![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Vinssiä sangen vähän käyttävänä, mutta työkseni sähkömoottoreita korjaavana voisin ehdotella paria asiaa:
Vinssi vois olla sarjakäämityllä moottorilla staattorin navat samoinpäin. Ei siis split series kuten vinssit usein vaan tavallinen series. Tämmöinen on jonkinverran keveämpi vääntöönsä nähden, koska molemmat staattorin navat on aktiivisina koko ajan ja lisäksi vääntövoimat tulee symmetrisesti akseliin nähden. http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf2.gif http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf3.gif Vinssin paksun sähkön kytkentä voisi tapahtua kivireleellä eli piinkappaleella mallia SCR tai Solid State Relay. Niitä löytyy todella järeään sarjaan saakka, joten virrankesto tai virrankatkaisukyky tuskin on ongelmana. Todellisessa maailmassa näillä tehdään mm. pistehitsejä ja railguneja ja muuta jännää. Kestävät myös vesiupotusta loistavasti. Ehdottamani moottori vaatii H-siltaa sähköä kytkemään, koska moottorissa on vain kaksi napaa ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä sähkö. http://www.mcmanis.com/chuck/robotic...urrent-fwd.gif Moottorin käämiä suojaamaan voisi laittaa muutaman termistorin strategisesti sijoiteltuna käämin sekaan ja hiilisiltaan kiinni, jotka kytketään sitten sinne SCR:ien ohjauspuolelle. Näin saadaan ainakin reagoitua ainakin staattorin ja hiilisillan ylikuumenemiseen. Periaatteessa roottoriinkin voisi laittaa, mutta sitten pitäisi kollektorin lisäksi olla liukurenkaita ja huollettavuus kärsii. Vesitiiviyttä ei kannata liiaksi tavoitella, viimeistään kondensio ja kastepiste huolehtii paikkojen kostumisesta. Helppo pestävyys ja kuivattavuus vois olla hienoa. Periaatteessa jos nyt Täysin Ultimaalista Ratkaisua hakee niin kotelot voi olla upotustiiviitä jos niistä sitten tarjoaa kustakin kaksi huohotusputkea jonnekin missä on oletettavasti kuivaa. Toiset näistä voi sitten kytkeä vaikka pneumatiikkareleen kautta saamaan kompuralta kuivattua ilmaa. Mekaniikan suhteen kaikki palikat vois olla liitettynä toisiinsa pultein ja mutterein eli ilman osissa olevia kierteitä. Näin kaiken voi vaihtaa kun jengat joskus kuitenkin korkkaa huollossa. Ristikantoja vois välttää, ne sylkee avainta pois ja pyöristyy. Mielummin kuusiokantoja, kuusiokoloja ja torxeja. Tarkempia rakenteen ajatuksia osaa varmaan palstan mekaanikot esittää. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
t.Mikko
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos olis..
-voimaa riittävästi, 2 kpl moottoria -2 nopeuksinen vedenpitävä vaihdelaatikko rattaiden voitelu öljyllä ja tämän nopeus alueen vaihto Mielellään paine ilmalla koska sähkönen systeemi turhan arka vedelle -KUNNOLLINEN laakerointi rummulle -jarru jarrupaloilla superwinch tyylinen tai joku muu parempi -rummun koko 40-50m -rummun vapautus myöskin paineilmalla. -Ja nämä kaikki toimisi kätevästi kaukosäädöllä Jonka kantama olisi helposti tämä 50m Ja vastaan tulee paino..
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-öljyvoideltu vaihdelaatikko hyvä idea. -Gigglepin vinssissä näitä onkin jo toteutettu. -Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti?? t. Mikko
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kuulalaakerointi rummulle (yhteen mönkijän vinssiin moisen jo toteutimme), planeettaan liukulaakerit laakeripronssista, öljyvoideltu vaihteisto, free spoolina jarrun pitäisi kytkeytyä rummusta irti kokonaan, paineilmatoiminen vapautus.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- Ohjaus siten että kun painetaan yhtäaikaa sisään ja ulosnappia niin mitään tuhoa ei saa tapahtua. Eli käyttönappeja voidaan huoletta kytkeä useita rinnakkain. - Poksin ohjaus niin että sisään/ulos johto maadoitetaan toiminnan ajaksi, Nyt melkein kaikissa kiinankeloissa sähkö otetaan ilman sulaketta suoraan paksusta sähköstä ja siitä jaetaan eteen/taakse johdoille. Se olisi etuna että sisäkytkimille ei tartte kuin 2 johtoo nykyisen 3 sijasta. Tulipalovaara poistuu kun "unfused" johto jää pois... |
#8
|
|||
|
|||
![]()
- paineilmalla voi myös puhaltaa sähkömoottorin sisuksien kautta vesiä pois aiemmin ehdottamani koteloinnin yhteydessä ja jäähdyttää sekin
- öljykylvyssä asuva alennusvaihde oli jotenkin niin itsestäänselvä etten edes muuta ajatellut - solenoidien korvaaminen paremmin vettä kestävillä puolijohteilla vaatis tutkiskelua mutta vois olla hyvä asia - paineilmalla toki voi myös puhallella vesiä pois solenoidiboksista tai muusta sähkörasiasta Täydellinen Vinssi olis luultavasti tosiaan menossa autoon, missä on jo lukkoja ja rengaspaineen tielletäyttöä varten paineilmaa mukana, joten sen käyttö on ihan hyvä juttu. Hurjia litramääriä ei välttämättä irtoa, mutta vähäsen. Sähkömoottoreista on myös olemassa semmosia malleja, joissa kaikki sähköön koskevat osat on tukevasti paikallaan ja liikkuviin osiin ei johdeta mitään. Nämä kuitenkin vaatii toimiakseen monimutkaisempaa elektroniikkaa eli vaihtosuuntaajan. Bonuksena kyllä sitten moottori toimii vaikka ois täynnä suolavettä niin kauan kunnes laakerit leikkaa. Näitten moottoreitten tehotiheys painoon nähden on ihan omaa luokkaansa. http://www.ti.com/ww/en/motor_drive_...agnet_PMSM.htm Kahta moottoria en nyt ihan täysin allekirjota paremmaksi kun yhtä isompaa. Kahden kanssa ne saattaa tapella toisiaan vastaan mikä näkyy lähinnä huonontuneena hyötysuhteena. Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto. Esimerkiksi Klixonin kaksoismetallikytkimen voi laittaa suoraan sarjaan vinssin ohjauskapulan kytkinten kanssa solenoidin vetokäämeille. http://www.sensata.com/klixon/circui...er-thermal.htm Noita meillä duunissa asennellaan aika moneen moottoriin. Tuopa eräskin iso mekaniikkapaja meille moottoreita jotta jälkiasennamme noita käämin sekaan. Toimintatapa on siis NC kytkin, joka avautuu lämpötilan ylittäessä valitun raja-arvon. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?
EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle? Viimeksi muokannut mki : 24.08.2011 20:59 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
hmm.... mikäs tai miten se siellä osaa solmuun mennä ???
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tämä on hyvä juttu. Lisään listaan. Varmaan joissain vinsseissä jo toteutettukin.
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unelma offiautosi? | -Sakke- | Chit-Chat | 29 | 21.03.2011 11:19 |
Unelma-autosi | L-200 | Chit-Chat | 46 | 18.03.2006 17:11 |
Unelma työpaikka | BeGe | Chit-Chat | 12 | 27.10.2005 22:01 |
hilux unelma | telipeto | Chit-Chat | 4 | 21.06.2005 21:07 |
susnamiesten unelma | -juhani- | Linkit | 3 | 19.04.2004 06:36 |