![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#376
|
||||
|
||||
![]()
Täytyy nostaa hattua korkealle ja kumartaa syvään tämän projektin tiimoilta. Ihailtavaa uurastusta lajin hyväksi.
__________________
Tumpula Racing Team |
#377
|
|||
|
|||
![]()
Tänään iltapäivällä saapui Ossia auttelemaan viime hetken puuhissa Lapa Teamin Mika. Porrokin saapui esittelemään uutukaistaan ja tarjoutui myös talkoisiin. Rata on valmis testiajoihin, mutta huomenna nähdään miten valmis kisoja varten. Luontoäiti ei tunnu suosivan projektiamme ja mikäli sade jatkuu tällä tahdilla, huomenna saattaa olla luvassa ei toivottuja ongelmia.
Spoori on edelleen mysteeri ja toivottavasti huomenna yhdessä pähkäilemällä keksitään ratkaisu pohjan pehmittämiseen. Eilen Ossi tyhjensi isommat vesimassat pois. Helteistä huolimatta veden pinta ei tuntunut laskevan kovinkaan vauhdikkaasti. Tämän jälkeen pytty irti ja ajoa spoorissa. Mutta pohja ei pehmennyt kuin muutamasta kohdasta hieman. ![]() Viime kesänä kun noita muutamia sähkötolpan pätkiä painettiin maahan, ne kyllä painuivat pehmeästi ja tuntui kuin savi olisi jatkunut vaikka kuinka syvälle. Se miten tuo pinta tulisi rikkoa onkin kysymys. Aina on vaara että tehdään jotain liian rajua ja sen jälkeen sinne uppoaa yks jos toinenkin. Huomenna olisi hyvä tätä pähkäillä ja kenties vaikka yrittääkin toteuttaa hyviä ideoita. Mutta nyt haluan esitellä että kyllä Picukin on tehnyt muutakin kuin tarinoinut. Yksi P-kyltti löytyi nurkista ja sitä matkimalla tein toisen. Lisäksi nuolet osoittamaan parkkipaikan suunnan. Käytetyt maalit eivät heijasta, mutta tokkopa näitä pimeään aikaan tarvitaankaan. ![]() |
#378
|
||||
|
||||
![]()
Mites jos tuota mutalikkoa hieman kone lapiolla kääntelisi?
Siis kauhalla kuoppa ja maat takasi samaan kohtaan... möyhis slleen kauhalla pehmiäksi?
__________________
Jeep ISORY |
#379
|
||||
|
||||
![]()
Luulis sen poorin pehmenevän kun vesi saa siinä seistä ja sitten vaan kovaa ajoa. Ja porukkahan voi suditella alkuun takavedolla niin alkaahan se pehmetä niin että tarvii kytkee nelivetokin, ehkä.
|
#380
|
|||
|
|||
![]()
Ossi on tuumaillut samaa että josko se vaan kovalla ajamisella. Jotkut ovat ehdottaneet aikaisemminkin koneellista rikkomista... Mutta kuten aiemmin mainitsin, pelkäämme tekevämme jotain peruuttomatonta.
