![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Helppo laskea, vaatii vaan aikaa ja TIETOA
Lainaus:
A- hupiakku siis tyhjä; senhän E= n. 12,5V ja Rsis on vaikkapa ........ PEE, minä laskin jo tuon jo viestissäni 18.07.2011 00:35 ?, toki ei aivan sama, mutta riittäskö tähän topiikkiin? Voin laskea sullekkin pari vastaavaa suuruusluokkaa privana, kun, täällä palstalla aina löytyy joku, joka pistää omaatietoa peliin kun yritän vääntää tätäsähkötekniikan ihmettä "Maalais-"kielelle. Jo vuosi sitten päätin (ja livun k.o päätöksestä alkoholin takia) että en yritä opettaa käytännön sähkötekniikkaa, kun teoria on vaikeaa, ja suurin osa vois oppia jotain, mutta 1% PAIKKAS tilanteen selittelyksi.(kärjistetty) tokihan sähkötekniikka on yksioikoista, mutta otetaampa siihen mekaniikka , ?Ja niille lukuharjoituksiapitävilletuobilteman erotuskytkintuossa työn alla Sorry Pee, lipesi pikkasen
|
|
#2
|
|||
|
|||
Biltema 25-230
Bilteman ilmoittamaa
Tarrassa cut in 13,3v (siis kait kytkee kiinni? apuakun) cut out 12.8v (siis kytkee apuakun irti?) Ja käyttöohjeessa em. jännitteiden lisäksi: Jatkuvakuormitus 125 Amppeeria, Hetkittäinen kuormitus 140 A Ja tuo kikkare on valettu ainakin virtaliittimien puolelta silikoniin(?) Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa... |
|
#3
|
|||
|
|||
Sorry "goljatille" minä tein sen taas
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
TÄH! Mitä tarkoitat??
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.
Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan. ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen. Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä". Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,ja en ole muistanut ostaa uutta , joten en vielä päässyt mittaamaan.Niin ja se tuutti piti syödä pois. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
|
#8
|
|||
|
|||
OK
Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c
jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä. irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä. Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä. (siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun) apuakun purkuvirta käytännössä 0mA en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen. En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu? Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa. hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön. Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän. P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Paljon hyvää tietoa, kiitos!
Eli suomeksi, laittakaa tämä siihen pääakun tuntumaan ja pitempi piuha sinne apuakun puolelle. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.
Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin. Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin... |
|
#12
|
||||
|
||||
2 samanlaista akkua vaan rinnan.
Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois. Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi. Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä voi säätää. Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä....
__________________
Juha |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.
Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla. |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.12.2010 13:46 |
| jäähdytys järjestelmän paine? | burton | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2009 21:46 |
| Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
| O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
| Jäähd. järjestelmän "korkki" | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.02.2006 07:53 |