Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2011, 09:10
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi Näytä viesti
-Tarkoititko tuolla rumpukoolla rummunhalkaisijaa vai vinssin vaijerin/köyden kapasiteettia?
Narun kapasiteettia tarkoitin. Esim. minulla on räikän rumpu muutettu ohueammaksi ja leveämmäksi että narua mahtuu enemmän. Leveä rumpu ei sovellu jokaiselle, joten simppeli vaihtoehto olisi tehdä eri levyisiä rumpuja. Haastavampi vaihtoehto olisi tehdä läpivetävä vinssi jossa narukapasiteetti olisi erillisellä kelalla. En nyt heti löytänyt linkkiä mutta olikohan se joku saksalainen C303/C304 jossa oli räikästä läpivetävä ulkoisella narukelalla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi Näytä viesti
- Kuinkahan paljon sähköinen ja mekaanisen hybridille olisi käyttäjiä?
Ei varmasti ole samanlainen massatuote kun perusvinssi. Gigglepinin kaltaisille extreme-vinsseille on kuitenkin ostajakuntansa, ja uskoisin että tässä olisi samaan tapaan potentiaalia olettaen että mekaanisen vinssivedon saa lähelle renkaiden pyörintänopeutta. En silti usko että tästä suuri kaupallinen menestys tulisi. Mekaanisen ja sähköisen hyvien puolinen yhdistäminen olisi hieno juttu - vaikkakin hyvin tehty hydraulivinssi saattaa olla käytännössä toimivampi juttu.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.08.2011, 10:10
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Haastavampi vaihtoehto olisi tehdä läpivetävä vinssi jossa narukapasiteetti olisi erillisellä kelalla. En nyt heti löytänyt linkkiä mutta olikohan se joku saksalainen C303/C304 jossa oli räikästä läpivetävä ulkoisella narukelalla.
Onko kellään kokemuksia, kuvia tai linkkejä läpivetävän vinssin suhteen?
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.08.2011, 11:34
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi Näytä viesti
Onko kellään kokemuksia, kuvia tai linkkejä läpivetävän vinssin suhteen?
Ennen kuin joku löytää sen koko threadin niin tuossa pari kuvaa siitä modatusta Räikästä/Gigglepinistä -> http://www.aulro.com/afvb/recovery/1...-middle-3.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.08.2011, 12:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Läpivetävästä vinssistä:


on kokemusta, mutta pelkästään käsikäyttöisenä.
-> purjeveneissä noita on vaikka kuinka paljon, yleensä vähintään 2 kpl.
ja löytyy myös 12v ja 24v sähköversioita.

http://www.captainsshop.fi/verkkokau...alog.php?c=278

Muuten, temmi-hoo: Mulla tuo tasasähkö moottoritekniikka pikkasen ruosteessa, mutta eikö tuo ehdottamasi staattori/roottori kytkentä
ole sarjakytkentä? -> silloin kun kuorma on nolla, niin silloin moottori
pyörii liian lujaa? vai miten suunnittelit rajoittaa pyörimänopeutta?

Ja sitten vielä yksi toivomus supervinssille: Liukukita/rullakita
sivusuunnassa siirrettävä: vaikkapa 3 asennossa-> kun pitkä vinssaus
sivusta niin siirretään kitaa reunaan, että naru ei kelaannu kokoaikaa päätylevyä vasten.
vastaavan toiminnan saa aikaan kääntyvällä vinssinpedillä.

jo aiemmin mainittu vinssiin moottorin ja vaihteiston tuuletus/kuivaus putkisto hyvä.


Ja tuo molempien nappien painaminen yhtä aikaa pitäisi pysäyttää vinssin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.08.2011, 13:24
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Tulooko siittä firmasta ollenkaan hytikkavinssejä?

Semmonen valmis setti, jossa vinssi ja sopiva/helposti asemoitava pumppu kaikkine tilpehööreineen olis pop.
Ei tarttis kissojen ja koirien kanssa metsästellä palikoita. Sen kun vaan tekis pumpulle korvakot, nostas vinssin nokalle ja kytkis liittimet => kovaa vinssuuta.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.08.2011, 15:00
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Tulooko siittä firmasta ollenkaan hytikkavinssejä?

Semmonen valmis setti, jossa vinssi ja sopiva/helposti asemoitava pumppu kaikkine tilpehööreineen olis pop.
Ei tarttis kissojen ja koirien kanssa metsästellä palikoita. Sen kun vaan tekis pumpulle korvakot, nostas vinssin nokalle ja kytkis liittimet => kovaa vinssuuta.
Ei ole, ainakaan vielä, kysyn Xdynalta onko niillä suunnitelmia tähän suuntaan.
Hyvä idea tuollainen kompaktipaketti, mikäli koko ja hytikkaöljyn jäähdytys saadaan passeliksi.
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.08.2011, 15:11
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Tulooko siittä firmasta ollenkaan hytikkavinssejä?