Mutta luontoäiti heittää koko ajan vettä taivaalta, eli voi olla ettei muille osuuksille edes tarvi mennä. Liukkaat märät esteet voivat olla niin haasteellisia, että prutataan isolla porukalla spoorissa. Pistetään se ajamalla pehmeeksi! ![]() |
#381
|
|||
|
|||
![]() Yhteenveto testipäivän kokemuksista
Radan testauspäivä takana ja jokainen voi kuvista ja videoista päätellä menikö käsikirjoituksen mukaan. Tässä kohtaa haluan lainata temmi hoon hiljattain kirjoittamaa tekstiä:
Lainaus:
Realistisesti ajatellen mikään trial rata, oli se luonnon- tai rakennettu rata, ei ole kovin hyvin ajettavissa rankkojen vesisateiden jälkeen. Tässä tapauksessa vettä satoi myös ajopäivänä. Meidän metsään rakennetut trial esteet olisivat palvelleet siinä kuin muidenkin radat mutta pullonkaulaksi muodostui ojat joiden yli oli mentävä päästäkseen koko alueelle. Näitä ojanylityksiä Ossi kaivoi vielä syvemmäksi kun kuivien olosuhteiden vuoksi ne olisivat olleet turhan helppoja ylittää. Mutta savipohja muuttaa kummasti muotoaan rankkasateiden jälkeen. Ojan ylityksiin laitetaan kiviä tai betonimurskaa lisäämään pitoa märälläkin kelillä. Keinun jälkeiseen ojaan on laitettava sepeliä jotta laskettelu keinulta olisi pehmeämpi. Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsy trial alueelle taataan sateisinakin päivinä. Mitä tulee varsinaisten trial esteiden liukkauteen, se on ongelma muillakin radoilla eikä vain meillä. Pitää vain toivoa sateetonta kisapäivää. Esteitä ajettiin sillä alueelle pääsi "huoltotietä" pitkin. Keinua voi käyttää vain kuivina päivinä. Sen vuoksi sen viereen on jätetty tila josta ohitus on mahdollinen. Se että keinussa ajeli testipäivänä kaksi eri Suzukia, he tekivät itse oman ratkaisunsa. Taitavina kuskeina he saivat silti ajosuorituksensa onnistumaan ilman haaveria. Savikanjoni on muutamasta kohtaan niin äkkisyvä että pienillä joustoilla varustetut autot menivät nenälleen tai kyljelleen. Joustoautoilla taasen ei ollut mitään ongelmia. Kanjonia tullaan helpottamaan laittamalla kiviä tai betonimurskaa syvimpien kohtien pohjalle. Savispoori pehmeni hieman. Pörö ajeli Ossin Lantsikalla lopussa molempia reunoja ja totesi ajetumman reunan olleen upottavampi. Matalimmille autoille spoorin pohjalla ollut vesimäärä oli liikaa. Sitä tullaan pumppaamaan tyhjemmäksi. Tämän lisäksi noilla traktorin rengas safariautoilla pitää ajella edes takas niin kauan että pohja alkaisi antautumaan. Emme ainakaan vielä lähde sitä äestämään tai kyntämään. Se että keskualue pehmeni velliksi johtui siitä että siinä ajettiin pujottelukisaa joka ei kuulu normaali ohjelmaan. Meillä kävi sinänsä hyvä tuuri että se vesisade sotki kuviot jo nyt. Meillä on kuukausi aikaa korjata heikot kohdat. Uskon että mainitsemillani toimenpiteillä rata saadaan toimimaan kohtuullisesti. Harjoittelupäivän olosuhteethan olivat pahimmat mahdolliset. Pahinta mitä enää olisi voinut tapahtua olisi ollut henkilövahingot. Hienosti kokonaisuus toimi muuten. Jokainen auto täytti vaatimukset ja jokaisella oli ajosuorituksien aikana tunnollisesti kypärät päässä. Myös autot jätettiin oikeille parkkipaikoille. Nyt odotamme tuleeko naapurustosta yhteydenottoja. Toivomme että mahdolliset reklamaatiot tulisivat hyvissä ajoin ennen kisoja. Kuvaaminen vaatii vähintään kaksi kaveria. Yksinäni en ehtinyt joka paikkaan ja koska trial osuudelle pääsy vaati töitä enemmän, viihdyin paremmin pellon puolella. Kisapäiväksi joudun anelemaan josko joku kuvaustaitoinen viitsisi tulla ottamaan vastuun puolesta alueesta. Lopuksi lainaan Kasarin arvostelua radastamme: Hän totesi trial osuuden olevan melko kiinnostava. Sisältävän jopa hyviäkin ratkaisuja. Portit olivat liian kapeat ja yhtä kaarrekohtaa hän piti tylsänä. Siihen kaivattaisiin esim. luonnonkivistä jotain estettä. Saven hän piti huonona ratkaisuna ja totesi ettei omalta osaltaan aio saviosuuksille mennä ollenkaan. Hän ei myöskään ylistänyt ratkaisua jossa mutaa ja triallia sotketaan toisiinsa. Tämä on kyllä yhtä eksoottinen yhdistelmä kuin Punkan crossi ja trial. Crossissa lähes jokaisen autot hajoavat ja vielä sen jälkeen pitäisi ajaa triallia. Täällä meillä savessa rypemisestä pitävät ovat harvemmin trial harrastajia. Uudet ideat ovat hyviä mutta niiden sovittaminen käytäntöön taitaa ottaa aikansa. Toivomme että testipäivän vaikeudet eivät pelästyttäneet tai latistaneet kisoihimme mahdollisesti tulevien aikeita. Kilpailukutsun laatiminen on heti seuraavana vuorossa. Samoin tarinointi tällä projektiosuudella alkaa pikku hiljaa siirtymään tapahtumien puolelle. ![]() |
#382
|
||||
|
||||
![]()
Muutama sekava ajatus apukuskin näkökulmasta.. Se saviränni oli yllättävän hyvä, siitähän vois ajaa (vinssata) jotain vakio-hj:ta edestakasin ni tulis pohjakin möyrittyä tasasesti
![]() Olisko keinun molemmin puolin syytä laittaa vähän maata, ettei mahdollinen tipahdus keinun reunan yli päätyisi heti katolleen? Renkaat kaikenkaikkieen näytti huonoilta esteiltä, eteneminen oli ihan tuurista kiinni? Olisko radan rakentamisen apuna betoni liian kallista?
