Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.08.2011, 14:56
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja aslakki Näytä viesti
unelma ois tommonen xdyna 2-nopeuksinen pikkusen isommalla rummulla, vetoisuus vaik 50m narua ja rummun vapautus sähköllä..
Lisätään vielä riittävä vetokyky, erinomainen kestävyys ja keveys. Hinta alle 500 €uroo

__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.08.2011, 16:21
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Vinssiä sangen vähän käyttävänä, mutta työkseni sähkömoottoreita korjaavana voisin ehdotella paria asiaa:

Vinssi vois olla sarjakäämityllä moottorilla staattorin navat samoinpäin. Ei siis split series kuten vinssit usein vaan tavallinen series. Tämmöinen on jonkinverran keveämpi vääntöönsä nähden, koska molemmat staattorin navat on aktiivisina koko ajan ja lisäksi vääntövoimat tulee symmetrisesti akseliin nähden.

http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf2.gif
http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf3.gif

Vinssin paksun sähkön kytkentä voisi tapahtua kivireleellä eli piinkappaleella mallia SCR tai Solid State Relay. Niitä löytyy todella järeään sarjaan saakka, joten virrankesto tai virrankatkaisukyky tuskin on ongelmana. Todellisessa maailmassa näillä tehdään mm. pistehitsejä ja railguneja ja muuta jännää. Kestävät myös vesiupotusta loistavasti. Ehdottamani moottori vaatii H-siltaa sähköä kytkemään, koska moottorissa on vain kaksi napaa ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä sähkö.

http://www.mcmanis.com/chuck/robotic...urrent-fwd.gif

Moottorin käämiä suojaamaan voisi laittaa muutaman termistorin strategisesti sijoiteltuna käämin sekaan ja hiilisiltaan kiinni, jotka kytketään sitten sinne SCR:ien ohjauspuolelle. Näin saadaan ainakin reagoitua ainakin staattorin ja hiilisillan ylikuumenemiseen. Periaatteessa roottoriinkin voisi laittaa, mutta sitten pitäisi kollektorin lisäksi olla liukurenkaita ja huollettavuus kärsii.

Vesitiiviyttä ei kannata liiaksi tavoitella, viimeistään kondensio ja kastepiste huolehtii paikkojen kostumisesta. Helppo pestävyys ja kuivattavuus vois olla hienoa. Periaatteessa jos nyt Täysin Ultimaalista Ratkaisua hakee niin kotelot voi olla upotustiiviitä jos niistä sitten tarjoaa kustakin kaksi huohotusputkea jonnekin missä on oletettavasti kuivaa. Toiset näistä voi sitten kytkeä vaikka pneumatiikkareleen kautta saamaan kompuralta kuivattua ilmaa.

Mekaniikan suhteen kaikki palikat vois olla liitettynä toisiinsa pultein ja mutterein eli ilman osissa olevia kierteitä. Näin kaiken voi vaihtaa kun jengat joskus kuitenkin korkkaa huollossa. Ristikantoja vois välttää, ne sylkee avainta pois ja pyöristyy. Mielummin kuusiokantoja, kuusiokoloja ja torxeja. Tarkempia rakenteen ajatuksia osaa varmaan palstan mekaanikot esittää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.08.2011, 19:45
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Vinssiä sangen vähän käyttävänä, mutta työkseni sähkömoottoreita korjaavana voisin ehdotella paria asiaa:

Vinssi vois olla sarjakäämityllä moottorilla staattorin navat samoinpäin. Ei siis split series kuten vinssit usein vaan tavallinen series. Tämmöinen on jonkinverran keveämpi vääntöönsä nähden, koska molemmat staattorin navat on aktiivisina koko ajan ja lisäksi vääntövoimat tulee symmetrisesti akseliin nähden.

http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf2.gif
http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf3.gif

Vinssin paksun sähkön kytkentä voisi tapahtua kivireleellä eli piinkappaleella mallia SCR tai Solid State Relay. Niitä löytyy todella järeään sarjaan saakka, joten virrankesto tai virrankatkaisukyky tuskin on ongelmana. Todellisessa maailmassa näillä tehdään mm. pistehitsejä ja railguneja ja muuta jännää. Kestävät myös vesiupotusta loistavasti. Ehdottamani moottori vaatii H-siltaa sähköä kytkemään, koska moottorissa on vain kaksi napaa ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä sähkö.

http://www.mcmanis.com/chuck/robotic...urrent-fwd.gif

Moottorin käämiä suojaamaan voisi laittaa muutaman termistorin strategisesti sijoiteltuna käämin sekaan ja hiilisiltaan kiinni, jotka kytketään sitten sinne SCR:ien ohjauspuolelle. Näin saadaan ainakin reagoitua ainakin staattorin ja hiilisillan ylikuumenemiseen. Periaatteessa roottoriinkin voisi laittaa, mutta sitten pitäisi kollektorin lisäksi olla liukurenkaita ja huollettavuus kärsii.

