Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.07.2011, 20:14
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???

__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.07.2011, 20:56
hiski hiski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.10.06
Sijainti: Lahti, .
Viestit: 187
Perusasetus

Kallis mutta hyvä ratkaisu on hommata 12V (tai 24v) kompressorikaappi. Tulee kylmää ihan eri malliin kun "vastuskaapilla", ja sähköä kuluu vaan murto-osa vastuskaapin kulutuksesta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.07.2011, 06:48
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiski Näytä viesti
Kallis mutta hyvä ratkaisu on hommata 12V (tai 24v) kompressorikaappi. Tulee kylmää ihan eri malliin kun "vastuskaapilla", ja sähköä kuluu vaan murto-osa vastuskaapin kulutuksesta.
Itse ostin Waecon kompura kaapin virran kulutus +32c 0,5A/h vs. peltier kaappi 7A/h
Eikä ne enään niin mahdottonan hitasia ole.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3186
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.

Viimeksi muokannut Nemi : 19.07.2011 07:49
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.07.2011, 07:19
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???
Ei perinteinen lyijyakku huoli ku muutaman ampeerin latausvirtaa. Sehän just on nykyautoissa ongelma, ku on kaikki webastot ja muut kuluttamassa, eikä akku ehi kaupunkiajossa latautua, vaikka laturi on 150 A. Ku periaatteessahan laturi on se joka antaa auton sähkölaitteille virran käytön aikana ja siinä sivussa lataa akkua seuraavaa käynnistyskertaa varten.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.07.2011, 07:31
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Oon kaavaillu pakuun kakkosakkusysteemiä ihan vaan päävirtakytkimellä erotettuna, eli normaalisti yhessä aina, ja sitte jos vaikka just jääkaappi käytössä niin akut irti toisistaan. Mutta ku kerran noin halvalla saa automaattireleitä nykyään niin laitetaanpa oikeen semmonen. Jos laittais siihen rinnalle pääkytkimen, joka on normaalisti aina auki, niin voi käyttää kakkosakkua starttaamiseen jos pääakku jostain syystä sippaa eikä kakkosakkua oo kulutettu
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2011, 22:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Helppo laskea, vaatii vaan aikaa ja TIETOA


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???
Ja se tiedonkaipuu alkaa:

A- hupiakku siis tyhjä; senhän E= n. 12,5V ja Rsis on vaikkapa ........

PEE, minä laskin jo tuon jo viestissäni 18.07.2011 00:35 ?, toki ei aivan
sama, mutta riittäskö tähän topiikkiin?

Voin laskea sullekkin pari vastaavaa suuruusluokkaa privana, kun, täällä palstalla aina löytyy joku, joka pistää omaatietoa peliin kun yritän
vääntää tätäsähkötekniikan ihmettä "Maalais-"kielelle.

Jo vuosi sitten päätin (ja livun k.o päätöksestä alkoholin takia) että en yritä
opettaa käytännön sähkötekniikkaa, kun teoria on vaikeaa, ja suurin osa vois
oppia jotain, mutta 1% PAIKKAS tilanteen selittelyksi.(kärjistetty)
tokihan sähkötekniikka on yksioikoista, mutta otetaampa siihen mekaniikka, ?

Ja niille lukuharjoituksiapitävilletuobilteman erotuskytkintuossa työn alla

Sorry Pee, lipesi pikkasen
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2011, 22:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Biltema 25-230


Bilteman ilmoittamaa

Tarrassa cut in 13,3v (siis kait kytkee kiinni? apuakun)

cut out 12.8v (siis kytkee apuakun irti?)

Ja käyttöohjeessa

em. jännitteiden lisäksi: Jatkuvakuormitus 125 Amppeeria, Hetkittäinen
kuormitus 140 A

Ja tuo kikkare on valettu ainakin virtaliittimien puolelta silikoniin(?)

Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.07.2011, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sorry "goljatille" minä tein sen taas


Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.07.2011, 11:57
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa...
TÄH! Mitä tarkoitat??
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.07.2011, 15:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi Näytä viesti
TÄH! Mitä tarkoitat??
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.07.2011, 16:35
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.08.2011, 18:01
Nemi:n Avatar
Nemi Nemi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.04.05
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarkoittaa sitä, että kokeilen pakkastestiä (n.-20c) tuolle erotuskytkimelle.

Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan.

ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista
maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule
yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen.

Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä".

Mutta mutta, joku oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen,
ja en ole muistanut ostaa uutta, joten en vielä päässyt mittaamaan.

Niin ja se tuutti piti syödä pois.
Mites tämä testi päättyi, vai vieläkö tuuttien vieressä ?
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.08.2011, 19:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

OK


Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c

jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä.

irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä.

Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä.
(siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun)
apuakun purkuvirta käytännössä 0mA

en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen.

En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu?

Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa.
hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin
koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön.

Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän.

P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa
hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.08.2011, 06:55
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.

Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin.

Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.08.2011, 10:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.06.2014, 20:42
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

2 samanlaista akkua vaan rinnan.


Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois.

Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa
ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan
on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi.

Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä
voi säätää.

Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava
et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä....
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.06.2014, 12:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.

Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 6 19.12.2010 13:46
jäähdytys järjestelmän paine? burton Tekniikka & Jutustelu 13 26.10.2009 21:46
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
O Jännitteenalennin eli kaks vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2007 11:48
Jäähd. järjestelmän "korkki" Jeeper Tekniikka & Jutustelu 2 09.02.2006 07:53


Sivu luotu: 16:56 (GMT +2).