__________________
Harbor Cruisers |
#383
|
|||
|
|||
![]()
Sekava ajatus tai ei, kaikki on tervetulleita. Olemme projektin edetessä ja testipäivän jälkeenkin saaneet paljon kehuja ja kannustusta ja se on ollut ehdottoman tärkeää motivaation säilymisen kannalta. Mutta varsinaisia rehellisiä mielipiteitä harrastajien suusta on tullut vähemmän. Sen vuoksi Baxxterin ajatukset oli mielenkiintoista luettavaa. Tässä vastauksia esiin tulleisiin asioihin:
Spoorin pehmitys ajamalla on alkanut tuntumaan meidänkin mielestä parhaimmalta tavalta. Tätä on suositellut muutama muukin. Ajotapoina on suositeltu esim takavedolla kalvamista. Ehdottamasi tapa on yksi lisää. Koneellinen pinnan rikkominen saattaisi tehdä liian upottavan ja mahdollisesti pilata koko työn. Sitä riskiä ei viitsi ottaa. Spoorin jälkeiset "Wombat Holesit" ovat todellisia HOLEJA! Emme lähde puolustelemaan sitä miksi kuoppien pohjia ei hieman täytetty maalla kun ne kerran liian syviksi tuli kaivettua. Ajaminenkin jäi kun olemme naapureiden vuoksi minimoineet kaiken turhan ääntelyn radalla ennen kisoja. Mutta täytellään niitä hieman ja ajellaan Mitsulla reunat loivemmiksi. Sen jälkeen ne voisivat ehkä olla toimiva osa saviosuutta. Savikanjoni oli hetken mielijohteesta syntynyt ratkaisu joka ei välttämättä tule koskaan olemaan kaikkien mieleen. Parannellaan sitä täyttämällä liian äkkijyrkkiä kuoppia loivemmiksi. Ei muuta. Jos siitä ei pidetä, sille paikalle olisi hyvä tehdä ensi vuotta varten jotain muuta. Keinu on Ossin erikoinen. Uskoakseni vain murto-osa suostuu siitä ajamaan vaikka tekisimme minkälaiset reunasuojat. Maavallit reunoille pitäisi olla aika korkeat jotta niistä olisi jotain hyötyä. Haluamme myös säilyttää keinun vieressä tilaa sen ohittamista varten. Tuomarointi pitää perustaa siihen että keinusta ajamalla saa tuntuvaa etua ja ohittamalla normaali arvostelun. Täten keinusta tulisi niin sanottu, käytetään suunnistustermiä, vaarallinen rasti. Hyvitys sen mukainen. Kuramatojen Esan kaltaiset positiivisesti "hullut" tarvitsevat näytönpaikkoja. Tämä voisi olla sellainen. Mutta lisää kommenttia. Kuukausi aikaa. Rengaskujat ovat PERSEESTÄ! Ossi ajoi Mitsulla isopyöräisten osuuden ja totesi tämän ihan itse. Kyllähän niitä vähän koeajettiin, mutta näin pitkälle täytyi mennä ennen kuin tämäkin asia pystyttiin myöntämään. ![]() Kyllä näistä ongelmista osa on ollut itselläkin tiedossa, mutta niiden myöntäminen ja tosissaan ottaminen vaatii Baxxterin kaltaisten kavereiden kommentteja. Rajansa silläkin tietenkin miten paljon pystytään korjaamaan ja kuinka kauan arvostelua kestetään. Mutta tähän mennessä ei ole tullut vielä yhtään aiheetonta mielipidettä tai huomautusta. |
#384
|
||||
|
||||
![]()
Niitten isojen renkaiden paikallaan pysymiseen siinä kalliolla käyttäisin jotain muuta kuin ketjuja jotka takertuu taka-akseliin..
