![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Eli ts. louwersseja tms. konepelti täyteen... Samalla saa ominaisuuden että vaikka konepeitto olisikin juuri vahattu ei siinä makoileva daami valahda painovoiman suuntaan ilman hellävaraista jopa alkavan aknen poistavaa selkänahan kuorintaa ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jossain jenkki autolehdessä oli 57´ (?) bel air jossa oli 8 turboa ja chevroletin cowl induction tyyppinen scooppi.
Scoopin alla oli isohko sähköpuhallin joka puhaltaa ilmaa ulos konehuoneesta. Ja siis tämä vissiin juuri sen takia kun 8 ahdinta voi kehittää lämpöä melko paljon. Ja älkää edes kysykö miks siinä oli nii monta turboa ![]()
__________________
mikäs siihen nyt tuli? No taasko se hajos |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa gti mitsussa on pakosarjan kohdalla nokkapellissä reijät jotka imee lämpimän ilman pois.
Tuntuis ainakin ihan loogiselta että lämmin ilma siittä kohtaa pois missä sitä kehittyykin. Noita vapaavirtaussuodin asennuksia kun katsee niin osassa ilmanotto huonossa paikassa alkuperäiseen verrattuna. Normaalistihan ilma otetaan jostain ulkopuolelta konehuonetta. Viileällä imuilmalla saadaa kumminkin halpoja lisä heppoja koneeseen. Sitten autot missä on cooleri koneen päällä. Kadulla hyvä, viileämpää ilmaa kun siellä 30cm päässä asfaltista. Maastossa taas homma kääntyy toisinpäin. Kun ei ole ilman virtausta niin konehuoneen lämpö nousee coolerin läpi ulos. Subarussa tuota seuraillut niin imuilman lämmöt nousee paikallaa ollessa paljon, mutta kun päästään liikkeelle niin tippuu aika nopeaa. Uudella ja vanhalla asfaltillakin saattaa olla eroa imuilmaan 20-30astetta. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Omassa kulkineessa on vakiona pellin etukulmissa molemmin puolin poistoilmaritilät. Alta suojattu sillä tavalla että pellin päälle tuleva vesi ei valu suoraan konehuoneeseen.
Ei ne mitkään maailman tehokkaimmat ole, mutta selkeästi sieltä huomaa kuuman ilman ulostulon niin kesällä kuin talvella. Varsinkin talvella kun koko muu konepelti on vielä lumessa tai jäässä, niin em. ritilöiden ympäriltä on yleensä pelti ihan sula ja kuiva. Ritilät aukeaa taaksepäin joten ilmavirran suunta on oikea, eikä vesikään tule ylipäätään kovin helpolla sisään. Onhan noita ollut vaikka missä muissakin, ja on niistä jotain oikeaa hyötyäkin. Mulla autona siis 360cid koneella oleva Grandi, näkyvätten vaikkapa tässä wikipedian kuvassa.. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Hienoa!
Joku ymmärsi asian jopa oikein! Kyse ei siis todellakaan ole Tuningista eikä bikini chickseistä vaan siitä että lämmin ilma nousee ylös myös auton konetilassa,ja nimenomaan Maastosellaisessa. Tiedättehän esim. kuuma-ilmapallon? 110 hiluxissahan on konetila melko hyvin suojattu altapäin,itse olen vielä lisätiivistellyt sieltä täältä. Joten jäähtyminen huononee kun ilmaa puhalletaan "pulloon" eli ilma ei liiku. Aerodynamiikkaa voi hieman havainnoida ottamalla alkuperäisen pohjapanssarin pois. Silloin flekti nimittäin innostuu,ajo viima ei jäähdytä lainkaan,sama kuuma ilma pyörii syylarin molammin puolin. Maasto ajossa ei ajo viimaa ole nimeksikään joten on hyödynnettävä muita ilmiöitä kuten juuri kuuma/kylmä ilman vaihtoa. Kun kone tila on umpinainen pussi,ei kuuma ilma tule pois sieltä kuin flektin pakottamana ja silloinkin auton alta. Metsä olosuhteissa huomaa kun avaa oven ni käryävä moska konehuoneessa (siksi tilkitty koneputka)haisee nokkaan,ilma tulee auton alta. Eräs huono puoli kiduksissa lienee se että jos kone tilassa on vähänkin käryä/haisua ni helposti se pyrkii kajuuttaan mikäli sitä ei ohjata pois ohjaamon ilman otosta. Siksi vähäiseenkin aerodynamiikkaan tulisi kiinnittää huomiota. Toisaalta mahdollinen tulipalo on helposti havaittavissa kun savu puskee ulos sieraimista. Moni suolla ajellut tietää ilmiön turve lieju pakosarjan päällä mikävittukäryää/tulipalo/sammutakusemalla/palaneetnäpit/muu ruumiin osa...
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tulipa mieleen, miten olisi jonkinsortin poistoröörit jossain kohti etulokareita sivulla taaksepäin, mahdollisimman ylhäällä ja miksei vaikka suhteellisen lähellä a- pilaria? Tällöin ei ainakaan lämmin ilma tai muut käryt tulisi suoraan kabiinin ilmanottoon.. Tämä tietysti sillä varauksella että konehuone antaa myöden tällaiseen ratkaisuun.
Tuon konepellin takareunan noston huonoimpia puolia on juuri se, että monissa autoissa sisäilman otto on etuikkunan edessä - kaikki käryt ja kuuma ilma tulee suoraan hyttiin. Toisaalta luulisi talvella etulasin pysyvän sulana ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Joo sen olen myös huomannut että jäätävä tihku tai räntäsade ei meinaa enää mitään jos talvisafari kyseessä.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() matka-ajossa oli eroa lämmöissä kun vertaisi onko takalaita ihollaan vai auki,pelti auki takaa 23mm ![]() Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 15.06.2011 18:54 Perustelu: typoja |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Autotallin ilmanvaihto / ilmastoiti | Killer-Wo | Chit-Chat | 8 | 24.10.2010 16:36 |
Samurain lämmityslaite/ilmanvaihto? | KarvaTurpa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.11.2009 10:56 |
Renkaiden ilmanvaihto! | piparix | Chit-Chat | 1 | 01.02.2007 17:02 |