Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.06.2011, 21:42
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Hienoa!


Joku ymmärsi asian jopa oikein! Kyse ei siis todellakaan ole Tuningista eikä bikini chickseistä vaan siitä että lämmin ilma nousee ylös myös auton konetilassa,ja nimenomaan Maastosellaisessa. Tiedättehän esim. kuuma-ilmapallon? 110 hiluxissahan on konetila melko hyvin suojattu altapäin,itse olen vielä lisätiivistellyt sieltä täältä. Joten jäähtyminen huononee kun ilmaa puhalletaan "pulloon" eli ilma ei liiku. Aerodynamiikkaa voi hieman havainnoida ottamalla alkuperäisen pohjapanssarin pois. Silloin flekti nimittäin innostuu,ajo viima ei jäähdytä lainkaan,sama kuuma ilma pyörii syylarin molammin puolin. Maasto ajossa ei ajo viimaa ole nimeksikään joten on hyödynnettävä muita ilmiöitä kuten juuri kuuma/kylmä ilman vaihtoa. Kun kone tila on umpinainen pussi,ei kuuma ilma tule pois sieltä kuin flektin pakottamana ja silloinkin auton alta. Metsä olosuhteissa huomaa kun avaa oven ni käryävä moska konehuoneessa (siksi tilkitty koneputka)haisee nokkaan,ilma tulee auton alta. Eräs huono puoli kiduksissa lienee se että jos kone tilassa on vähänkin käryä/haisua ni helposti se pyrkii kajuuttaan mikäli sitä ei ohjata pois ohjaamon ilman otosta. Siksi vähäiseenkin aerodynamiikkaan tulisi kiinnittää huomiota. Toisaalta mahdollinen tulipalo on helposti havaittavissa kun savu puskee ulos sieraimista. Moni suolla ajellut tietää ilmiön turve lieju pakosarjan päällä mikävittukäryää/tulipalo/sammutakusemalla/palaneetnäpit/muu ruumiin osa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.06.2011, 21:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tulipa mieleen, miten olisi jonkinsortin poistoröörit jossain kohti etulokareita sivulla taaksepäin, mahdollisimman ylhäällä ja miksei vaikka suhteellisen lähellä a- pilaria? Tällöin ei ainakaan lämmin ilma tai muut käryt tulisi suoraan kabiinin ilmanottoon.. Tämä tietysti sillä varauksella että konehuone antaa myöden tällaiseen ratkaisuun.

Tuon konepellin takareunan noston huonoimpia puolia on juuri se, että monissa autoissa sisäilman otto on etuikkunan edessä - kaikki käryt ja kuuma ilma tulee suoraan hyttiin. Toisaalta luulisi talvella etulasin pysyvän sulana
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.06.2011, 05:47
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuon konepellin takareunan noston huonoimpia puolia on juuri se, että monissa autoissa sisäilman otto on etuikkunan edessä - kaikki käryt ja kuuma ilma tulee suoraan hyttiin. Toisaalta luulisi talvella etulasin pysyvän sulana
Joo sen olen myös huomannut että jäätävä tihku tai räntäsade ei meinaa enää mitään jos talvisafari kyseessä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2011, 18:51
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Tuon konepellin takareunan noston huonoimpia puolia on juuri se, että monissa autoissa sisäilman otto on etuikkunan edessä - kaikki käryt ja kuuma ilma tulee suoraan hyttiin. Toisaalta luulisi talvella etulasin pysyvän sulana
Tämä kyllä,toisaalta taas jos vaikka alkaa jäähdytinnesteet vuotamaan niin tuo haju tunkee nopeammin nokkaan jo on omasta mielestäni parempi. Ja näkeepähän heti liekit kun konehuoneessa sellaiset iskee Tuolleesti toteutin itse ja ainakin
matka-ajossa oli eroa lämmöissä kun vertaisi onko takalaita ihollaan vai auki,pelti auki takaa 23mm

Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 15.06.2011 18:54 Perustelu: typoja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.06.2011, 22:29
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Veneilyosasto.