Esimerkiksi betoninpalasia tms. renkaiden ympärille/sisään? Sähkötolpat oli propattu/pultattu kallioon, voisiko renkaat laittaa samalla lailla? Sitä öljysäiliötä ei kannata sorkkia, se oli just sopivalla korkeudella, vauhdilla pääsi yli , matelemalla ei.. Konttiestettä ei kukaan yrittänyt ajaa? Siihen kontin kulmiin tarvii lisää maata, muuten katollaan ollaan, varsinkin lyhkäsemmät autot. Voisiko ajatella jotain betonirenkaita tms kontin jatkoksi & loiventamaan alasajokohtaa? Stadin trialissa oli säiliöt kontin molemmin puolin mutta ne räjäytysmatot oli huonot vaijereitten takia. Siihen keinuun laittaisin reunoille toiset sähkötolpat pulttaamalla reunimmaisten päälle, tulis sellanen kaide ettei vinottain taaksepäin luisuessa tipahda, toi muta kun ei tee gutaa jarruille. Tolpasta menee gummit yli kyllä jos liikaa vauhtia, eli extreme osuus säilyisi. Kuivalla kelillä en näe syitä miksi kaiteellinen keinu jätettäisiin ajamatta, jos aloitetaan keinulla / trial pätkillä ja spoori vasta sitten. Mahtuisko niitten ojienylitysten viereen sellanen "sadesään" ylityskohta joka olis matalampi tahi kivetty, tällöin kelistä riippuen ratapäällikkö valkkais kumpaa reittiä ajetaan? Tällöin huoltotie säilysi hinaus käytössä/ katsojien paikkana? Wombat holen kierrosta voisin ottaa sakkopisteitä, sillä siinä särkyy TAATUSTI jotain kun syvään monttuun tiputtaa gummin vauhdilla.. Tai sitten montun pohjalle hlöauton renkaita tms "pehmusteeksi"? Jos monttuja täyttää savella/maalla ja sateet jatkuu niin montut ei ole kisaan mennessä ajamisen kestäviä.
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 21.06.2011 14:47 |
#385
|
|||
|
|||
![]()
Ahvenistolla oli sama ongelma kuin meillä siellä kalliolla. Miten kiinnittää renkaat "kovaan" maahan. Eikös viime vuonna Ahveniston rengasosuudella ollut enemmänkin ongelmia renkaiden liikkuvuuden vuoksi. Kuten tuossa edellä oli äsken puhetta, betonia käyttämällä voisi ratkaisuja näihin rengasjuttuihin tulla. Ketjut ovat huono juttu mutta niihin silti osaksi turvauduttiin. Tosin jotain myös pultattiin kallioon suoraan kiinni.
Kasarikin kehui öljysäiliöt. Ne ilmeisesti ainakin osittain olivat toimivat? Kuivalla kelillä huomattavasti paremmat kuin nyt. Konttieste on tarkoitettu vain ja ainoastaan isopyöräisille. Mutta rankaltahan se näyttää. Oltiin aika varmoja että ennen pitkää joku siitä mainitsee ja on tainnut jo mainitakkin suoraan paikan päällä. Koitetaan parannella. Ikävä kyllä sitä betonimurskaa, mitä siinä jo onkin, ei saatu enempää. Mietitään mitä siihen täytteeksi keksittäisiin jotta se myös pysyisi eikä valuisi renkaiden viemänä alas tai sotkeentuisi akseleihin. Keinuun toiset tolpat reunimmaisten päälle reunaesteiksi ![]() ![]() Ojienylitykset korjataan kuten aiemmin jo sanoin. Niistä tehdään jokasään kestävät. Ok, kuivalla on helpompaa mutta tilan vuoksi ei pysty montaa ratkaisua tekemään. Myös Wombat Holesit tullaan loiventamaan kuten tuossa äsken sanoinkin. Myönnämme että nykyinen versio on yhtä syvältä kuin itse kuopatkin. ![]() Mutta Lucifer, etkö koittanut ollenkaan rengaskujia? Ne vasta syvältä ovat. ![]() Nyt ehtisi lataamaan muutaman videon lisää, mutta pikkuhiljaa se on alkanut tuntumaan vastenmieliseltä. Pitääkö todella näyttää lisää sitä kaaosta sateen ja saven keskellä?! ![]() |
#386
|
||||
|
||||
![]()
Jos tossa ny ajetaan kelloa vastaan, niin pahimipien paikkojen eteenhän olisi hyvä saada jotain vauhdin tiputtajaa. Ettei oo akselit poikki jokaiselta niinku tiiätte. Ettei siis peltoaukeelta hunttia ojan ylitykseen tai vompat reikiin. Joku este joka kierrettävä tms. ni säästyy kalustoa eikä voittaja oo se joka vaan maltillä ryömittää mestat läpi. Tokihan vauhtia pitää olla, mutta kisatilanteessa voi olla kohtuuttoman vaikeeta arvioida nopeuksia ja sit tulee turhaa romuu..
