![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() juu se on kyllä tullu useasti huomattua et kaiken saa rikki,aika "nätillä" ajolla näyttää sulla datsuni olleen... ![]() ![]() laatikkoöljyjen jäähdytys vois pikaisesti mietittynä tulla isolla lauhduttimella ja flektillä,kuinka paljon tuollainen laatikko huohottaa,voisko esim johonki palkin sisään laittaa huohotuksen vai täytyykö tuoda aivan ulkoilmaan?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eipä ainakaan ameriikan automaatit tunnu huohottelevan ihmeemmin, eli ei oikeastaan ollenkaan havaittavasti. Tuskin mesen lodjukaan (ZF taitaa olla valmistaja?) sen ihmeemmin huohottaa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Juu enpä muista että olisi ainakaan omissa ajoissa koskaan loota huohottanut ylitse, tosin Cherokeessa olikin japsilaatikko ja Grandin lodju ei ole niin paljon tossua saanutkaan kun on varsin siistissä ajossa
![]() Mitä tulee manuaali vs. automaattiin, niin intissä tuli paljon pyöriteltyä sekä perus maastureita että maastokuorma- autoja manuaalilla että automaatilla, ja omat offivehkeet on kaikki ollut automaatteja. Automaatti on oma ehdoton valinta, kauhean vähän keksin hyviä syitä ajaa manuaalilla metsässä. Kuten todettua niin on paljon helpompi kikkailla, ryömittäminen on sujuvampaa ja kaikinpuolin on pehmeämpi - niin ajamisen kuin mukavuuden kannalta. Miinuksina ylikuumentumisen riski (kunnon jäähdytin sopivasti flektin eteen tai omalla puhaltimella; lämpömittarikaan ei ole huono idea), ja vettä imaistessaan hajoaa varsin äkkiä jos ei huomaa ajoissa mitä on käynyt. Jotkut sanoo ettei tomaatilla pysty heijaamaan eteen-taakse; ei se tietysti manuaalin veroinen ole siinä mutta ei ihan mahdotonkaan. Kunnon shifteri niin onnistuu sekin auttavasti ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 18.04.2012 14:20 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
pitää laittaa sen verta hönkyä koneeseen ja pitävät slicksit ettei tarvi heijata... ![]() ![]() ![]() ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuossa automaatissa 1:n on muistaakseni 4,25:1, kun esim letukan th-350/400 1:nen on n. 2,5 ![]() Ja ainakin Siekkinen tietää miten tuon MB automaatin saa kestämään. Kyllä tuo lämpömittari on ehdoton, ja tuo öljyn isojäähdytin myös. Ja tuo laatikon kestävyys: jos välillä "horii" ilmoja, niin se tarkoittaa että pakka pääsee välillä luistamaan, ja se tappaa laatikon! Toinen huono homma on liian pitkät välitykset, siis joutuu kokoajan luistattamaan turbiiniä, ja väännöt käytössä. Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan ![]() vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa? Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa? Siis jos moottorista tulee 50 kw tehoa, ja laatikko luistaa niin paljon, että kardaanit ei pyöri, niin tuo 50kw muuttuu lämmöksi pakassa, jonka sisähalkaisija on noin 10 cm, ulkohalkaisija 14cm ja paksuus noin 2-3 cm, ja painaa alta kilon, niin montako sekunttia menee että pakka "palaa" ![]() -> siis kun laatikko pysyy alta 100c, ja ei saa ilmoja pumppuun, niin kestää kivasti. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() loota onkin 722.3:nen,vissiin sama loota ku tossa 300tdt 4-maticissa... Viimeksi muokannut JNaukki : 19.04.2012 15:18 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eipä ole omiin korviin kantautunut automaateista mitään kummempia virityksiä, tosin voihan niitä hyvinkin olla.
Kaikki rakennusprojektit mitä on vaikka piratessakin tullut seurattua niin ei lootissa ole mitään ihmeellistä ollut mahdollisia shiftkittejä ja/ tai kunnon shiftereitä lukuunottamatta. Aika paljonhan automaateissa on lähes poikkeuksetta öljyä että luulisi toimivan jokseenkin kaikissa muissa asennoissa paitsi ylösalaisin. Itsellä ei älyttömiä ssivukallistuksia ole tullut kokeiltua (paitsi kerran Jeeppi katollaan ![]() Muutenkin mietityttää laatikoiden rakenteesta johtuen voisiko kovin pahoja ongelmia tulla kallistuksissa, öljykanavat on kuitenkin varsin ohkasia ja öljyn määrä tosiaan varsin iso? Lämpö kyllä tosiaankin tappaa laatikon, alle sadassa pitäisi reilusti pysyä lämmöt jos haluaa pitkää ikää, joku 80 astetta käsittääkseni aika optimi. Turbiinia luistattamalla palaa öljyt äkkiä, mutta jos pannat pitää vaihteen päällä niin ei koko loota heti mene. Pidemmällä rääkillä kyllä. Meillä kyllä töissä työkoneista poltettu jonkin verran laatikoita kun kaikki ei osaa käyttää oikein ja laatikoiden logiikat on vähän normista poikkeavat (pitää pakolla päällä olevan ison vaihteen mahd. pitkään). Jos seuraa niissä koneissa missä lämpömittarit toimii, niin tuollainen 30 tonnin hivakka perässä laivan ramppia ylös jengat tapissa (2500rpm, kaasu pohjassa niillä kyllä mentävä kun ei muuten liiku ![]() Vaikka tuntuu että tomaatilla jaksaisi kulkea isoilla renkailla ilman akseleiden välitysten vaihtoa, niin kyllä se vain niin mielestäni on että ne pitää valita konetehojen, laatikon välitysten ja renkaiden mukaan jos haluaa pitkää ikää lootalta. XJ Jeepissä mulla oli iso jäähdytin viskoflektin edessä ja lämpömittari, kyllä sen laatikon lämmönnousun huomasi aina kun tietyllä tavalla jurnutti esim. kalliokielekkeen nousuissa tjsp. Hyvällä jäähdytyksellä ei kuitenkaan noussut liian korkeaksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 18.04.2012 22:52 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo ollu mulla/meillä sumppuja trialissa, eikä myöskään formula offissa. Molemmissa meillä ollu käytössä TH350 laatikoita ja eipä ole juuri ongelmia ollu (jotain tuloksiakin vuosien varrella tullu). Öljyn määrä, kun pysyy siellä ylärajalla (ehkä vähän ylikin), niin eipä ole ollu ongelmia.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
noista sumpuista tulikin mieleeni kysymys joka on mua askarruttanut jo pitempään,eli onko kellään moottorissa kuivasumppua vai vetääkö porukka raakasti vaan menemään vakio öljypohjilla ja öljynkierrolla? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
automaatti vai manuaali? | Lenni | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 25.04.2009 09:51 |
automaatti vs manuaali | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 01.02.2008 19:19 | |
BJ40 manuaali => automaatti | Joukka | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.09.2006 18:04 |
automaatti ja manuaali | KG | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.01.2006 09:56 |
manuaali vastaan automaatti. | G280E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 27.09.2003 18:11 |