Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   4X4 Pakettiautot 2000 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105319)

KRK 26.12.2012 20:29

4X4 Pakettiautot 2000
 
Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta.
Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa?
Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.

Calmari 26.12.2012 20:43

http://www.youtube.com/watch?v=gaqaSm2fk08 Gazelle jos sen on pakko olla pakettiauto, maastokuorma-autoja ehkä löytys helpommin ?

Bj Andy 26.12.2012 20:51

Demet.

Bj Andy 26.12.2012 20:53

Kun nuo vaatimukset työntää nettiautoon niin valikoima on tämä.

http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=87321030&tb=tmp_find _agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?qsm=%2C%2C%2C@id_vehicle_type=18@id _make=@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pf rom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileag eFrom=@mileageTo=@id_domicile=@qs=Y?id=87321030@tb =tmp_find_agent

Siitä kun rupeat valkkaamaan tai sitten muutat jotain kriteeriä...

Rölli 26.12.2012 20:59

Vähissä taitaa olla pakut mitkä etenee kivuttomasti tuollaisessa hangessa...

KRK 26.12.2012 21:12

ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.

tekniikkamies 26.12.2012 21:17

Mulla on Hiluxissa 160 cm korkea vanerinen takatila, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka.

LN170 Hiluxiin saa vakiona 235/85/16 nakit. Niihin voi laittaa ketjut taakse.

Tolla mä saan hoidettua samat hommat mitä umpipakuillakin, nostokorkeutta lavalle on enempi, mutta menee maastossa paremmin.

Aavistuksen on kokemuksia myös nelivetoisesta Transporterista ja muuten kokemukset on positiivisia paitsi välitysten suhteen se ei haasta alennusvaihteella varustettua Hiluxia kovinkaan hyvin. Renkaille ei ole yhtä hyvin tilaa.

TOYBOY 26.12.2012 21:30

Tänään viimeksi vm2010 vakio hiacella lumessa ajanut niin huutaa kyllä ehdottomasti alennus vaihteistoa.

Elikkä hiacen ostoon... vähän koroo, rengasta ja muistaakseni offivaruste on laittanuut noihin alennusvaihteellisia jakiksia ja lukukkoo yms.

siis jos pakun haluu muuten hiluxi tai muu pick-up

Eskimo 26.12.2012 21:45

Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?

Calmari 26.12.2012 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 952680)
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?

Ite ainakin nuo jeepin automaatti lukot manannu alimpaan helvettiin, ei niillä voi mihinkään ahtaaseen paikkaan mennä kun ei tiiä millon auto menee eteenpäin ja milloin sivulle, eli jos on lukko niin pitäs olla kytkettävä

Nikuzai 26.12.2012 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 952680)
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?

Se, että lukollisena transporter menee 10cm syvempään hankeen normaali renkailla kuin pelkkä synkro.

Melkein transporteria suosittelisin tutulla sellainen kytkettävällä takalukolla ja ainakin hyvin pärjännyt ja kärryä kiskonut useamminkin 30cm lumihankeen.

Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään.

Tämä tuli kysyttyä tutulta rajamieheltä kun 2000 mallin hiace olisi tullut kaupassa pienellä välin antamisella niin kyseltiin jos ison kärryn vetoon sellaista laittaisi.
Mutta kaikki jotka sellaisella hiacella ajelee niin on kehunut. Siinähän saattaa olla se takana, että vekselivetoinen velkarysä niin ei kehtaa sanoa, että paskaa tuli kourat täyteen tosin rajanlaitoksen porukka kiskoo isoja kärryjä missä useampi työkelkka kyydissä eikä se pikku hessu/muuli ja 1 pikku kelkka.