|
#387
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuo vauhti kyllä askarruttaa. Miten paljon terve arviointikyky laskee kun se kypärä laitetaan päähän ja ollaan kilpailussa. Periaatteessa ennen jokaista ojanylitystä on trial tyylinen este, jotka on vähän niinkuin pakko ajaa hiljemmalla. Tosin millä estät sen jos joku tästäkin huolimatta haluaa mennä kaasu pohjassa esim. keinuun.? |
#388
|
||||
|
||||
![]()
En päässy rengaskujalle asti, auto hajos sinne kalliolle. Kattelin kyllä et ei olis ollu toivookaan päästä ajamalla läpi. Toi suikka kun ei sovi hiiviskelyyn mitä rengasesteellä tarvitaan.
Keinuun kiihdytykseen vaan muutama metri matkaa niin ei luulis vauhtia tulevan liikaa? Esahan otti katsomosta asti vauhtia siinä viimesimmässä yrityksessä? Voisko sitä konttia jatkaa siten et siitä tulis pikkupyöräsillekin este? Ne rengas rivit näytti matalilta mutta kokeiliko niitä kukaan? Jos kokeili, siitä näkisin mielellään videoo, samoin se pujottelu aikaa vasten olis kiva nähdä.. Mun mielestä spoorin jälkeen ei vauhtia ollu kovinkaan paljoa, mutta rinteisiin tuli kyllä ladattua tarpeettoman kovaa, ainakin ekalla kertaa. Kuivalla kelillä voi tulla komeita loikkia huipulla mutta hallituissa alastuloissa saattaa olla ongelmia. Kasarihan meni ihan ryömimällä sen pikkurinteen toisinpäin? Toisaalta, kun rinteen alapuolinen oja täytetään, niin nopea sompamies ehtis ehkä kääntää auton keulan alaspäin jollei pääse huipulle ja kaatumisvaara pienenee. Korkean painopisteen autolle rinteessä poikittain luisuminen saattaa merkata kaatoa. Se viimesen vallotus yrityksen epäonnistuminen kertoo mitä tarkoitan. Appari tuumas et nyt mennään nurin, ite en ehtinyt reagoida, kun ei ollut vara suuntaa katottuna.. Mut kyllä tosta hyvä tulee, varsinkin kun selkeesti lippusiimalla tekee ajoreitit ettei tule epäselvyyttä mistä pitää ajaa.
__________________
Broken Back Team #1 Viimeksi muokannut SamiN : 21.06.2011 17:30 |
#389
|
|||
|
|||
![]()
Keinu on onneksi osuutensa ensimmäinen juttu. Laitetaan lähtöviiva mahdollisimman lähelle jotta alkuvauhdin otto on mahdotonta. Samoin se toinenkin metsälenkki, lähtöviiva lähelle jotta kohelointi loppuu ja ojaan tullaan pienemmällä vauhdilla.
