![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nyt on sitten Kaimanit testattu Punkan paksussa lumihangessa ja ei voi kun kehua! ![]() ![]() ![]() ![]() Jos jotain miinusta pitäisi mainita lumikäyttäytymisestä, niin pitkittäispidon ollessa hyvä auto puskee jyrkissä käännöksissä melko reilusti ja varsinkin hapella. Pienellä kaasulla kun vedättää, niin kääntyy helpommin jyrkkää mutkaa. Tuli kokeiltua vain pikkupuolen lukittua nelivetoa, ehkä isolla puolella ilman lukkoa olisi voinut kääntyä paremmin... ************************************** Aikaisemmalla Kulmakorven reissulla (n. 230km) gasoa paloi n. 55L, joka on melko paljon. Miinuksena näissä isoissa renkaissa on nääs se, että kärriä vetäessä - niin pieni kuin tuo GAZ-704 onkin - 80km/h vauhdissa täytyy pitää pakkokolmonen päällä ja kierrokset luokkaa 2000rpm. Nelosella kierrokset tippuu 1500n tietämille ja siitä ei tule mitään. Tartteisi siis esim. 4.1-välitystä, mutta maastossa riittää ihan hyvin tuo 3.55-välitys pikkupuolen nelarilla. Eipä ainakaan jää enää niin herkästi sutimaan. Pidon riittäessä gasoakin palaa reiluummin... Seuraavaa ajopäivää odotellessa. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kolmonen on sinänsä OK - vähän enemmän voisi kierroksia tosin olla kuin nafti 2000 - mutta ongelma tuleekin enempi siitä ettei nelosta voi käytää ollenkaan ja ylämäkeen kolmonen on kärrin kanssa liian pitkä ja kakkonen turhan tiheä. Tiuhemmalla perävälityksellä olisi kaikki pykälät käytössä. No, metsäautohan tämä onkin,eikä käyttis.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Selvisi syy pitkään vaivanneeseen ongelmaan kuskin penkin lintallaan olosta; penkin yksi hitsisauma on revennyt:
Jossain rinteessä tuli toissakesänä keula taivasta kohden pikku töyssy taaksepäin, jolloin allekirjoittaneen koko elopaino rysähti selkänojaa vasten. Penkin kiinnike kiskoihin repeytyi, mutta sen korjaamisesta huolimatta penkki pysyi vinossa; tässä siis syy. Uusi penkki (vasemmalla) on nyt hankittu, siitä vain puuttuu Jeepin kangaspenkeissä hyvinkin harvinainen lämmitin; toisin kuin alkuperäisessä (oikealla). Koska auto on lämpimässä tallissa ja lähtee tulille aina sieltä, ei lämmittimelläkään tee mitään, joten nyt vain penkit pesuun ja uusi kiinni. Vanhan voi hitsata kuntoon sitten kun -25°C pakkanen on vaihtunut plusmerkkiseksi... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 04.02.2012 21:36 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kulmassa uudelleen käytyä bensaa paloi n. 50L, eli vitonen vähemmän. Lumikelillä sutimista oli reilusti enemmän kuin "kesäkelillä" marraskuussa - muutamassa paikassa sai laittaa nilkan oikein tosissaan suoraksi
![]() ![]() ![]() Käytin motarilla laatikosta nelosta aina, kun vähänkin pystyi eli tasamaalla ja alamäissä. Todellista vauhtia kun piti jossain 90km/h nurkilla ja koneen kierroksia luokkaa 1600-1700rpm, niin jaksoi vetää sillä nelosellakin. Ylämäkeen meni parhaimmillaan kakkosta, mutta silloin ajoin 80km/h-alueella ja nopeus lipsahti 60km/h nurkille. 33" Kaimanien tarjoamasta pidosta joutuu siis maksamaan melkoisen lisän bensan muodossa verrattuna 31" Saharoihin. Voisi vertailun vuoksi mitata pikkupyörien tarkat lukemat samalta matkalta seuraavalla kerralla...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
4.56 välitykset olis kova sana, niin saisit vähän alkuperäistä puhtia takasin ja bensankulutuskin tippuisi. En totta puhuen tiedä miten kykenet noilla ajamaan, mulla meni grandissä hermot kun ei se tuntunut liikkuvan mihinkään orkkisvälityksillä ja 32" renkailla
![]() ![]() Itse ajoin xj:llä aikanaan 3.55 välityksillä ja todellisuudessa normi 32" kokoisilla 31" kumeilla ja tuntui aika puhdittomalta. Yksi reissu heitettiin kesällä Åreen kolme ukkoa ja kamat kyydissä, sai ihan tosissaan polkea kun alkoi tie nousta rannikolta Åreen päin. Melkein koko sen pätkän sai ajaa kolmonen pesässä ja bensaa paloi rutkasti. 35 renkailla ja 4.88 välityksillä kulutus oli pienempi kuin orkkisvälityksillä ja pienemmillä kumeilla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on rekisteriotteen mukaan kaikkein mopoin kone eli 127kW (vaikka otteen tietoihin ei aina ole uskominen, kun esim. leveys on mitä on). Jos kone todella on mopoin, voisi olettaa että se on myös alhaalta vääntävin. Tätä olettamusta tukee maastokäyttäytyminen, johon en ainakaan vielä ole pahemmin kaipaisi muutosta, enkä varsinkaan alavääntöön. Tehot riittää pahaankin paikkaan, eikä puhdin puutteesta ole ollut näkymiä kuin esim. Kulmassa umpilumessa jyrkässä ylämäessä. Tietysti umpikuravellissä tai lumessa joka pyörän pitäessä varmaan hyytyy peli kuin peli vakiomoottorilla. Toisaalta, korkeammalla huipputeholla tai tiuhemmilla välityksillä olisi suurempi riski särkeä paikkoja.