IKHn ja bildemannin veneilyosastot on kuuminta hottia ritilä tarjonnassa. On halpoja ja rosterii on ja pyöreetä ja pitkulaa,periaatteessa tähän tarkoitukseen sopivia. Tunink putkat tarjoo mitä ihmeellisimpiä krillejä ja jopa feikki ritilää,luulin et ne ois jääny pois muodista mut ei. Ei kai tässä muuta ku reikää peltiin ja ritilää päälle ja kai siitä ilma liikkuu johonki.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.06.2011, 22:52
mersuana:n Avatar
mersuana mersuana ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.02.08
Sijainti: Pori
Viestit: 591
Perusasetus

Mä ajattelin tilan vähyyden vuoksi asentaa välijäähdyttimen moottori päälle ja siihen joku tehokas flekti puhaltamaan ilmaa sisään konehuoneeseen coolerin läpi. Sitten kaksi jotain pienempää flektiä imemään konehuoneen reunoilta kuumaa ilmaa pois ja näille kaikille ehkä jotkin lumiesteet päälle. Tulee varmaan ihan hiton ruma, mutta niin on auto ja kuskikin. Näin olin päissäni miettinyt, varmasti jotain menee pieleen, ostetaan sitten uusi konepelti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.06.2011, 22:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

110 hiluxista ei tietoa; mutta olisko mahdoton idea kääntää se lämppärin
ilmanotto esim vänkärin puoleiseen sisälokasuojaan tai sisälokasuojan läpi
oven ja modatun lokasuojan väliin?

ja kesällä ajettais konepellin takareuna muutama sentti auki, alkuperäiset
ilmanottoritilät tukittuna esim jesarilla
Talvella vois olla ritilät auki, ja konepellillekkin riittäis pienempi korotus...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.06.2011, 01:19
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Osta hjyvä mies välijäähdytette HDj 80 niin vain hymyilytää sit ku laite toimii ja ei tarvii miettiä lämpö ongelmia Painat vaa kaasua........
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.06.2011, 07:56
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Loppuu se riemu hodarissakin kun helteellä laitat ilmastoinnin päälle, se ja välijäähy yhessä syylärin edessä ryöstää kaiken kylmän siitä ilmavirrasta jo ennen varsinaista koneen jäähdytystä ja mittari sen kuin nousee...

Kuumenee nimittäin se cooleri ja ilmastoinnin keulakenno jo pelkästään semmosiks 80+asteisiksi, niin kyllä sekin vaan lisäreikää alkaa kaipamaan.

Sama murhe oli itellä jo lj70, jossa ilmastointi ja iso cooleri keulalla. Lämmöt tapissa jos ulkona oli yli 25 astetta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.06.2011, 22:29
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Joku ymmärsi asian jopa oikein! Kyse ei siis todellakaan ole Tuningista eikä bikini chickseistä vaan siitä että lämmin ilma nousee ylös myös auton konetilassa,ja nimenomaan Maastosellaisessa. Tiedättehän esim. kuuma-ilmapallon? 110 hiluxissahan on konetila melko hyvin suojattu altapäin,itse olen vielä lisätiivistellyt sieltä täältä. Joten jäähtyminen huononee kun ilmaa puhalletaan "pulloon" eli ilma ei liiku. Aerodynamiikkaa voi hieman havainnoida ottamalla alkuperäisen pohjapanssarin pois. Silloin flekti nimittäin innostuu,ajo viima ei jäähdytä lainkaan,sama kuuma ilma pyörii syylarin molammin puolin. Maasto ajossa ei ajo viimaa ole nimeksikään joten on hyödynnettävä muita ilmiöitä kuten juuri kuuma/kylmä ilman vaihtoa. Kun kone tila on umpinainen pussi,ei kuuma ilma tule pois sieltä kuin flektin pakottamana ja silloinkin auton alta. Metsä olosuhteissa huomaa kun avaa oven ni käryävä moska konehuoneessa (siksi tilkitty koneputka)haisee nokkaan,ilma tulee auton alta. Eräs huono puoli kiduksissa lienee se että jos kone tilassa on vähänkin käryä/haisua ni helposti se pyrkii kajuuttaan mikäli sitä ei ohjata pois ohjaamon ilman otosta. Siksi vähäiseenkin aerodynamiikkaan tulisi kiinnittää huomiota. Toisaalta mahdollinen tulipalo on helposti havaittavissa kun savu puskee ulos sieraimista. Moni suolla ajellut tietää ilmiön turve lieju pakosarjan päällä mikävittukäryää/tulipalo/sammutakusemalla/palaneetnäpit/muu ruumiin osa...
Ja jos aerodynamiikan oppikirjan esimerkkiteinistä nimeltä Bj/Fj ottaa tuulitunnelin pois niin maantiellä niistä jalkatilan ilmaluukuista tulee sisälle pelkästään hemmetin kuumaa ilmaa....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Autotallin ilmanvaihto / ilmastoiti Killer-Wo Chit-Chat 8 24.10.2010 16:36
Samurain lämmityslaite/ilmanvaihto? KarvaTurpa Tekniikka & Jutustelu 8 13.11.2009 10:56
Renkaiden ilmanvaihto! piparix Chit-Chat 1 01.02.2007 17:02


Sivu luotu: 12:53 (GMT +2).