Pidetään konttieste toistaiseksi isopyöräisten osiona. Sen jatkaminen ei ole ainakaan tänä vuonna mahdollista. Voi olla että tila ei mahdollista sitä tulevina vuosinakaan. Rengasrivit eivät ole helppoja vaikka siltä saattoivat näyttää. Ikävä kyllä niitä ei tainnut kukaan koittaa, mutta joudumme ehkä helpottamaan niitä esim pienellä betoniportaalla tai lisäämällä maata eteen. Helpotusta ei ole tehty vielä sen vuoksi, että halusimme nähdä ensin miten muut niistä suoriutuvat. Sade pilasi tämänkin. Lippusiimoja ei laitettu vielä. Ne olisi kuitenkin tarvinnut tässä välillä purkaa pois ja laittaa uudestaan kisoja varten. Laiskuus ja/tai ajanpuute taisi iskeä. Videoita löytyy noista monista jutuista mutta hitaan nettiyhteyden vuoksi saan niitä tänne pikku hiljaa. Kohta tulee kolme tuonne tapahtumien puolelle. |
#390
|
|||
|
|||
![]() KILPAILUKUTSU
Kilpailukutsu laadittu ja laitettu esille tänne:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84490 Tästä eteenpäin jatkan tällä osiolla enää varsinaisen radan korjailuun ja rakenteluun tai niihin suoraan rinnastettavien asioiden kertomiseen. Muu turaaminen tapahtumien puolella. |
#391
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta mutaspoorista kun pumppaatte veden pois niin on takuulla sellaista sitkeää liisteriä ettei kaikki autot mene.
|
#392
|
||||
|
||||
![]()
Vettä pitää olla vähän, jotta rapa roiskuu näyttävästi yleisölle
![]() ![]() ![]() |
#393
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mitään ei tehdä ennen kuin vasta kisojen alla. Tuo vesi pitää sen sopivasti lepotilassa. Pidettäisiinkö vedenpinta samana mitä se oli harjoituspäivänäkin ja unohdettaisiin lisäpehmittäminen? Toki vähäistä vedenpumppausta kisojen alla vois suorittaa. Meidän mielestä se on jo tollaisenaan sillä rajalla, että mitään suurempia ei paranisi tehdä. Ainakin loppupää on riittävän pehmeä. Ajatus kuitenkin olisi, että osuus ajetaan aina sinne mäkeen asti ja maaliin. Kurottajalla on varmaan muutakin hommaa kuin noukkia jokainen pois spoorista. Ainoa mihin pitäisi puuttua on se, että lähtöviivalta katsottuna vasen reuna on kantavampi. Se voi johtua joko maastosta tai sitten siitä on vain ajettu vähemmän. Sille pitää tehdä pehmitystä mikäli harkitaan tuplalähtöjä. Lopullista päätöstä rinnakkainajosta ei ole vielä tehty. Turvallisuus ennen kaikkea. |
#394
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Tarvitaan niitä voimakaseja josko sitten. Lucifer taisi heittää korkeimmat ravat mutta silloin olin turvallisemman matkan päässä. ![]() |
#395
|
||||
|
||||
![]()
Aavistuksen vettä matalemmalle, v8 laulu raikaa paremmin ku ei ole putket veden alla..
![]() ![]() Kait kisapäivänä on samanlainen pesumahdollisuus? Toi kuulemma vastas atomisavea eli ei lähde helpolla.. Se huonopuoli noissa korin ulkopuolella olevissa renkaissa on, että kaikki ravat tulee lasille ja saattaa hiukka roiskua ympäristöönkin.. ![]() ![]() ![]()
__________________
Broken Back Team #1 |
#396
|
|||
|
|||
![]()
Paloauto on Äetsän Kämmäkän ajoalueella monasti erikoisia ajoneuvoja esitelleen G-mersu Eeron. Eero ei edes vie tässä välillä autoaan pois, vaan siellä se odottaa kisoja.
Paloruiskulla savet irtoaa huomattavasti paremmin. Normaali painepesurilla toi peltosavi ei ihan pienellä työllä irtoa. Onneksi vedenottopaikkoja on lähellä sillä jos kisoihin tulee enemmän autoja mitä testipäivänä oli, lietesäiliöllä joudutaan varmaan hakemaan vettä lisää. Tosin heinäkuulle luvatut helteet vähentävät pesun tarvetta. |
#397
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla oli vanhan tallin pihassa oma este, joka rakentui jonkun dumppamista ojarummuista ja henkilöauton renkaista. Noiden jälkeen noustiin asfalttikasalle. Aluksi tuo oli tuplalaatikko-Hiluxille aivan mahdoton ajettava, sitten vaihdettiin 35" MT/R:stä 36" Irokkiin ja päästiin jo ilman tuuria läpi. Beadlockkien myötä saatiin ilmanpaineet kuntoon ja sitten homma alkoi onnistumaan kerta toisensa jälkeen. Sadekelillä pito oli aika hilkulla ja savirinteen jälkeen tuota ei päässyt ikinä. Muita autoja en muista, mutta yksi LJ estettä koitti ja sen raide/akseli väli ei sitten sopinut esteelle lainkaan. Auto ei yksinkertaisesti vaan voinut ylittää estettä. Nykyisellä autolla se oli sitten aivan älyttömän helppo, raideväli oli paljon suurempi ja rengaskin kasvoi 3,5". Lukkoja ei enää tarvinnut. Ajatus tässä on se, että yhden auton testin perusteella ei kannata ratkaista onko este oikeesti hyvä vai huono. Siihen esteen vaikeuteen vaikuttaa niin moni pienikin asia. Ei varmaan ole mahdollista ajattaa autoja kuivin renkain esteelle? Olisiko mahdollista tehdä pieni murskepolku ennen estettä, jossa isoimmat mudat putoaa pois renkaista? Vasta muutaman kisan jälkeen, jos useimmat autot ei selvitä estettä, on muutoksen paikka. |
#398
|
||||
|
||||
![]() Asiaa.