Vaikka 4.xx -välityksiset perät olisikin paremmat kuin nykyiset, niin hintaa niillä on ihan simona siihen nähden miten vähän ne metsässä auttavat. Jos sattuisi saamaan molemmat 4.1 perät jostain kerralla 400€/kpl, niin voisihan ne ostaa. Pelkät välitykset asennuksineen ja pakollisine laakerointeineen olisi sitten jo ihan toista luokkaa. Kun lasken tähän harraasteeseen laitettavan rahanmäärän suhteutettuna etenemiskyvyn lisääntymiseen, niin sijoittamalla lisää 20% tai jopa 50% koko auton hinnasta, ei etenemiskyky lisäänny tiheämmillä perillä samassa suhteessa. Sama koskee lukkoja ja niillä on lisäksi riski särkeä paikkoja. Alustaan uhratut rahat ja tunnit ovat palkinneet etenemisen lisääntymisen paremmin kuin 2000€ lukkoihin olisi tehnyt. Myös renkaisiin laitettu raha lisäsi etenemistä todellakin enemmän kuin niistä syntynyt kustannus (= +20% ) - bensakustannuksia tosin vielä enemmän ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
kyl mä olen ainakin väännöllä ja pitkillä perillä rikkonut enemmän tikkuja ja välityksiä kun päinvastoin...
ei nouse se momentti läheskään niin suureksi (paitsi siellä pyörällä, loota ja muuta pääsee helpommalla) letukas kestänyt mikää 6.2 vääntöä, etenkän vakioväliytksillä, 4.56 kesti jo paremmin mut meni tikkuja ja ristikoita, bensapannulla ei hajonnu mitään, toki ei sillä paljo alaväännöllä edettykkään ![]() tiheemmillä perillä helpompi ajaa heikkopitosia paikoja, kallioita ja suon ipintaa kun se renkaan pyöriminen on maltillisempaa, ei sutase niin helposti välitykset on n. 25% 3 tonnin(€) jeepistä Viimeksi muokannut Rytari : 14.02.2012 13:20 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Paras hankinta mitä mie olen Cherokeehen laittanut on 4.88 välitykset 3.54 tilalle, tosin hölmö kun olin niin kokeilin välissä 4.11. Neljäkasikasit ja lukot molemmissa päissä jaksaa vakiomyllylläkin pyörittää renkaita. Toiseks paras oli se kun vaihdoin Mudzillat Boggereihin.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Itse nyt mielenkiinnolla odotan mitä käy Grandin kulutuksen ja ajotuntuman kanssa kun sain ne 4.56 perät siihen, ja eteen lukon. Oletettavasti ei niistä ainakaan haittaa ole ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kysytääs ny ku kerran XJ:n välityksistä puhutaan: Käykö esim. noi 4.56 tai 4.88 välitykset suoraan noihin omiin tasaupyörästöihin? Jossain nettikaupassa oli viittauksia, että pitäisi hommata lisäksi toiset murikat...
On pikkuhiljaa ruvennut kypsyttämään noi omassa XJ:ssä olevat 3.55 välitykset, kun tuntuu nelonen olevan aivan turha vaihde (paitsi 100+ nopeuksissa joita noilla ajo-omituisuuksilla ei mieli tee kovin usein käyttää) Muutenkin harppaukset eri vaihteiden välillä tuntuvat turhan suurilta... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
D30 ja D35 akseleissa carrier brake on 3.55 (3.54), eli se tai harvemmat on sama murikka, ja sitten 3.73 tai tiheämmät on toinen murikka. Muistaakseni lautaspyörän linjassa suhteessa pinioniin on vain muutaman millin heitto, eli teoriassa ton harvan perän murikkaan kun koneistaa shimmin väliin niin menisi niinkin. Toisaalta uusi Danan tyhjä murikka maksaa jenkeistä lähetyskuluineen reilusti alle satasen. Tai sitten ostaa suoraan lukkomurikan, näkyy olevan monessa paikkaa tällä hetkellä esim. Detroitin Truetrackiä tarjouksessa eteen ja taakse, parhaimmillaan tainnut olla reilusti alle 400$ (kaikki tosin ei toimita Suomeen).
Jos murikkaa tiheille perille kaipaa, niin mulla on D30 etuakseliin sopivia 3.73-> tiheämpään murkuloita kaksin kappalein. Toisesta on tasauspyörästö tosin myyty sisältä. Voin luopua sellaisesta kohtuuhinnalla ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 | Traveler | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 10.06.2009 23:18 |
Myydään jeep cherokee | kaiffari | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.04.2009 21:41 |
Jeep Cherokee 4.0?? | mattijun | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.12.2008 16:33 |
Jeep Cherokee Xj vm.-89 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2006 19:48 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |