![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
-öljyvoideltu vaihdelaatikko hyvä idea. -Gigglepin vinssissä näitä onkin jo toteutettu. -Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti?? t. Mikko
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kuulalaakerointi rummulle (yhteen mönkijän vinssiin moisen jo toteutimme), planeettaan liukulaakerit laakeripronssista, öljyvoideltu vaihteisto, free spoolina jarrun pitäisi kytkeytyä rummusta irti kokonaan, paineilmatoiminen vapautus.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- Ohjaus siten että kun painetaan yhtäaikaa sisään ja ulosnappia niin mitään tuhoa ei saa tapahtua. Eli käyttönappeja voidaan huoletta kytkeä useita rinnakkain. - Poksin ohjaus niin että sisään/ulos johto maadoitetaan toiminnan ajaksi, Nyt melkein kaikissa kiinankeloissa sähkö otetaan ilman sulaketta suoraan paksusta sähköstä ja siitä jaetaan eteen/taakse johdoille. Se olisi etuna että sisäkytkimille ei tartte kuin 2 johtoo nykyisen 3 sijasta. Tulipalovaara poistuu kun "unfused" johto jää pois... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
- paineilmalla voi myös puhaltaa sähkömoottorin sisuksien kautta vesiä pois aiemmin ehdottamani koteloinnin yhteydessä ja jäähdyttää sekin
- öljykylvyssä asuva alennusvaihde oli jotenkin niin itsestäänselvä etten edes muuta ajatellut - solenoidien korvaaminen paremmin vettä kestävillä puolijohteilla vaatis tutkiskelua mutta vois olla hyvä asia - paineilmalla toki voi myös puhallella vesiä pois solenoidiboksista tai muusta sähkörasiasta Täydellinen Vinssi olis luultavasti tosiaan menossa autoon, missä on jo lukkoja ja rengaspaineen tielletäyttöä varten paineilmaa mukana, joten sen käyttö on ihan hyvä juttu. Hurjia litramääriä ei välttämättä irtoa, mutta vähäsen. Sähkömoottoreista on myös olemassa semmosia malleja, joissa kaikki sähköön koskevat osat on tukevasti paikallaan ja liikkuviin osiin ei johdeta mitään. Nämä kuitenkin vaatii toimiakseen monimutkaisempaa elektroniikkaa eli vaihtosuuntaajan. Bonuksena kyllä sitten moottori toimii vaikka ois täynnä suolavettä niin kauan kunnes laakerit leikkaa. Näitten moottoreitten tehotiheys painoon nähden on ihan omaa luokkaansa. http://www.ti.com/ww/en/motor_drive_...agnet_PMSM.htm Kahta moottoria en nyt ihan täysin allekirjota paremmaksi kun yhtä isompaa. Kahden kanssa ne saattaa tapella toisiaan vastaan mikä näkyy lähinnä huonontuneena hyötysuhteena. Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto. Esimerkiksi Klixonin kaksoismetallikytkimen voi laittaa suoraan sarjaan vinssin ohjauskapulan kytkinten kanssa solenoidin vetokäämeille. http://www.sensata.com/klixon/circui...er-thermal.htm Noita meillä duunissa asennellaan aika moneen moottoriin. Tuopa eräskin iso mekaniikkapaja meille moottoreita jotta jälkiasennamme noita käämin sekaan. Toimintatapa on siis NC kytkin, joka avautuu lämpötilan ylittäessä valitun raja-arvon. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?
EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle? Viimeksi muokannut mki : 24.08.2011 20:59 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
hmm.... mikäs tai miten se siellä osaa solmuun mennä ???
|
#8
|
||||
|
||||
![]() OhjainLainaus:
- kun akkujännite tippuu niin mennään MOSFETttien VGSon kynnyksen alle ja fetit joutuvat lineaariselle alueelle. Ikä ei ole kovin pitkä tässä tilassa ![]() - hiilimoottorin kollektorin "kipinöinti" yhdistettynä moottorin suureen induktanssiin vaatii kunnollisen snubber piirin ![]() - kytkentä on arka tilanteelle missä yhteys akkuun katkeaa tehot päällä. Tulee load dump tilanne, mutta mikään ei niele vapautuvaa energiaa. ![]() Proto on lisäksi pelkkä H-silta kytkentä kestomagneetti moottoreille. Series woundit missä kenttä käännetään ympäri suunnan vaihdossa vaatisi erilaisen kytkennän. Itte tykkään kyllä kestomagneetti moottoreista niiden yksinkertaisemman rakenteen, pienemmän tyhjäpyörintävirran ja pienempien häviöiden takia = kuumenee vähemmän. En oikein tiedä syytä miksi kestomagneettikoneet eivät ole yleistyneet. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Freespool vipu
Jäi edellisessä viestissä kommentoimatta
Freespool vivun asennon/paikan helppo "säätö" olisi toivottava ominaisuus. Asennukset kun yleensä ovat ahtaisiin paikkoihin. http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Winch/winchmod_33.html Tässä vehkeessä vaihdelaatikkoa pystyi kääntämään 45 asteen pykälissä. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hiiliharjan ongelmien vuoksi mua kiinnostaiskin sähköisesti kommutoidut moottorit eli ideaalitilanteessa just kestomagneettisynkroniset. Tutustun alueeseen mutta oon kyllä aika nyypiö. Käytännössähän siis pitää rakentaa taajuusmuuttaja ja sen vaatimukset on aika vaativat, roottorin ja kentän asennot täytyy koko ajan tietää ja reagoida niihin, absoluuttisesti ikinä ei saa kipata. Vgs ongelmaa varten voi varmaan kasata jonkin tikapuunostimen tai konkanvaihtoheittäjän. Jälkimmäinen vois tulla kyseeseen, tehoa ei vaadita kovinkaan paljon ja sinne hilapiiriin vois laittaa sen kokosen konkan varaamaan, että jaksaa vinssata akun tyhjäksi. Virtaahan ei tarvita muuten kun fetin tilaa vaihtaessa. Load dumppia varten sinne vois viljellä takadiodittomia fettejä moottorin kanssa rinnan. H-silta normaaleilla takadiodillisilla tehofeteillä mahollista kytkeä dumppaamaan virrat ylä- tai alakiskonsa kautta takasin moottorille. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onko xdynan jarrusta, vaihteiston osista ja 2-nopeuksisten mekaniikasta kuvia?
__________________
Harbor Cruisers |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämä on hyvä juttu. Lisään listaan. Varmaan joissain vinsseissä jo toteutettukin.
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unelma offiautosi? | -Sakke- | Chit-Chat | 29 | 21.03.2011 11:19 |
Unelma-autosi | L-200 | Chit-Chat | 46 | 18.03.2006 17:11 |
Unelma työpaikka | BeGe | Chit-Chat | 12 | 27.10.2005 22:01 |
hilux unelma | telipeto | Chit-Chat | 4 | 21.06.2005 21:07 |
susnamiesten unelma | -juhani- | Linkit | 3 | 19.04.2004 06:36 |