Vesitiiviyttä ei kannata liiaksi tavoitella, viimeistään kondensio ja kastepiste huolehtii paikkojen kostumisesta. Helppo pestävyys ja kuivattavuus vois olla hienoa. Periaatteessa jos nyt Täysin Ultimaalista Ratkaisua hakee niin kotelot voi olla upotustiiviitä jos niistä sitten tarjoaa kustakin kaksi huohotusputkea jonnekin missä on oletettavasti kuivaa. Toiset näistä voi sitten kytkeä vaikka pneumatiikkareleen kautta saamaan kompuralta kuivattua ilmaa.

Mekaniikan suhteen kaikki palikat vois olla liitettynä toisiinsa pultein ja mutterein eli ilman osissa olevia kierteitä. Näin kaiken voi vaihtaa kun jengat joskus kuitenkin korkkaa huollossa. Ristikantoja vois välttää, ne sylkee avainta pois ja pyöristyy. Mielummin kuusiokantoja, kuusiokoloja ja torxeja. Tarkempia rakenteen ajatuksia osaa varmaan palstan mekaanikot esittää.
Mekaniikka-miehenä sähkömoottoreiden anatomia ei ole vahvinta aluettani, mutta paneudun tähän aiheeseen ja vien viestiä eteenpäin.

t.Mikko
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.08.2011, 17:10
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 678
Perusasetus

Jos olis..
-voimaa riittävästi, 2 kpl moottoria
-2 nopeuksinen vedenpitävä vaihdelaatikko rattaiden voitelu öljyllä
ja tämän nopeus alueen vaihto
Mielellään paine ilmalla koska sähkönen systeemi turhan arka vedelle
-KUNNOLLINEN laakerointi rummulle
-jarru jarrupaloilla superwinch tyylinen tai joku muu parempi
-rummun koko 40-50m
-rummun vapautus myöskin paineilmalla.
-Ja nämä kaikki toimisi kätevästi kaukosäädöllä
Jonka kantama olisi helposti tämä 50m

Ja vastaan tulee paino..
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.08.2011, 19:52
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MOGGI Näytä viesti
Jos olis..
-voimaa riittävästi, 2 kpl moottoria
-2 nopeuksinen vedenpitävä vaihdelaatikko rattaiden voitelu öljyllä
ja tämän nopeus alueen vaihto
Mielellään paine ilmalla koska sähkönen systeemi turhan arka vedelle
-KUNNOLLINEN laakerointi rummulle
-jarru jarrupaloilla superwinch tyylinen tai joku muu parempi
-rummun koko 40-50m
-rummun vapautus myöskin paineilmalla.
-Ja nämä kaikki toimisi kätevästi kaukosäädöllä
Jonka kantama olisi helposti tämä 50m

Ja vastaan tulee paino..
-Itsekkin olen miettinyt tuota paineilmaa. Sitä voisi käyttää jäähdytykseen ja vaihteiston ja vapautuskytkimen ohjaukseen.

-öljyvoideltu vaihdelaatikko hyvä idea.

-Gigglepin vinssissä näitä onkin jo toteutettu.

-Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti??

t. Mikko
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.08.2011, 20:08
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Kuulalaakerointi rummulle (yhteen mönkijän vinssiin moisen jo toteutimme), planeettaan liukulaakerit laakeripronssista, öljyvoideltu vaihteisto, free spoolina jarrun pitäisi kytkeytyä rummusta irti kokonaan, paineilmatoiminen vapautus.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.08.2011, 20:25
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi Näytä viesti

-Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti??
Ohjaukseen pari juttuu:

- Ohjaus siten että kun painetaan yhtäaikaa sisään ja ulosnappia niin mitään tuhoa ei saa tapahtua. Eli käyttönappeja voidaan huoletta kytkeä useita rinnakkain.

