![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onko kellään kokemuksia, kuvia tai linkkejä läpivetävän vinssin suhteen?
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Läpivetävästä vinssistä:
on kokemusta, mutta pelkästään käsikäyttöisenä.
-> purjeveneissä noita on vaikka kuinka paljon, yleensä vähintään 2 kpl. ja löytyy myös 12v ja 24v sähköversioita. http://www.captainsshop.fi/verkkokau...alog.php?c=278 Muuten, temmi-hoo: Mulla tuo tasasähkö moottoritekniikka pikkasen ruosteessa, mutta eikö tuo ehdottamasi staattori/roottori kytkentä ole sarjakytkentä? -> silloin kun kuorma on nolla, niin silloin moottori pyörii liian lujaa? vai miten suunnittelit rajoittaa pyörimänopeutta? Ja sitten vielä yksi toivomus supervinssille: Liukukita/rullakita sivusuunnassa siirrettävä: vaikkapa 3 asennossa-> kun pitkä vinssaus sivusta niin siirretään kitaa reunaan, että naru ei kelaannu kokoaikaa päätylevyä vasten. vastaavan toiminnan saa aikaan kääntyvällä vinssinpedillä. jo aiemmin mainittu vinssiin moottorin ja vaihteiston tuuletus/kuivaus putkisto hyvä. Ja tuo molempien nappien painaminen yhtä aikaa pitäisi pysäyttää vinssin. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tulooko siittä firmasta ollenkaan hytikkavinssejä?
Semmonen valmis setti, jossa vinssi ja sopiva/helposti asemoitava pumppu kaikkine tilpehööreineen olis pop. Ei tarttis kissojen ja koirien kanssa metsästellä palikoita. Sen kun vaan tekis pumpulle korvakot, nostas vinssin nokalle ja kytkis liittimet => kovaa vinssuuta.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hyvä idea tuollainen kompaktipaketti, mikäli koko ja hytikkaöljyn jäähdytys saadaan passeliksi.
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Tässä siis hyvä puoli että ei vaadi välttämättä omaa osatuotantoa vaan ennemminkin valmiiden komponenttien ostamista ja myymistä. Siinä mielessä investointikustannukset on varmaan kohtuullisen pienet. Viimeksi muokannut offroadjouni : 25.08.2011 15:21 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kaikissa tasavirtamoottorityypeissä kierrosluvun karkaaminen on ongelmana. Kestomagneettimoottoreissa vähemmän, mutta molemman tyyppisissä sarjamoottoreissa kyllä, split series woundissa kai vähän vähemmän muttei sitäkään ilman kuormaa voi täysillä jännitteillä ajella.
Vinssin mekaniikkaan voisi sinne jarrusatulan ja vetokytkimen maisemiin asentaa _vaihdettavaksi suunniteltuja_ mikrokytkimiä haistelemaan onko moottorilla kuormaa ja onko jarru vetänyt. Ohjausreleet sitten reagoivat näihin asiaankuuluvasti, kuten niihin lämpöantureihinkin. Periaatteessa myös voisi askarrella keskipakokellon mittaamaan nopeuden mahdollista karkaamista ja taas jälleen mikrokytkimellä haistella sen aktivointia. Jos tehoelektroniikan suunnittelu ja teettäminen ei tuota ongelmia olisi ehdottomasti paras vaihtoehto semmoinen PMSM eli kestomagneeteilla tehty synkroninen vaihtovirtamoottori ohjattuna asiaankuuluvan taajuusmuuttajan kautta. Elektroniikan voi lakata ja koteloida siten, että vesi ei ole ongelma. Avomeripurjehtijat osaa kertoa paremmin, mutta vesitiiviyttä on taas jälleen vältettävä. Jos homman pitää pelata perinteisillä releillä on käytettävä siis noita tasavirtamoottoreita ja vinssi siltä osin tulee väistämättä melko tavanomaiseksi. Uuden tekniikan etuna olisi pieni koko ja keveys ja lisäksi sähköboksin voisi asennella jonnekin akun lähimaastoon kuivaan paikkaan. Sieltä tulisi kolme paksua johdinta ja muutama anturijohdin itse vinssille. Standardiosien ja -mittojen käyttö olisi huollon kannalta todella hieno asia. Samaten vaihteen olisi uitava öljykylvyssä ja huohotusputken voisi nipasta vetää vaikka kuskin korvan juureen jos siltä tuntuu. Lisähehkutuksena PMSM-moottoreista, koko moottori voisi uida siellä samassa öljyssä, jos öljyn jaksaa valita olemaan käämilakkaystävällistä. Myös ajatus valmiiksi paketoidusta hydrauliikasta kuulostaa hienolta. Kaiken olosuhteille aran voisi asentaa vaikka kattoon ja sieltä sitten kivasti letkulla keulaan. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mun mielestä voi antureita olla vaikka kuinka paljon, mutta ne ei sais tehdä muuta kuin sytyttää merkkivaloja tai summereita. Jossain tilanteessa on tarve ylikuormittaa vinssiä senkin uhalla että moottori palaa. Tai jonkin anturin piuhan katkeaminen / hajoaminen ei paljon hymyilytä auton ollessa tuulilasisyvyydessä suossa.
