Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.12.2012, 23:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
...mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.

Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.

Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.12.2012, 00:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Karkaa kyllä pikkasen ohi topiikin... Sorry


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.

Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa
siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa.....

Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan,
Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti

Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi.
-> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..."

Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki

Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista....

Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon?

p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.12.2012, 12:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa
siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon;

Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki
En ymmärrä miten lukitset lukottoman mersun (vito) johtoja yhdistämällä. Eikö näihin just lukituksen vuoksi myydä Oberaigner-jakista.

Ja HDJ:n sähkölukko pitää odottaa että on päällä ennen ruoputusta (harvemmin sattuu siirtäjä suoraan kohilleen), hajoaahan se muuten.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.12.2012, 15:24
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Uuttaha ei oltu hakemassa eikä vakiona lukkoja mut http://www.youtube.com/watch?v=sG52U4b1R5M :-)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.12.2012, 15:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
En ymmärrä miten lukitset lukottoman mersun (vito) johtoja yhdistämällä. Eikö näihin just lukituksen vuoksi myydä Oberaigner-jakista.

Ja HDJ:n sähkölukko pitää odottaa että on päällä ennen ruoputusta (harvemmin sattuu siirtäjä suoraan kohilleen), hajoaahan se muuten.
Siis tuossa tarkoitin nimenomaan -80 luvun w-124 4-matic:a, siinä lukot on öljykylvyssä uivia, apulaitehihnalla olevalla hydraulipumpulla ja sähköventtiileillä käytettävät.
Ja noita sähköohjattuja hydrauliikkaventtiileitä käytetään alunperin tietokoneella, joka kerää tietoa abs:n antureilta, kääntökulma-anturilta yms.
Ja testiliittimessä on navat, joista voi ohjata noita solennoideja suoraan, siis kytkemällä navat yhteen! (jä jälleen pitää tietää, mitä tekee...)
Ja huom. kun ajat tuommoisen w-124 4-maticin jarrutesterille, niin 4-matic pitää olla huoltotilassa, muuten tulee romua/sanomista

4x4 Vitossa lukkoja "matkitaan" jarruttamalla sutivaa pyörää abs:n kautta, ei voi minun tietääkseni "ohjata sivusta"

Ja nimenomaan tuo viittaus noihin cruiserin lukkoihin tuli siitä, että ne menee rikki kun käytetään väärin! siis pitää tietää mitä tekee, ja sehän nykyään on automatiikan tehtävä, että se suojelee tyhmää, jotta mikään ei mene rikki
Siis lukkojen täytyy olla kunnolla kiinni, ennenkä annetaan voimaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2012, 16:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuossa tarkoitin nimenomaan -80 luvun w-124 4-matic:a

Ja huom. kun ajat tuommoisen w-124 4-maticin jarrutesterille, niin 4-matic pitää olla huoltotilassa, muuten tulee romua/sanomista
Ok, luetun ymmärtämisessä siis puutteita.
Joo ja tuo huoltotilahan kytketään kahvasta kääntämällä pellin alta, on testattu monet kerrat. Tai ei näitä 124-kopan 4Maticceja kyl kovin paljoo oo (enää) ajossa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.12.2012, 16:43
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Voin ainakin itse todeta että tommonen haldex-nelivetoinen 2006 transportteri meni 30cm ja hieman korkemmassaki nietoksessa ilman ongelmia. ESP vaan pois päältä ja menoksi, tuntui jarruttelevan silti pyöriä vedon siirtelemiseksi pyöriltä toisille eikä haldexin pidon kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia. Nelkuthan on vakionakin jo hieman korotettuja. Auto oli mieluinen ja todella hyvä ajaa tienpäällä, tuntui liikkuvankin kivasti lastun jälkeen..

Rengastuksena oli Michelinin nastarenkaat.. Ainoa vaan että 2 orggispuskuria meni yhen talven aikana
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.01.2014, 03:47
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Talking

Vanhaa topiccia auki...


Musta kun tuntuu että mun T4 syncrossa on ihan liian pitkät välitykset, eikä se kulje kuin 150...

http://www.youtube.com/watch?v=qibBtz4HaqE

Mites hondamies?
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan vw transporter 2.5tdi 4x4 vm.2000 tessu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.11.2011 15:02
Myydään Nissan King Cab 4x4 vm.2000 SauliS O/M/V Ajoneuvot 1 09.06.2011 22:25
Myydään Audi A6 4x4 v.2000, 15500€ x-pj O/M/V Ajoneuvot 0 07.12.2008 13:05
M: 4x4 hiluxin takapakat vm 2000 tossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 15.11.2006 18:10
M:HILUX -85 4x4 2000 € MYYTY toytoy O/M/V Muut 13 08.11.2005 09:34


Sivu luotu: 07:53 (GMT +2).