Semmonen valmis setti, jossa vinssi ja sopiva/helposti asemoitava pumppu kaikkine tilpehööreineen olis pop.
Ei tarttis kissojen ja koirien kanssa metsästellä palikoita. Sen kun vaan tekis pumpulle korvakot, nostas vinssin nokalle ja kytkis liittimet => kovaa vinssuuta.
Tässä olis varmaan mahdollisuudet kohtuullisen hyvälle kaupalliselle menestykselle. Vaikka ei tulisi valmista bolt-on -sarjaa niin jos edes saisi keskenään yhteensopivia komponentteja yhdestä paikasta ja mitoitusohjeet mitä kannattaa ostaa. Letkut standardien mukaan niin että letkuja saa tavallisesta hydrauliikkaputkasta. Vaikka varaosaletkuista jäisi rahat saamatta, niin kokonaismyynti on taatusti suurempaa verrattuna erikoisletkuihin ja osiin.

Edit: Tässä siis hyvä puoli että ei vaadi välttämättä omaa osatuotantoa vaan ennemminkin valmiiden komponenttien ostamista ja myymistä. Siinä mielessä investointikustannukset on varmaan kohtuullisen pienet.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 25.08.2011 15:21
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.08.2011, 16:58
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Kaikissa tasavirtamoottorityypeissä kierrosluvun karkaaminen on ongelmana. Kestomagneettimoottoreissa vähemmän, mutta molemman tyyppisissä sarjamoottoreissa kyllä, split series woundissa kai vähän vähemmän muttei sitäkään ilman kuormaa voi täysillä jännitteillä ajella.

Vinssin mekaniikkaan voisi sinne jarrusatulan ja vetokytkimen maisemiin asentaa _vaihdettavaksi suunniteltuja_ mikrokytkimiä haistelemaan onko moottorilla kuormaa ja onko jarru vetänyt. Ohjausreleet sitten reagoivat näihin asiaankuuluvasti, kuten niihin lämpöantureihinkin. Periaatteessa myös voisi askarrella keskipakokellon mittaamaan nopeuden mahdollista karkaamista ja taas jälleen mikrokytkimellä haistella sen aktivointia.

Jos tehoelektroniikan suunnittelu ja teettäminen ei tuota ongelmia olisi ehdottomasti paras vaihtoehto semmoinen PMSM eli kestomagneeteilla tehty synkroninen vaihtovirtamoottori ohjattuna asiaankuuluvan taajuusmuuttajan kautta. Elektroniikan voi lakata ja koteloida siten, että vesi ei ole ongelma. Avomeripurjehtijat osaa kertoa paremmin, mutta vesitiiviyttä on taas jälleen vältettävä.

Jos homman pitää pelata perinteisillä releillä on käytettävä siis noita tasavirtamoottoreita ja vinssi siltä osin tulee väistämättä melko tavanomaiseksi. Uuden tekniikan etuna olisi pieni koko ja keveys ja lisäksi sähköboksin voisi asennella jonnekin akun lähimaastoon kuivaan paikkaan. Sieltä tulisi kolme paksua johdinta ja muutama anturijohdin itse vinssille.

Standardiosien ja -mittojen käyttö olisi huollon kannalta todella hieno asia. Samaten vaihteen olisi uitava öljykylvyssä ja huohotusputken voisi nipasta vetää vaikka kuskin korvan juureen jos siltä tuntuu. Lisähehkutuksena PMSM-moottoreista, koko moottori voisi uida siellä samassa öljyssä, jos öljyn jaksaa valita olemaan käämilakkaystävällistä.

Myös ajatus valmiiksi paketoidusta hydrauliikasta kuulostaa hienolta. Kaiken olosuhteille aran voisi asentaa vaikka kattoon ja sieltä sitten kivasti letkulla keulaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.08.2011, 17:15
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Mun mielestä voi antureita olla vaikka kuinka paljon, mutta ne ei sais tehdä muuta kuin sytyttää merkkivaloja tai summereita. Jossain tilanteessa on tarve ylikuormittaa vinssiä senkin uhalla että moottori palaa. Tai jonkin anturin piuhan katkeaminen / hajoaminen ei paljon hymyilytä auton ollessa tuulilasisyvyydessä suossa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2011, 20:32
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Baxxterilla on pointsia ja ohjauksen voi tehdä myös niin, että suoja-antureille on tarjolla ohituskytkin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.08.2011, 10:10
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Sunnuntaivinssailijana tuli mieleen muutama asia mitä itse ja varmaan moni muukin kaipailisi ihan perus sähkövinssiin.