__________________
Harbor Cruisers |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Baxxterilla on pointsia ja ohjauksen voi tehdä myös niin, että suoja-antureille on tarjolla ohituskytkin.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Sunnuntaivinssailijana tuli mieleen muutama asia mitä itse ja varmaan moni muukin kaipailisi ihan perus sähkövinssiin.
- KUNNOLLINEN laakerointi, sinällään ei merkitystä että onko toteutettu kuula/rulla/liukulaakerein mutta Standardimitoilla olevat kunnolliset laakerit. - Vaseliinin sijaan öljykylpy vaihteistolle. (tämä ei kai ole mikään kummoinen muutos tehdä nykyvinsseihinkään) - Tuota rumpuasiaa mietin itsekkin että "räikkä" warnissa kun on moottori ja vaihteisto samalla puolella vinssiä niin eri mittaiset/halkaisijalla olevat rummut on helppo toteuttaa tarpeen mukaan. Jotain tällaista voisi kai olla mahdollisuus toteuttaa eli tarvittaessa leveämpi rumpu vakion tilalle jolloin narua/vaijeria saa enemmän mukaan tarvittaessa. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Joo. Pelle peloton osastoa. Vinssi tuplarummulla jossa mahdollisuus käyttää rumpuja ehkäpä samalla moottorilla eri tahtiin jonkin sortin vaihteiston avulla. Tai sitten molemmille rummuille eri moottori. Silloin esimerkiksi yhdellä vinssillä voisi tehdä eteenpäin vinssauksen ja myös taaksepäin jos siltä tuntuu. Toiselta rummulta vain naru putkessa tai rullilla taaksepäin. Samalla tämä konsepti mahdollistaisi esimerkiksi kahdesta eri puusta eri suunnista vaikka eteenpäin vinssauksen. Naru kapasiteetti olisi tietty pienempi että laitos pysyisi jollain tasolla jonkin kokoisena. Moottorit voisi sijoittaa esim vinssin rullan yläpuolelle. Rullien väliin tukeva poikkituki jottei vedot vääntele.
Googletin hurjasti ja vastaavaa vinssiä ei käsittääkseni ole ns. Kevyen kaluston hilaukseen tehty. Laivoilla noita on erinäköisiä ja toiminta tavasta ei hajua. Mutta suunnilleen tämän näköinen häkkyrä kyseessä http://www.nauticexpo.com/prod/coast...60-195601.html Ja hakusanalla double winch löytyy lisää eri sortin vinssukoita. ![]()
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Joo jostainhan sitä olisi tingittävä. Esim narun pituudesta. Mutta pitää jatkonarua messissä niin sekin auttaa..
Tässä näkemysvisio raa´asti mulkattuna tunnetusta merkistä
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unelma offiautosi? | -Sakke- | Chit-Chat | 29 | 21.03.2011 11:19 |
Unelma-autosi | L-200 | Chit-Chat | 46 | 18.03.2006 17:11 |
Unelma työpaikka | BeGe | Chit-Chat | 12 | 27.10.2005 22:01 |
hilux unelma | telipeto | Chit-Chat | 4 | 21.06.2005 21:07 |
susnamiesten unelma | -juhani- | Linkit | 3 | 19.04.2004 06:36 |