![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Eläpäs nyt yksien kaarien takia heitä kirveellä kaveria,kumminkin yksi yksinkertaisimmista pykälistä. Pääkaari takatuin,yksinkertaista ja jos haluaa tehdä oikean kehikon,mallit on AKK:n sivuilla LiiteJ. Cupin sivuilla materiaalit hyvin selkeästi,mitkä "riittää"suunnistukseen.
__________________
www.ipefix.fi |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kommentoidaan tähän enempää ajattelematta muutamaan juttuun taustoja miksi asioista on päätetty kuten on päätetty. Ampukaa vaan tämä osasyylinen, parhaamme olemme kuitenkin tehneet, että säännöt olisivat kaikille järkevät.
Kaarikysymys: Ei haluttu kirjoittaa mitään erikoissääntöjä tyyliin: "jos on vaaleanpunainen auto, niin kaaria ei tarvita, koska ei ne kuitenkaan uskalla autoa kaataa". Ideana ihan puhtaasti se, että säännöt ovat kaikille samat, eikä lähdetä siihen ikuiseen suohon, jossa aina seuraavassa tapauksessa, vedoten edellisiin, vaaditaan uusia löyhennyksiä. Ensin olisi ollut Wrangelrin kaaret, sitten joku löytää videon jossa kaataa joku auto merkiltään nönnönnöö ja vaaditaan se video todisteena että kyllä kyseinen malli ilman kaaria on turvallinen. Vähän aikaa menee ja ihmetellään miksi bj:ssä vaikka vaaditaan kaaria, kun ei noissa muissa ole ja kuinka sen alkuperäinen katto on ainakin yhtä vahva... Näiden wranglerkuskien on syytä katsoa asiassa myös vähän peiliin. Asia moneen kertaan tehtiin etukäteen selväksi, mikä vaara siinä on kun pakotetaan ottamaan asiaan kantaa virallisemmin. Vaadittiin että sääntöihin kirjoitettaisiin poikkeus aiheesta, vaikka aina ennen herrasmiessopimuksella oli autojen kaaret hyväksytty. Tuli tilanne jossa sääntöjen tekijöillä oli vaihtoehtona loputon muutosvaatimusten suo ja poikkeuksen poikkeukset tai yksinkertaisesti todeta, etteivät kyseisen automallin kaaret täytä olemassa olevia vaatimuksia. Päädyttiin siihen että mennään sen mukaan miten säännöt sanovat, vaikka se ei kohtuullista olisikaan kaikkien mielestä. Ja en nyt tiedä ovatko suunnistuksen kaarisäännöt hirveän vaikeat ja ovatko ne vuodesta 2007 niin hirveästi muuttuneet. Umpiautossa pääkaari takatuin kiinnitettynä koriin niillä sääntöjen mukaisilla lapuilla ja materiaalivahvuuksilla tai suoraan runkoon vastaavan vahvuisella liitoksella. Nämä sitten kiinnitettynä korin alaosaan, eli ettei kaaret lopu vaikka ikkunatason kohdalle. Avoautossa 6-piste turvakehikko samanlaisilla kiinnityksillä. Pääkaari edessä istujien päiden takapuolella, kuten yleensä on kaarissa tapana. Kaikkien autossa olijoiden tulee olla joko korin tai kaarien suojaamat. Muutokset alkuperäisiin kaarisääntöihin valikoivan muistin varaisesti: materiaalivaatimukseksi teräs, sallittu runkoon kiinnittäminen, avonaisissa autoissa kaikkien tulee olla kaarien sisäpuolella, sallittu kaarettomilla osallistuminen (alunperin oli siirtymäaika ainoastaan). Onko tämä nyt sitä hirveää puljaamista viiden vuoden aikana? Huoltoauton kuljettaminen kilpailijoiden toimesta: Tämä nyt ei ole ainoastaan sen takia että autossa olisi joku pitämässä kuskia hereillä. Mutta varmasti joku voi osoittaa, että onnettomuudet on epätodennäköisempiä silloin kun kilpa-autoa ajaa yksin ja huoltoautoa se väsynyt ympäri metsiä juossut mies siinä perässä. Onko tämä turvallisempi vaihtoehto? Ja tämähän tekisin hommahan erittäin helposti hallittavaksi kilpailunjärjestäjän toimesta, kun tehdään vaikka pieni pistokoe jossain tienpenkalla, että tiimi liikkuu yhtenä ryhmänä. "Se tulee tossa ihan perässä.." Odotetaan sitten vaikka n-määrä minuutteja ja ei kuulukaan... "Se on varmaan eksynyt"... Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä, pitäisikö kilpailijaan uskoa vai miten tästä edetään? Ja tätä ajatusleikkiä voidaan jatkaa eteenpäin pahinta vaihtoehtoa hakien. Metsässä vaikka viidenhengen tiimistä ei löydy kuin kolme henkeä. Missä ne kaksi muuta ovat? "Hakemassa varaosia tähän autoon huoltoautolta." Ja huoltoautosta kuuluu kuorsaus, kun "vaihtomiehet" ottavat lepoa. Itse näen kuitenkin suurimman ongelman siinä kun huoltoautoja saisivat kilpailijat ajella kilpa-autojensa perässä, siinä että kilpailuissa on kuitenkin paikkoja joihin ei yleisöäkään ohjata sen takia ettei tilaa ole autojen parkkeeraamiseen. Mitä tekee kilpailija siinä vaiheessa, kun on ajanut 5 kilometriä pientä metsäautotietä, eikä löydykään sille huoltoautolle järkevää parkkipaikkaa, jossa se olisi sivussa. Eikö totta että lopputulos on hyvin helposti kasa tienvarteen, tielle, luvattomiin parkkipaikkoihin "unohdettuja" huoltoautoja. Ai että siinä joku kiittää suuresti kun on se huoltobussi siinä keskellä ajouraa ja kilpailijat ja yleisö kokeilee keksiä miten sen oman (huolto)autonsa sieltä takaa ottaakaan. Hinauspisteet: Olikos niissä vuonna 40 hyväksi havaituissa avonaisissa vetopisteissä kuitenkin silloin kun ne tehtaalta tuli ehkä sellainen pieni klipsi / tappi, joka estää sen vaijerin / narun / koukun tahattoman irtoamisen? Säännöthän eivät vaadi umpinaista hinauspistettä, vaan sellaisen josta ei vahingossa voi hinausköysi irrota ja mikä kestää varmasti. Esimerkiksi koukkuna nostureissa käytettävä "halkeava" koukku, jossa ei ole sitä ärsyttävää klipsiä tai vaikka jossain Patrollissa oleva koukku, josta täytyy "pujottaa" koukku ulos. Idea on se, ettei se köysi vahingossa irtoa. Kilpailuissa on ollut erilaisia tulkintoja aiheesta, mutta tämä on ollut säännön idea ja täksi vuodeksi puhelinpalavereissa on sovittu ettei tulkita sääntöä siten, että se vaatii täysin umpinaisen vetopisteen. Puuhakilvet ja autossa olijoiden määrä: Luokkien orkkis ja stanu idea on se että autot ovat tieliikennekelpoisia ja katsastettuja. Tämä aika tehokkaasti estää liiallista rakentelua Suomessa:) Järjestäjillä ei ole mahdollisuutta / osaamista ruveta tekemään puuhakilvillä oleviin autoihin "muutoskatsastuksia". Eli ettei tule tilanteita "Kyllä mää nää Volvon porttaalit tähän Suzukiin katsastettua saan"... Tämä on ihan samalla tavalla kuin kaarissa. Jos ruvetaan antamaan siimaa, niin missä vaiheessa voi järjestäjät sanoa, ettei tuo auto ole mitenkään katsastettavissa ja näin ollen ei tähän luokkaan kuulu. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. Miksi kilpa-autolla pitää tulla maaliin: Menee kyllä vähintään vaikeaksi jos vielä sinne kilpailijoiden haluamien huoltoautojen perään sinne pikkuteille ne trailerit tuodaan. Milloin on trailerin käyttö sallittua, missä menee raja? Olisiko tämä taas tasapuolista kaikkia kohtaan? Tästä voisi kanssa joku ystävällisesti laatia selvät, valvottavissa olevat ja yksinkertaiset säännöt:) Paperikartat / järjestäjän jakamat kartat: Onko vapaaehtoisia tekemään ne paperikartat ja ostamaan niiden käyttöoikeudet? Kilpailunjärjestäjä ei oikein voi jakaa mitään netistä kopioituja karttoja siitä yksinkertaisesta syystä että ilman rahaa maksaneita lupia se on yksiselitteisen laitonta. Samoin jos digitaalisesti jaettaisiin, niin ei kaikkiin GPS-systeemeihin todellakaan samat kartat käy. Koska yritetään olla tasapuolisia, niin järjestäjältä ei saa kuin koordinaatit. Aina on kuitenkin pyritty auttamaan jos ihmisillä on ongelmia suunnistus softiensa kanssa. Rastien vaikeutuminen: Vuosien saatossa on huippu tiimit ja kalusto yksinkertaisesti tulleet vain niin paljon kovemmiksi, että näillekin pitää saada jotain oikeasti vaativaa. Kyllä jokaisesta kilpailusta myös löytyy paikkoja joissa ei tarvitse uida tai roikkua. Tämän liian vaikeiden rastien ongelman kiertäminen on taas vuorostaan ongelma itsessään. Oikeastaan pari vaihtoehtoa tulee mieleen. Joko rasteja pitää vain tuhottomasti enemmän laittaa ja hommasta tulee enemmän nopeuskilpailu siitä kuka uskaltaa vauhdikkaimmin metsässä kaahata. Toinen vaihtoehto taas olisi vuorostaan kalustoon puuttuminen ja tiukemmin rajaaminen. Ja jotenkin en usko että tämäkään olisi kilpailijoista kovinkaan miellyttävää. Loppulauselma: Tämä nyt oli tällainen avautuminen. Hienoa olisi tietenkin jos voisi tehdä mitä ikinä haluaa, eikä tarvitsisi miettiä yhtään turvallisuutta, lakia, tasapuolisuutta ja jokainen saisi keksiä säännöt tilanteen mukaan. Se mitä toivoisin ihmisiltä olisi hetken miettiminen, että mitä muutokset sitten aiheuttavat. Tuntuu vain olevan ihmisillä se oma napa lähinnä, eikä mietitä asioiden seuraamuksia. Joku kuvaus ketju nyt voisi taas tulla keskustelun alle uudeksi kaudeksi, kunhan joku muistaa ottaa sen esiin tulevan vuoden sääntöjä säädettäessä. Samoin voisi miettiä kaarisäännöissä voitaisiinko puhtaasti akk:n mukaiset kaaret hyväksyä myös, vaikka ne eivät suoraan suunnistuksen materiaalivaatimuksia täytä. (Tässä ongelmana se että suunnistuksen katsastusmiehille, joilla ei ole AKK:n tekniikka taustaa, homma menee taas vaikeammaksi). Miehistön rajoittamista kolmeen voisi miettiä. (Itse en tälle lämpene, kun sääntöjen kantavana lähtökohtana on kuitenkin ollut, että kisaan voi lähteä vaikka vanhemmat ja kolme lasta ajelemaan safaria:) Kuulostaahan se huoltoauto trailerilla odottamassa metsätien varrella helkutin hyvältä idealta, jos itseään ajattelee, mutta entäpä sitten muut ihmiset / tienkäyttäjät? Loivennukset johonkin kaarisääntöön, jes hieno idea, mutta entä muut ja heidän vaatimuksensa tämän jälkeen? Entä jos kilpailunjärjestäjä ottaa vastuun siitä, että sallitaan autoon enemmän porukkaa kuin laki sallii? Tässä hommassa mennään kuitenkin kokoajan laillisuuden rajoilla ja järjestäjät pyrkivät homman hoitamaan siten että pysyttäisiin siellä lain oikealla puolella edes heidän osaltaan. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Mylppy;747783]
Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. QUOTE] Jos auto on katsastettu vuonna -93 2-paikkaiseki paketti autoksi niin miten tää liittyy huolto-auto katsastukseen?? kilpailija tuskin on voinut vaikuttaa asiaan että auto on katsastettu sen aikaisilla säännöksillä suomen tieliikenteeseen vuonna -93? minä kun rupesin tekemään aikoinaan 2-paikkaisesta pakettiauto patrollista suunnistus autoa niin säännöt sallivat takakontissa apukuskin jos oli penkki ja vyöt sanoin tieliikenne laki mitä tahansa(silloin oli kilpailian omalla vastuulla miten Lp siihen suhtautuu)Vaikka oli 2paikkaiseski katsastettu. Katsastus konttorilla sanottiin että auto joka on katsastettu,verot maksettu ja tilapäis liikenne poistossa,ei saa punakilpiä vaan pitää ottaa liikenteeseen ja ajaan normaali leimalla koska siirtokilvet on tarkoitettu autojen siirtelyyn jotka ovat kilvettömiä/katsastus ummessa/tuonti autoja. näin ainakin lahdessa. Eli siis jos haluan ajaan suunnistus kilpaa protoissa 2-paikkaisella autolla 3hengen miehistöllä ,auto joka on katsastettu niin pitää käydä poistamassa kilvistä joka kisaa varten ja ottaa siirtolaput ja taas kilvittää uudestaa kisan jälkeen?? tuskin vuoden aikana saa kauhean montaa uudelleen kilvitystä samalle autolle enenkuin joku trafista puuttuu asiaan? Sitten uusi kysymys=voiko ajaa kisaa jonkun muun auton papereille koska kisä säännöt ei edellytä että punalapuilla auton tulee olla sitä mitä papereissa lukee? koska osa kilpureista on kasattu niin että tuskin papereihin täsmäävää ei ole muuta jäljellä kuin muisto. eli otan kilvet irti autostani ja haen toisen auton papereilla siirto laput ja laput kiinnit, tulen ajamaan kilpaa niin monta kyydissä kuin penkkejä ja voitä on konttiin saatu tungettua?Eikö tämä olekin sallittua? |
#4
|
|||
|
|||
![]() just
[QUOTE=tapsa4x4;747804]
Lainaus:
(mutta eihän näin saa tehdä eli älä kerro kenellekkään) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- Kilpailijat voivat halutessaan päättää kilpailun millä tahansa rastialueella ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle tai kilpailun apujohtajalle. Tämän jälkeen kilpailua ei saa enää jatkaa ja autoa saa siirtää vain kilpailunjohtajan tai kilpailun apujohtajan ohjeiden mukaan. Kilpailun päättämisestä rastialueella seuraa järjestän etukäteen määräämä pistemenetys. Kilpailuajan viimeisellä tunnilla pistemenetys on kaksinkertainen. - Kilpailijat voivat pyytää kilpailun järjestäjiltä luvan siirtää huoltoauton rastialueen lähelle, mikäli auto on vaurioitunut. (Tämähän on jo UKK:ssa, mutta oikeen sääntöihin) - Kilpailun järjestäjä voi rankaista kilpailijoita mikäli liikenneturvallisuutta on merkittävästi vaarannettu epäkuntoisella autolla. (Vaurioitunut ohjaus/jarrut/pyöräntuenta) Minun mielestäni kilpailun päättäminen mihin tahansa alueelle vain lisäisi turvallisuutta ja huonon tuurin sattuessa ei välttämättä tulisi niin paha mieli kun saisi kilpailutuloksen. ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Rekisteröimätön;747813]
Lainaus:
![]() ![]() ![]() Ja se on varma et tuollaisen tapauksen jälkeen ei tarvi kenenkään hakea punalappuja kisoihin ja kisajärjestäjät/sääntöjen laatijat varmaankin vetävät omat johtopäätöksensä.
__________________
www.ipefix.fi Viimeksi muokannut Ipe64 : 09.03.2011 20:44 Perustelu: lavalla |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs te ihmiset tarkotatte sillä kuvausketjulla?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ketjunpätkä jota käytetään rastienoton yhteydessä, silloin ei tarvi kuskin nousta autosta esim. jyrkässä rinteessä, vaan saa istua autossa painamassa jarrua.
