Nyt on sitten Kaimanit testattu Punkan paksussa lumihangessa ja ei voi kun kehua!



Paksua puuterilunta, jäistä kalliota, lumi-hiekka-sekoitteista rinnettä jne. Mihinkään ei jäänyt kiinni, pikkupakilla pääsi aina irti, vaikka pari kertaa kyllä meinasi usko lukottoman auton etenemisestä loppua. Toisin kuin pienemmät Saharat, näillä meno ei katkennut pidon kadottua "siihen paikkaan", vaan homma eteni pikku sutimisella, ja jostain se pito tosiaan aina löytyi jäisellä kalliollakin!

Painetta tuli laitettua lopulta niinkin vähän kuin 0,5bar, jolla kumi alkoi elää mukavasti. XJ Jeeppiä raskaammilla autoilla varmaankin pärjää hieman isommilla paineilla, eikä tartte pelätä tippumista vanteelta. Paikoin pitoa oli paremmin pienellä kuin isolla kaasulla, mutta pääsääntöisesti hapella meni paremmin, ja varsinkin suoraan.
Jos jotain miinusta pitäisi mainita lumikäyttäytymisestä, niin pitkittäispidon ollessa hyvä auto puskee jyrkissä käännöksissä melko reilusti ja varsinkin hapella. Pienellä kaasulla kun vedättää, niin kääntyy helpommin jyrkkää mutkaa. Tuli kokeiltua vain pikkupuolen lukittua nelivetoa, ehkä isolla puolella ilman lukkoa olisi voinut kääntyä paremmin...
**************************************
Aikaisemmalla Kulmakorven reissulla (n. 230km) gasoa paloi n. 55L, joka on melko paljon. Miinuksena näissä isoissa renkaissa on nääs se, että kärriä vetäessä - niin pieni kuin tuo GAZ-704 onkin - 80km/h vauhdissa täytyy pitää pakkokolmonen päällä ja kierrokset luokkaa 2000rpm. Nelosella kierrokset tippuu 1500n tietämille ja siitä ei tule mitään. Tartteisi siis esim. 4.1-välitystä, mutta maastossa riittää ihan hyvin tuo 3.55-välitys pikkupuolen nelarilla. Eipä ainakaan jää enää niin herkästi sutimaan. Pidon riittäessä gasoakin palaa reiluummin...
Seuraavaa ajopäivää odotellessa.