Byrocrat 26.12.2012 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KRK (Viesti 952666)
ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.


http://www.autokaupat.net/uusi/paket.../&view=1830666 :rolleyes::eek:

reynolds 26.12.2012 23:08

Mulle ei aukee nää termit. Viitiks valottaa?
"Se, että lukollisena transporter menee 10cm syvempään hankeen normaali renkailla kuin pelkkä synkro. "
"Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään"

Samsonite 26.12.2012 23:22

Itellä 2000 vuosimallin hiukan piristetty pitkä synkrotransportteri turpolla ja menee 205/75-16 renkailla 30 sentin lumessa vaikka kärri perässä. Kaverilla taas on d4d hiase nelikolla ja kyllä joutuu kytkimellä latailemaan potkua renkaisiin, maantiemalli enemmän. Tosin volkkari on parempi tielläkin.:)

ssuvik 27.12.2012 00:09

Ton ikäsiä Sprintereitä on myös alennusvahteisella nelikolla, ja luko(i)lla. Harvinaisia ne toki on Suomessa. Saksasta sitte enemmän ja halvemmalla.

sisua45 27.12.2012 00:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 952654)
Demet.

https://www.google.fi/search?hl=fi&c...FMPWtAbyooCACA

???

ssuvik 27.12.2012 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 952740)

Ei noi kyllä kovin suurta kuormaa kanna :p

KRK 27.12.2012 20:54

Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.

Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?

Bj Andy 27.12.2012 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 952740)

Katohan perkele. :D:D:D Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.

Asiaan. En tiiä mutta koeaja kaikki kokelaat kärri perässä koska noissa Hiaceissa on kaiketi liian pitkät ykkönen ja pakki niinkuin kaikissa muissakin nyky pakuissa.

Meillä on palokunnassa joku caravelle missä on vissiin takalukkokin mjutta on siitä osaa sanoa sen enempää koska oon ajanu sillä vaan kerran.

dirtysalami 27.12.2012 21:15

Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta :)

sisua45 27.12.2012 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 953020)
Katohan perkele. :D:D:D Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.

Ihmettelin että mikä auto tuo Demet on, ja siksi heitin guugleen. :)

maus 27.12.2012 23:15

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KRK (Viesti 952622)
Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta.
Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa?
Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.

Jaahas, näin kauan tääläkin foorumilla olleena ja eka viesti. Noh, eli asiaan ja asian vierestä. Tuolla 15 000e ei vielä oikein saa nelikkopakua. Itselläni on '05 4WD Hiace, kuljettaa harrastuskalustoa ympäri vuoden (RC, pilkki, valokuvaus, radiolaitteita) Mennään välillä talvella 30cm hangessa auraamattomaan rantaan, kiivetään mäkien päälle, käydään kuvailemassa tulva-alueita, muita sääilmiöitä jne... yms ajelua. Suurin miinus tuossa on alennusvaihteen puute tai edes olisi lyhyempi ykkönen. Muuten olen tykännyt tuosta raksamaasturista, niin "maastossa" kun tielläkin, tietyn varauksin maastossa tietysti. Itse kun vierastan noita elektroonisesti ohjattuja "nelivetoja". Ei sillä, voi Transportterikin olla hyvä menemään yms. Se mitä tulee korotuksiin yms niin mikäli Transporterin kanssa pelaa, kannattaa kattoa Seikelin tarjonta läpi http://www.seikel.de/de/startseite/ .Hiaceen pitäisi saada palikkaa offivarusteesta http://offivaruste.fi/ , itse kysyin paikallisesta tojoliikkeestä parannusta nelivetoon, niin samantien tiskin takaa sanottiin "offivaruste" :) ,toinen mistä saa palikkaa on Arctic Trucks http://www.arctictrucks.fi/ ja mikäli haluaa saksasta tilailla niin Nestle http://www.offroad-nestle.de/en/offroad.html .Ja onhan noita muitakin firmoja, muistaakseni jostain Jyväskylän nurkilta sai korotuspaloja jousiin yms.