Kivinen puuhuu paljon, mutta asiaa.
![]() Yli pääsemätön este on kun punainnn vaate maasturistille. Sitä haluaa koittaa uudestaan, eikä halua myöntää etteikö sitä pystisi ajamaan. Sekin on hyvä jos jokunen auto siitä yli pääsee niin se todistaa että se on ajettavissa. Aikahan ratkaisee ja jos vaikka sattuisi se sadepöivä eikä yksikään pikkupyöräinenkään estettä ylittäisi niin muut radat sitten nousevat ratkaisevaan osaan paremmuutta ratkottaessa. Mäntsälän safarilla kun ilmoitin että suraavana on muta oja jota ei ole vielä kukaan ajamalla ylittänyt, niin heti tuli inokkaita yrittäjiä ja kaikki muutkin pähkäilivät miten sen yli ajamalla pääsisi. Eikä pässyt kukaan vieläkään. ![]() ![]() t. Ismo Ämmä Lainaus:
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 24.06.2011 10:06 |
#399
|
|||
|
|||
![]()
Täällähän ehdoteltiin ennen testipäivää rengaskujaan enemmän välejä mihin oma pyörä tippuu yms. Sen jälkeen mietittiin miten pysyvät paikallaan jos välejä tehdään. Välejä ei jätetty mutta siitä huolimatta renkaat liikkuivat.
Ossi on nyt tuumaillut että käytetään sitä ehdotettua betonia apuna. Täytetään muutamia isoja renkaita betonilla ja laitetaan niitä väleihin. Eli joudumme latomaan renkaat uudelleen kujiin. Josko sitten pysyisivät paikallaan. Ei tehdä muuta muutosta. Tuo Ossin oma ajo kujan läpi oli lähinnä vitsi. Siinä irtosi jälleen kerran paikat niiden hampaista jotka eivät voi käsittää traktorin renkaiden käyttöä offroadissa. ![]() Tulkitaan tämäkin keskustelu niin että maltillisilla ratkaisuilla betonia apuna käyttäen korjaamme kujan. Siitä sitten joko tykätään tai ei. ![]() Samoin totesimme eilen spoorin suhteen että maltillista toisen reunan pehmitystä ja veden pinnan vähäistä laskemista ja hyvää tulee. ![]() Testipäivänä täällä nähtiin sellaisia liikkuvia "savikasoja" että ei niitä savipallorenkaita ihan pienillä ratkaisuilla kesken kisan putsata. Mikäli on kuiva hellepäivä, tuo savi ei kauheasti autoja suttaa. Spoorissakin kun on vettä. Silloin voitaisiin ajaa kaikkia osuuksia sekaisin. Jos tulee sadepäivä, pitäisi varmaan ajaa trial osuudet ensin ja vasta sitte savet. Trial osuuksilla olevat ojathan olemme jo luvanneet tehdä joka sään kestäviksi. |
#400
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Rata BMW | elhapero | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 04.12.2009 22:07 |
Rata Camaro -67 | O/M/V Muut | 2 | 24.08.2005 06:55 | |
Lahden rata? | Tapahtumat | 6 | 22.10.2003 09:51 | |
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 | Tron | Yleiset | 0 | 19.09.2002 07:28 |
Rata-ajot ?? | ZR1 | Yleiset | 0 | 20.03.2002 14:37 |