![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Lumiaura liikenteessä?Olen tietoinen, että jotkin aurat ovat tieliikennehyväksyttyjä. Tarkoittaako se, että hyväksymätöntä omavalmiste-auraa ei voi kuljettaa kiinnitettynä liikenteessä? Olettaisin, että näin on, mutta Trafin sivuilta en faktaa asiasta löytänyt. Eihän tuo ylös kiinnitettynä ole juurikaan hullumpi kuin esim peräkoukkuun kiinnitettävä fillariteline+pari polkupyörää?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mun käsitys on että "auravarustus" pitää löytyä otteesta, jotain nopusrajoituksia taitaa tulla ja valot/vilkut oltava sitten erikseen.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eipä oo auroissa hyväksyntämerkintöjä ainakaan mitään tieliikennepykäliä varten. Eli se ja sama onko ostoaura vai kotona duunattu.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Se kai tuo auran paino/ akselin kantavuus vaikuttaa tuohon nopeusrajoitukseen, muistaakseni mulla luki 61:sen otteessa myös rajoitus henkilömäärään auran ollessa nokalla...
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kenelläkään leimattua auraa 160 Patrollin nokalla ?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eniten vaikuttaa se, pysyykö etuakselimassa auran kanssa missään rajoissa. Valmistajan luvalla on saanu haettua lupia nostaa ~50kg etuaksleimassoja auraa varten, ja siitä taasen on seurannu nopeusrajoituksia.
Mulla oli RJ:n otteessa mainittu aurausvarustus, vaihtoehtoiset ajo- ja suuntavalot ja valmistajan luvalla etuakselimassa auran kanssa 1350kg. HJ:n auran kanssa ajelin sujuvasti liikenteen seassa, eikä siitä kukaan ikinä kyselly mitään. Sillä auralla olis heilahtanu reippaasti akselimassat yli, jos puntariin olis laitettu. Konttoriltakin kyselin, mutta inssit tunnusti, et aihe on vieras. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen) Hessu |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Näinpä ja matalalla auralla moni pickup ei tartte extra-valoja. Ja tiettyihin automalleihin tosiaan mahd. saaha isompi etuakselimassa alennetulla nopeudella + tarra persiiseen.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
omassa ei tarvinnu erillisiä valoja, kun kulmat täyttyy ylhäällä. kulma on 45 astetta.
siis joka suuntaan..
__________________
VITTUILLA SAA,MUT KOITAPPA OLLA MUA PAREMPI SIINÄ! Viimeksi muokannut jazzu80 : 01.02.2013 22:44 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Akselipainoista
Itselläni oli LN-65 Hilux, missä mayerin(?) auravarustus (myös otteessa), oli muistaakseni myös kääntö, ja etuakselimassa oli otteessa suurempi, kuin muissa vastaavissa. muistaakseni nopeusrajoituksia ei ollut.
Ja tuohon taannoiseen PoroAmbulanssiin (bj-75 -88? bussi) yritin metsästää korkeampia painoja, että olis saanut kuorma-autoksi. Nyt taysin muistinvaraisesti, mutta suuruusluokka oli: Suurin etuakselimassa 2000kg, suurin taka-akselimassa, 3000kg suurin kokonaismassa 3490kg jos autossa on tuommoiset ja tuommoiset juosipakat, vanteet, renkaat jne. ja olikohan noilla painoilla 80 km/h rajoitus. Ja noista lapuista löyty korpivaaran leima ja allekirjoitus. mutta aika taitaa olla n.10v Ja toistan vielä, että nuo painot voi olla jotain muuta, mutta akselipainojen ylityksissä puhuttiin jostain aivan muusta, kuin kymmenistä kiloista. p.s tuolla bj-75:lla sai vetää max. 450kg jarrutonta kärryä, ja sille ei yhtä äkkiä löytynyt parannusta, jarrullista kylläkin 3000kg.... laillisesti siis yli 6000kg, ja olisko joskus pikkasen yli ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Perälauta alhaalla liikenteessä | Killer-Wo | Chit-Chat | 54 | 07.06.2016 23:37 |
Pahvikeulia liikenteessä ? | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 57 | 08.03.2011 21:00 |
Autohuijari liikenteessä! | Repro | Chit-Chat | 45 | 07.03.2010 23:18 |
Erilaisesti liikenteessä... | L-200 | Linkit | 4 | 23.03.2005 18:31 |
Suzna liikenteessä! | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.07.2003 06:51 |