Källbacka 27.12.2012 23:29

Tuo 2-LT-koneinen tumppi-Hiace menee pellolle hankeen ja vetää sinne mukanaan 405 Pösön jarrut jumissa tarvittaessa - tiettyyn pisteeseen. Sitten kaivetaan lapiolla, jos kuoputat montut alle. Pa-talouden ja ajettavuuden nimissä valitsisin D4D:n ehdottomasti, koska on maantiekäytössä tuhannesti sivistyneempi ajettava. Oma siis talouden lisäkuljetin, josta ei leipä ole kiinni, mutta eipä ole liikaa rahaakaan.

Mitä tuossa ehdottomasti pitäisi olla: korotus (jouset KooPeeltä ja etupää tiukkaan, kustannukset alle 120 €, jos juo olutta asentaessa), etulukko (ARB/vastaava kytkettävä), napalukot+kunnon jakotoosa (2005 ja uudemmissa Hiluxeissa kardaani taas kuskin puolella eli niistä soveltamaan? Oma budjettiversio syntyy aikanaan LN170:n jakolaatikolla eli jumpan kautta, kun etuperän saa siirtää ja rukoilla insinöörin olevan sokea). Ja napalukot siksi, että saisi tuon etupään irti ja kulutusta maantiellä hiukan aisoihin, jos on vihreä, kuten mä. D4D menee tosin selkeästi maltillisemmalla löpömäärällä kuin tämä puoli milliä veivattu vanhempi.

Mikä tökkii: onhan se traktori maantiellä vs. Porterit, Vitot ymv. modernit pelit. Eikä se takalukko tosiaankaan ole mahtava.

Mikä toimii: kaikki. Melko vähän sähkökikkaretta menemässä solmuun ja mekaniikka nyt vaan on näissä kohtalaisen varmaa.

Ja sitten aihiossa "pitää olla": liukuovet molemmissa kyljissä sekä jos mahd. niin pariovet takana, jos vahingossakaan pitää lastata trukilla perseestä.

e: Ja 235/75-15-rengastus, joka lähellä maksimihalkaisijaa vakioaukkoihin vakiokorkeudessa edessä, tekee lähestymis- ja jättökulmasta siedettävämmän, pitää rengaskulut maltillisina, mutta välitykset menevät edelleen enemmän nutulleen eli ilman kuormaa menee "ihan jees" kinoksessa/pienissä nousuissa, mutta kuormalla ja vaunulla saattaa alkaa ahdistamaan huonossa paikassa. Muutenhan kuormankesto on varsin mallikasta kyseisissä keksinnöissä.

maus 27.12.2012 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KRK (Viesti 953009)
Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.

Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?

Juu takana on "kitkalukko" samanlainen viritys mitä takavetoisessakin mallissa. Tuotakin saa kireämmäksi tai vaihdettua kunnon lukon. Keskellä on mekaaninen kytkin, toinen tietolähde kertoo että lamellikytkin ja toinen että visko. Täytyy myöntää että en ole ottanut selvää kumpiko on. Sen tiedän että omassani normi huollon yhteydessä "kiristettiin" jakiksen kytkintä. Ekana tosiaan jos rupeaa "rakenteleen" niin korotusta ja rouheemmat renkaat alle, auttaa kummasti jo nuokin.

Tuossapa vielä oma testi

4x4_88 28.12.2012 11:42

Jakolaatikko jossa lukittava keskitasauspyörästö ja alennusvaihteet(1:2,5)
10,680.00 (enth. MwSt. 19%, €1,705.21, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offr...adantrieb.html

Sit lukot moempiin periin: €3,945.00 (enth. MwSt. 19%, €629.87, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offr...l-lockers.html

Sitten korotus satsi +80mm: €5,985.00 (enth. MwSt. 19%, €955.59, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offr...spensions.html


Ois makia mutta alkaa tulemaan Hiacelle jo hintaa ja varmasti sillä rahalla alkas löytymään jotain parempaakin.

Nimim. Ihan tyytyväinen omaan takapotku Hiaceen. :o


Sivu luotu: 10:35 (GMT +2).