![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen. Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Karkaa kyllä pikkasen ohi topiikin... SorryLainaus:
![]() siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot; Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa..... Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan, Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti ![]() Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi. -> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..." Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80: -"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki ![]() Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista.... Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon? p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja HDJ:n sähkölukko pitää odottaa että on päällä ennen ruoputusta (harvemmin sattuu siirtäjä suoraan kohilleen), hajoaahan se muuten. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Uuttaha ei oltu hakemassa eikä vakiona lukkoja mut http://www.youtube.com/watch?v=sG52U4b1R5M :-)
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja noita sähköohjattuja hydrauliikkaventtiileitä käytetään alunperin tietokoneella, joka kerää tietoa abs:n antureilta, kääntökulma-anturilta yms. Ja testiliittimessä on navat, joista voi ohjata noita solennoideja suoraan, siis kytkemällä navat yhteen! (jä jälleen pitää tietää, mitä tekee...) Ja huom. kun ajat tuommoisen w-124 4-maticin jarrutesterille, niin 4-matic pitää olla huoltotilassa, muuten tulee romua/sanomista ![]() 4x4 Vitossa lukkoja "matkitaan" jarruttamalla sutivaa pyörää abs:n kautta, ei voi minun tietääkseni "ohjata sivusta" Ja nimenomaan tuo viittaus noihin cruiserin lukkoihin tuli siitä, että ne menee rikki kun käytetään väärin! siis pitää tietää mitä tekee, ja sehän nykyään on automatiikan tehtävä, että se suojelee tyhmää, jotta mikään ei mene rikki ![]() Siis lukkojen täytyy olla kunnolla kiinni, ennenkä annetaan voimaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Joo ja tuo huoltotilahan kytketään kahvasta kääntämällä pellin alta, on testattu monet kerrat. Tai ei näitä 124-kopan 4Maticceja kyl kovin paljoo oo (enää) ajossa. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Voin ainakin itse todeta että tommonen haldex-nelivetoinen 2006 transportteri meni 30cm ja hieman korkemmassaki nietoksessa ilman ongelmia. ESP vaan pois päältä ja menoksi, tuntui jarruttelevan silti pyöriä vedon siirtelemiseksi pyöriltä toisille eikä haldexin pidon kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia. Nelkuthan on vakionakin jo hieman korotettuja. Auto oli mieluinen ja todella hyvä ajaa tienpäällä, tuntui liikkuvankin kivasti lastun jälkeen..
![]() Rengastuksena oli Michelinin nastarenkaat.. Ainoa vaan että 2 orggispuskuria meni yhen talven aikana ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Vanhaa topiccia auki...
Musta kun tuntuu että mun T4 syncrossa on ihan liian pitkät välitykset, eikä se kulje kuin 150...
http://www.youtube.com/watch?v=qibBtz4HaqE Mites hondamies? ![]()
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan vw transporter 2.5tdi 4x4 vm.2000 | tessu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.11.2011 15:02 |
Myydään Nissan King Cab 4x4 vm.2000 | SauliS | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 09.06.2011 22:25 |
Myydään Audi A6 4x4 v.2000, 15500€ | x-pj | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.12.2008 13:05 |
M: 4x4 hiluxin takapakat vm 2000 | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 15.11.2006 18:10 |
M:HILUX -85 4x4 2000 € MYYTY | toytoy | O/M/V Muut | 13 | 08.11.2005 09:34 |