![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ehtisin jo kirota kunnei noi sovi butjettiin mutta tuo bilteman sopii kyllä
![]() baituvei biiltemas alkaa olee paljon merkki vehkeitä jo järjestää puoleen hintaan.. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onko kellään kokemusta tuosta bilteman erotusreleestä 23-230?
toimiiko automaattisesti? Tuo 15 e hintahan on naurattava, katselin jo tuota vinssikaupan relettä "sillä silmällä", että pitääpä tilata/hakea. Kun kytket tuollaisen automaattireleen, niin mielestäni kaiken a ja o on kunnon kaapelit, ja rele vieläpä johdon laturinpuoleiseen päähän. Ja minä laitan itselleni HDJ:n tuommosen releen ohjaamaan takana olevan "hupiakun" latausta. (siis syöttää sähköä kylmälaukulle ja tulevana talvena webastolle) Ja kytkentä tulee olemaan seuraava: Laturin +navasta noin 30 cm pitkällä, vähintään 16mm2 johdolla, 35mm2 parempaa releelle, ja releeltä peräkopissa olevalle akun noin 80 amppeerin sulakkeelle, ja siitä lyhyellä johdolla akulle. Peräkopissa olevalle tupakinsytyttimen pistorasialle sähköt seuraavasti: 80 A sulakkeelta, akun puoleisesta päästä syöttö sulakeboksille, josta 15A sulakke k.o pistorasialle. Tuo agu-sularasia vois riittää, vaikkakin biltema mukaan suurin sulake 60A biltema 31-448 ja 31-489 ja tuon 15a rasia vois olla 35-648. Ja harkinnanarvoinen varuste vois olla päävirtakytkin tuon releen "oikosulkemiseen", sillä jos esim valot jäänyt päälle, niin hupiakusta saa pikkusen apua starttaukseen. toki kiertää laturin kautta, mutta kestänee tuon suuruusluokkaa 60-120A biltema 80-512, 6,99e Muista suojata tuo syöttöjohto erityisesti läpivientien kohdalta hyvin, esimerkiksi puutarhaletku on käyttökelpoista, liimaat uretaanimassalla letkun läpivientiin ja johdon letkuun. Toinen ongelmapaikka on etupenkkien liukukiskot, ne ja sähkö eivät sovi oikein yhteen, joten kiinnitä johto kunnolla. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuohon murheeseen voisi auttaa rinnankytkentä. Minulla oli aikoinaan pystylamppumesessä hehkut useamman rinnankytketyn normi lattasulakkeen kautta. Yksi kun paloi (tai hapettui kuten siinä yleensä) niin kaikki loputkin paloi erittäin nopeasti.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja jälkeen sulakkeen, on kytkettävä rinnan. SIIS jos tässä subarun tapauksessa haluttais käyttää 2 kpl noita 60 amppeerin sulakkeita, niin sulakepesää syöttävä johto (erotusreleeltä), sulakepesä, sulake ja sulakepesältä akkukenkään pitää tehdä identtiseksi. (siis samanlaisiksi), jotta teoriassa saataisiin yksi 120 A sulake. Muuten käy niinkuin Jappi sanoi, ensin palaa yksi sulake ja heti perään loput, vaikka kyseessä ei ole kuin pieni hapettuma (itse olisin varmaan pistänyt tuohon w115 johtotähteen yhtämonta relettä(ja niitä suojaavia sulakkeita) kuin on pyttyjä. Ja tuossa minun suosituksessa, missä sähkön syöttö otetaan suoraa laturin latausvirtapultilta, niin tuo 60 A lienee riittävä, siis hupiakku ei ota niin paljoa virtaa vastaan/latausjärjestelmä ei pysty tarjoamaan/noilla ylimääräisillä johdotuksilla: että tuo 60A palaa. MUTTA MUTTA: tuossa ehdottamassani kytkennässä tuo hupiakku voi teoreettisessa ongelmatilanteessa (erotus rele ei toimi, ja laturi/latauspiiri oikosulussa) syöttää sähköä tuohon oikosulkuun, ja saada aikaan tulipalon, ja silloin tuo oikosulkuvirtaa rajoittava 60A sulake toimisi varmemmin kuin 2x60A. Ja jos tuo laturi latausvirta (auton normaalikulutuksen lisäksi) olisi esimerkiksi tuo 60A. Ja oletetaan seuraavaa: a) johto hupiakulle 4m 16 cu, maadoitus vastaa syöttöä! siis yht 8m 16mm2 kuparia b)erotusrele ja sulake ja kaikki liitokset häviöttömiä (todellisuus vastaa varmaan tuota syöttäkaapelin vastusta) c) hupiakku ottaa vastaan tuon 60A 14 Voltin jännitteellä. Siis syöttöjohto 8m 16mm2 cu -> siis vastus 0,009 Ohmia. ja virta on 60 Amppeeria Joten jännitehäviö on 0,54 volttia, siis laturilla pitää olla 14V + 0,54 Volttia = 14,54 volttia. Ja minusta tuo on kovasti optimistinen, edes 15 voltilla ei päästä tuohon 60A:iin 14 voltin jännitteellä (rele liitos yms häviöt mukaan laskettuna). toki jos siellä hupiakkuina paljon/parempia akkuja, ja syöttöjohto vaikkapa 35mm2, niin kyllähän se sulake voi palaa, mutta en usko k.o yhdistelmään vakio subarussa. Toivottavasti en sekoittanut täysin? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toi vinssikaupan tuote näyttää ihan samalta eri tarralla....
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.12.2010 13:46 |
jäähdytys järjestelmän paine? | burton | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.10.2009 21:46 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
Jäähd. järjestelmän "korkki" | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.02.2006 07:53 |