- KUNNOLLINEN laakerointi, sinällään ei merkitystä että onko toteutettu kuula/rulla/liukulaakerein mutta Standardimitoilla olevat kunnolliset laakerit.

- Vaseliinin sijaan öljykylpy vaihteistolle. (tämä ei kai ole mikään kummoinen muutos tehdä nykyvinsseihinkään)

- Tuota rumpuasiaa mietin itsekkin että "räikkä" warnissa kun on moottori ja vaihteisto samalla puolella vinssiä niin eri mittaiset/halkaisijalla olevat rummut on helppo toteuttaa tarpeen mukaan. Jotain tällaista voisi kai olla mahdollisuus toteuttaa eli tarvittaessa leveämpi rumpu vakion tilalle jolloin narua/vaijeria saa enemmän mukaan tarvittaessa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2011, 10:17
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Joo. Pelle peloton osastoa. Vinssi tuplarummulla jossa mahdollisuus käyttää rumpuja ehkäpä samalla moottorilla eri tahtiin jonkin sortin vaihteiston avulla. Tai sitten molemmille rummuille eri moottori. Silloin esimerkiksi yhdellä vinssillä voisi tehdä eteenpäin vinssauksen ja myös taaksepäin jos siltä tuntuu. Toiselta rummulta vain naru putkessa tai rullilla taaksepäin. Samalla tämä konsepti mahdollistaisi esimerkiksi kahdesta eri puusta eri suunnista vaikka eteenpäin vinssauksen. Naru kapasiteetti olisi tietty pienempi että laitos pysyisi jollain tasolla jonkin kokoisena. Moottorit voisi sijoittaa esim vinssin rullan yläpuolelle. Rullien väliin tukeva poikkituki jottei vedot vääntele.

Googletin hurjasti ja vastaavaa vinssiä ei käsittääkseni ole ns. Kevyen kaluston hilaukseen tehty. Laivoilla noita on erinäköisiä ja toiminta tavasta ei hajua. Mutta suunnilleen tämän näköinen häkkyrä kyseessä http://www.nauticexpo.com/prod/coast...60-195601.html

Ja hakusanalla double winch löytyy lisää eri sortin vinssukoita.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.08.2011, 10:38
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Joo. Pelle peloton osastoa. Vinssi tuplarummulla jossa mahdollisuus käyttää rumpuja ehkäpä samalla moottorilla eri tahtiin jonkin sortin vaihteiston avulla. Tai sitten molemmille rummuille eri moottori. Silloin esimerkiksi yhdellä vinssillä voisi tehdä eteenpäin vinssauksen ja myös taaksepäin jos siltä tuntuu. Toiselta rummulta vain naru putkessa tai rullilla taaksepäin. Samalla tämä konsepti mahdollistaisi esimerkiksi kahdesta eri puusta eri suunnista vaikka eteenpäin vinssauksen. Naru kapasiteetti olisi tietty pienempi että laitos pysyisi jollain tasolla jonkin kokoisena. Moottorit voisi sijoittaa esim vinssin rullan yläpuolelle. Rullien väliin tukeva poikkituki jottei vedot vääntele.

Googletin hurjasti ja vastaavaa vinssiä ei käsittääkseni ole ns. Kevyen kaluston hilaukseen tehty. Laivoilla noita on erinäköisiä ja toiminta tavasta ei hajua. Mutta suunnilleen tämän näköinen häkkyrä kyseessä http://www.nauticexpo.com/prod/coast...60-195601.html

Ja hakusanalla double winch löytyy lisää eri sortin vinssukoita.
Mielenkiintoinen pellepeloton idea! Koko on haastava, jottaa köysikapasiteetit olisivat järkevät.
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.08.2011, 10:52
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Joo jostainhan sitä olisi tingittävä. Esim narun pituudesta. Mutta pitää jatkonarua messissä niin sekin auttaa..

Tässä näkemysvisio raa´asti mulkattuna tunnetusta merkistä

__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.08.2011, 14:54
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Joo jostainhan sitä olisi tingittävä. Esim narun pituudesta. Mutta pitää jatkonarua messissä niin sekin auttaa..

Tässä näkemysvisio raa´asti mulkattuna tunnetusta merkistä

Aika hyvä
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unelma offiautosi? -Sakke- Chit-Chat 29 21.03.2011 11:19
Unelma-autosi L-200 Chit-Chat 46 18.03.2006 17:11
Unelma työpaikka BeGe Chit-Chat 12 27.10.2005 22:01
hilux unelma telipeto Chit-Chat 4 21.06.2005 21:07
susnamiesten unelma -juhani- Linkit 3 19.04.2004 06:36


Sivu luotu: 14:39 (GMT +2).