http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=muoviketju http://www.witre.fi/muovikettinki-25...ki_25230M.html |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tossa on yks kuvausketju
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62786 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei ole kenenkään etu että aalkaa noita runkonumeroita kikkailemaan... vähä aikaa on helppoa ja hauskaa, mutta kyllä siittä ajallaan kiinni jää ja taas tiukkenee säännöt..... cupissa tai trafissa.... Puuhakilvet saa liikennekäytöstä poistettuun ajoneuvoon. jos pitää liikennevakuutuksen voimassa niin ei tarvi edes sitä kallista siirtovakuutusta.. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siinä olet erittäin oikeassa, että halvemmalla ja helpommalla pääsee kun ei osallistu mihinkään kisailu touhuihin. Onneksi on vaihtoehto tuolle sinunkin tilanteelle... Kaikilla ei ole sitä 2-3 eri vaihtoehtoa kisoihin osallistua... (vaitoehdot: muutoskatsastus 7 h henkilöauto, puuhakilvet tai nykyinen 2h paku) Mutta ota huomioon, maksaa se jonkun euron safarointikin... |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Miksi lopetinLainaus:
Tässä topiikissa pyydettiin kertomaan miksi lopetti kisaamisen. Sen kerroin. Yksi asia unohtui lopettamisen syistä. Ylimielinen suhtautumien kilpailijoihin. Vastausten taso on juuri tätä. "jos on vaaleanpunainen auto, niin kaaria ei tarvita, koska ei ne kuitenkaan uskalla autoa kaataa" Kilpailut tarvitsevat kilpailijoita ja kilpailijat kilpailuja.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Täsä ois vähän mun mietelmiä nykyisien sääntöjen muokkaamisesta:
- stanut ja originaalit ei mene vaarallisille rasteille vaikka autossa olisi turvakaaret. Jos autossa on turvakaaret, ne ovat tässä tapauksessa "auton suojaksi", ei ihmisen. - Kilpailijoiden lukumäärä rekisteriotteen mukaan, modi- ja protoluokissa penkkien mukaan - jos modiluokassa käytetään punalappuja, tulee auton ja rekisteriotteen välillä olla muutakin kuin muisto - Huolto-autoja ei tarvi kuskata joka rastipaikalle. Jos kilpa-auto hyytyy rastipaikalle, pyydetään kilpailun johdolta lupa ajaa huoltoautoa (tämä vain siis siinä tapauksessa jos tiimissä ei ole huoltoporukkaa) Orkkisluokka on aivan liian rakennettu tällä hetkellä, eikös tuo luokan nimikin kerro mistä pitäis olla kyse. Ja voishan tuolla kisassa pitää järjen matkassa, ei tartte joka paikaan ajaa urku auki niin että kamppeet hajoo. Ja jos väsyttää ni menee nukkumaan, ei se maailma siihen kaadu.
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ja raja pitäs löytää muiston ja todellisuuden välillekin...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Punalapuillahan MM ralliakin ajetaan, silloin on vakuutukset kunnossa ja kisapaikailla katsatetaan auto. Tuo juttu onkin iso -
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Valitettavasti niin se menee, että mitä enemmän sääntöjä niin sen vähemmän HARRASTAJIA. Turvallisuusperusteiset pykälät ymmärtää täysin, vaikka perustelu välillä ontuisikin. Kaikkea ei itse osaa ottaa huomioon, niin hyvä että sen on joku muu tehnyt. Kaikki muu menee kategoriaan, että kuka sen keksi ekana, että täst murreyst saadaan paras peli tähän luokkaan kun kierretään nää ja nää pykälät, ja kun juntataan laavalamppu apparin rektumiin niin saadaan sitä ja tätä etua... Toimii niin kauan kun säännöt sen taas kieltää. Onnelliset on ne offarit ja muut fossiilisten polttoaineiden tuhoajat, jotka ovat veren maku suussa saaneet kisaamalla tienattua mainetta ja kunniaa sekä miljuunia, pykälistä tappelemalla oman ajosuorituksensa rinnalla, verrattuna niihin ketkä lähtee ajamaan pohjimmaisena syynä pitää hauskaa! Jos joku keksii sellaiset kattavat säännöt, mitkä ovat tasapuoliset kaikille eikä ketään kivistä, eikä vaaranna yhtään kisatapahtuman osapuolista, niin sille tarjoan heti hyväpalkkaisen vakituisen työn! Ei ole haisuakaan mitä tehtäs tai millä kyhnyä hankittas, mut varmast onnistus sekin, niin ekat viikot maksas vaik persittä vasten omasta pussista...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Toki voidaan tässäkin yhteydessä spekuleerata jeeppien suvereenista ylivoimaisuudesta ja sen aiheuttamasta kademielestä jopa kisajärjestäjien keskuudessa. - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku Viimeksi muokannut pkarlstedt : 10.03.2011 14:56 Perustelu: Korjattu Killmanin aiheellisen huomautuksen jälkeen |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tällaista väitettä en ole kuullut viimeisen Warn Trophyn jälkeen, ja silloin asia tuli vahvistettua aika monelta taholta. Nyt ei.
- p[/QUOTE] Siis viimeisen MERRASMÄEN Warn Trophyn jälkeen. Se mitä ennen keskeytystä ehdin ajaa Jämsän kisaa niin oli kyllä ihan hieno kisa. Eikö? |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Tuo ylimielinen suhtautuminen kilpailijoihin meinas lopettaa suunnistuksen ajon meidän porukalta jo ensimmäisen kisan alussa, kaks vuotta sitten. Liekkö johtunu nuoresta iästä ( itse 19v ja veljet 14v ja 17v ) vai mistä, mutta jos uutta porukkaa on kisoihin tulossa ja kisamaksut yms on maksettu niin silloin sitä toivoisi edes asiallista käytöstä kilpailijoita kohtaan, eikä joutavaa kuittailua tai muuta väheksyntää. Huumoria ymmäretään, mutta jos alkaa jo katsastuksessa miettimään poislähtöä, niin jotain on kyllä väärin.
