttötarkoituksiin. Jotakin olen niiden ominaisuuksista oppinut. Ja kuten sanoin, monet kerrat on tullut hitsailtua epoksipinnoitetulla lattialla. Onko nyt niin että monet ovat ennen muinoin epoksia koittaneet, kun niiden ominaisuudet jäivät kauaksi tämän päivän tasosta? Sitten on tullut pettymys, ja unohdettu sekä kirotottu koko aine?


Sivu luotu: 01:23 (GMT +2).