- Poksin ohjaus niin että sisään/ulos johto maadoitetaan toiminnan ajaksi, Nyt melkein kaikissa kiinankeloissa sähkö otetaan ilman sulaketta suoraan paksusta sähköstä ja siitä jaetaan eteen/taakse johdoille.

Se olisi etuna että sisäkytkimille ei tartte kuin 2 johtoo nykyisen 3 sijasta.
Tulipalovaara poistuu kun "unfused" johto jää pois...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.08.2011, 20:25
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

- paineilmalla voi myös puhaltaa sähkömoottorin sisuksien kautta vesiä pois aiemmin ehdottamani koteloinnin yhteydessä ja jäähdyttää sekin
- öljykylvyssä asuva alennusvaihde oli jotenkin niin itsestäänselvä etten edes muuta ajatellut
- solenoidien korvaaminen paremmin vettä kestävillä puolijohteilla vaatis tutkiskelua mutta vois olla hyvä asia
- paineilmalla toki voi myös puhallella vesiä pois solenoidiboksista tai muusta sähkörasiasta

Täydellinen Vinssi olis luultavasti tosiaan menossa autoon, missä on jo lukkoja ja rengaspaineen tielletäyttöä varten paineilmaa mukana, joten sen käyttö on ihan hyvä juttu. Hurjia litramääriä ei välttämättä irtoa, mutta vähäsen.

Sähkömoottoreista on myös olemassa semmosia malleja, joissa kaikki sähköön koskevat osat on tukevasti paikallaan ja liikkuviin osiin ei johdeta mitään. Nämä kuitenkin vaatii toimiakseen monimutkaisempaa elektroniikkaa eli vaihtosuuntaajan. Bonuksena kyllä sitten moottori toimii vaikka ois täynnä suolavettä niin kauan kunnes laakerit leikkaa. Näitten moottoreitten tehotiheys painoon nähden on ihan omaa luokkaansa.

http://www.ti.com/ww/en/motor_drive_...agnet_PMSM.htm

Kahta moottoria en nyt ihan täysin allekirjota paremmaksi kun yhtä isompaa. Kahden kanssa ne saattaa tapella toisiaan vastaan mikä näkyy lähinnä huonontuneena hyötysuhteena.

Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto. Esimerkiksi Klixonin kaksoismetallikytkimen voi laittaa suoraan sarjaan vinssin ohjauskapulan kytkinten kanssa solenoidin vetokäämeille.

http://www.sensata.com/klixon/circui...er-thermal.htm

Noita meillä duunissa asennellaan aika moneen moottoriin. Tuopa eräskin iso mekaniikkapaja meille moottoreita jotta jälkiasennamme noita käämin sekaan. Toimintatapa on siis NC kytkin, joka avautuu lämpötilan ylittäessä valitun raja-arvon.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.08.2011, 20:48
mki:n Avatar
mki mki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: ÄÄNEKOSKI, Finland.
Viestit: 365
Perusasetus

En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?

EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle?

Viimeksi muokannut mki : 24.08.2011 20:59
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2011, 07:27
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mki Näytä viesti
En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?

EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle?
Naru kelaantuu sinne kartion ohuempaan kohtaan ja naru on solmussa.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.08.2011, 20:07
mki:n Avatar
mki mki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: ÄÄNEKOSKI, Finland.
Viestit: 365
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Naru kelaantuu sinne kartion ohuempaan kohtaan ja naru on solmussa.
hmm.... mikäs tai miten se siellä osaa solmuun mennä ???
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2011, 10:35
VINSSIKAUPPA.fi VINSSIKAUPPA.fi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.11
Sijainti: Liminka
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti

Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto.

Tämä on hyvä juttu. Lisään listaan. Varmaan joissain vinsseissä jo toteutettukin.
__________________
www.vinssikauppa.fi
Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet

0400-453609
email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unelma offiautosi? -Sakke- Chit-Chat 29 21.03.2011 11:19
Unelma-autosi L-200 Chit-Chat 46 18.03.2006 17:11
Unelma työpaikka BeGe Chit-Chat 12 27.10.2005 22:01
hilux unelma telipeto Chit-Chat 4 21.06.2005 21:07
susnamiesten unelma -juhani- Linkit 3 19.04.2004 06:36


Sivu luotu: 13:48 (GMT +2).