Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.06.2012, 19:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Uskaltaisinko veikata että ajettu pyöränlaakerit ihan loppuun ja syönyt uraa vetarin päähän? Tai sitten on saanut kipeetä aikaisemmassa elämässään jossain vaiheessa? Vaikka ei D35 tai D44a mitään huippuakseleita olekkaan, niin ei noita katuajolla suht normirenkailla sentään pitäisi saada tolleen rikki jos ei jotain muuta vikaa ole..

Millaisella käytöllä ollut, minkä kokoiset renkaat, mitkä välitykset, paljonko kilsoja, pitikö laakerit meteliä,...?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.06.2012, 20:21
sisuli sisuli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.11
Sijainti: suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Ei mitään epänormaalia kulumista akselinkaulalla, oli auki muutamatuhatkilsaa sitten, kaikki laakerit vaihdettu, ei ääniä, ei mitään poikkeavaa, renkaat ja kaikki muutkin alkuperäiskokoa, vain maantieajoa, normaalit revittelyt.
250000km
Kyllä se huonouttaan hajos.
Mistäs tuon abs-pyörän nappaa, kun uusi toimitetaan ilman sitä, ei jamantin katalogissakaan ole
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2012, 21:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Koitin vähän etsiskellä.. näyttää vaikealta. D44a on aika hankala akseli kun jälkkimarkkinatukea on vain nimeksi. Kannattaisi koittaa mitata jos D35:n rengas kävisi tähänkin, veikkaus on että kävisi? D35:n renkaita löytyy oikein hyvinkin, hintaa jenkeissä vajaa 20$/ kpl.

Aika vähän on näkynyt että ihan katuajossa hajoaisi, tosin on noita D35 vetareita joskus porukka valitellut että ihan kadullakin mennyt. Miksei sitten D44a:n vetarikin kun ei se sen paksumpi muistaakseni ole ohuimmasta paikasta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.06.2012, 08:56
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Tai sitten on tosiaan hajonnut joskus ja on sorvattu ohuemmaksi ja holkitettu!! Ei muuten kestä!!

Osassa vetareita tulee ABS kehä mukana, osassa ei!! Ja saahan sen siirrettyä siitä vanhasta uuteen, prässäämällä se on kiinni!! Tossa ainakin on ABS-kehä mukana, kuvassakin se näkyy: http://www.jamant.fi/vetoakseli-cro4856333-p-1984.html
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.07.2012, 13:39
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

En viitsi alottaa uutta topicia.
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?
Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?
Ja tarviiko siihen hommaan varata jotain uusia osia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.07.2012, 14:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Löysätä kitkalukkoa Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.07.2012, 15:05
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Löysätä kitkalukkoa Johan se on melkoisen löysä muutenkin, eihän se ole kuin ~25% lukko jos on kunnossa. Kuluneena vieläkin huonompi (=ei pidä oikeastaan missään) Jos sulla on oireena että tuntuu kihnuttavan joku paikka vastaan jyrkemmin kääntäessä, niin sulla ei kitkassa ole mitään tarvettaa säätää, vaan visko on jakolaatikossa tiensä päässä ja se pykii vastaan..

Jos meinasit että pitää kiristää, niin tilaat uuden kitkapaketin (n.100$ lähetyskuluineen). Siellä ei ole tilaa laittaa yhtään paksumpia levyjä tai shimmejä, ja tod. näk. on jo osassa levyjä korvat poikki.


Vetarinkumin saa vaihdettua kun irrotat vetarin:
* jarrut irti
* kolme pulttia navan takaa auki
* napa irti vetareineen (ei siis tartte ottaa sitä 36mm:n mutteria auki vetarin päästä); jos on napa ruostunut jumiin kääntöpäähän niin jätä pultit riittävästi kierteille, hylsy jatkopätkän kanssa pultinpään ja akselin väliin sopivaan kohti ja käännät rattia -> *pam* -> napa on irti.
* silppuat vanhan kumin, laitat vähän liukkaria väliin ja uusi paikalleen, sitten kiristyspannat kiinni

Kasaus päinvastainen järjestys. Navan ja kääntöpään vastinpintojen väliin kuparitahnaa, hio pintaruosteet ensin irti.
Eli autossa on kuulemma myyjän mukaan kiristetty usapartsilla kitkalukkoa.
Ja se nyt kiusaa todella paljon kaupunki ajossa.(Rengas valittaa jyrkissä käännöksissä)
Joten meinasin että saisiko sitä helposti löysättyä?
Eli en usko että on viskossa vikaa.

Mutta kiitos tuosta kuminvaihdon ohjeista.
Vaikuttais helpolta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.07.2012, 14:04
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Joten onko minkä lainen homma vaihtaa vetarinkumi 5.2 zj?
Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti

Ja sitten vielä tuosta takaperästä.
Onko millanen homma löysätä kitkalukkoa?
Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.07.2012, 15:07
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Rengas ilmaan ja pois, napamutterista sokka posi ja kruunu pois, mutteri auki, prikka pois, satula irti, levy pois, raidetangonpää irti olkavarresta, kolme ruuvia irti olkavarren sisältä (13mm 12 kulmaa) ja ruuvit takaisin kolme kierrosta ja ruuveilla työntämällä napa irti ja pois, vetoakseli vetämällä pois, vanha kumi pois ja akselin puhdistus ja uutta rasvaa niveleen ja kumi pujotetaan akselia pitkin paikoilleen ja pannat kiinni ja kiristys, kasaus päinvastoin...

Ei sitä tartte löysätä, miksi pitäis?? Mieluummin pitäis kiristää....

Edittiä: Timo oli nopeempi...
Kiitoksia kanssa vastauksesta.
Mutta Timo oli nopeampi.

Joo eli kuten kirjoitin niin on kiristetty usapartsilla ja haittaa kaupunki ajosssa.
Eli löysemmäksi pitäisi saada.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vetoakseli poikki ja uutta tilalle... kaskinikki Tekniikka & Jutustelu 8 08.12.2007 21:02
Akseli poikki JanneBlomgren Tekniikka & Jutustelu 14 06.11.2007 07:28
Ostetaan Jeep wranglerin vetoakseli Merkkari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.11.2006 09:00
Takavetari poikki Jeep Wranglerista. jappe Tekniikka & Jutustelu 38 30.11.2005 21:54
Poikki mikä poikki HansB Tekniikka & Jutustelu 7 28.02.2004 18:07


Sivu luotu: 03:19 (GMT +2).