Ja toinen asia koskee näitä tiimejä joilla on "valtaa" ajaa huoltoautonsa minne haluaa. Yhdessä kisassa meidän huoltoauto kääntyi vahingossa ajoalueelle jonka ensimmäinen rasti oli aivan kiinni isomman tien varressa. Heti tuli ratavalvoja uhkaamaan hylyllä ja alkoi mölyämään. No vähän edempänä seisoi erään toisen tiimin huoltoauto ja kysyttiin, että mitäs se tuo tuolla sitten tekee. No mies vastasi: "se nyt vaan on siinä !" Kisaillaan kuitenkin, vaikkakin sillointällöin. Ja tämä tuntuma on vain muutaman kisan perusteella. Tästäkin huolimatta ISO Kiitos kisoja järjestäville !
__________________
"Ei mene, kokeillaan tuosta vielä vähän. No helkkari, nyt se hajos !" |
#22
|
|||
|
|||
![]()
vuosia tätä suunnistuksen ja eri kisamuotojen sääntökeskustelua kun on seurannut, aina joku valittaa jostakin, sit muutetaan sääntöjä ja sit taas valitetaan....kuka osaa tehdä sellaiset säännöt että ne tyydyttää kaikkia ja jokainen voi ne hyväksyä?? ei kukaan jos ei niitä itse hyväksy, ne jotka hyväksyvät säännöt niin heille kisaaminen ei tunnu olevan minkäänlainen ongelma!
kyllä kisaajienkin kannattaisi välillä katsoa peiliin, kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asioissa koitetaan kiertää sääntöjä menestymisen ja voittamisen himossa. niinkuin joku esitti että jos tulis jotakin huoltokieltoja niin metsässä alkais kasvaa hitsauskoneita ja muita huoltovälineitä ja varaosia, siirrellään rasteja itselle helpommiksi ja toisille vaikeimmiksi, käytetään "katsojia" apuna rastien löytämisessä ja ottamisessa jne. ja mitä kaikkea luovalla mielikuvituksella kykeneekään keksimään, kaikenlaisia teleskooppiluukkuja ym. ym. lista on loputon. siksi pitää olla säännöt ja niitä noudattaa, jos nytkin mennään harmaalla vyöhykkeellä esim. tieliikennelaillisuuden kanssa niin miten sitten jos ei sääntöjä ollenkaan? tuleeko voittamisesta ja menestymisestä niin hyvät kiksit että ne kannattaa koittaa saavuttaa vaikka vilpillisin keinoin? jos näin on, niin sitten kannatta pyrkiä kiireesti hoitoon kallosetän tai tätin luo ja selvittää syy tällaiseen luonnehäiriöön, jossakin vaiheessa tällainen piirre hoitamattomana voi vaikeuttaa omaa ja etenkin muiden oikeata ( ei harrastusta ) elämää vakavasti!! itse olen yhden leikkimielisen 8h suunnistuskisan leikkimielisesti ajanut, ja kaksi kaverien järjestämää erittäin leikkimielistä 205-rengas sahasuunnistusta. kahdessa viimeisessä ei ollut oikeastaan edes sääntöjä eikä niin renkaistakaan väliä, pääasia että tuli mukaan yhteiseen hauskanpitoon hienon harrastuksen tiimoilta....ja kaikilla oli mukavaa eikä kiire mihinkään!! |
#23
|
|||
|
|||
![]() Näinköhän oli 6-pisteen kaaretLainaus:
Ja totta kisat tarvitsevat kilpailijoita, mutta ne tarvitsevat myös kunnon säännöt jotta kilpailuista tulisi kaikille tasapuoliset!!! |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
alanmiehet.com #3 |
#25
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty pois | popo99 | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 07.12.2008 23:56 |
M:Kaikki pois | juhaK | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 19.06.2006 20:09 |
m:tojon pois | hj | O/M/V Muut | 1 | 18.12.2005 13:31 |
LJ ulosotto pois | joker | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.06.2005 17:51 |